Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei😊 

I dag fortalte datteren min at hun i noen dager har hatt en kul under brystvorta på høyre side. Jeg kjente på den, og det er en hard klump på størrelse med en liten ert. Det er litt ømt når det legges lett press på. Den andre siden er helt flat. 

Er dette noe jeg trenger å bekymre meg over, eller er det rett og slett et tegn på at puberteten er i anmarsj? Jeg klarer ikke å huske om jeg hadde slik selv, eller ikke. Kanskje noen her inne har noe erfaring med dette?  Har selvsagt tenkt på å forhøre meg med lege, men vil gjerne høre "erfaringer". Mulig det er helt normalt og?

Hun er nettopp fylt 9 år.  

Håper noen tar seg tid til å svare😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som pre-puberteten teikn ja, spesielt om hun er øm i tillegg. 

Anonymkode: d17be...393

AnonymBruker
Skrevet

Det høres helt normalt ut.... litt tidlig ute kanskje, men ikke noe å bekymre seg for.

Anonymkode: b2467...a4a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke fra jeg selv begynte å få pupper, men 10 åringen her har begynte å få. Hun har fått på begge samtidig, mener å huske at jeg også fikk det. Det kan godt være at det er normalt at ene brystet kommer først.

Anonymkode: 082e2...bc3

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker ikke fra jeg selv begynte å få pupper, men 10 åringen her har begynte å få. Hun har fått på begge samtidig, mener å huske at jeg også fikk det. Det kan godt være at det er normalt at ene brystet kommer først.

Vet du om det startet med slike kuler, eller om de bare begynte å vokse?

AnonymBruker
Skrevet

det er vel puppene som kommer først, så det kan godt være det. Jeg fikk mensen rett etter 11-årsdagen, og da hadde jo puppene vært på vei en stund, uten at jeg akkurat husker hvor lenge. Men jeg husker godt at det var ømt å ta på. Leste et sted at puberteten kommer tidligere for de som vokser opp nå. Har visst med kosthold og vekt å gjøre.

Anonymkode: 189b0...145

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Peps skrev:

Vet du om det startet med slike kuler, eller om de bare begynte å vokse?

Startet med kuler.

Skrevet

Så jeg burde kanskje avvente litt før jeg ringer hysterisk til legen og spør om dette?🙈

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Peps skrev:

Så jeg burde kanskje avvente litt før jeg ringer hysterisk til legen og spør om dette?🙈

tror kanskje det 😉

Anonymkode: 189b0...145

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som vanlig pubertet. Hos meg begynte brystene utvikle seg da jeg var 7-8, og fikk mensen da jeg var 10. Jeg tror nok du kan vente litt før du kontakter lege, men følge litt med på utviklingen? :)

Anonymkode: 987ba...b2d

Skrevet

Jeg opplevde det samme når jeg var 10, våknet plutselig en morgen og kjente en øm "femkroning" under brystvorten på ene siden. Løp opp til mamma og pappa og var bekymret, jeg trodde helt æelig jeg hadde fått kreft (🙈) men de bare smilte og sa et var helt normalt, det betyr at brystene begynner å utvikle seg. Når vevet vokser og utvider seg blir det gjerne ømt 🙂 Helt normalt! En uke senere fikk jeg det på andre siden også. Det trenger heller ikke bety at puberteten er på full anmasj, utvikling går i rykk og napp. Jeg anser meg selv for å ha vært ganske sent utviklet, fikk ikke mensen før jeg var 14, og brystene forble små lenge, men disse kulene kom tidlig.

Skrevet

Tusen takk til alle som har svart. Setter stor pris på det!❤ Er litt slik at jeg overtenker, og hysteriet overtar for fornuften innimellom 🙈😅 

Da velger jeg å se ann et par uker i allefall jeg, og ser om det kanskje dukker opp noe på den andre siden også?🙂🙃 

Tusen, tusen takk. Dere er helt supre! 🙌

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...