AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #1 Del Skrevet 22. mai 2020 Jeg er helt grønn på oppussing. Tenkte derfor å forhøre meg her. Forhåpentligvis finnes det noen her med mer erfaring enn meg, som kanskje har noen gode råd. Vi bor i en stor, gammel bygårdsleilighet og har et stort ønske om å bytte ut kjøkkenet vårt. Men, vi har hele tiden tenkt at den dagen vi bytter kjøkkenet, så må vi også bytte ut gulvet. Og det innebærer å bytte gulvet i nesten hele etasjen, da rommene henger sammen. Og hvis gulvene byttes så må listene byttes, og da må sannsynligvis veggene males på nytt, og så bør også eksisterende dørkarmer og dører slipes og males. Og sånn fortsetter det. Det ene prosjektet drar med seg det andre, og til slutt ender det med full oppussing av en hel etasje... På et eller annet tidspunkt tenker vi å gjøre alle disse tingene, men vi kunne helst tenke oss å vente noen år med den «store» oppussingen og bare få tatt kjøkkenet først. Kan en løsning være å fjerne eksisterende kjøkken, fjerne det gamle gulvet akkurat der nytt kjøkken skal stå, også sette nytt kjøkken rett på betongen? Dette vil skjules av foringene/den kanten som er nederst på kjøkkenet. Alternativt, sette nytt kjøkken på gammelt gulv, og den dagen vi skal bytte gulvet så lar vi det gamle gulvet under kjøkkenet ligge igjen, og bare bytter ut det som er rundt. Slik at skjøten mellom nytt og gammelt gulv blir bak foringen. Noen som har tanker eller forslag til hva som eventuelt er lurest? Eller et helt annet forslag? Tenker forøvrig å få hjelp av fagfolk til dette, ettersom jeg ikke er handy på en flekk. 😅 Anonymkode: 717ea...03f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemmon Skrevet 22. mai 2020 #2 Del Skrevet 22. mai 2020 Det siste alternativet, sett inn nytt kjøkken på eksisterende gulv:-) funker fint! Vi gjorde ter, og når vi la ny parkett et år senere så byttet vi golvet under kjøkkenet da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #3 Del Skrevet 22. mai 2020 10 minutter siden, Lemmon skrev: Det siste alternativet, sett inn nytt kjøkken på eksisterende gulv:-) funker fint! Vi gjorde ter, og når vi la ny parkett et år senere så byttet vi golvet under kjøkkenet da. Takk for råd. 🙏🏻 Men når dere byttet gulvet, hvordan klarte dere å bytte gulvet under kjøkkenet, uten å demontere kjøkkenet igjen? Eller mener du at dere byttet alt frem til der hvor «beina» på benkeskapene er, og lot det resterende være? Anonymkode: 717ea...03f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #4 Del Skrevet 23. mai 2020 Den eneste ulempen med å ikke legge gulv under kjøkkenet er at det blir en stor jobb hvis man vil endre på kjøkkenløsningen. Fordelen er at man ikke låser gulvet med tunge kjøkkenmoduler slik at parketten får flyte slik den skal. Jeg ville gått for løsning 2, kjøkken på eksisterende gulv slik at det blir ca. samme høyde som nytt gulv. Du vil ikke ha en høy kant foran oppvaskmaskinen. Anonymkode: 1b2b3...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amberleaf Skrevet 23. mai 2020 #5 Del Skrevet 23. mai 2020 Kan godt bytte kjøkkenet nå. Kjøkkenet skal uansett ikke stå oppå et flytende gulv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #6 Del Skrevet 23. mai 2020 Kjøkken skal generelt ikke stå oppå gulvet. Gjør det det hos dere? Eneste jeg ville vært obs på er at det vil bli gliper hvis den nye innredningen er mindre enn den andre. Husk å ta mål. Anonymkode: a18f8...2c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #7 Del Skrevet 23. mai 2020 Ønsker du deg nytt kjøkken - men ønsker du kjøkkenet helt lik slik som den gamle? For sjansen er , at du vil endre planløsning på kjøkkenet. Og da vil du kanskje ha stikkontakter andre plasser. Du vil ha fliser på en annen vegg, eller ikke ha fliser i det hele tatt. Spotter andre plasser. Vifte en annen plass. Osv, osv, osv. Du blir altså nødt til å endre ganske mye av elektriske, og med det, også fikse vegger og tak. Da er det egentlig like greit å ta gulvet samtidig, og du vet jo ikke om det er gulv hele veien under kjøkkenet nå. Og om det er f.eks. parkett under hele kjøkken, så er det sikkert fargeforskjell på det. Det blir jo litt dumt å låse deg til planløsning slik den er nå, bare fordi du ikke ønsker å ta gulv samtidig? Anonymkode: 6a063...204 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #8 Del Skrevet 23. mai 2020 Det at kjøkken ikke skal stå på flyttende gulv, det er fra gammelt av. «Alle» setter nye kjøkken rett på gulv nå. Kjøkken er ikke lengre tung og står med vekta på gulvet. Kjøkkenskapene festes i veggen, og veggene bærer mest vekt. Anonymkode: 6a063...204 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #9 Del Skrevet 23. mai 2020 Takk for innspill folkens. Setter veldig pris på det. Jeg har løsnet på den ene foringen/listen under kjøkkenet, og ser at det står oppå nåværende parkett. Uansett om vi setter nytt kjøkken på gammel parkett eller vi løsner parketten under og setter nytt kjøkken på betongen, så vil dette dekkes av disse foringene/listene, så det vil ikke synes. Vi har veldig begrensede muligheter til å justere på planløsningen på kjøkkenet, så planen er i utgangspunktet at nytt kjøkken blir likt som dagens versjon. Å fikse vegger og slikt er uproblematisk. Det er dette med å bytte gulvet som er stress, fordi vi da også må bytte gulv i to stuer og en gang (fordi rommene henger sammen), og dermed også bytte lister, male på nytt etc etc. Bytter vi gulvet på kjøkkenet, så blir det en dominoeffekt som medfører totaloppussing av nesten hele etasjen. Og det vil jeg helst vente litt med. Anonymkode: 717ea...03f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #10 Del Skrevet 23. mai 2020 Fant forøvrig denne linken, og slik jeg leser den så anbefales det at vi fjerner den gamle parketten rett under der nytt kjøkken skal stå, også monterer vi nytt kjøkken på undergulvet. Da kan vi løsne sokkellisten og bytte gulvet på et senere tidspunkt. https://www.parkett.no/montere-parkett-under-kjokken-og-kjokkenoy?gclid=EAIaIQobChMI5PKoybTK6QIVRUQYCh232QUnEAAYASAAEgJ44PD_BwE Anonymkode: 717ea...03f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #11 Del Skrevet 23. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det at kjøkken ikke skal stå på flyttende gulv, det er fra gammelt av. «Alle» setter nye kjøkken rett på gulv nå. Kjøkken er ikke lengre tung og står med vekta på gulvet. Kjøkkenskapene festes i veggen, og veggene bærer mest vekt. Anonymkode: 6a063...204 Veldig mange har øy eller lignende, da bærer ikke veggen noe. Anonymkode: 1b2b3...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå