Gå til innhold

Plantehjelp!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne planten har stått lenge på samme sted. Jeg tok den ned for å tørke av bladene og oppdaget at de nye bladene i toppen er helt "spraglete" 😳 Jeg lurte på om det kunne være insekter, men fant ingen! Kan det skyldes for lite lys? 

Noen som vet hva det kan være? 😥

IMG_20200521_204305.jpg

Anonymkode: b88c7...284

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har den stått inne i et rom, langt fra et vindu eller i et rom uten vinduer? Da kan det nok være at den er i ferd med å sykne bort av mangel på lys med riktig bølgelengde, som den trenger for å leve.

Sett den ved et vindu og vann den om den trenger det. Kanskje ikke i stekende sol i sørvinduet men vestvendt kanskje.Vårsola kan være sterk om den har stått utenfor direkte sollys en stund.

Anonymkode: 9ae28...511

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har den stått inne i et rom, langt fra et vindu eller i et rom uten vinduer? Da kan det nok være at den er i ferd med å sykne bort av mangel på lys med riktig bølgelengde, som den trenger for å leve.

Sett den ved et vindu og vann den om den trenger det. Kanskje ikke i stekende sol i sørvinduet men vestvendt kanskje.Vårsola kan være sterk om den har stått utenfor direkte sollys en stund.

Anonymkode: 9ae28...511

Tusen takk! Jeg kan prøve å flytte den. Den har stått i et hjørne hvor det har vært ganske lite lys... Resten av planten er fin, det er bare de nye bladene som er flekkete... Ellers vannes den jevnlig, og bladene blir dusjet et par ganger i uken... Den har vokst seg kjempestor der den står nå, så jeg ble så forvirret over at den plutselig ikke så helt frisk ut i toppen😕

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor er planten, og hvor stor er potta?

Anonymkode: c62a8...9e5

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor er planten, og hvor stor er potta?

Potten er 19 cm og planten er 125 cm høy. Det er en dracaena, og den har to stammer i jorden. Jeg har ikke løftet den ut for å inspisere røttene... Tror du den kanskje trenger bedre plass? 🤔

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Potten er 19 cm og planten er 125 cm høy. Det er en dracaena, og den har to stammer i jorden. Jeg har ikke løftet den ut for å inspisere røttene... Tror du den kanskje trenger bedre plass? 🤔

Det er en mulighet. Min umiddelbare tanke er at det er en stor plante i en heller liten potte. 

Om du potter om må du passe på å ikke putte den i en for stor potte, øk maks et par størrelser, ellers risikerer du at planta blir stående i fuktig jord og at røttene blir skadet. 

Anonymkode: 1dba1...956

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det kan være en kombinasjon av flere ting, men det høres ut som om planten trenger litt større potte. Som brukeren over meg skriver, ikke pott om til for stor potte heller. Men jeg ville kanskje økt med 5 cm, og vært litt forsiktig med vanning i begynnelsen.

Alternativt kan du gi planten mer gjødsel i den potta den har. Men mer og ny jord er nok ikke helt feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer av lysmangel, ikke størrelsen på potta. Plantene trenger mer lys når det går mot sommer, og det er derfor de flekkene har kommet nå den siste tiden 🙂 flytt den så ser du raske forbedringer. hilsen gartner. 

Anonymkode: 10d58...f0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer av lysmangel, ikke størrelsen på potta. Plantene trenger mer lys når det går mot sommer, og det er derfor de flekkene har kommet nå den siste tiden 🙂 flytt den så ser du raske forbedringer. hilsen gartner. 

Anonymkode: 10d58...f0c

Tusen takk 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...