Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle kjøpe en CD eller to av Vamp, men vet ikke hvilke jeg skal velge.

Noen sier at det er exvokalisten som er best, men så kjent med gruppa er jeg ikke. Jeg ønsker selvfølgelig også å ha med de mest kjente melodiene, men er ikke veldig stram på å huske melodi titler.

Egentlig hadde en `best of`CD løst mine problemer, men det ser ikke ut som det finnes.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

De har en samle-CD som heter "Ei med alt", i hvertfall.

Etter den konserten på NRK, ble jeg forvirret. Jeg har sett Vamp på konsert sikkert fem ganger, med to ulike vokalister. Men nå virker det som de bytter igjen? Jeg skjønner lite eller ingenting.

Vamp har masse gode plater (mine favoritter);

*13 Humler

*Flua på veggen

*Horisonter

*God morgen, søster

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Etter den konserten på NRK, ble jeg forvirret. Jeg har sett Vamp på konsert sikkert fem ganger, med to ulike vokalister. Men nå virker det som de bytter igjen? Jeg skjønner lite eller ingenting.

De bytter ikke tilbake, men på konsertene med Kringkastingsorkesteret var Jan Toft, den gamle vokalisten, med i tillegg til Vidar Johnsen. Vidar har nemlig aldri gjort en del av de gamle sangene til Vamp, nettopp fordi de har vært så personlige for Jan. Jeg var på konserten med KORK i Rockefeller, og høydepunktet var definitivt å ha begge vokalistene på scenen samtidig. Det varmet et hjerte som har fulgt dem siden før første plateutgivelse.

For øvrig er ikke Vidar fullverdig medlem av Vamp på den måten Jan var. Uten at jeg helt har skjønt detaljene i det formelle her, så er han visst innleid som vokalist og driver parallellt med sine egen prosjekter ved siden av. F.eks er han ikke tilstede under hele innnspillingen av den nye plata som kommer til høsten, men har lagt vokal på i etterkant.

Mine tips til trådstarter: Folken - livealbum fra 1996. Fordi den inneholder det meste av det beste fra Jans periode, og fordi Vamp er fantastiske live. Og Månemannen fra 2002 - første plata med Vidar som vokalist og (etter min mening) et album uten dårlige spor. Dette er også det nyeste albumet deres. Nytt kommer 24. oktober.

Gjest Gjesta
Skrevet

Takk for oppklaringen, Dalwhinnie :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...