tussi84 Skrevet 22. mai 2020 #1 Skrevet 22. mai 2020 Vet at tenna påvirkes av graviditeten, men jeg er så lei av å kjenne sårhet i tannkjøttet hver eneste dag. Så lenge jeg ikke spiser så går det fint, men etter jeg har spist er tannkjøttet på høyre side oppe ganske sårt slik at jeg merker det. Jeg blør ikke når jeg pusser tenner, men kjenner det også er sårt når jeg pusser der. Drikker jeg noe annet enn vann reagerer det også med å bli sårt. Jeg hadde tannkjøttbetennelse på den siden for tre uker siden, da jeg var hos tannlegen pga noe øm tann ved tygging på den siden. Tannlegen fant ikke hull men bare tannkjøttbetennelse. Fikk beskjed om å kontrollere tannkjøttet to uker senere. Dette gjorde jeg forrige fredag, sa at ømhet i tanna jeg snakket om var forsåvidt omtrent borte, men jeg forklarte at jeg opplever tannkjøttet som sårt. Han undersøkte og sa at tannkjøtt betennelsen var gått bort. Men, jeg er fortsatt sår daglig. Merker stort sett ingenting de første timene om dagen, men det blir på en måte verre utover dagen. Sårhet kommer og går. Er så lei. Er I uke 19. Er det noen andre gravide som har opplevd samme problem? Er det noe jeg kan gjøre bortsett fra å pusse tenner 2 ganger om dagen og bruke tanntråd?
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #2 Skrevet 22. mai 2020 Det er visst veldig vanlig å få som gravid og kan forsvinne etter fødsel. Jeg har periodontitt, men hadde dette før jeg ble gravid, men graviditeten gjorde det verre. Har nå gått i noen måneder hos en spesialist som har skjært opp litt og litt tannkjøtt, renset og sydd igjen. Helt grusomt. Hvordan er fargen på tannkjøttet? Har du noen løse tenner? Er tannkjøttet stramt? Du kan bruke børster til å ta bort rester fra mat imellom tennene, det tar bort langt mer enn tanntråd. Ligger det tannstein og matrester igjen kan dette gjøre at tannkjøtt betennelsen blusser opp. Få time hos en annen tannlege for ekstra sjekk, hvor de sjekker lommene mellom tenna hvis ikke dette er gjort. Ellers, ha god tannhygine, ikke småspise, minst mulig sukker og hvitt mel. (råd jeg har fått fra spesialisten) Anonymkode: 57795...8a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå