Gå til innhold

Datter med kresen venninne...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 10 år har ei venninne som er veldig kresen. Hun liker omtrent ingenting. I dag skal hun komme på overnatting, og jeg ba datteren min spørre om hun liker taco. Men, nei, det likte hun ikke. Kom med flere alternativer, men hun likte ingen av de. Ikke liker hun vanlig brød heller. Kjenner jeg blir litt irritert faktisk.

Hva gjør dere i slike tilfeller?

Anonymkode: 411c5...40e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du spør hva hun ønsker. 

Anonymkode: f8ac6...bca

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Da må du spørre foreldrene hva hun liker.

Anonymkode: fd85d...739

• Liker 7
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Spør hva hun LIKER istedenfor hva hun ikke liker?

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Så spør hva hun liker og hva hun har lyst på.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min på 10 år har ei venninne som er veldig kresen. Hun liker omtrent ingenting. I dag skal hun komme på overnatting, og jeg ba datteren min spørre om hun liker taco. Men, nei, det likte hun ikke. Kom med flere alternativer, men hun likte ingen av de. Ikke liker hun vanlig brød heller. Kjenner jeg blir litt irritert faktisk.

Hvorfor bli irritert?

Anonymkode: e101b...f2b

• Liker 2
Gjest kruspersilletaco
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør foreldrene hva hun spiser, så kjøper du det, eller ber dem sende med noe dersom det er supersært og vanskelig å få tak i.

Ene ungen her i hus har en slik venn. Liker bare fine knekkebrød med Nugatti. Får det når vi spiser middag. Og spiser bare det i et døgn om det er overnatting. Lager ikke en stor greie ut av det. Er hyggelig med besøk! 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bli irritert?

Anonymkode: e101b...f2b

Fordi jeg syns at når maten må spesialtilpasses til minste detalj når hun er her er irriterende. Hun sa sist hun likte pølser, grillpølser. Jeg kjøpte pølser. Men, det var feil pølser. Det var ikke det merket hun pleide å spise. Det er alltid noe som blir feil.

TS

• Liker 14
Gjest WhisperingWind
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg syns at når maten må spesialtilpasses til minste detalj når hun er her er irriterende. Hun sa sist hun likte pølser, grillpølser. Jeg kjøpte pølser. Men, det var feil pølser. Det var ikke det merket hun pleide å spise. Det er alltid noe som blir feil.

TS

Da ber du foreldrene sende en liste over hva hun liker.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Ta datteren og venninnen med på handletur. Det går an å være litt løsningsorientert. 

Anonymkode: f8ac6...bca

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du mener, du er irritert fordi en 10 åring ikke er 'rasjonell' når det kommer til mat? Merkelig. Istedenfor å bli irritert, så kan du jo heller spørre foreldrene om de kan skrive en liste over matvarer hun liker. Det er ikke verre enn som så. 

Anonymkode: 3f5aa...1b6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Så spør hva hun liker og hva hun har lyst på.

Det har Ts gjort

Anonymkode: 93503...cb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær så snill og ikke irriter deg og lag en stor greie ut av dette. Da gjør du jo bare saken verre. Spør foreldrene hva barnet liker, la henne spise det og ikke gjør noe mer ut av det. 

Det er bare fint å lære ditt barn at det ikke gjør noe om man er litt annerledes. 

Anonymkode: bdcd2...c83

• Liker 1
Skrevet

Mener dere at middagen skal spesialtilpasses hver gang det kommer superkresne barn på besøk? Vi har alltid barnevennlige middager når det er besøk her, men jeg lager ikke to middager fordi besøket ikke liker noe av det heller. De får spise det som er, eller få tilbud om brødmat. Liker de ikke det, så får de la være.

Har selv hatt en kresen datter. Jeg ville helst ikke at det ble spesiallaget mat til henne når hun var på besøk. Og det førte faktisk til at hun smakte på mer mat og ble mindre kresen.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ganske kresen som barn, og de gangene jeg faktisk smakte på ting jeg trodde jeg ikke likte, var når jeg var på besøk og ikke turde å si nei takk😉 Oppdaget da at mye faktisk ikke var så verst allikevel. Hvorfor skal man tilpasse langt utenfor rimelighetens grenser når det ikke er snakk om allergi? Mange barn er ufattelig bortskjemte, og dette gjør det ikke akkurat bedre! La jenta få tilbud om det som blir servert, og gi henne ei brødskive om hun ikke vil ha det! Ikke det heller? Nei da får hun si fra når hun er sulten eller ha med niste! 

Anonymkode: 61e8a...ecc

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Lagde den maten vi hadde planlagt da mine var små og hadde venner med hjem. Så fikk de forsyne seg med det de likte. Om det så bare var potet og grønnsaker. Men var heldigvis aldri borti noen som ikke likte brødskiver. Er ikke en 10-åring litt for stor til å like så lite da 🙄? Feil merke grillpølse, liksom 🙄

Anonymkode: 894de...db4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Tindra80 said:

Mener dere at middagen skal spesialtilpasses hver gang det kommer superkresne barn på besøk? Vi har alltid barnevennlige middager når det er besøk her, men jeg lager ikke to middager fordi besøket ikke liker noe av det heller. De får spise det som er, eller få tilbud om brødmat. Liker de ikke det, så får de la være.

Har selv hatt en kresen datter. Jeg ville helst ikke at det ble spesiallaget mat til henne når hun var på besøk. Og det førte faktisk til at hun smakte på mer mat og ble mindre kresen.

Jeg var en kresen datter og ville ikke være til bry, men spiste heller aldri mat jeg ikke likte. Så var mye sulten og mye skamfull som barn. Jeg var jo ikke kresen med vilje jeg bare likte virkelig ikke noen typer mat og klarte ikke spise det. Det at jeg stadig ble fortalt at "hvis du ikke liker det vi lager så får du ikke mat" og møtte mye fordommer gjorde at jeg følte meg veldig utenfor og at det var noe galt med meg. Det kunne nok lett ha utviklet seg til spiseforstyrrelser eller angst. Men det er faktisk vanlig og ikke farlig å ikke like all mat. Ble veldig takknemlig de gangene jeg bare fikk brødskiver uten pålegg (som var helt greit og noe alle har) og det ikke ble gjort noe mer sak ut av det. 

Anonymkode: bdcd2...c83

• Liker 3
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Tindra80 said:

Hvis ett barn er sjelden på besøk synes jeg man kan forsøke og lage noe barnet spiser, slik at det blir en god opplevelse. Er barnet ofte på besøk ville jeg ikke tilpasset hver gang, men en gang i blant. Jeg ville uansett hatt noe i hus barnet kunne spise.

Når barnet skal på overnatting synes jeg det er en fin ting og ha noe barnet liker, det er mye hyggeligere for alle parter tenker jeg.

Endret av Fluttershy
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner TS godt! 
får fnatt når jeg inviterer og ungene ikke kan spise helt vanlig mat. 
greit at noe ikke faller i smak, men når man er 10 år er man stor nok til å spise normal mat. 
Dette vitner bare om bortskjemte barn og ettergivende foreldre! 
Blir rett og slett flau av slikt!

Anonymkode: 50fe7...d95

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner TS godt! 
får fnatt når jeg inviterer og ungene ikke kan spise helt vanlig mat. 
greit at noe ikke faller i smak, men når man er 10 år er man stor nok til å spise normal mat. 
Dette vitner bare om bortskjemte barn og ettergivende foreldre! 
Blir rett og slett flau av slikt!

Anonymkode: 50fe7...d95

Enig! Gled dere til neste generasjon bortskjemt.

Anonymkode: 20983...602

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...