Gå til innhold

Bruktbilforhandlers ansvar.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte en bruktbil for akkurat en måned siden.  En velholdt bil som hadde gått 90000 km. Bilforhandleren skrøt av den og sa at dette var en trygg og god bil,  og at nå hadde jeg bil i mange år.  

Så plutselig havarerer motoren. Etter en måned er bilen ukjørbar. Måtte hentes av kranbil og blir kjørt til merkeverksted. Det konstaterer de at 4 dyser må skiftes og at dette vil komme på 29000 kroner!! 

Tar kontakt med bilforhandler,  som sier at dette kan ikke ham klandres for,  siden bilen ikke viste tegn til dette da han hadde den.  Han mener at jeg må stå for dette selv.  

Jeg har lest meg til at han skal rette på dette,  eller bekoste det,  ellers kan jeg kreve salget hevet.  Men hvordan gå fram overfor bilforhandler? 

Er det noen her som har greie på dette,  og kan gi meg tips? Er jeg urimelig? 

Anonymkode: 6c2c1...8bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fulgte det ikke med noen bruktbilgaranti? 

Anonymkode: 8873b...31a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte du privat er det sånn og forstå? I såfall kunne du tatt bilen til NAF for testing. Enkelte ting som blir ødelagt er tilfeldigheter også. Derfor hadde jeg i kontrakt da jeg solgte bil, at bilen selges som den er og kjøper er innforstått med det. De fikk i tillegg kopi av alt vedlikeholdet på bilen som var på merkeverksted. 

Har selv kjøpt bruktbil hos forhandler og jommen var det mye de ikke hadde opplyst om. Hadde 3 måneders garanti. Var innom støtt og stadig. Det endte med at de tok bilen inn for en skikkelig gjennomgang for de var nok drittlei jeg kom så ofte innom. De hadde heller ikke opplyst om at bilen hadde hatt en stor skade i panser og grill. Dette fant jeg ut ved en tilfeldighet. De gjør alt for og vri seg utav ting. Jeg er dame så de trodde jeg ikke kunne bil :P 

Anonymkode: 491f4...163

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fulgte det ikke med noen bruktbilgaranti? 

Anonymkode: 8873b...31a

Dessverre,  så stolte jeg på det som sto i annonsen,  5 års reklamasjonsrett,  og tolket det som garanti.  Jeg har aldri kjøpt bil tidligere,  og visste ikke hvordan dette fungerte. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpte du privat er det sånn og forstå? I såfall kunne du tatt bilen til NAF for testing. Enkelte ting som blir ødelagt er tilfeldigheter også. Derfor hadde jeg i kontrakt da jeg solgte bil, at bilen selges som den er og kjøper er innforstått med det. De fikk i tillegg kopi av alt vedlikeholdet på bilen som var på merkeverksted. 

Har selv kjøpt bruktbil hos forhandler og jommen var det mye de ikke hadde opplyst om. Hadde 3 måneders garanti. Var innom støtt og stadig. Det endte med at de tok bilen inn for en skikkelig gjennomgang for de var nok drittlei jeg kom så ofte innom. De hadde heller ikke opplyst om at bilen hadde hatt en stor skade i panser og grill. Dette fant jeg ut ved en tilfeldighet. De gjør alt for og vri seg utav ting. Jeg er dame så de trodde jeg ikke kunne bil :P 

Anonymkode: 491f4...163

Jeg kjøpte IKKE privat,  men hos en forhandler.  Trodde det var tryggere.  

AnonymBruker
Skrevet

Ring advokat som kan bilsaker og få råd. Det her bør gå litt fort og om det skal gå i ditt favør, må det vel undersøkes om forhandler kunne vite om det. Var det registerreimen som røk? Uansett, ikke kast 30k etter en bil til 90k. Kan hende du kan finne en erstatningsmotor billigere hos huggern.

Anonymkode: a1a8a...b60

AnonymBruker
Skrevet

Om du kjøpte hos forhandler har du enten 3-6-12-24 mnd bruktbilgaranti. Så her vil forhandler bare prøve å lure seg unna. Krev enten å få hevet kjøpet eller at han betaler reparasjon

Anonymkode: 26877...9a8

Skrevet

Dette er grunnen til at det er verdt å betale for NAF, der får man juridisk rådgivning.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du kjøpte hos forhandler har du enten 3-6-12-24 mnd bruktbilgaranti. Så her vil forhandler bare prøve å lure seg unna. Krev enten å få hevet kjøpet eller at han betaler reparasjon

Det er feil, når man kjøper bruktbil av forhandler så har man reklamasjonsrett i 5 år i følge forbrukerkjøpsloven. Garanti er noe en forhandler selv kan velge om han vil gi eller ikke på en bruktbil og da står det skrevet i kontrakten.

Hvis det er tilfellet at motoren har havarert pga dyser så er det noe TS kan reklamere med ovenfor forhandleren som er den profesjonelle parten, for en seriøs forhandler tar det 10 minutter å sjekke dyseverdiene på en bil.

1 time siden, edwardnigma skrev:

Dette er grunnen til at det er verdt å betale for NAF, der får man juridisk rådgivning.

Glem NAF, de har gått fra å være en interesseorganisasjon for bileiere til å bli en løpehund for staten. Den beste organisasjonen for bileiere er Amcar klubben og man trenger heller ikke ha amerikansk bil for å være medlem eller for få fordeler.

https://www.amcar.no/medlemsfordeler

Anonymkode: ad1ca...c97

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja,  tenker det samme! Enten må han dekke det,  ellers vil jeg ha kjøpet hevet . 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ring advokat som kan bilsaker og få råd. Det her bør gå litt fort og om det skal gå i ditt favør, må det vel undersøkes om forhandler kunne vite om det. Var det registerreimen som røk? Uansett, ikke kast 30k etter en bil til 90k. Kan hende du kan finne en erstatningsmotor billigere hos huggern.

Anonymkode: a1a8a...b60

Nei,  det var ikke registerreimen.  Bilen kjørte plutselig bare på 2 sylindere,  og 2 dyser var defekte.  Verkstedet anbefalte derfor å bytte 4 dyser for at det ikke skulle skje igjen.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er tilfellet at motoren har havarert pga dyser så er det noe TS kan reklamere med ovenfor forhandleren som er den profesjonelle parten, for en seriøs forhandler tar det 10 minutter å sjekke dyseverdiene på en bil.

Anonymkode: ad1ca...c97

Takk!! Jeg har nemlig ikke peiling på bil,  men hvis du mener at dette er noe som forhandlere burde sjekket,  så skal jeg bruke det som et argument!  Tusen takk! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...