AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #1 Skrevet 22. mai 2020 Vi har begge barn fra før og har bodd sammen i 6 år nå til sommeren. Barna til samboer er snart 14 og 17 år, mens mitt barn er også snart 14 år. På 17 mai fikk barna hans 17-mai penger på konto av foreldrene til samboer. Mens mitt barn har ingen engasjerte besteforeldre. Sønnen til samboer pratet om dette ved frokosten, så mitt barn fikk vite at de hadde fått penger. Foreldrene til samboer kom til oss senere på 17 mai. Jeg skjønner at foreldrene hans vil gi gaver og penger til sine barnebarn. Men jeg synes det begynner å bli så ofte vi kommer opp i slike situasjoner. Hittil så har jeg gitt samme sum i 17 mai, sommerferiepenger og lignende. Når vi er på ferie sammen, så betaler jeg halvparten. Jeg spurte samboer om vi ikke kunne ta dette fra felleskontoen istedet, for at jeg tar fra min egen konto. Han synes det ble feil. Hva synes dere? Anonymkode: fd416...fab
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #2 Skrevet 22. mai 2020 Du kan ikke blande deg i hva besteforeldrene ønsker å gi SINE barnebarn. Anonymkode: 73934...ebe 37
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #3 Skrevet 22. mai 2020 Jeg tenker besteforeldrene må få velge dette selv. Barn kan lære at alt er ikke alltid likt. De er ikke ditt barns besteforeldre, og slik er det bare. Opplevde lignende i min barndom og ungdomstid, kan ikke si det har preget meg på noen måte. En fjortenåring forstår etter en samtale om det. Synes det er verre med små barn som ikke har like forutsetninger for å forstå. Anonymkode: 58be3...a8b 20
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #4 Skrevet 23. mai 2020 Vanskelig å gjøre så mye med det. De er så store nå at jeg tror ikke jeg hadde brydd meg med å prate med besteforeldrene om det.... Men: hvis du ikke engang får ta disse kompensasjonssummene fra felleskontoen, så hadde jeg ikke betalt 50/50 på annet, som ferie! Da får mannen betale 3/5 og du 2/5. Ærlig talt. Skjønner virkelig ikke hvordan han synes dette blir feil! Anonymkode: a793c...124 26
B87C Skrevet 23. mai 2020 #5 Skrevet 23. mai 2020 I mine øyne er det smålig og gjøre forskjell på barn i en familie med mine dine våre .. jeg har en stedatter, og mine foreldre og øvrige familie gjør ikke forskjell på barna, hun er like mye "verd" og en del av familien som de to andre. Og her er det snakk om en til, og ikke fem, så får de andre feks 200 kr hver er det ikke akkurat ran å gi 200 til fille barnebarnet.. 10
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #6 Skrevet 23. mai 2020 En 14 åring forstår at det er slik innimellom. Og en 14 og 17 åring bør bli forklart situasjonen, og forstå at slik gnir man ikke inn over frokosten. Og - med delt økonomi skal man selvfølgelig ha skjevdeling på for eksempel ferie. Men eventuelle midler for å kompensere hva besteforeldrene gir går av din økonomi. Anonymkode: d5c63...e41 17
Gjest Lama_Drama Skrevet 23. mai 2020 #7 Skrevet 23. mai 2020 Besteforeldre kan man ikke gjøre noe med, men at samboeren din er en kuk er jo noe annet. Jeg kunne aldri hatt en mann som synes forskjellsbehandling er ok.
regine Skrevet 23. mai 2020 #8 Skrevet 23. mai 2020 Besteforeldre betaler til sine barnebarn - helt logisk og ikke noe å bråke for. Men det betyr også at du TS, som ikke har besteforeldre til ditt barn som bidrar, må tenke mer kynisk hva gjelder fordelingen internt i familien. Du er den som barnet ditt vil kunne få økonomisk hjelp av, da bør du ikke sponse hans barn ved å feks betale halvparten når dere drar på ferie (du har 1 barn og han 2, helt ulogisk at dere da skal dele 50/50 i mitt hode). Hans barn får jo allerede ekstra fra sine besteforeldre, men det gjør ikke ditt, ergo må du sørge for å ha nok midler til å bidra. 30
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #9 Skrevet 23. mai 2020 Du kan ikke bestemme over besteforeldrene. Men at du skal betale halvparten blir feil når sannheten er at du skal betale 2/5 og han 3/5. Anonymkode: 96f1b...467 11
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #10 Skrevet 23. mai 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har begge barn fra før og har bodd sammen i 6 år nå til sommeren. Barna til samboer er snart 14 og 17 år, mens mitt barn er også snart 14 år. På 17 mai fikk barna hans 17-mai penger på konto av foreldrene til samboer. Mens mitt barn har ingen engasjerte besteforeldre. Sønnen til samboer pratet om dette ved frokosten, så mitt barn fikk vite at de hadde fått penger. Foreldrene til samboer kom til oss senere på 17 mai. Jeg skjønner at foreldrene hans vil gi gaver og penger til sine barnebarn. Men jeg synes det begynner å bli så ofte vi kommer opp i slike situasjoner. Hittil så har jeg gitt samme sum i 17 mai, sommerferiepenger og lignende. Når vi er på ferie sammen, så betaler jeg halvparten. Jeg spurte samboer om vi ikke kunne ta dette fra felleskontoen istedet, for at jeg tar fra min egen konto. Han synes det ble feil. Hva synes dere? Anonymkode: fd416...fab Ferie burde dere ta en prat om slik at det blir rettferdig. At du betaler ikke mer enn 2/5 da, siden det ikke skal betales fra felleskontoen. Anonymkode: 030c8...057 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #11 Skrevet 23. mai 2020 Du har selv valgt å dra ungen din inn i denne situasjonen, da må du også lære ungen at livet er urettferdig. Ville du hatt det helt rettferdig burde du holdt deg til kjernefamilien og ikke inngått et forhold med en mann som har barn fra før. Anonymkode: 4678a...c6f 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #12 Skrevet 23. mai 2020 Hadde aldri skjedd i vår familie, synes det er kjipt gjort jeg Anonymkode: 680c0...fc5 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 23. mai 2020 #13 Skrevet 23. mai 2020 Besteforeldre bestemmer selv. Ferie burde han betale mer.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. mai 2020 #14 Skrevet 23. mai 2020 Selv om jeg forstår at det er sårt at stesøsken får gaver fra besteforeldre så er ikke dette noe å gjøre noe med. Jeg, hvis jeg var besteforelder, ville ikke løst dette på den måten, men man kan jo ikke tvinge noen til å se på barnebarn og bonusbarnebarn på lik måte. Når det gjelder ferie, eller for den slags skyld andre utgifter, bør man dele kostnadene på antall hoder og så får hver foreldre betale for det antall hoder man har ansvar for. Noe annet er urimelig.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #15 Skrevet 23. mai 2020 Dessverre ingenting å gjøre med, men ganske kjipt av besteforeldre å forskjellsbehandle på sånne småting. Skjønner at de vet legger mer i bursdag/jul/konfirmasjonsgaver til egne barnebarn, men sånne småoppmerksomheter kunne fint vært likt. Er de klare over at ditt barn ikke får tilsvarende fra sin slekt? Kanskje de antar at * får det samme derfra? Anonymkode: bb39d...4c5 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #16 Skrevet 23. mai 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessverre ingenting å gjøre med, men ganske kjipt av besteforeldre å forskjellsbehandle på sånne småting. Skjønner at de vet legger mer i bursdag/jul/konfirmasjonsgaver til egne barnebarn, men sånne småoppmerksomheter kunne fint vært likt. Er de klare over at ditt barn ikke får tilsvarende fra sin slekt? Kanskje de antar at * får det samme derfra? Anonymkode: bb39d...4c5 Foreldrene hans vet at mitt barn ikke får fra sine besteforeldre ts Anonymkode: fd416...fab
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #17 Skrevet 23. mai 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: En 14 åring forstår at det er slik innimellom. Og en 14 og 17 åring bør bli forklart situasjonen, og forstå at slik gnir man ikke inn over frokosten. Og - med delt økonomi skal man selvfølgelig ha skjevdeling på for eksempel ferie. Men eventuelle midler for å kompensere hva besteforeldrene gir går av din økonomi. Anonymkode: d5c63...e41 Enig! Anonymkode: 2d6bf...8ca
Diamant20 Skrevet 23. mai 2020 #18 Skrevet 23. mai 2020 Du begynner å betale 2/5 ved ferier, og samboeren din forteller barna sine at man ikke trenger å snakke om at man har fått penger når 2/3 har gjort det. 13
Loke37 Skrevet 23. mai 2020 #19 Skrevet 23. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ferie burde dere ta en prat om slik at det blir rettferdig. At du betaler ikke mer enn 2/5 da, siden det ikke skal betales fra felleskontoen. Anonymkode: 030c8...057 Enig i dette.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #20 Skrevet 23. mai 2020 Tja, synes det er litt smålig at ditt barn også ikke får penger, men det er ikke noe og gjøre med. En fjortenåring kan fint forklares hvorfor. Uten at besteforeldrene blir svartmalt. Anonymkode: 474bc...a62 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå