Gå til innhold

Barn unormalt trøtt og sliten

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil først nevne at vi har ordnet med legetime, så barnet vil få en helsefaglig vurdering. Men ønsker å høre om noen har hatt barn, med samme problem, og hva var årsaken?

Litt info: Gutten min er 10 år. Ca 136cm og 26kg, om det skulle ha noe betydning. Veide 2kg ved fødsel i uke 34. Har alltid vært en trøtt type, og hatt er stort søvnbehov. Han sluttet å sove fast på dagen rundt 3 årsalderen. Men kunne fint sovne om ettermiddagen flere ganger i uken, gjennom hele barnehagetiden. Uten at det påvirket nattesøvnen. Ellers så har han vært en blid, aktiv og livsglad gutt. Noe jeg har tenkt over er at han mister fryktelig mye hår, og er ganske blek ifht søsknene.

I månedene siden desember, har energinivået blitt enda lavere. Han orker nesten ikke å dra på trening lenger (som han normalt gleder seg til), eller å være med venner. Sovner ofte etter skolen. Får nesten ikke vekket han om morgen, enda han har sovet 12t. Har blitt veldig irritabel, og får raskt raserianfall. Han kan holde på en timestid når han først starter. Dette synes jeg er litt merkelig, siden han alltid har vært en rolig gutt. Sjelden sint og lei seg. Nå går det ikke en dag uten at han gråter og "trasser". Ofte over ting vi anser som uten grunn. Han klarer ikke å sette ord på hvorfor han reagerer slik. Normalt så elsker han å være ute og finne på ting, nå sitter han for det meste inne. Orker ikke å gjøre noe, annet enn å spille litt,  og se tv. Han har også begynt å miste matlysten, ting han spiste før "liker han ikke". Og hvis jeg ikke lager noe han har lyst på, så spiser han ikke. Så nå i det siste så har det er faktisk vært dager han ikke spiser. Da jeg mener han skal spise det vi lager. Har også ofte vondt i hodet.

Han trives på skolen og har mange venner, så rimelig sikker på at vi kan utelukke psykiske årsaker.

Kom gjerne med tanker om hva som bør sjekkes ut. Og til dere som har opplevd lignende. Hva var årsaken? Hvordan har barnet det nå?

Anonymkode: 2f3fb...72b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjedde endringen akutt eller gradvis i desember?

Btw, at han har venner og trives på skolen utelukker ikke «psykiske» årsaker. 

Anonymkode: 2ca9d...183

AnonymBruker
Skrevet

- Stoffskiftet. Kanskje det er lavt? Særlig med tanke på hårtap som følger med. 
- Depresjon
- Allergi/problemer med tarmene

Anonymkode: b7ea3...197

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjedde endringen akutt eller gradvis i desember?

Btw, at han har venner og trives på skolen utelukker ikke «psykiske» årsaker. 

Det har skjedd gradvis. Begynte så småtte å ikke orker treninger og sånn. Og så har det bare blitt værre og værre frem til nå.

Ja, det er sant. Kan jo fortsatt være noe psykisk. Men ingen åpenbar grunn ihvertfall 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tatt polypper og/eller mandler? Jenta mi sov dårlig/lett om natten pga mandler. Fjernet dem og energinivået økte.

Anonymkode: 4ac4d...616

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn kan også få ME. Selvsagt skal alt annet utelukkes først, men greit å ha i bakhodet. 

Anonymkode: f5186...1c5

• Liker 1
Skrevet

Kyssesyken? Kan bli veldig utmattet i etterkant av infeksjonen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som du ser ut fra svarene her kan det jo være så mangt. Vil likevel bidra med å si hva jeg først tenkte etter å lest innlegget.

Få legen til å teste han for Cøliaki. Ubehandlet Cøliaki kan gi vitamin og mineral-mangel som gir symptomer som er lik de du beskriver gutten har. Trenger ikke ha magesmerter ved cøliaki selv om det er et vanlig symptom.  https://www.ncf.no/hva-er-coliaki/barn/symptomer-pa-coliaki-hos-barn

Anonymkode: f9234...f5d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror du kommer til å få hundre ulike svar her, ts. Dette kan være symptomer på mye. 

Anonymkode: 7ca8b...a49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Viktig med legetime, da får du sikkert hjelp. Ikke gi deg på første runde hvis legen er avvisende etter prøvesvar.

Ellers kan det være diabetes, cøliaki eller laktoseintoleranse.

D vitaminer og omega er viktig tilskudd i vintertida.

Kosthold og byggestener er elementært for barn, lykke til.

Anonymkode: 6f046...ebc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for så mange svar, jeg har lest alle. Ja, det kan være så mangt, men greit å vite hva man kan be legen sjekke etter. Av erfaring så vet jeg at det kan være lurt å be de sjekke etter konkrete ting, hvis vi ikke får svar etter første runde. Håper virkelig at legen finner ut av det, for slik det er nå så har ikke gutten noe god livskvalitet.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tatt polypper og/eller mandler? Jenta mi sov dårlig/lett om natten pga mandler. Fjernet dem og energinivået økte.

Anonymkode: 4ac4d...616

Ja, han fjernet mandlene da han var 4. Men han snorker og sover urolig til tider allikevel. 

AnonymBruker
Skrevet

Diabetes type 1, vitaminmangel, ME, Narkolepsi. 

Anonymkode: 42275...65d

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min var også sånn en periode.

Rolig type fra fødsel.

Det viste seg at han hadde svært lavt D vitaminnivå. Fikk en hestekur med vitaminer og ble gradvis bedre. Han får det jevnlig og må ha tilskudd av D vitamin daglig.

Får håpe det er noe sånt med din gutt også, og ikke noe skumle saker👍🏻

Anonymkode: db357...521

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig holdning at ukjente folk på KG skal lenge rundt seg med ting du skal kreve at legen sjekker. Gå til lege, forklar slik du gjør her og be om hjelp til å finne løsningen. Som en annen over tenkte jeg på cøliaki, men det kan være så mangt. 

Anonymkode: 64e06...c4e

AnonymBruker
Skrevet
På 22.5.2020 den 18.49, AnonymBruker skrev:

Det har skjedd gradvis. Begynte så småtte å ikke orker treninger og sånn. Og så har det bare blitt værre og værre frem til nå.

Ja, det er sant. Kan jo fortsatt være noe psykisk. Men ingen åpenbar grunn ihvertfall 

Hadde de skjedd «akutt» hadde det vært lettere å tenke i retning en traumatisk hendelse, men ja det kan ikke utelukkes selv ved gradvis.

Ang mat. Om han spiser lite/går dager uten mat så vil det være normalt å bli slapp og irritabel. Men det vill jo være noe som ligger til grunn for at han ikke spiser :( Har han sagt noe om magesmerter etc.? Andre ting å tenke på er aføring, har han regelmessig og om den er «normal».

Tenker du har skissert sykdomsforløpet godt, legg det frem for lege å hør hva lege mener, om det ikke fører frem til noe etter en legetime må du bestille ny, lykke til :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var selv trøtt og sliten som barn. Da jeg gikk i barnehagen, og vi skulle på tur, gikk jeg alltid å sov på do isteden 😅 de ble bekymret for meg i barnehagen, så mamma tok meg med til legen, de tok alt av blodprøver men fant ikke noe galt. Så var bare slapp 😅 elska å sove. Kunne både sovne stående og sittende over alt. Har slitt med magen siden jeg var født, og venter på svar fra gastroskopi om jeg har cøliaki. :). Håper dere finner det ut. 💖 Sliter fortsatt med mye trøtthet den dag i dag, men har 2 små barn, og til tider D-vitamin mangel. Så kan være grunnen. Minste på 1 år har medfødt lavt stoffskifte og må gå på medisin. Som noen sier kan du be om blodprøve for å sjekke ut det :)

Anonymkode: 85e1c...39b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...