AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #1 Skrevet 22. mai 2020 Hei! Dere som har barn som er 5 år - hvor mye får de gjøre alene? Da tenker jeg ikke kle åå seg etc. men være ute alene, sykle til en kompis og den type ting. Si gjerne noe om hvordan dere bor også. By/land, på bakkeplan/blokk etc. Tusen takk for svar Anonymkode: 4ff91...40a
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #2 Skrevet 22. mai 2020 Min får ikke være ute alene. Bor i hus i landlige omgivelser. Han kan være korte stunder i hagen alene så lenge vi følger med fra vinduet. Anonymkode: 2dbab...12d
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #3 Skrevet 22. mai 2020 Vi bor i rekkehus i utkanten av en middels stor by. Da min var 5 fikk han lov til å være rett utenfor (jeg kikket ut med jevne mellomrom) eller gå til en venn i rekka. Det er barn på samme alder i hele rekka, så det var ikke noe behov for å dra lenger av gårde på egen hånd, og det hadde jeg nok ikke turt heller. Men jeg så at de rundt her på hans alder som hadde eldre søsken fikk lov til mer alene, mens de som ikke hadde det hadde like strenge eller strengere regler enn ham. Anonymkode: db04b...9bb
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #4 Skrevet 22. mai 2020 Bor sentralt i Oslo. Går aldri utendørs uten en voksen i nærheten. Anonymkode: 9d67e...5b1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #5 Skrevet 22. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bor sentralt i Oslo. Går aldri utendørs uten en voksen i nærheten. Anonymkode: 9d67e...5b1 Ts her, Hvordan bor dere? Vi bor også i Oslo.. Anonymkode: 4ff91...40a
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #6 Skrevet 22. mai 2020 Min på 4 har smått begynnt å gå ut i hagen / utkjørselen alene. Vi følger jo med fra vinduet og han er flink å passe seg for biler, så lar han styre på Anonymkode: dae1b...e51
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #7 Skrevet 22. mai 2020 Min på 5,5 år får være alene utenfor i hagen, men ikke ut av gårdsplassen. Vi bor i et rolig boligområde, men det er trafikk her. Gudene vet at han er en impulsiv oppfinnsom liten kar, så hadde aldri latt han være utenfor synsvidde enda. Det er han for umoden til. Anonymkode: 9e0e0...af2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #8 Skrevet 22. mai 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her, Hvordan bor dere? Vi bor også i Oslo.. Anonymkode: 4ff91...40a Leilighet i bygård, sentrum vest. Anonymkode: 9d67e...5b1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #9 Skrevet 22. mai 2020 Vår gutt får være ute i gaten alene. Kan også gå til kompis 100 meter unna, eller hente posten som er 200 meter alene. Får ikke sykle alene. Døtre har begynt på skolen når de har vært 5 år. De har fått gå hjem fra skolen alene, som er 600 meter unna. Vi bor i Bergen kommune, ca 15 min å kjøre til sentrum med bil. Anonymkode: 9812a...fd9
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #10 Skrevet 22. mai 2020 Hun får gå på lekeplassen alene. Den er to hus bortenfor oss. Mellom vårt hus og lekeplassen er hun fri til å bevege seg alene, men får gå lenger hvis hun går sammen med storesøster på 8 år. Vi bor på et byggefelt med lite trafikk. Hun får ikke lov til å sykle alene.. Anonymkode: 31a20...254
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #11 Skrevet 22. mai 2020 Bor i en rolig gate uten særlig mye trafikk, kun de som bor her eller er på besøk som kjører gjennom. Ei gate hvor «alle» ungene er ute og leker med hverandre fra tidlig alder. Vi flytta hit når eldste var 5,5 år og han ble fort vant med hvilke hus han kunne løpe mellom, er ute med sparkesykkel og sykkel. Både han og søskenet på fire veit hvor grensa går for hvor de får sykle alene. Er ute på trampoline, sandkasse osv. Vi ser de fra vinduene om vi ikke er ute selv, men de er aldri lenge alene. De sier ifra hvor de drar når de løper mellom hverandre. Alle voksne er flinke til å følge med og har samme interesse av at barna skal kunne leke så fritt som mulig sammen. Anonymkode: 388ed...a22
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #12 Skrevet 22. mai 2020 Bor på bygda, rolig gate, alle kjenner alle, masse barn i alle aldre. Han er 5 og et halvt. Lar han dra ut/sykle til kompiser eller bort på fotballbana som han vil. Han kan godt være borte 2-3 timer uten at jeg blir bekymra. Aldri opplevd noe ubehagelig, blitt redd eller lignende. Har inntrykk av at de fleste ungene her gjør det samme. De ordner seg selv og er veldig selvstendige hele gjengen. Anonymkode: 5e88c...5f5 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #13 Skrevet 22. mai 2020 Vi har samme regler som jeg hadde da jeg var liten. Jeg fikk være alene i gaten. Gikk ofte til naboene på min alder og var der eller vi lekte ute. Syklet til enden av gaten for der var det en lekeplass. Min 5-åring får også være ute i nabolaget og leke med naboene. Det syns jeg han er stor nok til. Vi holder et lite øye med, men følger han ikke som en hauk. Anonymkode: 56ec1...787
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #14 Skrevet 22. mai 2020 Vi bor i Oslo, men i et villaområde, og ikke i sentrum. Min femåring får ikke gå noe annet sted alene enn ute i hagen vår. Vi har en relativt trafikkert vei utenfor huset, hvor bilene ofte kjører langt over den fastsatte grensen på 40. Ingen andre barn rundt her får heller gå rundt alene når de er så små som 5. Sønnen min går i 2. klasse, og det er først nå at han begynner å gå til og fra skolen alene. Det er nesten ingen i hans klasse som får gå rundt ute alene heller- de fleste har såvidt fått begynne å være litt ute, gå til nærmeste lekeplass osv nå i løpet av denne våren. Det er litt synd at det er blitt sånn, jeg er selv oppvokst i et rekkehusområde rett utenfor Oslo og fikk gå rundt alene i boligfeltet fra jeg var rundt 4. Men verden er annerledes nå- og siden vi bor ved en trafikkert vei, og ikke ved en liten gangvei i et boligfelt, er det rett og slett bare nødt til å bli sånn. Anonymkode: 890d9...86e
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #15 Skrevet 22. mai 2020 Bor på bygda. Min fikk gå til lekekamerater da han var 5 - 6 år, men måtte selvfølgelig lære klokka først 🙂. Viktig for meg at han kom hjem til riktig tidspunkt, f.eks til middag eller kvelds. Dette var før så små barn fikk mobil. Anonymkode: 0fae8...34d
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #16 Skrevet 22. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor på bygda. Min fikk gå til lekekamerater da han var 5 - 6 år, men måtte selvfølgelig lære klokka først 🙂. Viktig for meg at han kom hjem til riktig tidspunkt, f.eks til middag eller kvelds. Dette var før så små barn fikk mobil. Anonymkode: 0fae8...34d Tror ikke det er mange fem-seksåringer med mobil, altså 😅 Anonymkode: 9e0e0...af2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #17 Skrevet 22. mai 2020 Bor i et rolig rekkehusfelt. Får lov å være i hagen alene og på den store plenen foran huset og spille litt ball. Begynner på å øve oss på å gå litt ute alene, som til lekeplassen som er 50m unna og vi ser fra kjøkkenvinduet. Flyttet inn hit nylig, så regner med han kommer til å fly litt mer alene ute når han blir kjent med barna her. ☺️ Anonymkode: 12d01...65f
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #18 Skrevet 22. mai 2020 Jeg begynte å slippe litt på reglene den sommeren sønnen min var fem år. Han fikk lov å sykle en strekning rundt nabolaget, der han ville ende opp på utgangspunktet fordi veien gikk i en sirkel. Men selv om det var et boligområde og skiltet med at "barn leker" osv, KUNNE det komme biler, så han fikk streng beskjed om å sykle i veikanten, og sykle helt ut i grøfta og stå og vente der til en evt bil hadde passert. Han var veldig stolt over å få lov til dette, så han fulgte de reglene til punkt og prikke. Men en dag møtte han en ny kompis på sykkelturen, og denne kompisen (også en femåring) hadde jeg aldri møtt, og han bodde et stykke nedenfor oss. Sønnen min ble med denne nye vennen hjem for å leke, og glemte tiden helt.... de hadde det gøy hjemme hos denne gutten, og hørte ikke meg som gikk rundt i hele nabolaget og ropte fortvilet min sønns navn. Jeg var akkurat i ferd med å ringe politiet, det hadde gått flere timer med leting, da han kom syklende hjem igjen. Han hørte at jeg ropte da han nærmet seg, og var veldig lei seg for å ha glemt seg bort og ikke sagt i fra hjemme. Han så nok hvor redd jeg var da jeg kjeftet på han, og han gjorde ikke noe lignende igjen. Man må ha klinkende klare regler for femåringer som får lov å være ute alene og sykle rundt og leke i nabolaget. Man skal aldri, aldri gå hjem til noen uten å si fra til mamma eller pappa først, og fortelle hvor dette er. Mamma MÅ alltid vite hvor du er. Regelen kan være "Ikke gå lenger unna enn at du enten kan se huset vårt, eller høre meg når jeg roper." Anonymkode: 8e3ed...b5d
MissStiles Skrevet 22. mai 2020 #19 Skrevet 22. mai 2020 Bor i blokk i Oslo. Sentralt. Hun før aldri gå ut alene. Må alltid ha med seg en voksen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå