AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #1 Skrevet 22. mai 2020 Jeg har inntrykk av at det er stort trøkk på katter på Finn i disse dager, og i den anledning lurer jeg på hva dere ville ha vektlagt om dere skulle selge/adoptere bort katter? Er det spesielle ting dere ville ha sett på som pluss eller minus hos en potensiell katteeier? Anonymkode: bad3e...bc1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #2 Skrevet 22. mai 2020 Ville luket bort de som er veldig opptatt av utseende på katten. Anonymkode: 4314d...af2 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #3 Skrevet 22. mai 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville luket bort de som er veldig opptatt av utseende på katten. Anonymkode: 4314d...af2 Ja, jeg er også litt skeptisk til dem. Jeg skjønner at folk har preferanser og kan falle for en spesiell katt, men jeg synes det er rart om utseendet er alfa og omega. Anonymkode: bad3e...bc1
Diamant20 Skrevet 23. mai 2020 #4 Skrevet 23. mai 2020 Punkt 1, jeg ville tatt noen tusen for dem så ikke folk som ville ha et gratis kjæledyr hadde fått dem. Ville tatt en sum for utgiftene som ville bli donert til dyrebeskyttelsen eller lignende, i tillegg til en sum de ville få tilbake når katten var chippet, vaksinert og kastrert. Ville også hatt de på besøk før jeg sa at de kunne få katten, for å føle litt på hvem de er. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #5 Skrevet 23. mai 2020 Hvis jeg hadde hatt huskattunger så hadde jeg fått dem tidlig kastrert (min veterinær gjør det), vaksinert og chippet. Ny eier hadde da betalt for summen dette koster. Hadde også gått etter magefølelse. Hvis noe skurrer, så er det som regel en grunn til det. Men nå har jeg ingen planer om å få huskattunger da. Anonymkode: 939d3...2d8 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #6 Skrevet 23. mai 2020 De fleste som selger kattunger er uansvarlige og bryr seg ikke så lenge de blir kvitt kattene. De som omplasserer er ofte desperate og gir nok bort til de fleste så lenge du virker som en ok person. Å få katt fra dyrebeskyttelsen er også et alternativ. Da hjelper du katter som andre har gitt faen i Anonymkode: b5e88...96d 2
Million Skrevet 23. mai 2020 #7 Skrevet 23. mai 2020 (endret) Du kan jo stille de noen kontrollspørsmål, som f.eks. "hva er deres planer som katteeiere og ferieavvikling?" Hvis de svarer at en nabo skal stikke innom en gang i døgnet og mate (hvis de finner katten akkurat da....) så hadde jeg sagt nei. Med den metoden går utekatter uten mat i dagesvis, kanskje hele ferien. De sitter ikke pent og venter på at "feriepasseren" skal komme kl 17 og stå der i 5 minutter og lokke, og så gå igjen fordi katten ikke kommer. Jeg bodde mange år i et område med eneboliger og rekkehus overalt, og det var så utrolig mange katteeiere som er for gjerrige til å betale for kattepensjonat og bare reiser fra katten sin. En nabo som kommer og skal mate, og så er jo ikke katten der... den dukker opp senere, og går og remjer trist rundt hushjørnene fordi ingen slipper den inn lenger. Må være ute i all slags vær om ikke kattepasseren har flaks en dag og får sluppet den inn. De som mater katter de passer i skål utendørs på terrassen f.eks, bare mater skjærer og fugler og nabolagets andre katter.... Endret 23. mai 2020 av Million 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #8 Skrevet 23. mai 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste som selger kattunger er uansvarlige og bryr seg ikke så lenge de blir kvitt kattene. De som omplasserer er ofte desperate og gir nok bort til de fleste så lenge du virker som en ok person. Å få katt fra dyrebeskyttelsen er også et alternativ. Da hjelper du katter som andre har gitt faen i Anonymkode: b5e88...96d Sånn tror jeg ikke det er lenger. Nå ser det ut som om mange kull får både to og tresifret antall henvendelser, og en del koster også over 1000kr. Anonymkode: bad3e...bc1 1
Diamant20 Skrevet 23. mai 2020 #9 Skrevet 23. mai 2020 43 minutter siden, Million skrev: Du kan jo stille de noen kontrollspørsmål, som f.eks. "hva er deres planer som katteeiere og ferieavvikling?" Hvis de svarer at en nabo skal stikke innom en gang i døgnet og mate (hvis de finner katten akkurat da....) så hadde jeg sagt nei. Med den metoden går utekatter uten mat i dagesvis, kanskje hele ferien. De sitter ikke pent og venter på at "feriepasseren" skal komme kl 17 og stå der i 5 minutter og lokke, og så gå igjen fordi katten ikke kommer. Jeg bodde mange år i et område med eneboliger og rekkehus overalt, og det var så utrolig mange katteeiere som er for gjerrige til å betale for kattepensjonat og bare reiser fra katten sin. En nabo som kommer og skal mate, og så er jo ikke katten der... den dukker opp senere, og går og remjer trist rundt hushjørnene fordi ingen slipper den inn lenger. Må være ute i all slags vær om ikke kattepasseren har flaks en dag og får sluppet den inn. De som mater katter de passer i skål utendørs på terrassen f.eks, bare mater skjærer og fugler og nabolagets andre katter.... Vi har naboer som passer kattene når vi er borte kort tid av gangen, men de er innom minst 3 ganger om dagen. Enig at det er dårlig gjort på den måten du skisserer.
Million Skrevet 23. mai 2020 #10 Skrevet 23. mai 2020 21 minutter siden, Diamant20 skrev: Vi har naboer som passer kattene når vi er borte kort tid av gangen, men de er innom minst 3 ganger om dagen. Enig at det er dårlig gjort på den måten du skisserer. Og hvis katten ikke er der de tre gangene om dagen, den kan jo være overalt, så får den ikke noe tilsyn den dagen? Og kanskje ikke den neste heller? 1
Diamant20 Skrevet 23. mai 2020 #11 Skrevet 23. mai 2020 Akkurat nå, Million skrev: Og hvis katten ikke er der de tre gangene om dagen, den kan jo være overalt, så får den ikke noe tilsyn den dagen? Og kanskje ikke den neste heller? Vi har GPS på kattene når vi er borte så vi ser at de har kommet hjem. Det hører uansett til sjeldenhetene at de ikke kommer når noen roper.
Sokkar Skrevet 23. mai 2020 #12 Skrevet 23. mai 2020 Synes det er viktig å vite hvorfor noen vil ha katt. Er motivasjonen for å få katt at den skal ta mus? Hva gjør de da om katten ikke er en musejeger? Man skal anskaffe seg et dyr fordi man har satt seg inn i behovet til dyret, og at det behovet samsvarer med livet man lever. Så kan musefangst, flue- og edderkoppdrap være en bonus. 1
Sokkar Skrevet 23. mai 2020 #13 Skrevet 23. mai 2020 1 time siden, Million skrev: Hvis de svarer at en nabo skal stikke innom en gang i døgnet og mate (hvis de finner katten akkurat da....) så hadde jeg sagt nei. Med den metoden går utekatter uten mat i dagesvis, kanskje hele ferien. De sitter ikke pent og venter på at "feriepasseren" skal komme kl 17 og stå der i 5 minutter og lokke, og så gå igjen fordi katten ikke kommer. Har ikke de fleste katteluke nå om dagen? 2
Million Skrevet 23. mai 2020 #14 Skrevet 23. mai 2020 7 minutter siden, Sokkar skrev: Har ikke de fleste katteluke nå om dagen? Nei, ikke de jeg kjente til i nabolaget. Men de burde ha det, sånn med chip-leser så bare ens egen katt kommer seg inn. Jeg var med en venninne ned til en i gata flere ganger en sommerferie, for å liksom mate katten deres mens de var borte. Den var aldri der, så venninnen min bare satte mat ute på terrassen så hvem som helst kunne spise den opp. Synes så synd på den katten. Eierne hadde nok av penger også. Kona i huset fikk ny bil kjøpt cash av mannen sin, for eksempel, noe lån var ikke nødvendig - men å betale for et kattepensjonat? Nei, det gadd de ikke. Det virker som sånne folk tenker; fy, katter skal være gratis å få og gratis å få pass til! Passet selv en katt for en nabo et par hus unna noen sommere, og det var et mareritt. Løp opp og ned til huset deres mange ganger om dagen i håp om å finne katten tilstede, men det var den jo nesten aldri. Men den ble hørt av andre naboer til alle slags tider på natten osv, når den gikk og mjauet for å bli sluppet inn. Da sov jo jeg! Ingen katteluke, og absolutt ingen vilje til å betale for kattepensjonat. Men å punge ut titusenvis av kroner på to-tre uker i syden hver sommer, DET har de råd til! Til slutt ble jeg så forbannet på denne praksisen, så jeg sa nei neste gang den naboen kom og spurte om gratis kattepass i ferien igjen. Da gikk de til en annen nabo. En ganske lat nabo, som ikke akkurat gadd å stresse med å få matet den katta eller slippe den inn. Det er også et påfallende renn av katteeiere rett før sommerferien hos veterinærene, eiere som plutselig har blitt allergiske og må få avlivet katten før ferien.... den var jo gratis, så hvorfor ikke?
Vampen Skrevet 23. mai 2020 #15 Skrevet 23. mai 2020 Her er tingene jeg la vekt på, i tilfeldig rekkefølge: - tidligere erfaring med katt er et stort pluss. Jeg synes også man kan lære mye av å se hvordan folk snakker om katten(e) de har hatt eller har. - barnefamilier er hyggelig, men jeg er mer skeptisk til familier med små barn, typ 0-4. - som flere har nevnt, hva er planen for katten når man reiser vekk? - bolig. Skal katten være innekatt? Isåfall, hvor stor er boligen? Hvordan skal den aktiviseres? Skal den gå ut? Isåfall, hvordan er uteforholdene? Og hvor tidlig tenker man å slippe den ut? - hva ser man etter i en katt? Typ egenskaper og lynne. - ønske om å komme på besøk for å hilse på katten, om det var geografisk mulig. Jeg fikk henvendelser fra folk som bodde mange timer unna, så full forståelse for at det blir vanskeligere da. I tillegg var det et stort pluss med folk som på eget initiativ sendte bilder av f. eks. tidligere/nåværende katt eller uteområder, som var positive til at jeg satte en del strenge krav og som som var villig til å sende en oppdatering i ny og ne. Sistnevnte var ikke et must, men det er superhyggelig å få noen bilder i ny og ne, av pusekatter som trives i sine nye hjem. Viljen til å gjøre det ga også et godt inntrykk. Disse tingene førte til automatisk diskvalifisering: - planer om å gi katten i bursdagsgave til et barn. Det er hyggelig med barn, men katten er ikke en gave, og den er de voksnes ansvar. - pruting på pris. Gidder du ikke å betale en symbolsk sum for en venn som forhåpentligvis skal være med deg i 15-18 år, så kan det bare være. - formuleringer som gjorde meg usikker på om det er gjennomtenkt. - folk som ikke skrev noe om seg selv. - folk som gjerne ville ha katten før 12 uker fordi «det passer bedre». - nyetablerte par var ikke automatisk diskvalifisering, men jeg var litt skeptisk til hva som eventuelt skjer med katten når/hvis det kommer en baby. - planer om å slippe katten ut når man bor midt i en by og/eller i et trafikkert område. Spesielt når flere også opplyste om at tidligere katt hadde blitt påkjørt. Ellers kan jeg legge til at det kom så mange henvendelser at det var enkelt å stille krav. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #16 Skrevet 23. mai 2020 1 time siden, Million skrev: Og hvis katten ikke er der de tre gangene om dagen, den kan jo være overalt, så får den ikke noe tilsyn den dagen? Og kanskje ikke den neste heller? Vi får også tilsyn når vi er borte, men har kattedør. Aldri opplevd et slikt scenario som du beskriver, katten kommer løpende når svigermor kommer innom for å se til katten. Dersom den hadde vært borte en dag så hadde hun gitt beskjed. Å sende katten på kattepensjonat er uaktuelt, da hadde hun blitt så stresset at det hadde grenset mot dyreplageri. Nå er det heldigvis sjeldent jeg er kortreist.. Anonymkode: f740d...e5e 3
Million Skrevet 23. mai 2020 #17 Skrevet 23. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi får også tilsyn når vi er borte, men har kattedør. Aldri opplevd et slikt scenario som du beskriver, katten kommer løpende når svigermor kommer innom for å se til katten. Dersom den hadde vært borte en dag så hadde hun gitt beskjed. Å sende katten på kattepensjonat er uaktuelt, da hadde hun blitt så stresset at det hadde grenset mot dyreplageri. Nå er det heldigvis sjeldent jeg er kortreist.. Anonymkode: f740d...e5e Mente du sjeldent du er bortreist kanskje...? 1
Tvist Skrevet 23. mai 2020 #18 Skrevet 23. mai 2020 Mange gode svar. Ville vektlagt kontrakt ned kjøper og at katten blir kastrert om du ikke ordner det selv. Ta betalt for kattene, men da bør også kattene ha fått ormekur, helsesjekk og chip. Jeg hadde som kattekjøper ikke adoptert en katt av noen som ikke hadde kastrert kattemor.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #19 Skrevet 24. mai 2020 6 timer siden, Tvist skrev: Mange gode svar. Ville vektlagt kontrakt ned kjøper og at katten blir kastrert om du ikke ordner det selv. Ta betalt for kattene, men da bør også kattene ha fått ormekur, helsesjekk og chip. Jeg hadde som kattekjøper ikke adoptert en katt av noen som ikke hadde kastrert kattemor. Hvordan tenker du at det skal fungere?🤔 Om man har kastrert kattemor blir det vel ikke noen kattunger du kan adoptere? Anonymkode: bad3e...bc1 1
Tvist Skrevet 24. mai 2020 #20 Skrevet 24. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan tenker du at det skal fungere?🤔 Om man har kastrert kattemor blir det vel ikke noen kattunger du kan adoptere? Anonymkode: bad3e...bc1 At kattemor blir kastrert før ungene blir hentet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå