Gå til innhold

Fortell om en irriterende slektning eller familiemedlem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fortell om en slektning eller familemedlem du ikke liker. En liten utblåsningstråd :) 

Jeg kan begynne med meg: 
Min manns bror har 5 barn, alle under 8 år. Han og kona spør oss stadig vekk om vi kan sitte barnevakt for dem. Jeg har konsekvent sagt nei fordi jeg liker ikke min svoger. Han er utrolig grisk, gjerrig og er innmari bastant. Har sterke meninger og liker ikke å bli motsagt. Liker heller ikke at han har tenkt kvantitet fremfor kvalitet når det gjelder barn og barneoppdragelse. Han og kona har selv valgt å få fem barn, men alt de ønsker seg er «barnefri» og at noen skal sitte barnevakt for dem. Og de lar virkelig hvem som helst sitte barnevakt, de bruker svigermor mye. Hun er 75 år gammel og alkoholiker samt pillemisbruker. 

Han og kona prøver å tjene penger på alt og er ekstremt gjerrige. De inviterte oss på middag en gang og sendt tekstmelding om at vi måtte kjøpe inn ost og kjøttdeig til tacoen som vi skulle spise. De inviterer innimellom til grilling, men da må alle ha med egen grillmat samt noe til vertskapet (altså dem). Det skal sies at de har vært på middag hos mange ganger, uten å måtte ha med noe. Når vi er sammen med dem bruker kona og svoger å selge oss ting. Som f.eks så hadde de en pose med helt nedslitte babyklær (brukt av alle 5 barna) som de ville selge meg til 400 kroner. Da jeg takket nei og sa at jeg hadde kjøpt det jeg trengte, fortalte de meg at kjøpe nye babyklær var det dummeste jeg kunne gjøre fordi det er bortkasta penger. For dem går det sport i å finne billige, helst gratis klespakker, de bruker dem og deretter prøver de å selge det videre på Finn.no. Til fødselgave fikk vi 2-3 godt brukte og slitte baby plagg. De har greie jobber og god økonomi, skjønner ikke hvorfor de prøver å utnytte alt og alle. 

Jeg pleier å ha minst mulig med dem å gjøre. Inviterer de oss på besøk pleier jeg å takke nei. Mannen får dra alene. Mannen mener at vi burde sitte mer barnevakt for dem fordi vi har barn selv, men jeg har ikke lyst. Har ikke noe imot barna deres, men fikser ikke tanken på at jeg må slå av en prat med svoger. Tror heller ikke de har kapasitet til å gjengjelde tjenesten. 

Anonymkode: 0127d...fc0

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to søskenbarn som er forholdsvis 3 og 6 år eldre enn meg. Det er vel ikke det at jeg ikke liker dem, men de sliter veldig med å tilpasse seg sosialt og jeg syntes ofte det blir dårlige situasjoner i sosiale lag med dem.

Min kusine (3 år eldre) prater om en del ting som anses som privat, og definitivt til feil publikum og i feil situasjon. Eksempel kan være at hun sitter i familieselskap og prater til sin 92 år gamle svært konservative bestemor om pupper og kjønn, barneønske/ikke barneønske, legning osv. Bestemor ser ekstremt ukomfortabel ut, alle overhører dette, og det blir bare kleint hele greia. I tillegg er hun svært opptatt av «kooos» og klemmer andre voksne (også ukjente) på samme måte som et barn klemmer sin bestemor som hen ikke har sett på lenge. Hun tar heller ikke at dette blir dårlig mottatt, ei heller når hun får beskjed om å slutte.

Min fetter (6år eldre) er også ganske dårlig tilpasset sosialt. Tingen jeg liker minst er at han snakker ned oss yngre søskenbarn, til tross for at vi nå er voksne og de fleste av oss har oppnådd mer enn han både ift utdanning, kjærlighetsliv, karriere, sosialt osv. Det er ulike ting som å feks latterliggjøre jobbene våre som noe teit/at vi ikke har fått til noe. Han selv jobber deltid i en kjedebutikk på et kjøpesenter, til sammenligning. Ikke at det er noe galt med det, men han har ikke akkurat oppnådd noe mer. I tillegg leser han sosiale koder dårlig, f.eks i en diskusjon med hele familien kan han si ting som at noe ligner på et dataspill han spilte, så spør han om noen har spilt dette spillet for deretter legge ut om det i det vide og brede. Nei, onkel på 62 har ikke spilt pandemic inc...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den nye kjæresten til onkelen min tar seg skikkelig til rette. De bor i en annen del av landet og da jeg gikk gravid var det kun en gratulerer og de spurte aldri hvordan det gikk eller viste interesse.. Siden vi ikke hadde så mye kontakt i første omgang, tenkte jeg ikke på det. Så fikk jeg barnet. Jeg hørte ingenting fra onkelen min, men kjæresten sendte da melding at hun hadde hørt fra en "tilfeldig person" at jeg hadde født ei jente, at de gjerne ville at vi skulle komme på besøk..

For det første var denne tilfeldige personen et nært familiemedlem som jeg har kjent hele livet, altså hennes svigerinne, for det andre var det ikke snakk om at de kunne reise..

Vi med nyfødt og lang reisevei skulle da vise frem en baby de ikke hadde vist interesse for før. Jeg hørte ingenting fra onkelen min, og jeg følte meg heller ikke forpliktet til å annonsere verken graviditet eller fødsel til folk som jeg ikke kjente.. 

Her om dagen hadde onkelen min sagt til noen andre i familien "trodde hun fikk gutt". 

Verste er at de har store barn, en mor som viser interesse. Det er null kommunikasjon blant disse menneskene på trass, og alt de sier er på trass og undertone. 

De har ikke fått hilse på barnet mitt og jeg kommer til å snu om jeg ser dem :)

Anonymkode: f7130...919

AnonymBruker
Skrevet

Det å kritisere andres feil på et forum, klarer man utmerket - men det å ta opp problematikken med den det gjelder er visst ikke så lett 😉😉

Anonymkode: e7d28...46e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Grandtanta til kjæresten! Så mye fokus på vekt og utseende! Blir forbanna hver gang hun kommenterer min eller andres vekt. Hun er fra en tid hvor en kvinnes eneste verdi er utseende. Hun skulle fokusert på å bli litt ålreit istedet.

Anonymkode: 06043...a45

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Liker ikke den yngste svigerdatteren min, hun lyver om det meste som ikke er nødvendig å lyve om. Håper hun forsvinner ut med tiden selv om de har et barn sammen.

Anonymkode: 56fe5...81a

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det å kritisere andres feil på et forum, klarer man utmerket - men det å ta opp problematikken med den det gjelder er visst ikke så lett 😉😉

Anonymkode: e7d28...46e

Det må være lov å klage på et forum også 😊 vi mennesker liker å klage. 

Anonymkode: f7130...919

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel noe irriterende og noe bra med alle familiemedlemmer  

Anonymkode: 01ff6...de0

AnonymBruker
Skrevet

Svigersøsteren min. Hun furter når jeg og mannen min får noe som helst positiv oppmerksomhet fra resten av familien. Klarer aldri å si noe positivt. Hun har alltid vært den i søskenflokken som har «klart seg best». Nå som mannen min og jeg gjør det kjempebra, klarer hun ikke å glede seg med oss, og det er både sårende og irriterende. Vi venter nå vårt første barn, til og med det klarte hun å gjøre til noe negativt (hun har ikke barn selv, sier hun ikke ønsker det). Vi har også kjøpt oss vår første leilighet sammen, den var dyr og stygg i følge henne. Mannen min sier hun har alltid vært sånn, jeg tenker hun må være fryktelig sjalu eller noe. Fatter ikke at noen gidder å være så negativ mot andre og samtidig forherlige seg selv slik som hun gjør. Jeg er glad i henne, men akkurat dette gjør at jeg får henne langt opp i halsen noen ganger.

Sånn, det var godt å få letta litt på trykket😀

Anonymkode: 6457a...6be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke si at jeg ikke liker vedkommende, men det handler mer om irritasjon og det gjelder min egen mor. Om sommeren er vi ganske mye på hytta. Nesten hver dag går mor og setter seg på do (gammeldags utedass) rett etter frokost og blir sittende der med en avis eller en bok i over en halv time, kanskje til og med en time. Hun bryr seg ikke om noen andre er på hytta og sitter gjerne med døra åpen (flott utsikt, ja!) Litt flaut kan du si når f.eks. noen venner er med og kommer der mens hun sitter med buksa på anklene og nakne lår og legger. Liksom ikke slik man ønsker at noe skal se sin egen mor. 

Anonymkode: 26885...9af

AnonymBruker
Skrevet

Svigerinnen min. Vi går overhodet ikke overens. Jeg/vi har prøvd mange ganger, men til ingen nytte. Hun lager styr av alt.  Hun blir veldig lett misunnelig på saker som vi har. Vi har mye bere økonomi enn de, og det liker de ikke. Vi kjøpte bl.a en helt ny båt. Det tok min svigerinne to år før hun gikk ombord å kikket i båten. De andre i familie tok en titt i båten med en gang. Hun blir også veldig glad når andre har det dårlig. Og godter seg veldig om hun hører noe negativt om andre. Dette har hun selv sagt til meg. Det er så mange ting hun har gjort, at jeg kunne ha skrevet en bok. Vi har kuttet kontakten med de, og kommer aldri til å ha noe med de å gjøre igjen. 

Anonymkode: c135f...e75

AnonymBruker
Skrevet

Broren min. Kommer alltid til å leve i hans skygge.

Anonymkode: 10bb6...6da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grandtanta til kjæresten! Så mye fokus på vekt og utseende! Blir forbanna hver gang hun kommenterer min eller andres vekt. Hun er fra en tid hvor en kvinnes eneste verdi er utseende. Hun skulle fokusert på å bli litt ålreit istedet.

Anonymkode: 06043...a45

Sånn er min gamle mor også 🙄 

Anonymkode: 1e823...12f

AnonymBruker
Skrevet

Søstra mi. Hun gnålte om at magen hang og slang og at hun var et fleskeberg. Nå har hun slanket seg fordi hun har to barn på 8 og 6 år og er helt ferdig med barn. Hun er blitt skikkelig bitchy som slank og fit. Er 33 år og singel etter 20 år som gift. Tror hun har skikkelig draget nå. 

Anonymkode: 0adbe...9ce

AnonymBruker
Skrevet

*Eh, mente 10 år som gift.

Anonymkode: 0adbe...9ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bestemora mi... Hun er det mest omsorgsfulle mennesket jeg kjenner, men hun blander seg opp i absolutt alt, og det kan bli litt mye av og til... Det hender ofte at hun lager en liten sak om til en stor sak... Hun sier alltid meninga si, uansett om det er noe bra eller dårlig... Det er fint, det, altså, men det kan også være veldig irriterende og ikke minst sårende! Hun maser om alt mulig og lar oss sjeldent være i fred... Hun er kort sagt veldig intens!

Anonymkode: d5d62...022

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har et barnløse familiemedlem som er selvutnevnt ekspert på barneoppdragelse, og deler uoppfordret av sin «visdom». Det er ikke måte på hvor perfekte hennes barn hadde vært🙄

Anonymkode: c9bec...302

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...