AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #1 Skrevet 23. mai 2020 Stikker deres hunder av? Han en hund som løper ut døra dersom vi får gjester eller har andre på besøk som er litt uoppmerksom. Blir borte alt fra 20 min til flere timer. Hvordan kan jeg få en slutt på dette? Innkalling funker til vanlig, men i det hunden merker at her kan det være håp, så svitsjes det om i hodet så innkalling og andre kommandoer ikke er vits. Har andre med hund dette problemet? Og om noen har klart å løse det, hva skulle til? Anonymkode: e0268...4e8
Million Skrevet 23. mai 2020 #2 Skrevet 23. mai 2020 Nei, min hund stikker aldri av. Hun er egentlig redd for å miste meg av syne, og fotfølger meg overalt. Hvis vi går i skogen og hun fortaper seg litt i sniffing på en flekk og jeg samtidig runder en sving på stien, kommer hun galopperende etter med småpanikk i det sekundet hun oppdager at hun glemte seg bort litt og jeg er ute av syne. Jeg tror rett og slett dere bare må gjøre det umulig for hunden å brøyte seg ut døren når den åpnes. Sette opp en barnegrind i åpningen til gangen, der entre-døren er, for eksempel. Det kan virke litt tungvindt å måtte åpne en barnegrind hver gang man skal ut, men det blir en vane veldig fort, det lover jeg. Ikke noe problem. Dette sperrer for hunden, og den får ikke adgang til entreen så lett. En ekstra "sluse" eller sikkerhet før utgangsdøra, altså. Vi satte en slik barnegrind i døråpningen til min sønns rom da vi fikk oss valp. Dette fordi valpen ikke skulle ha adgang til rommet hans, men vi samtidig ville at sønnen kunne ha døren til rommet åpen mens han var der, og vi kunne snakke med han fra stuen uten å måtte gå og åpne døren. På barnerom er det gjerne fullt av leker og småting på gulvet, som Lego, og dette ville vi ikke at valpen skulle få tak i og spise på eller få i seg. 3
Tabris Skrevet 23. mai 2020 #3 Skrevet 23. mai 2020 (endret) Steg 1 er å generelt sett gjøre det slik at hunden har lav terskel og høy motivasjon for å holde seg hos dere og komme til dere. Det gjøres gjennom å belønne (med gode godbiter) når dere roper på hunden og ellers også belønne når hunden tar kontakt med dere av seg selv ute. Kombinert med ingen kjeft eller annen ubehag - det skal bare være kjekt og trygt å være hos dere. Steg 2 er å i tillegg trene inn en nødinnkalling, for de gangene hvor forstyrrelsene er mer fristende enn hva dere har å tilby. Her er fremgangsmåten for en slik innkalling: 1. Start med å finne det som er julaften for din hund. En egen belønning som hunden skal få hver gang du blåser i fløyten (og som den ikke skal få ellers). Leke vil gi mer fart og intensitet i innkallingen. Min hund er ikke så leken, så til ham har jeg valgt en porsjonspakke leverpostei. 2. Begynn med å få hunden til å assosisere fløytelyden med verdens beste belønning. Dvs, blås i fløyta når hunden er rett ved siden av deg (men ikke ser på deg og forventer noe) og gi den umiddelbart den kule belønningen. Gjenta 1-2 ganger om dagen (ikke to ganger på rad) i 3-4 dager. 3. Tren så når hunden er noen få meter fra deg, f.eks i hagen. Blås i fløyta, bruk så stemmen og ros og lokk masse til hunden er hos deg - så rett i super belønning. Rosen er viktig, for på dette steget er ikke fløyta helt innlært enda. Hvis du da bare blåser og ikke gjør noe mer, så er sjansen stor for at hunden bare vil se på deg og så gå videre og gjøre sitt. Gjenta 1-2 ganger om dagen (ikke to ganger på rad) i 3-4 dager. 4. Etterhvert kan du begynne å teste, ved å blåse i fløyta når hunden er litt opptatt, f.eks snuser på noe. Noen ganger kan du også blåse i fløyta og løpe fra hunden mens du lokker og roser, for å få enda mer fart inn. 5. Etter 7-10 dager med denne fremgangsmåten, skal du ha en svært god fløyteinnkalling. Det er viktig at du i denne innlæringsperioden ikke bruker fløyta utenom. Vent med å bruke den til du er ferdig å trene den inn. Hver gang du bruker fløyta, hele hundens liv, så skal den ha julaften-belønningen som tilhører fløyta. Den skal bare få den spesifikke belønnningen når du blåser i fløyta, men den skal få den hver gang. Er du konsekvent med dette så får du en innkalling som er automatisert, dvs at hunden kommer uten å tenke seg om eller vurdere. Video som viser fremgangsmåten: Endret 6. oktober 2020 av Tabris 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #4 Skrevet 23. mai 2020 Takk for tips. En slik fløyte har jeg aldri ir prøvd, men verdt et forsøk. Anonymkode: e0268...4e8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #5 Skrevet 23. mai 2020 2 timer siden, Tabris skrev: Steg 2 er å i tillegg trene inn en nødinnkalling, for de gangene hvor forstyrrelsene er mer fristende enn hva dere har å tilby. Du glemmer her å få med at en hund som har lært å stikke av, alt har funnet "julaften" der ute. Å si noe annet, blir å juge. Så å skulle finne noe som er bedre enn tispe med løpetid eller muligheten for å løpe rundt og gjøre akkurat hva den vil, er tilnærmet lik null! Det eneste som fungerer i slike situasjoner er å forhindre at hunden stikker av. Klarer den å stikke av, skal den korrigeres hardt når du endelig får tak i den. Deretter roses den når den holder seg nær deg. Først da kan du starte på nytt med innkalling. Men all lydighet SKAL det settes KRAV til, etter at momentet er lært inn. Og nei, en hund blir ikke redd eller nervøs eller annet piss som noen prøver å komme med. Se til villhundflokker (som forever positive trainers viser til når de snakker om at det ikke finnes alfa dyr) så stilles det alltid krav til familiemedlemmene i flokken. Balansert hundetrening er veien å gå. For ting kan ikke alltid være positivt. For skal ting være positivt, må man jo vite at det finnes en negativ side. Hvis ikke, hvordan kan du da vite at en ting er positiv?! Anonymkode: 958a1...502 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #6 Skrevet 23. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du glemmer her å få med at en hund som har lært å stikke av, alt har funnet "julaften" der ute. Å si noe annet, blir å juge. Så å skulle finne noe som er bedre enn tispe med løpetid eller muligheten for å løpe rundt og gjøre akkurat hva den vil, er tilnærmet lik null! Det eneste som fungerer i slike situasjoner er å forhindre at hunden stikker av. Klarer den å stikke av, skal den korrigeres hardt når du endelig får tak i den. Deretter roses den når den holder seg nær deg. Først da kan du starte på nytt med innkalling. Men all lydighet SKAL det settes KRAV til, etter at momentet er lært inn. Og nei, en hund blir ikke redd eller nervøs eller annet piss som noen prøver å komme med. Se til villhundflokker (som forever positive trainers viser til når de snakker om at det ikke finnes alfa dyr) så stilles det alltid krav til familiemedlemmene i flokken. Balansert hundetrening er veien å gå. For ting kan ikke alltid være positivt. For skal ting være positivt, må man jo vite at det finnes en negativ side. Hvis ikke, hvordan kan du da vite at en ting er positiv?! Anonymkode: 958a1...502 Korrigere hunden når den endelig kommer tilbake tror jeg er dummeste man gjør, en hund skjønner ikke det. Den vil bare lære seg det og ikke komme tilbake/være redd eller lignende. Anonymkode: 243e6...610 10
Min_hund_er_Grå Skrevet 23. mai 2020 #7 Skrevet 23. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Korrigere hunden når den endelig kommer tilbake tror jeg er dummeste man gjør, en hund skjønner ikke det. Den vil bare lære seg det og ikke komme tilbake/være redd eller lignende. Anonymkode: 243e6...610 Så leser du det hele engang til og tenker deg litt om. Det står ikke at man skal sitte å vente på trappa til bikkja kommer tilbake. Det står også at hunden kan innkalling i andre situasjoner. Om da hunden stikker av, smetter ut døra så går man etter bikkja, med kommando kom/hit/plass/fot eller hva enn man har lært inn som innkallings kommando. Og et nei eller hva enn ord man har brukt når hunden skal la være å gjøre en handling. Bikkja får det med seg at du ikke er fornøyd. Så går man etter hunden og man går etter hunden, når man til slutt får tak på den så gir man hunden en korreksjon. Hunden vet hva den har gjort galt. Problemet er at når man kun jobber i innlæringsfaser og aldri kommer seg til en kravfase så blir det rot som dette. 1
Tabris Skrevet 23. mai 2020 #8 Skrevet 23. mai 2020 (endret) 40 minutter siden, AnonymBruker said: Du glemmer her å få med at en hund som har lært å stikke av, alt har funnet "julaften" der ute. Å si noe annet, blir å juge. Så å skulle finne noe som er bedre enn tispe med løpetid eller muligheten for å løpe rundt og gjøre akkurat hva den vil, er tilnærmet lik null! Det eneste som fungerer i slike situasjoner er å forhindre at hunden stikker av. Klarer den å stikke av, skal den korrigeres hardt når du endelig får tak i den. Deretter roses den når den holder seg nær deg. Først da kan du starte på nytt med innkalling. Men all lydighet SKAL det settes KRAV til, etter at momentet er lært inn. Og nei, en hund blir ikke redd eller nervøs eller annet piss som noen prøver å komme med. Se til villhundflokker (som forever positive trainers viser til når de snakker om at det ikke finnes alfa dyr) så stilles det alltid krav til familiemedlemmene i flokken. Balansert hundetrening er veien å gå. For ting kan ikke alltid være positivt. For skal ting være positivt, må man jo vite at det finnes en negativ side. Hvis ikke, hvordan kan du da vite at en ting er positiv?! Anonymkode: 958a1...502 Hele poenget med nødinnkallingen er at man ikke trenger å finne noe som er bedre enn fristelsene der ute, som var det jeg skrev. Når man belønner svært bra hver eneste gang, og lærer nødinnkallingen inn ordentlig først, så blir den automatisert og man overstyrer hundens valg om den ønsker å komme eller ikke. Hunder lever i øyeblikket og vil aldri sette i sammenheng det å bli påført ubehag når du til slutt får tak i den med at den ikke kom når du ropte for en tid tilbake. Det som den lærer av det, er å kanskje heller holde seg enda mer unna eier, fordi eier oppfører seg truende og aggressivt. Villhunder lever ofte i løse sosiale grupper, ikke i en fastsatt flokk med struktur og leder. De forventer heller ikke at andre hunder skal komme med en gang, og vil ikke oppsøke dem og påføre dem ubehag om de ikke kommer. Vi forventer langt mer av våre hunder enn hva noen hunder gjør med hverandre. Positivt når det kommer til hundetrening er ikke positivt som i "noe bra" som i motsetning til negativt "noe ikke bra". Det kommer fra læringsteorien, hvor man har fokus på å bruke positiv forsterkning fremfor positiv straff. Positiv/negativ her er som i mattematikk - positiv betyr å legge til, negativ å trekke fra. Dette med kravfase og vise hvem som er sjef er en foreldet tankegang innen hundetrening. Vi vet mer i dag, både om hvordan atferd hos både hund og ulv, samt om mulige konsekvenser av bruk av ubehag i trening. Ja, man kan velge å oppdra en hund med å påføre ubehag, og det kan mange ganger fungere. Men man kan også velge å oppdra en hund uten å påføre ubehag, og det vil i mange tilfeller fungere enda bedre (og man slipper de mulige negative konsekvensene av det). Så får det være opp til hver enkelt hva slags hundehold man ønsker å ha. Endret 23. mai 2020 av Tabris 9
Min_hund_er_Grå Skrevet 23. mai 2020 #9 Skrevet 23. mai 2020 1 hour ago, Tabris said: Hele poenget med nødinnkallingen er at man ikke trenger å finne noe som er bedre enn fristelsene der ute, som var det jeg skrev. Når man belønner svært bra hver eneste gang, og lærer nødinnkallingen inn ordentlig først, så blir den automatisert og man overstyrer hundens valg om den ønsker å komme eller ikke. Hunder lever i øyeblikket og vil aldri sette i sammenheng det å bli påført ubehag når du til slutt får tak i den med at den ikke kom når du ropte for en tid tilbake. Det som den lærer av det, er å kanskje heller holde seg enda mer unna eier, fordi eier oppfører seg truende og aggressivt. Villhunder lever ofte i løse sosiale grupper, ikke i en fastsatt flokk med struktur og leder. De forventer heller ikke at andre hunder skal komme med en gang, og vil ikke oppsøke dem og påføre dem ubehag om de ikke kommer. Vi forventer langt mer av våre hunder enn hva noen hunder gjør med hverandre. Positivt når det kommer til hundetrening er ikke positivt som i "noe bra" som i motsetning til negativt "noe ikke bra". Det kommer fra læringsteorien, hvor man har fokus på å bruke positiv forsterkning fremfor positiv straff. Positiv/negativ her er som i mattematikk - positiv betyr å legge til, negativ å trekke fra. Dette med kravfase og vise hvem som er sjef er en foreldet tankegang innen hundetrening. Vi vet mer i dag, både om hvordan atferd hos både hund og ulv, samt om mulige konsekvenser av bruk av ubehag i trening. Ja, man kan velge å oppdra en hund med å påføre ubehag, og det kan mange ganger fungere. Men man kan også velge å oppdra en hund uten å påføre ubehag, og det vil i mange tilfeller fungere enda bedre (og man slipper de mulige negative konsekvensene av det). Så får det være opp til hver enkelt hva slags hundehold man ønsker å ha. Nødinnkalling er pølsevev. Enten har man kontroll på hunden og man har en innkalling eller så har man det ikke. Om du benytter deg av en "nødinnkalling" så betyr det bare at du ikke har lært hunden din innkalling. Mat har ikke så høy verdi som en rekke folk tror. Hunden til TS har jo her lært det beste belønningen som finnes. Selvbelønning, hvordan mener du at man skal kunne toppe noe slikt? Ja den lever i øyeblikket, er jo derfor du går etter hunden din og fortsetter med innkalling, Dette er enkelt og greit en konflikt. Her er det snakk om å gjenomføre det du har starta på. Spiller ingen rolle om det du må gå i flere mil eller timer etter den hunden, du kan ikke og skal ikke være den som gir deg først. Er ikke snakk om å oppdra ved å påføre ubehag, er snakk om å vise konsekvensene av å ikke gjøre som fortalt. Hva gjør du med en unge som holder på å gå på rødt lys? Jo du nøkker tak i ungen så den ikke blir kjørt over og dør. Det hjelper ikke at du ikke går på grønt 9 av 10, når du da dør på nr 10. Før du kan gjøre dette må du lære inn hva du mener hunden skal kunne gjøre. Dette gjøres positivt, med ros, lek og godbiter. Men setter du ikke på et eller annet tidspunkt et krav for å sjekke om hunden faktisk har lært så er det eneste du gjør å gå rundt i ring. 1
Tabris Skrevet 23. mai 2020 #10 Skrevet 23. mai 2020 (endret) 39 minutter siden, Min_hund_er_Grå said: Nødinnkalling er pølsevev. Enten har man kontroll på hunden og man har en innkalling eller så har man det ikke. Om du benytter deg av en "nødinnkalling" så betyr det bare at du ikke har lært hunden din innkalling. Mat har ikke så høy verdi som en rekke folk tror. Hunden til TS har jo her lært det beste belønningen som finnes. Selvbelønning, hvordan mener du at man skal kunne toppe noe slikt? Ja den lever i øyeblikket, er jo derfor du går etter hunden din og fortsetter med innkalling, Dette er enkelt og greit en konflikt. Her er det snakk om å gjenomføre det du har starta på. Spiller ingen rolle om det du må gå i flere mil eller timer etter den hunden, du kan ikke og skal ikke være den som gir deg først. Er ikke snakk om å oppdra ved å påføre ubehag, er snakk om å vise konsekvensene av å ikke gjøre som fortalt. Hva gjør du med en unge som holder på å gå på rødt lys? Jo du nøkker tak i ungen så den ikke blir kjørt over og dør. Det hjelper ikke at du ikke går på grønt 9 av 10, når du da dør på nr 10. Før du kan gjøre dette må du lære inn hva du mener hunden skal kunne gjøre. Dette gjøres positivt, med ros, lek og godbiter. Men setter du ikke på et eller annet tidspunkt et krav for å sjekke om hunden faktisk har lært så er det eneste du gjør å gå rundt i ring. Jeg klarer ikke helt å ta din påstand om at nødinnkalling er "pølsevev" på alvor når jeg har lært det inn og bruker det aktivt med suksess på egen hund, mine venner og kollegaer gjør det på sine og vi lærer det bort på våre kurs og privattimer med stor suksessrate. Det trenger forøvrig ikke være mat, det kan være leke. Leke er enda bedre, siden det ofte gir mer fart og intensitet i innkallingen. Forøvrig orker ikke jeg gjøre hundetrening om til en maktkamp mellom meg og hunden. Jeg har gjort det før, da jeg trente mer tradisjonelt. Jeg finner det mindre effektivt og mindre givende for både meg og hunden enn å trene etter mer moderne metoder. Hvordan, helt konkret, går du frem for å "gi hunden en korreksjon" og "vise konsekvensen av å ikke gjøre som fortatl" på en måte som gjør at hunden "skjønner du ikke er fornøyd" uten at det påfører den verken fysisk eller psykisk ubehag? Hvis konsekvensen ikke er ubehagelig på noen måte, hvorfor skulle hunden forsøke å unngå den i fremtiden? Jeg setter også krav til min hund, men jeg påfører ikke hunden ubehag fordi jeg har for dårlige kriterier og ender opp med å sette hunden opp for å feile. Hvis hunden min feiler så får den ikke belønning også tenker jeg gjennom hva jeg gjorde som gjorde at dette ble for vanskelig og justerer deretter. Med en slik fremgangsmåte har jeg fått god hverdagslydighet og konkurrnselydighet på min hund. Noen form for ubehag eller "vise hunden at jeg ikke er fornøyd" er ikke nødvendig. Du kan gjøre det, men det er ikke nødvendig for å oppdra og trene en hund. Endret 23. mai 2020 av Tabris 8
Troyamin Skrevet 24. mai 2020 #11 Skrevet 24. mai 2020 Konsulentmafiaen og Fusk med forskning på lederskap er to meget gode artikler. Det får være mitt bidrag. Utover det, vil jeg si at bare fordi en ting er moderne, er den ikke nødvenigvis etologisk riktig mot hunden. 1
Tabris Skrevet 24. mai 2020 #12 Skrevet 24. mai 2020 5 hours ago, Troyamin said: Konsulentmafiaen og Fusk med forskning på lederskap er to meget gode artikler. Det får være mitt bidrag. Utover det, vil jeg si at bare fordi en ting er moderne, er den ikke nødvenigvis etologisk riktig mot hunden. De artiklene er dessverre tuftet på mye feilinformasjon og misforståelser om hva moderne hundetrening er, og disktuerer dermed mot en haug med selvoppnevnte stråmenn. Jeg er enig i at noe ikke nødvendigvis er etologisk riktig fordi om det er moderne. Det er heller ikke nødvendigvis etologisk riktig selv om det er tradisjonelt. Derfor forholder jeg meg til vitenskap når det kommer til læringsteori og etologi. 5
Troyamin Skrevet 24. mai 2020 #13 Skrevet 24. mai 2020 2 timer siden, Tabris skrev: De artiklene er dessverre tuftet på mye feilinformasjon og misforståelser om hva moderne hundetrening er, og disktuerer dermed mot en haug med selvoppnevnte stråmenn. Jeg er enig i at noe ikke nødvendigvis er etologisk riktig fordi om det er moderne. Det er heller ikke nødvendigvis etologisk riktig selv om det er tradisjonelt. Derfor forholder jeg meg til vitenskap når det kommer til læringsteori og etologi. Du får si akkurat hva du vil om det jeg linket til. Innimellom får jeg møte hunder som er over gjennomsnittet når det kommer til bytte og aggresjonsdrift. Disse har gjerne fått erfare å få selvbelønning i form av å fly på andre hunder, de har bitt eier, de vet hva løpetisper er og de har drept naboens katt o.l. Dette er hunder hvor eierne har måtte gi opp slik hundetrening som du driver på med. For disse hundene blir alltid gitt opp av "adferdsspesialister" som derfor anbefaler avliving fordi de stempler hunden som farlig. Det mest rettferdige for disse hundene er å sette de i en situasjon hvor de feiler, for så å korrigere. Og enhver korreks skal føre over i en ny energi. Den skal ikke gå i passiv. Det er det mest riktige ut i fra hundens ståsted. Noe annet er rett og slett ikke snilt mot en hund. VIS-LÆR-FORSTERK. Grunnleggende psykologi. At vi to ikke er enige, får være en ting. Så får det være opp til folk hva de måtte velge. Men la ikke folk som velger noe annet enn deg tro at det er feil å stille krav til hunden sin. For nå er det alt for mange som gir opp hunden fordi de får høre at; "jammen, det er bare å søke avstand. Eller det er bare å gi godbit/leke." Enhver må finne riktig verktøy. Og alt jeg ønsker, er at folk skal få et harmonisk hundehold.
Tabris Skrevet 24. mai 2020 #14 Skrevet 24. mai 2020 (endret) 32 minutter siden, Troyamin said: Du får si akkurat hva du vil om det jeg linket til. Innimellom får jeg møte hunder som er over gjennomsnittet når det kommer til bytte og aggresjonsdrift. Disse har gjerne fått erfare å få selvbelønning i form av å fly på andre hunder, de har bitt eier, de vet hva løpetisper er og de har drept naboens katt o.l. Dette er hunder hvor eierne har måtte gi opp slik hundetrening som du driver på med. For disse hundene blir alltid gitt opp av "adferdsspesialister" som derfor anbefaler avliving fordi de stempler hunden som farlig. Det mest rettferdige for disse hundene er å sette de i en situasjon hvor de feiler, for så å korrigere. Og enhver korreks skal føre over i en ny energi. Den skal ikke gå i passiv. Det er det mest riktige ut i fra hundens ståsted. Noe annet er rett og slett ikke snilt mot en hund. VIS-LÆR-FORSTERK. Grunnleggende psykologi. At vi to ikke er enige, får være en ting. Så får det være opp til folk hva de måtte velge. Men la ikke folk som velger noe annet enn deg tro at det er feil å stille krav til hunden sin. For nå er det alt for mange som gir opp hunden fordi de får høre at; "jammen, det er bare å søke avstand. Eller det er bare å gi godbit/leke." Enhver må finne riktig verktøy. Og alt jeg ønsker, er at folk skal få et harmonisk hundehold. Akkurat det er ganske vanlig og går beggge veier. Vi får også eiere som har vært hos tradisjonelle hundetrenere og fått en hund som bare har blitt verre når de har fulgt deres råd. Vi er nok grunnleggende uenige i hva det innebærer å være snill mot en hund. Jeg kan ikke se at det er verken nødvendig eller snilt å sette opp en hund for å feile for så å påføre den ubehag fordi vi har satt den i en situasjon den ikke mestrer. Det er etter mitt hode dårlig trening. Både hunder og mennesker lærer bedre, og føler oss bedre, av å legge opp til mestring. I tillegg synes jeg det ofte er bedre å heller fokusere på å jobbe med årsaken bak en atferd, ikke bare det å straffe bort symptomet. Jeg har ikke sagt at det er feil å stille krav til hunden sin. Jeg har sagt at jeg gjør det samme selv, bare uten ubehag. Jeg har til og med sagt at det å påføre hunden ubehag også kan fungere. Vær gjerne uenig med meg, men da med det jeg faktisk skriver. Ikke, slik som artiklene gjør, konstruer en stråmann og argumenter mot det. Endret 24. mai 2020 av Tabris 1
Troyamin Skrevet 24. mai 2020 #15 Skrevet 24. mai 2020 25 minutter siden, Tabris skrev: Akkurat det er ganske vanlig og går beggge veier. Vi får også eiere som har vært hos tradisjonelle hundetrenere og fått en hund som bare har blitt verre når de har fulgt deres råd. Vi er nok grunnleggende uenige i hva det innebærer å være snill mot en hund. Jeg kan ikke se at det er verken nødvendig eller snilt å sette opp en hund for å feile for så å påføre den ubehag fordi vi har satt den i en situasjon den ikke mestrer. Det er etter mitt hode dårlig trening. Både hunder og mennesker lærer bedre, og føler oss bedre, av å legge opp til mestring. I tillegg synes jeg det ofte er bedre å heller fokusere på å jobbe med årsaken bak en atferd, ikke bare det å straffe bort symptomet. Jeg har ikke sagt at det er feil å stille krav til hunden sin. Jeg har sagt at jeg gjør det samme selv, bare uten ubehag. Jeg har til og med sagt at det å påføre hunden ubehag også kan fungere. Vær gjerne uenig med meg, men da med det jeg faktisk skriver. Ikke, slik som artiklene gjør, konstruer en stråmann og argumenter mot det. At du ikke synes det er snilt eller nødvendig, betyr ikke nødvenigivis at du har rett. Og at du forsøker, på en relativ intelligent måte, forsøker deg på en hersketeknikk som tilsier at jeg er slem og du er snill, får nå så være.
Min_hund_er_Grå Skrevet 24. mai 2020 #16 Skrevet 24. mai 2020 9 hours ago, Tabris said: Jeg klarer ikke helt å ta din påstand om at nødinnkalling er "pølsevev" på alvor når jeg har lært det inn og bruker det aktivt med suksess på egen hund, mine venner og kollegaer gjør det på sine og vi lærer det bort på våre kurs og privattimer med stor suksessrate. Det trenger forøvrig ikke være mat, det kan være leke. Leke er enda bedre, siden det ofte gir mer fart og intensitet i innkallingen. Forøvrig orker ikke jeg gjøre hundetrening om til en maktkamp mellom meg og hunden. Jeg har gjort det før, da jeg trente mer tradisjonelt. Jeg finner det mindre effektivt og mindre givende for både meg og hunden enn å trene etter mer moderne metoder. Hvordan, helt konkret, går du frem for å "gi hunden en korreksjon" og "vise konsekvensen av å ikke gjøre som fortatl" på en måte som gjør at hunden "skjønner du ikke er fornøyd" uten at det påfører den verken fysisk eller psykisk ubehag? Hvis konsekvensen ikke er ubehagelig på noen måte, hvorfor skulle hunden forsøke å unngå den i fremtiden? Jeg setter også krav til min hund, men jeg påfører ikke hunden ubehag fordi jeg har for dårlige kriterier og ender opp med å sette hunden opp for å feile. Hvis hunden min feiler så får den ikke belønning også tenker jeg gjennom hva jeg gjorde som gjorde at dette ble for vanskelig og justerer deretter. Med en slik fremgangsmåte har jeg fått god hverdagslydighet og konkurrnselydighet på min hund. Noen form for ubehag eller "vise hunden at jeg ikke er fornøyd" er ikke nødvendig. Du kan gjøre det, men det er ikke nødvendig for å oppdra og trene en hund. Er dette da en nødinnkalling? Har du så dårlig kontroll over bikkja de at du må bruke det du kaller en nødinnkalling aktivt? aktivit tilsier en høyere hyppighet av tilfeller. Hvor mange leverpostei bokser bruker du egentlig? Er ingen maktkamp, man veileder og viser hva man vil hunden skal gjøre og belønner der etter. Du har en Japansk spisshund, hvordan i all verden klarte du å få trening av den til å bli en maktkamp? Hvorfor skal hunden følge kommando om den finner noe som har høyere verdi enn den godbiten evt leka du har å tilby. Altså du korrigerer din hund! fy skam seg, Her snakkes det så flott om positiv trening og alt er så bra. De mentale sårene du gir hunden din når du ikke gir godbiten er skadelige. Den blir trist og lei seg og skjønner ikke hva galt den har gjort. Han prøvde jo godt han kunne. Stakkars hunden. *ironi* Det er denne dillinga og dullinga som ødelegger alt som har med hund og trening. Når skal folk våkne og skjønne at all hundetrening er konflikt håndtering. Ved å unngå konflikten så trener man faktisk ikke sin hund, man unngår. Ordet nei har ingen betydning for hunden, bare fordi folk ikke sier nei, men heller sier oi oi oi, eller lager lyder igjenom sammenbitte tenner så er dette korreksjoner av hunden. I noen tilfeller så er jo dette sakte pining av individet. Når folk aldri kommer seg videre, men gjentar og gjentar samme øvelse.Du går opp til tentamen et par gang og du går opp til eksamen 1 gang. Ferdig. OG på toppen av det hele så jobber man faktisk ikke med hele hunden. Man velger å glemme at alle hunder har en aggresjonsdrift, men dette er så skummelt at folk velger dette bort, igjen man unngår ting. Man putter alle hunder inn i en bås og benytter seg av et sett med teknikker som da skal fungere på alle hunder. Når dette ikke fungerer og man evt har gjord problemet større så setter man bikkja på piller og om det ikke hjalp så anbefaler man avlivning. Eneste type trening som kan fungere er trening som etologisk forankret. Da dette er eneste type trening som faktisk jobber på hundens premisser. Det nytter ikke å sette alle i samme bås. En populær rase som f.eks BC er jo avlet for å ta verbale kommandoer/korreksjoner på ca 100 - 200 meters hold. Dette er jo en hund du aldri trenger å ta i, knapt nok se skakt på, her er jo kroppsholdninga de nok til å korrigere.Det betyr ikke at den ikke kan gjøre jobben sin. Men å da være så manglende på kunnskap siden at man mener dette fungere på en hund som bokstavelig talt skal være i en krig, utføre en jobb som tjenestehund. Bombe hunder som bjeffer på lydaktiverte bomber 1 av 10 ganger er ikke aktuelt.
Tabris Skrevet 24. mai 2020 #17 Skrevet 24. mai 2020 2 minutter siden, Min_hund_er_Grå said: Er dette da en nødinnkalling? Har du så dårlig kontroll over bikkja de at du må bruke det du kaller en nødinnkalling aktivt? aktivit tilsier en høyere hyppighet av tilfeller. Hvor mange leverpostei bokser bruker du egentlig? Er ingen maktkamp, man veileder og viser hva man vil hunden skal gjøre og belønner der etter. Du har en Japansk spisshund, hvordan i all verden klarte du å få trening av den til å bli en maktkamp? Hvorfor skal hunden følge kommando om den finner noe som har høyere verdi enn den godbiten evt leka du har å tilby. Altså du korrigerer din hund! fy skam seg, Her snakkes det så flott om positiv trening og alt er så bra. De mentale sårene du gir hunden din når du ikke gir godbiten er skadelige. Den blir trist og lei seg og skjønner ikke hva galt den har gjort. Han prøvde jo godt han kunne. Stakkars hunden. *ironi* Det er denne dillinga og dullinga som ødelegger alt som har med hund og trening. Når skal folk våkne og skjønne at all hundetrening er konflikt håndtering. Ved å unngå konflikten så trener man faktisk ikke sin hund, man unngår. Ordet nei har ingen betydning for hunden, bare fordi folk ikke sier nei, men heller sier oi oi oi, eller lager lyder igjenom sammenbitte tenner så er dette korreksjoner av hunden. I noen tilfeller så er jo dette sakte pining av individet. Når folk aldri kommer seg videre, men gjentar og gjentar samme øvelse.Du går opp til tentamen et par gang og du går opp til eksamen 1 gang. Ferdig. OG på toppen av det hele så jobber man faktisk ikke med hele hunden. Man velger å glemme at alle hunder har en aggresjonsdrift, men dette er så skummelt at folk velger dette bort, igjen man unngår ting. Man putter alle hunder inn i en bås og benytter seg av et sett med teknikker som da skal fungere på alle hunder. Når dette ikke fungerer og man evt har gjord problemet større så setter man bikkja på piller og om det ikke hjalp så anbefaler man avlivning. Eneste type trening som kan fungere er trening som etologisk forankret. Da dette er eneste type trening som faktisk jobber på hundens premisser. Det nytter ikke å sette alle i samme bås. En populær rase som f.eks BC er jo avlet for å ta verbale kommandoer/korreksjoner på ca 100 - 200 meters hold. Dette er jo en hund du aldri trenger å ta i, knapt nok se skakt på, her er jo kroppsholdninga de nok til å korrigere.Det betyr ikke at den ikke kan gjøre jobben sin. Men å da være så manglende på kunnskap siden at man mener dette fungere på en hund som bokstavelig talt skal være i en krig, utføre en jobb som tjenestehund. Bombe hunder som bjeffer på lydaktiverte bomber 1 av 10 ganger er ikke aktuelt. Når jeg bruker nødinnkalling, så kommer min hund enten han er på kattejakt, jakt etter mat eller løper mot en hund. Det er definisjonen på kontroll, i mitt hode. Nei, jeg trenger ikke bruke den ofte - faktisk så må jeg noen ganger bare ta en ekstra innkalling fordi leverposteiboksen i lommen begynner å bli flat og det går snart hull på den. Fordi hunden min som regel alltid kommer på den vanlige innkallingen. Jeg har forklart flere ganger hvorfor nødinnkalling fungerer nettopp i de tilfeller hvor forstyrrelsene der ute har høyere verdi enn det du har å tilby. Ellers fortsetter du med å fremstille din feilaktige forståelse av moderne hundetrening og argumenterer mot det. Jeg vet ikke hvilke folk du har vært borti, men jeg kjenner ikke igjen det du skriver verken hos meg selv, mine kollegaer og venner og de jeg ellers kjenner rundt om i landet som bedriver moderne hundetrening. 2
Tabris Skrevet 24. mai 2020 #18 Skrevet 24. mai 2020 8 minutter siden, Troyamin said: At du ikke synes det er snilt eller nødvendig, betyr ikke nødvenigivis at du har rett. Og at du forsøker, på en relativ intelligent måte, forsøker deg på en hersketeknikk som tilsier at jeg er slem og du er snill, får nå så være. Når du ser hva jeg, og moderne hundetrener generelt, blir beskyldt for både i denne tråden og i de artiklene du likte så godt, så synes jeg det jeg har skrevet er særdeles finslig. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå