Gå til innhold

Hjelp! Hvis jeg tok angrepille før eggløsning, hvor lenge virkning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror angrepillen ble tatt noen dagen før eggløsning. Hvor mange dager kan sperm leve inni oss? 
Hvor lenge blir eggløsning utsatt ved angrepille egentlig? Blir eggløsning alltid utsatt med angrepille? Eller har angrepillen en annen effekt?Når har angrepille best effekt? Rett før eggløsning?  

Noe annet jeg kan gjøre nå for å hindre graviditet? En ekstra angrepille? Kjennes ut som jeg har eggløsning nå. Hadde sex på søndag og tok angrepille innen 11 timer. 

Anonymkode: 3e4f5...1c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tok angrepillen innen 72 timer(hvis jeg husker rett) etter samleie, skal den jo i utgangspunktet gjøre at du ikke blir gravid, eggløsning eller ikke. 

Alle spørsmålene dine utenom det bør du stille en lege eller en som jobber på apoteket. 

Anonymkode: 12d9b...951

AnonymBruker
Skrevet

Farlig å ta en angrepille til? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du tok angrepillen innen 72 timer(hvis jeg husker rett) etter samleie, skal den jo i utgangspunktet gjøre at du ikke blir gravid, eggløsning eller ikke. 

Alle spørsmålene dine utenom det bør du stille en lege eller en som jobber på apoteket. 

Anonymkode: 12d9b...951

Det er ikke helt korrekt. Har man eggløsning før samleie eller samme dag som samleie, er det ekstremt stor sjanse for at det er for seint, selv om angrepillen i teorien skal føre til at egget ikke kan feste seg.
Det er dessverre veldig mange som likevel blir gravide, og siden angrepillen også skal hindre egget i å utvikle seg riktig, så kan man ende opp med en graviditet hvor fosteret er underutviklet eller har alvorlige defekter.

TS; I teorien har du gjort alt riktig, men husk at angrepillen kun forhindrer rundt 75% av graviditeter når den er tatt riktig. Husk å ta en graviditetstest om et par uker, eller hvis du ikke får blødning til vanlig tid denne gangen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvilken angrepille du har tatt om du kan ta en til i samme syklus, men det vil ikke hjelpe deg nå å ta en angrepille til uansett om den du tok ikke fungerte. Dessverre er du akkurat en dag for sen med å få satt inn kobberspiral som nødprevensjon. Det eneste du kan gjøre nå er å krysse fingrene og ta en graviditetstest om noen uker. Du bør også oppsøke lege og få prevensjonsveiledning. Hormonspiral kan være lurt.

https://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/nodprevensjon/

Anonymkode: 4c260...feb

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Kjøpte den billigste angrepiller, hun på apoteket sa den var like sikker siden det bare var 11 timer siden sex.
Jeg vet at jeg ikke bør ha sikker sex. 
Hadde dere tatt en angrepille til? Håper virkelig spermen var død før i dag! Har en dårlig følelse. 

Hvor fort kan gynokolog se på innvendig ul om det har skjedd befruktning? Noe de kan gjøre for å avbryte? 

Krise hvis jeg blir gravid! Det må ikke bli oppdaget. Kan vel ikke gå igjennom en abort alene? 

Skrevet

Hvorfor bruker du ikke prevensjon?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Eksaltert skrev:

Hvorfor bruker du ikke prevensjon?

Hvorfor svarer du heller ikke på spørsmålet mitt? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer du heller ikke på spørsmålet mitt? 

Fordi det er bedre å bruke prevensjon enn å tulle med angrepiller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Kjøpte den billigste angrepiller, hun på apoteket sa den var like sikker siden det bare var 11 timer siden sex.
Jeg vet at jeg ikke bør ha sikker sex. 
Hadde dere tatt en angrepille til? Håper virkelig spermen var død før i dag! Har en dårlig følelse. 

Hvor fort kan gynokolog se på innvendig ul om det har skjedd befruktning? Noe de kan gjøre for å avbryte? 

Krise hvis jeg blir gravid! Det må ikke bli oppdaget. Kan vel ikke gå igjennom en abort alene? 

Nei, hvis du har tatt ellaone kan du ikke ta en angrepille til. En angrepille vil uansett ikke hjelpe deg nå når du hadde samleie på søndag. 

Anonymkode: 4c260...feb

AnonymBruker
Skrevet

Virker de forskjelige angrepillene forskjellig? Utsetter de eggløsning? Eller hindrer befruktning? 
Og er det best å ta angrepille før forventet eggløsning? 
Eller kan den brukes i hele syklusen? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker de forskjelige angrepillene forskjellig? Utsetter de eggløsning? Eller hindrer befruktning? 
Og er det best å ta angrepille før forventet eggløsning? 
Eller kan den brukes i hele syklusen? 

Angrepillen tas unntaksvis hvis du har vært dumt å ha sex uten prevensjon, evt glemt en p-pille, kondomen sprakk. Da altså raskt som mulig etter sex. Dersom du planlegger sex, bør du ordne med kondomer.

Anonymkode: b02c1...85d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angrepillen tas unntaksvis hvis du har vært dumt å ha sex uten prevensjon, evt glemt en p-pille, kondomen sprakk. Da altså raskt som mulig etter sex. Dersom du planlegger sex, bør du ordne med kondomer.

Jeg vet det. Men når nødvendig for angrepille, hjelper den uansett i syklusen? Hvis den tas noen dager før eggløsning, så blir eggløsning forskjøvet? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg vet det. Men når nødvendig for angrepille, hjelper den uansett i syklusen? Hvis den tas noen dager før eggløsning, så blir eggløsning forskjøvet? 

Jeg skjønner ikke hvorfor du spør? Har du hatt ubeskyttet sex flere ganger? Angrepillen skal fungere på den måten at den hindrer egget i å bli befruktet. Derfor må den tas så nære samleie som mulig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor du spør? Har du hatt ubeskyttet sex flere ganger? Angrepillen skal fungere på den måten at den hindrer egget i å bli befruktet. Derfor må den tas så nære samleie som mulig. 

Lurer fordi jeg tok angrepille før eggløsning og lurer på om den hjalp da? Må den tas så nærme eggløsning som mulig også? 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer fordi jeg tok angrepille før eggløsning og lurer på om den hjalp da? Må den tas så nærme eggløsning som mulig også? 

EllaOne, dersom det var den du tok, skal hemme eller forsinke eggløsning. Den kan tas når som helst i syklusen. Les pakningsvedlegget!!

Det sto ingen ting om den hjelper dersom du hadde eggløsning samtidig som du hadde samleie, og befruktningen har rukket å skje før du fikk tak i angrepille. Da er det vel bare å sjekke om et par uker som gjelder. 

Anonymkode: 32339...ce3

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Les pakningsvedlegget!!

Dette. 

Der står alt du trenger å vite. 

Anonymkode: ee085...a78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...