Gå til innhold

Når er det slutt på hjemmekontor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har de åpnet gradvis opp med at noen få får komme på kontoret, men må holde minst en meter avstand. Vi andre som må ta kollektivt må bli hjemme en stund til. Snart er det jo ferietid og da blir det nok hjemmekontor på meg til over sommeren. Går fint her. Har eget kontor hjemme med god stol, to skjermer og stort tastatur. 

Anonymkode: 9d45f...8f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ha til 1 aug. Lenger hvis Oslo kommune fortsetter med anbefaling om at kollektivtransport skal forbeholdes samfunnskritisk personell. 

Anonymkode: a4638...ddb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått beskjed om en dato midt i august. Stort internasjonalt firma, jeg jobber på kontoret i Oslo. 

Anonymkode: b3d60...007

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi har fått beskjed om en dato midt i august. Stort internasjonalt firma, jeg jobber på kontoret i Oslo. 

Kan legge til at det ikke er stengt/ulovlig å dra på kontoret før dette, men alle som kan oppfordres til å jobbe hjemme. 

Skrevet

Vi har åpnet for at noen få fra forskjellige avdelinger skal tilbake fra i morgen av, og resten skal slippes gradvis tilbake. De som ikke får tilbake er de som benytter feks kolleltivtrafikk og de som ikke har praktiske problemer ved å jobbe hjemmefra. Mitt team skal ikke begynne å komme tilbake før etter sommerferien. 

Skrevet

For egen del håper jeg det aldri tar slutt. Jeg håper at dette gjør at vi får mer selvbestemmelse rundt hjemmekontor. I min bedrift er vi nok ikke tilbake på kontoret før i september, tenker jeg, men jeg håper som sagt at vi får lov til å bestemme mer selv rundt dette. Spesielt de av oss som må jobbe i åpne kontorlandskap. 

Det som er interessant er at produktiviteten i bedriften jeg jobber i har økt etter at man begynte med hjemmekontor. Mye fordi man slipper støyen og uroen åpne landskap fører meg seg for en del av oss, spesielt for de av oss som driver med arbeid som krever konsentrasjon og fokus.

Så jeg håper generelt at man faktisk lytter mer til de ansatte, og at man slutter å være så skeptisk til bruken av hjemmekontor. Det er jo grundig motbevist at det ikke går, for de som måtte ønske det.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, SPOCA skrev:

For egen del håper jeg det aldri tar slutt. Jeg håper at dette gjør at vi får mer selvbestemmelse rundt hjemmekontor. I min bedrift er vi nok ikke tilbake på kontoret før i september, tenker jeg, men jeg håper som sagt at vi får lov til å bestemme mer selv rundt dette. Spesielt de av oss som må jobbe i åpne kontorlandskap. 

Det som er interessant er at produktiviteten i bedriften jeg jobber i har økt etter at man begynte med hjemmekontor. Mye fordi man slipper støyen og uroen åpne landskap fører meg seg for en del av oss, spesielt for de av oss som driver med arbeid som krever konsentrasjon og fokus.

Så jeg håper generelt at man faktisk lytter mer til de ansatte, og at man slutter å være så skeptisk til bruken av hjemmekontor. Det er jo grundig motbevist at det ikke går, for de som måtte ønske det.

jeg er helt enig. 

Hos oss gjorde de en spørreundersøkelse, der gjennomsnittssvaret var at folk var 84% effektive på hjemmekontor. Problemet er at de gjorde undersøkelsen før påske, mens det sto på som verst med innkjøringsproblemer, datakapasitetsproblemer og hjemmeskole og stengte barnehager. Sånn sett er jo 84 et fantastisk resultat, men jeg er bekymret for at det kommer til bli brukt som en sannhet om hjemmekontor. Hadde vært utrolig interessant om de tok en ny spørreundersøkelse nå.

Anonymkode: 8eb0b...dcf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg digger hjemmekontoret! Alt er så chill nå. Null stress om morgenen. Har god tid med barna før bhg. Jeg må reise kollektivt inn til Oslo og sitter i åpent landskap på kontoret, og slik situasjonen er nå blir det hjemmekontor ut året - minst! Halleluja! Hvis kollektiven åpner opp så kan hende jeg drar inn 1-2 ganger i uka, men det vil ikke være plass til alle på kontoret med smitteverntiltak så antar vi må fordele dager vi ønsker være fysisk tilstede.

Anonymkode: c5af1...e24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/23/2020 at 11:54 AM, AnonymBruker said:

Vi går snart til at 50% av de ansatte kan være på kontoret. Det vil bli kontroll med hvem som er der når. De som er i risikogruppe eller som reiser kollektivt blir oppfordret til å være hjemme. 
Jobber på et universitet. 

Anonymkode: 5b49f...66f

Omtrent som hos oss. Privat firma i Oslo. Vi har ikke plass til alle med avstandskrav, så da anbefales det at kun de som ikke må reise kollektivt som er på kontoret. Jeg må innom en gang etter neste uke, men ellers så regner jeg med å ha hjemmekontor i alle fall fram til august. Kommer helt an på anbefalingene ang å reise kollektivt. Sannsynligvis så blir det nok til at jeg jobber delvis hjemme/delvis på kontoret utover høsten. Jeg har to skjermer, hev-senk-bord, printer og god stol så jobber effektivt hjemme (slipper chitchat ved kaffemaskinen så strengt tatt mer effektivt 😝)

Anonymkode: a1bf7...9a8

Skrevet

Vi skal snart tilbake, gradvis og kontrollert som det heter, men jeg tror, og håper at det kan bli større kultur og aksept for hjemmekontordager etter dette. 

I min situasjon er det sånn: En dag med hjemmekontor innimellom, kan være himmelen. Tanken på å samle opp typisk konsentrasjonsarbeide hvor man jobber individuelt og trenger ro og få dette unna på en dag hjemme uten stadige avbrytelser og masse forstyrrende elementer, har jeg virkelig sansen for. Tror dette ville gjort prioritering av oppgaver lettere, og effektiviteten mye høyere.

Problemet slik det er nå, er jo at det er bare sånn, hver dag, tvunget. Vi går glipp av mye kompetanseutveksling både formelt og uformelt, og terskelen for å ringe eller skrive en chat til noen for å stille et kjapt spørsmål, er nok høyere enn å stille samme spørsmål når man er på samme sted. Det er også signalene fra de fleste på arbeidsplassen. Jeg tror dessuten ikke vi kunne levert samme tjenester om vi skulle fortsatt med hjemmekontor i veldig stor og utbredt grad. I tillegg er jobben vår slik at vi ikke får utført alle oppgaver hjemmefra, og derfor må finne oss i å levere andre og ikke helt optimale tjenester nå, enn til vanlig. I samfunnet til vanlig, ville ikke denne bruken av hjemmekontor fungert i det hele tatt på min arbeidsplass.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Søgni skrev:

Vi skal snart tilbake, gradvis og kontrollert som det heter, men jeg tror, og håper at det kan bli større kultur og aksept for hjemmekontordager etter dette. 

I min situasjon er det sånn: En dag med hjemmekontor innimellom, kan være himmelen. Tanken på å samle opp typisk konsentrasjonsarbeide hvor man jobber individuelt og trenger ro og få dette unna på en dag hjemme uten stadige avbrytelser og masse forstyrrende elementer, har jeg virkelig sansen for. Tror dette ville gjort prioritering av oppgaver lettere, og effektiviteten mye høyere.

Problemet slik det er nå, er jo at det er bare sånn, hver dag, tvunget. Vi går glipp av mye kompetanseutveksling både formelt og uformelt, og terskelen for å ringe eller skrive en chat til noen for å stille et kjapt spørsmål, er nok høyere enn å stille samme spørsmål når man er på samme sted. Det er også signalene fra de fleste på arbeidsplassen. Jeg tror dessuten ikke vi kunne levert samme tjenester om vi skulle fortsatt med hjemmekontor i veldig stor og utbredt grad. I tillegg er jobben vår slik at vi ikke får utført alle oppgaver hjemmefra, og derfor må finne oss i å levere andre og ikke helt optimale tjenester nå, enn til vanlig. I samfunnet til vanlig, ville ikke denne bruken av hjemmekontor fungert i det hele tatt på min arbeidsplass.

Hvilken bransje er du i? Jeg er utvikler og vi bruker slack aktivt. Opplever at kommunikasjonen flyter som aldri før nå som alle er tvunget over på slacken og etasjeskillene er helt visket ut. Det er også bedre oppmøte enn noen gang på felles møter siden det er så enkelt å henge seg på. Alt streames og gjøres tilgjengelig i opptak. Føler dette tvungne hjemmekontoret har løftet firmaet mitt flere hakk og det er også signaler om at mye av det vi erfarer nå er det vi skal fortsette med fremover.

Anonymkode: c5af1...e24

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal ha til 1 aug. Lenger hvis Oslo kommune fortsetter med anbefaling om at kollektivtransport skal forbeholdes samfunnskritisk personell. 

Anonymkode: a4638...ddb

Samme her.

Vi er 300 stykker og har 4 parkeringsplasser på deling. Så pga. kollektivt får vi ikke lov å komme på jobb dersom den kan gjøres hjemmefra. To i avdelingen min har fått lov. Så det er en sakte oppløsning for Oslo kommune også. 

OG vi hår åpent kontorlandskap, clean desk, free seating... Kaos uten like. Vi pakker ned laptop og tastatur og mus/rollermouse i en bag og har det i skapet hver dag. Kommer man seint må man finne plassen som er ledig. 

istock-1083827690.jpg?itok=YTrprmiI

Mannen min i stort internasjonal bedrift får komme noen ganger i uken bare, om de må fra i sommer en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er tilbake for fullt alle sammen. Stort internasjonalt firma.

Anonymkode: 61507...2e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, GjestSiden2006 said:

OG vi hår åpent kontorlandskap, clean desk, free seating... Kaos uten like. Vi pakker ned laptop og tastatur og mus/rollermouse i en bag og har det i skapet hver dag. Kommer man seint må man finne plassen som er ledig. 

istock-1083827690.jpg?itok=YTrprmiI

Om vi ikke får lov å bli på hjemmekontor, må vi i det minste håpe det blir slutt på sånt tøys som dette. Kjenner ingen med clean desk og free seating som synes det er en god ide. 

Anonymkode: 29759...90b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vårt kontor har avsluttet hjemmekontor, nå er det full guffe igjen. Eneste forskjellen er at vi skal holde avstand, og vaske/sprite hendene etter dobesøk og når man går inn og ut av kantina. Det funker greit. Er jo ikke mulig å holde nøyaktig 1 meter HELE tiden, men stort sett sitter jo folk på sine respektive kontoret. I kantina skal annenhver stol være tom, slik at man holder avstand også her. Men stort sett er det tilbake til gammel gjenge. Foreløpig må vi ha med egen matpakke, men det er bare tidsspørsmål før felleslunsjen også er tilbake. Deilig at vi nærmer oss normalen igjen :)

Anonymkode: 09774...1ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

August fikk jeg høre idag. Men tviler på at det gjelder alle. Hjemmekontor fungerer veldig bra for meg, og jeg må bruke kollektivtransport til jobb, så jeg håper å beholde hjemmekontoret lenger, eller aller helst en en kombinasjon av et par dager på kontoret og tre dager hjemme. Det ville vært perfekt for meg. 

Anonymkode: 8eb0b...dcf

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, GjestSiden2006 said:

Mannen min  får komme noen ganger i uken bare.

Synes du er veldig streng mot mannen din😂😂

Anonymkode: 50ea5...4a5

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om vi ikke får lov å bli på hjemmekontor, må vi i det minste håpe det blir slutt på sånt tøys som dette. Kjenner ingen med clean desk og free seating som synes det er en god ide. 

Anonymkode: 29759...90b

Enig. Celle er så mye bedre. Eget lydnivå, eget klima...

giphy.gif?cid=ecf05e47a6b058ef89aac15680

• Liker 2
  • Opprett ny...