AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #1 Skrevet 23. mai 2020 Jeg sa opp jobben i november. Jobbet fra desember 2018-november 2019. Da skal jeg vel få feriepenger av dem. Må jeg si ifra/minne dem på det, eller skjer det automatisk selvom jeg ikke jobber der? Anonymkode: dc73b...d10
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #2 Skrevet 23. mai 2020 De feriepengene skulle du fått på siste lønnsutbetaling. Anonymkode: b23e2...4ce 6
stan Skrevet 23. mai 2020 #3 Skrevet 23. mai 2020 Du burde ha fått dem. Send en mail og spør, så får de ihvertfall ordnet til neste utbetaling.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #4 Skrevet 23. mai 2020 Feriepenger skal utbetales sammen med siste lønnsutbetaling, evt neste lønnskjøring dersom det er vanskelig å regne ut. Det står i ferieloven. Anonymkode: 4685a...590 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #5 Skrevet 23. mai 2020 Jeg ville sendt en hyggelig mail og minnet de på feriepengene. Byttet jobb i fjor selv. Ønsket ikke feriepenger på siste lønn, men heller utbetalt nå til ferien🙂 Anonymkode: 16831...f16
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #6 Skrevet 23. mai 2020 Okei, har ikke fått feriepenger derifra nei, så da får jeg minne dem på det☺️ Eneste er at det er vanskelig å få tak i gamle sjefen da han har slutta og var franschisetaker. Anonymkode: dc73b...d10
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #7 Skrevet 23. mai 2020 Feriepengene kan også betales ut nå i juni/juli. Det får jeg fra min gamle arbeidsplass. Anonymkode: 12faf...e33
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #8 Skrevet 23. mai 2020 Det vanlige er at du får feriepengene på Sindre lønnsutbetaling med mindre annet er avtalt. Rart du ikke har fått dem Anonymkode: 50095...462
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #9 Skrevet 23. mai 2020 Er ikke sikkert lønningsavdelingen har fått beskjed om at du har sluttet. Send en mail til kontoret og hør. Null problem å betale ut. Hilsen lønningsansvarlig Anonymkode: ae2d4...cad
Gjest Anonym Bruker Skrevet 23. mai 2020 #10 Skrevet 23. mai 2020 Det er vel ikkje automatikk å få utbetalt feriepenger når ein slutter. Får ein utbetalt feriepenger i opptjeningsåret blir det trekt skatt av dem. Venter man til sommerferien året etter så får man pengene utbetalt 10 % av bruttolønn året før.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #11 Skrevet 23. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Feriepengene kan også betales ut nå i juni/juli. Det får jeg fra min gamle arbeidsplass. Anonymkode: 12faf...e33 I følge ferieloven skal det utbetale asap etter at man slutter. Hvorfor? Pga blant annet dersom firma går konkurs, er det vanskelig å få tak i disse pengene. Det skjer jo med flere bedrifter i disse dager. § 11.Utbetaling av feriepenger ( 2) ( (3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold) Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør. I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai – 31 desember 1988. Anonymkode: 4685a...590
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #12 Skrevet 23. mai 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: De feriepengene skulle du fått på siste lønnsutbetaling. Anonymkode: b23e2...4ce Det er ikke sikkert, kan fort hende de betaler det ut sammen med resten av de ansattes feriepenger i juniish året etter Anonymkode: 021d4...9c3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #13 Skrevet 23. mai 2020 Dette kommer til å gå automatisk når bedriften nå har feriepengeutbetaling. Feriepenger skal i utgangspunktet betales ved siste lønnskjøring før sluttdato, men det kan avtales senere utbetaling. Anonymkode: a6edb...fc8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #14 Skrevet 23. mai 2020 Pleier å få juni. Selv om formelt har sluttet, har jeg likevel pleid å få dem i juni. Kun en gang har jeg fått dem da jeg sluttet i en jobb. Ellers har det alltid kommet i juni. Anonymkode: bf0b1...7b9
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #15 Skrevet 24. mai 2020 8 timer siden, Anonym Bruker skrev: Det er vel ikkje automatikk å få utbetalt feriepenger når ein slutter. Får ein utbetalt feriepenger i opptjeningsåret blir det trekt skatt av dem. Venter man til sommerferien året etter så får man pengene utbetalt 10 % av bruttolønn året før. Eller 12. Trenger ikke vente til sommerferien heller. TS, det er veldig vanlig å få de samtidig som man slutter, men er også endel som ber om å få feriepengene neste år i stedet. Skatteetaten åpner for begge metoder. Du trenger ikke kontakte dem, skal ligge automatisk i lønnssystemet. Anonymkode: 253a0...20e
Tarmegenbolle Skrevet 24. mai 2020 #16 Skrevet 24. mai 2020 De betales nok ut i juni, det er veldig vanlig, selv om loven sier de skal betales ut ved siste lønning.
Tarmegenbolle Skrevet 24. mai 2020 #17 Skrevet 24. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: I følge ferieloven skal det utbetale asap etter at man slutter. Hvorfor? Pga blant annet dersom firma går konkurs, er det vanskelig å få tak i disse pengene. Det skjer jo med flere bedrifter i disse dager. § 11.Utbetaling av feriepenger ( 2) ( (3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold) Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør. I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai – 31 desember 1988. Anonymkode: 4685a...590 Det er ikke så vanskelig å få tak i disse pengene ved konkurs, de er man garantert fra lønnsgarantifondet. Men det tar gjerne litt eller mye tid.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #18 Skrevet 24. mai 2020 8 timer siden, Anonym Bruker skrev: Det er vel ikkje automatikk å få utbetalt feriepenger når ein slutter. Får ein utbetalt feriepenger i opptjeningsåret blir det trekt skatt av dem. Venter man til sommerferien året etter så får man pengene utbetalt 10 % av bruttolønn året før. Med mindre de utløser toppskatt, utgjør ikke utbetalingen av skattepengene mer eller mindre skatt. Anonymkode: 390ee...fc7 1
Tarmegenbolle Skrevet 24. mai 2020 #19 Skrevet 24. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med mindre de utløser toppskatt, utgjør ikke utbetalingen av skattepengene mer eller mindre skatt. Anonymkode: 390ee...fc7 Det kan de potensielt gjøre i og med at vi har flere forskjellige skattetrinn.
Grandidosa83 Skrevet 24. mai 2020 #20 Skrevet 24. mai 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa opp jobben i november. Jobbet fra desember 2018-november 2019. Da skal jeg vel få feriepenger av dem. Må jeg si ifra/minne dem på det, eller skjer det automatisk selvom jeg ikke jobber der? Anonymkode: dc73b...d10 Jeg jobbet for et firma med ca 50 arbeidstakere tidligere. Her er det ikke egen lønnsavdeling, så kommer til å sende en «når får jeg feriepengene?» mail nå i månedsskiftet til hun som sender lønnslistene til forretningsføreren. Litt som en påminner til dem, og litt for at jeg evt kan ta grep nå hvis det ligger an til å bli et problem vedrørende dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå