AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #1 Skrevet 23. mai 2020 Min baby har skjevt bakhode. Han har en favoritt side som han liker å legge hodet til. Prøver å snu han så mye som mulig. Men det er ikke så lett. Har noen opplevd det samme? Og har skjevheten vedvart? Anonymkode: bb784...343
Kärcher Skrevet 23. mai 2020 #2 Skrevet 23. mai 2020 Hei! Har du fått utredning hos fysioterapeut? Mitt barn på 10 mnd har det samme. Jeg så dagen vi kom hjem fra sykehuset at barnet kun lå med hodet én vei. Så jeg fikk beskjed om å følge med. Prøvde å stimulere til andre siden, men det var ikke lett. Man skal heller ikke tvinge hodet over til andre siden, eller å holde det fast til andre siden hvis barnet stritter imot. Det virker mot sin hensikt og barnet blir faktisk sterkere på den allerede sterkeste siden da. Vi begynte å gå til fysio hver 14. dag etter helsestasjonen henviste oss ved ca 2 mnds alder. Det hjalp veldig. Vi fikk gode tips og råd, og fikk opplæring i hvordan vi skulle trene hjemme. Vi hadde ikke klart det uten hjelp. Fysioen kunne da også anslå hvor «ille» det var, og mitt barn hadde ikke så veldig stort problem for fysio klarte å ta hodet over på andre siden. Mens andre barn har større problem dersom fysio ikke klarer å bevege det i andre retningen. Barnet mitt har en tydelig avflatning i bakhodet, men fysio sier det ikke er særlig mye (hun har jo sett alle gradene av favorittside). Avflatningen er lik nå ved 10 mnds alder, men det er jo kommet endel hår så ingen andre enn oss ser det. Så få det henvist hvis du ikke allerede har gjort det, så får du hjelp i tide. Det kan også bli skjevheter i ansiktet om utgangspunktet er dårlig og man ikke får jobbet med det. Ellers mine tips: La barnet ligge på riktig side for å se lys, altså vend den svake parten mot lyset. Snu barnets hode (så lenge det ikke er vondt) når det skal sove. Støtt opp med gulpekluter eller håndklær ved favorittsiden for å sikre at barnet enten ligger flatt på bakhodet eller til andre siden. Dytt gjerne barnet litt på siden for å sove (kun på dagen, de kan jo snu seg). stimuler med leker fra rett side, og få barnet til å titte til siden og så haka opp. Hold leken litt lenger opp på siden så de må kikke oppover mens de ser på rett side. Om du forstår. Jobb mye med å ligge på magen. Flere ganger i løpet av dagen, legg på magen og stimuler med leker til begge sider og se hvordan det er da (noen har mindre tydelig favorittside da)Z Jobb så med leker på den siden du vil stimulere. Legg barnet på ryggen og bruk armene til å trekke det opp for å styrke barnets nakke (dette får du nok vist av fysio). Ps hvor gammel er sønnen din?
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #3 Skrevet 23. mai 2020 20 minutter siden, Kärcher skrev: Hei! Har du fått utredning hos fysioterapeut? Mitt barn på 10 mnd har det samme. Jeg så dagen vi kom hjem fra sykehuset at barnet kun lå med hodet én vei. Så jeg fikk beskjed om å følge med. Prøvde å stimulere til andre siden, men det var ikke lett. Man skal heller ikke tvinge hodet over til andre siden, eller å holde det fast til andre siden hvis barnet stritter imot. Det virker mot sin hensikt og barnet blir faktisk sterkere på den allerede sterkeste siden da. Vi begynte å gå til fysio hver 14. dag etter helsestasjonen henviste oss ved ca 2 mnds alder. Det hjalp veldig. Vi fikk gode tips og råd, og fikk opplæring i hvordan vi skulle trene hjemme. Vi hadde ikke klart det uten hjelp. Fysioen kunne da også anslå hvor «ille» det var, og mitt barn hadde ikke så veldig stort problem for fysio klarte å ta hodet over på andre siden. Mens andre barn har større problem dersom fysio ikke klarer å bevege det i andre retningen. Barnet mitt har en tydelig avflatning i bakhodet, men fysio sier det ikke er særlig mye (hun har jo sett alle gradene av favorittside). Avflatningen er lik nå ved 10 mnds alder, men det er jo kommet endel hår så ingen andre enn oss ser det. Så få det henvist hvis du ikke allerede har gjort det, så får du hjelp i tide. Det kan også bli skjevheter i ansiktet om utgangspunktet er dårlig og man ikke får jobbet med det. Ellers mine tips: La barnet ligge på riktig side for å se lys, altså vend den svake parten mot lyset. Snu barnets hode (så lenge det ikke er vondt) når det skal sove. Støtt opp med gulpekluter eller håndklær ved favorittsiden for å sikre at barnet enten ligger flatt på bakhodet eller til andre siden. Dytt gjerne barnet litt på siden for å sove (kun på dagen, de kan jo snu seg). stimuler med leker fra rett side, og få barnet til å titte til siden og så haka opp. Hold leken litt lenger opp på siden så de må kikke oppover mens de ser på rett side. Om du forstår. Jobb mye med å ligge på magen. Flere ganger i løpet av dagen, legg på magen og stimuler med leker til begge sider og se hvordan det er da (noen har mindre tydelig favorittside da)Z Jobb så med leker på den siden du vil stimulere. Legg barnet på ryggen og bruk armene til å trekke det opp for å styrke barnets nakke (dette får du nok vist av fysio). Ps hvor gammel er sønnen din? Han er snart tre måneder. Har ikke vært hos fysio, har snakket med helsestasjonen om å prøve å snu han og håndtere han andre veien. Skal snart til helsestasjonen igjen. Skal ta det opp om det hadde vært lurt ned fysio. Han klarer fint å snu hodet begge veier, er ikke stiv i nakken så vidt jeg kan skjønne. Men foretrekker ene siden. Og bakhodet er avflatet på den ene siden. Han ligger mye på magen, blir stadig flinkere. Snur seg over selv nå. Å støtte opp hodet med håndklær mm synes jeg er litt skummelt. Er redd han skal få nesen mot håndkleet og ikke få puste. Hva sier fysioterapeuten, kommer hodeformen til å endre seg, eller forbli slik? Sønnen min vil jo og få mer hår etter hvert. Men det kan jo forsvinne når han blir eldre... Anonymkode: bb784...343
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #4 Skrevet 23. mai 2020 Begge mine har hatt skjevt hode og hadde favorittsted og var vanskelige til å stimulere til å ligge andre veien. På begge to så rettet det seg helt ut når de begynte å krabbe. Så lenge du ikke ser nakkestivhet osv så er det ingenting å bekymre seg for. Anonymkode: 2bf9a...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #5 Skrevet 23. mai 2020 Fortsett med å snu han så retter det seg ut, etterhvert. Min gutt ble også litt flat i bakhodet men det rettet seg han er nå tenåring og har ikke flatt hode. Anonymkode: b0014...416
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #6 Skrevet 23. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er snart tre måneder. Har ikke vært hos fysio, har snakket med helsestasjonen om å prøve å snu han og håndtere han andre veien. Skal snart til helsestasjonen igjen. Skal ta det opp om det hadde vært lurt ned fysio. Han klarer fint å snu hodet begge veier, er ikke stiv i nakken så vidt jeg kan skjønne. Men foretrekker ene siden. Og bakhodet er avflatet på den ene siden. Han ligger mye på magen, blir stadig flinkere. Snur seg over selv nå. Å støtte opp hodet med håndklær mm synes jeg er litt skummelt. Er redd han skal få nesen mot håndkleet og ikke få puste. Hva sier fysioterapeuten, kommer hodeformen til å endre seg, eller forbli slik? Sønnen min vil jo og få mer hår etter hvert. Men det kan jo forsvinne når han blir eldre... Anonymkode: bb784...343 Du trenger ikke legge håndkle ved hodet, men bak ryggen så barnet får en liten vipp over på siden. Min eldste hadde skjevt bakhodet, det rettet seg ganske mye. Nå er han 5,5 og det synes knapt når han har vått hår. Regner med det kanskje retter seg enda mer etterhvert. Hvor mye det retter seg kommer an på hvor flinke dere er til å forebygge ytterligere skjevhet fremover og hvor gammelt barnet er før man gjør tiltak. Hodet er ganske formelig på så små, så det skal ikke mye til. Anonymkode: d1db0...43b
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #7 Skrevet 23. mai 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begge mine har hatt skjevt hode og hadde favorittsted og var vanskelige til å stimulere til å ligge andre veien. På begge to så rettet det seg helt ut når de begynte å krabbe. Så lenge du ikke ser nakkestivhet osv så er det ingenting å bekymre seg for. Anonymkode: 2bf9a...ca4 Håper det retter seg for min også. Takk for svar. Anonymkode: bb784...343
Kärcher Skrevet 23. mai 2020 #8 Skrevet 23. mai 2020 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker said: Han er snart tre måneder. Har ikke vært hos fysio, har snakket med helsestasjonen om å prøve å snu han og håndtere han andre veien. Skal snart til helsestasjonen igjen. Skal ta det opp om det hadde vært lurt ned fysio. Han klarer fint å snu hodet begge veier, er ikke stiv i nakken så vidt jeg kan skjønne. Men foretrekker ene siden. Og bakhodet er avflatet på den ene siden. Han ligger mye på magen, blir stadig flinkere. Snur seg over selv nå. Å støtte opp hodet med håndklær mm synes jeg er litt skummelt. Er redd han skal få nesen mot håndkleet og ikke få puste. Hva sier fysioterapeuten, kommer hodeformen til å endre seg, eller forbli slik? Sønnen min vil jo og få mer hår etter hvert. Men det kan jo forsvinne når han blir eldre... Anonymkode: bb784...343 Da ville jeg bare stått litt på og sagt du vil ha time med fysio, jo fortere jo bedre. Tror ikke du skal bekymre deg for det med håndklærne. Jeg gjorde det mye og det hjalp, og det var også fysio sitt forslag. Jeg gjorde kun dette på dagtid under hvilene, og da passet jeg på hele tiden (her sov min i stua de første månedene, enten i krybbe eller i sofaen rett ved siden av meg). Fysio sa ganske nøyaktig: «kan ikke love at det vil jevne seg ut, det vil nok være noe avflatet når barnet er voksent, men håret gjør at det ikke synes». Så jeg tolket det som at det kan jevne seg noe ut, men at det er individuelt. Fysio mente at det aldri blir helt jevnt uansett. Endret 23. mai 2020 av Kärcher Rettet
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #9 Skrevet 23. mai 2020 I USA har jeg sett de har sånne hjelmer på barn som skal fikse opp i dette om de har skjevt hode, vet ikke om det brukes i Norge? https://www.hopkinsmedicine.org/health/treatment-tests-and-therapies/helmet-therapy-for-your-baby Anonymkode: 24c6e...f20
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #10 Skrevet 23. mai 2020 Sønnen min hadde skjevt hode. Brukte en del tid på å ligge på den andre siden. Rettet seg opp etterhvert. Anonymkode: f87f2...274 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #11 Skrevet 23. mai 2020 Kom deg til fysioterapi. Der får du triks og øvsler..det vil rette opp. Drar du ikke kan du risikere at det forblir skjevt. De fleste retter seg opp Anonymkode: 4d6f2...2cc
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #12 Skrevet 23. mai 2020 Skal snakke med helsestasjonen om det. Gruer meg jo litt ekstra for å bestille timer til ting nå i disse koronatider. Anonymkode: bb784...343
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #13 Skrevet 23. mai 2020 Vi har samme utfordring her med vår baby. Helsestasjonen anbefalte denne puten som vi venter på i posten: https://www.bedrebabytid.no/produkt/puter/babydorm Anonymkode: b87ad...469 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #14 Skrevet 23. mai 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har samme utfordring her med vår baby. Helsestasjonen anbefalte denne puten som vi venter på i posten: https://www.bedrebabytid.no/produkt/puter/babydorm Anonymkode: b87ad...469 Skal høre med helsestasjonen her om de også anbefaler den. Anonymkode: bb784...343
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #15 Skrevet 23. mai 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har samme utfordring her med vår baby. Helsestasjonen anbefalte denne puten som vi venter på i posten: https://www.bedrebabytid.no/produkt/puter/babydorm Anonymkode: b87ad...469 Burde kanskje brukt slik med en gang, så hadde ikke hodet blitt skjevt i utgangspunktet? Hjelper denne med å rette opp, eller forebygge ytterligere skjevhet? Anonymkode: bb784...343
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #16 Skrevet 23. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Min baby har skjevt bakhode. Han har en favoritt side som han liker å legge hodet til. Prøver å snu han så mye som mulig. Men det er ikke så lett. Har noen opplevd det samme? Og har skjevheten vedvart? Anonymkode: bb784...343 Kjøpte en donut pute også tvang jeg han til å ligge på andre siden til det rettet seg. Anonymkode: 49758...36f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #17 Skrevet 23. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Burde kanskje brukt slik med en gang, så hadde ikke hodet blitt skjevt i utgangspunktet? Hjelper denne med å rette opp, eller forebygge ytterligere skjevhet? Anonymkode: bb784...343 Ja, den skal visst hjelpe selv om baby allerede har skjevhet i hodet. Fysioterapeuten snakket noe bedre avslapning i muskulaturen Anonymkode: b87ad...469
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #18 Skrevet 23. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, den skal visst hjelpe selv om baby allerede har skjevhet i hodet. Fysioterapeuten snakket noe bedre avslapning i muskulaturen Anonymkode: b87ad...469 Hun anbefalte at vi kjøpte den selv om baby allerede er skjev. Og huske ta den med på trilleturen osv. Håper den hjelper! (Må trene vanlig ved siden av da). Anonymkode: b87ad...469
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #19 Skrevet 23. mai 2020 Kom deg til fysioterapeut. Selv om barnet ikke har stiv nakke så har barnet hodet til den ene siden fordi nakkemuskulaturen er sterkest på denne siden. Tips: 1. Gjør favorittsiden kjedelig. Vi hadde en stor papplate på favorittsiden. Veldig kjedelig å se på den. 2. Trening, trening trening! Flere ganger pr dag må dere trene. Finn på spennende ting på den siden som ikke er favorittside slik at barnet snur seg. Masse magetrening. Anonymkode: dbdfc...437
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå