Gå til innhold

Forkjølt og barnehage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og min mann våknet idag med vondt i hodet, kjennes ut som vi drakk hver vår flaske rødvin igår kveld og la oss på stigende rus😅 ingen av oss drakk igår. Jeg lurer nå på om man kan sende barna i bhg og på skole selv om foreldrene kan ha forkjølelsessymptomer? Det eneste vi kjenner på foreløbig er altså hodepine, men det kan jo være nok det🙄 ungene er helt friske. 

Anonymkode: 6e1e9...1a8

Videoannonse
Annonse
Gjest Warrior
Skrevet

Dere får se om dere er syke til mandag. Ikke barnehage nå i helga uansett. Dere merker det innen mandag om dere er blitt syk eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Både jeg og min mann våknet idag med vondt i hodet, kjennes ut som vi drakk hver vår flaske rødvin igår kveld og la oss på stigende rus😅 ingen av oss drakk igår. Jeg lurer nå på om man kan sende barna i bhg og på skole selv om foreldrene kan ha forkjølelsessymptomer? Det eneste vi kjenner på foreløbig er altså hodepine, men det kan jo være nok det🙄 ungene er helt friske. 

Anonymkode: 6e1e9...1a8

Står vel i smittevernveilederen at dersom foresatte har symptomer på lett forkjølelse så kan dere ikke levere i barnehagen selv om barnet er friskt?

Anonymkode: 23d71...dde

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnet kan i barnehage om det er friskt IG uten symptomer, men dere som er syke kan ikke levere det selv. (Hvis jeg har tolket det rett.) 

Anonymkode: b23db...8c2

• Liker 3
Skrevet

Ring barnehagen å spør dem om formen er lik mandag morgen. 
Opereres med veldig forskjellige råd og diverse her (ikke her på forumet).  
Alle barnehager og skoler har retningslinjer de skal følge og de oppdateres jevnlig. 
En venninne av meg hadde sønnen i BHG med rennende nese,  og hadde fått beskjed om at så lenge det ikke var feber og sykdomsfølelse så kunne de komme. 
Jeg hadde holdt hjemme selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan levere barna i barnehagen så lenge de ikke har symptomer. 

sitat veileder:

3.1.1 Når kan barn, foresatte og ansatte møte i barnehagen?

Barn og ansatte kan komme i barnehagen:

• Når de ikke har symptomer på sykdom.

• Ved gjennomgått luftveisinfeksjon kan barn og ansatte komme tilbake etter at de har vært symptomfrie i 1 døgn.

• Hvis en i husstanden har symptomer på luftveisinfeksjon, men ikke har påvist covid-19, kan barnet og den ansatte møte i barnehagen som normalt. Disse skal imidlertid gå hjem fra barnehagen dersom de får symptomer (se under).

6 timer siden, Nnilm skrev:

Alle barnehager og skoler har retningslinjer de skal følge og de oppdateres jevnlig. 
    En venninne av meg hadde sønnen i BHG med rennende nese,  og hadde fått beskjed om at så lenge det ikke var feber og sykdomsfølelse så kunne de komme. 

Rart det er så forskjellig, for hos oss har vi gitt beskjed om at barn med mye snørr må holdes hjemme, selv uten feber.

Anonymkode: 30078...646

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

• Rart det er så forskjellig, for hos oss har vi gitt beskjed om at barn med mye snørr må holdes hjemme, selv uten feber.

Det har vi også fått beskjed om. At barn med luftveissymptomer (ikke nødvendigvis bare feber) skal holde seg hjemme til de er symptomfri. 

Anonymkode: 041e7...9c9

• Liker 1
Skrevet

Jeg har forstått det sånn at det gjelder luftveissymptomer, så hodepine bør være ok.

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan levere barna i barnehagen så lenge de ikke har symptomer. 

sitat veileder:

3.1.1 Når kan barn, foresatte og ansatte møte i barnehagen?

Barn og ansatte kan komme i barnehagen:

• Når de ikke har symptomer på sykdom.

• Ved gjennomgått luftveisinfeksjon kan barn og ansatte komme tilbake etter at de har vært symptomfrie i 1 døgn.

• Hvis en i husstanden har symptomer på luftveisinfeksjon, men ikke har påvist covid-19, kan barnet og den ansatte møte i barnehagen som normalt. Disse skal imidlertid gå hjem fra barnehagen dersom de får symptomer (se under).

Rart det er så forskjellig, for hos oss har vi gitt beskjed om at barn med mye snørr må holdes hjemme, selv uten feber.

Forøvrig står det i samme veileder:

”Foresatte som har luftveissymptomer, er i karantene eller isolasjon:

• Skal ikke møte i barnehagen sammen med barna, og må finne andre løsninger for følging og henting av barna.“

Så ja, barnet kan i barnehagen, men dere kan ikke selv levere/hente dersom dere blir forkjøla

Anonymkode: 75f3d...e0f

AnonymBruker
Skrevet

Snørr er greit, men er den gul/grønn er det ikke ok.

Så lenge barnet er friskt ellers.

Anonymkode: 221a0...ef2

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, minister-mio said:

Jeg har forstått det sånn at det gjelder luftveissymptomer, så hodepine bør være ok.

Hodepine er et vanlig Covid-symptom.

Anonymkode: 86682...d6b

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hodepine er et vanlig Covid-symptom.

Jeg vet, men i veilederen står det tydelig luftveissymtomer.

AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, Nnilm said:

Enig. Ring og hør, det er nok det beste. 

Anonymkode: 37ca1...af8

AnonymBruker
Skrevet

Her i toåringens gruppe er det et utenlandsk barn som har vært snørrete siden første dag etter at de kom tilbake. Og nå er mitt barn tydeligvis blitt smittet. Er det riktig at jeg skal holde mitt barn hjemme mens smittekilden med snørr skal få gå i barnehagen? Passer så utrolig dårlig å ikke få ha barnet i barnehage neste uke.

Anonymkode: ef666...f68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her i toåringens gruppe er det et utenlandsk barn som har vært snørrete siden første dag etter at de kom tilbake. Og nå er mitt barn tydeligvis blitt smittet. Er det riktig at jeg skal holde mitt barn hjemme mens smittekilden med snørr skal få gå i barnehagen? Passer så utrolig dårlig å ikke få ha barnet i barnehage neste uke.

Det passer sikkert like dårlig for foreldrene til de barna som ditt barn smitter.

Og hvordan vet du at barnet du mener er forkjølet ikke har legeerklæring på allergi? 

Anonymkode: d2a61...16e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, minister-mio said:

Jeg vet, men i veilederen står det tydelig luftveissymtomer.

Det er lov å tenke selv også.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du må holde dem hjemme, de utenlandske barna skulle vært holdt hjemme, og barnehagen burde vært rapportert til kommuneoverlegen.

• Opprett ny...