Gå til innhold

Dere som bor i boligblokk, overkomme frykten å ''bo med andre''

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan overkommer dere frykten for brann i naboboligene som er i samme blokka?

Har vegret meg å bo i leilighet pga dette, synes det er skummelt å tenke på at man liksom ''deler ansvaret'' med 20 andre som bor i blokka.

Hva om noen mennesker ikke har lært seg at man ikke skal sove med vaskemaskinen på etc.

Bekymrer jeg meg unødvendig eller er dette en reell frykt andre har også?

Anonymkode: 59188...c2d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv en veldig forsiktig person, og slår alltid av kontakter, osv før jeg legger meg.

Men hva andre gjør har man jo ingen kontroll over.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i betong blokk. Skal veldig mye til at det begynner å brenne her.

Anonymkode: 112ed...9dd

Skrevet (endret)

Det er ikke noe jeg tenker på, rett og slett. Blokka jeg bor i er godt vedlikeholdt, har brannvegger, nødutganger m.m, og derfor er dette ikke noe jeg tenker så mye på.

Alt kan skje, og hvis man skal bekymre seg for slike ting, vil man neppe gjøre noe annet. 

Det er altså ikke noe å overvinne, det er ikke en frykt jeg har i utgangspunktet. ;) 

Endret av SPOCA
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Blokkleiligheter er såkalte brannceller. Det vil si at det skal en del til før en brann sprer seg fra en leilighet til en annen. Faren for at en brann sprer seg fra en enebolig til den neste er sannsynligvis minst like stor. Jeg har bodd i blokk i nesten 10 år, og har aldri tenkt over om naboen kanskje vasker klær om natta.

Anonymkode: 6ddf1...1b8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Som hen over meg sier, hver leilighet er en branncelle så brann er jeg ikke så bekymret for, dessuten så er ikke brannstasjonen så langt vekke heller. :P

Endret av FrøkenMånestråle
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg virkelig ikke er noe folk flest må «overkomme». Jeg bodde fem år i et gammelt trehus med 6 leiligheter hvor det til sammen bodde 20 studenter. Var aldri bekymra for brannfaren på grunn av andre mennesker i samme bygg, like lite bekymra som jeg er for at andre skal kjøre inn i min bil og drepe meg når jeg er ute og kjører - selv om det også selvsagt kan skje. Du høres litt paranoid ut.

Anonymkode: af838...d27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blokkleiligheter er såkalte brannceller. Det vil si at det skal en del til før en brann sprer seg fra en leilighet til en annen. Faren for at en brann sprer seg fra en enebolig til den neste er sannsynligvis minst like stor. Jeg har bodd i blokk i nesten 10 år, og har aldri tenkt over om naboen kanskje vasker klær om natta.

Anonymkode: 6ddf1...1b8

Takk for svar. Har alle leiligheter dette? Hva med leiligheter som er litt eldre?

Jeg leste denne artikkelen idag, og det står at alle leilighetene er ødelagte :( så det gjelder ikke alle da type leiligheter da?

https://www.tv2.no/a/11456787/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bekymrer jeg meg unødvendig eller er dette en reell frykt andre har også?

Har tenkt på det, men man får jo ikke gjort så mye med det. Ville ikke bodd i et delt trehus på grunn av det, men betongblokk er Ok. Du må bare kjenne på selv hva du synes er greit. 

Anonymkode: 56089...997

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Har alle leiligheter dette? Hva med leiligheter som er litt eldre?

Jeg leste denne artikkelen idag, og det står at alle leilighetene er ødelagte :( så det gjelder ikke alle da type leiligheter da?

https://www.tv2.no/a/11456787/

Det står vel ærlig talt ikke at alle leilighetene er ødelagte, det står at 5 er ubeboelige, noe som forøvrig like gjerne kan skyldes vannskader fra slukningsarbeidet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har tenkt på det, men man får jo ikke gjort så mye med det. Ville ikke bodd i et delt trehus på grunn av det, men betongblokk er Ok. Du må bare kjenne på selv hva du synes er greit. 

Anonymkode: 56089...997

Sant det, man kan ikke gjøre så mye med det. Hvordan type delt trehus?  Du mener rekkehus?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid pleid å tenkte gjennom hvordan jeg kommer meg ut ved brann.  Hvis man ikke bor veldig høyt oppe kan man lage branntau av sengetøy f.eks, hvis man ikke kommer seg ut av soverommet.  (Eller kjøpe et, hvis man er enda mer engstelig enn meg.)  Syns det hjelper.

Anonymkode: 105d8...751

Skrevet

I blokka jeg bodde i gikk brannalarmen minst en gang i uka. Like ekkelt hver gang. Så godt som hver jævla gang var det en eller annen kødd som hadde kommet hjem, satt på mat og så sovnet. Så stod det lapp i gangen nede dagen etterpå at brannalarmen hadde gått p.ga tørrkokt kjele eller brent mat, med påminnelse om å ikke lage mat i fylla. Jeg endte opp med å flytte. Har fobi for brann og da var det litt stressende å løpe ned 13 etasjer hele tiden. Men om du ikke er like brannredd som meg, eller har leilighet lenger ned, så er det ikke noe problem. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid pleid å tenkte gjennom hvordan jeg kommer meg ut ved brann.  Hvis man ikke bor veldig høyt oppe kan man lage branntau av sengetøy f.eks, hvis man ikke kommer seg ut av soverommet.  (Eller kjøpe et, hvis man er enda mer engstelig enn meg.)  Syns det hjelper.

Anonymkode: 105d8...751

Og hva hvis man bor veldig høyt oppe?

Det er veldig lurt å ha en plan klar i tilfelle, helt enig. og det høres ut som du har. Virker som mange ikke tenker på disse tingene og det synes jeg er veldig rart. Virker som folk kaller deg ''hysterisk'' hvis man alltid passer på å slå av alt av kontakter osv før man legger seg, ja sannsynligheten er kanskje LITEN, men hvorfor ikke ta forhåndsregler uansett... og da blir man kalt paranoid. o.O

Nei, better safe than sorry sier jeg.

Skrevet

Det har jeg helt ærlig ikke tenkt på, og bekymrer meg ikke for det nå heller. Jeg regner med røykvarsleren vekker meg, hvis noe skulle skje på natta. Det jeg var mer bekymret for var hvordan jeg skulle komme meg ut, og derfor utelukket jeg høyere etasjer uten balkong. Leiligheten min ligger i første etasje, noe jeg er godt fornøyd med av flere grunner.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Saph skrev:

I blokka jeg bodde i gikk brannalarmen minst en gang i uka. Like ekkelt hver gang. Så godt som hver jævla gang var det en eller annen kødd som hadde kommet hjem, satt på mat og så sovnet. Så stod det lapp i gangen nede dagen etterpå at brannalarmen hadde gått p.ga tørrkokt kjele eller brent mat, med påminnelse om å ikke lage mat i fylla. Jeg endte opp med å flytte. Har fobi for brann og da var det litt stressende å løpe ned 13 etasjer hele tiden. Men om du ikke er like brannredd som meg, eller har leilighet lenger ned, så er det ikke noe problem. 

Herregud. Jeg har også bodd med idioter som dette når jeg var yngre, men det var med studentfolk.

Det er nettopp derfor jeg har denne frykten.

Men rart at mer voksne menensker ikke klarer det heller?! Lurer på hva slags blokk du bodde på hvor dette skjedde en gang i uken 😧

Forstår godt at du har utviklet fobi etter det, å løpe ned 13 etasjer hver gang. Håper du bor på et bedre sted nå!

Skrevet

Vi bor ikke høyere i blokka enn at vi kan bruke branntauet vårt og fire oss ut og ned på bakken gjennom vinduet, om det begynner å brenne under oss på en slik måte at vi ikke kan bruke trappehuset ned og ut. 

Er du redd for brann i boligblokker, er mine råd;

a) ikke bosett deg høyere opp enn andre etasje, så har du mulighet til å kjøpe deg branntau og ha i beredskap

og b) flytt kun inn i nybygg som har alle de nyeste brann- og sikkerhetsforskriftene i orden

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe styrene i veldrevne borettslag er klar over, er det brannfare. Spør styret i det borettslaget du vurderer å flytte inn i om hvordan brannsikkerheten er, så får du en indikasjon på om dette er noe som tas alvorlig.

Røykvarsleren din vil si fra når det er fare på ferde, og om du er engstelig, kan du velge å bosette deg lavt i blokka, så du overlever å hoppe ut av vinduet, om det skulle bli nødvendig.

I mange borettslag får de som bor høyt i etasjene utdelt brannsklier.

Anonymkode: 81154...40e

Skrevet (endret)

Jeg tenker at det kan liksågodt være noe som kortslutter hos meg som ingen kunne forutsett som at naboen sovner fra en frossenpizza. Det går ikke an å leve i frykt. Jeg har gode røykvarslere, skumapparat, brannteppe og slukkespray. Mer kan jeg rett og slett ikke gjøre. 

Hvis man skal tenke som deg, er det vanskelig å leve. Stort sett går det bra å gå en tur i gaten, men noen er maks uheldig og får en murstein i hodet. Skal du være redd for å gå ut fordi det har skjedd? 

Prøv å spill på fornuften i deg. Stort sett går det bra, så prøv å fokuser på det og ikke de ytterst få gangene det ikke gjør det. 

Endret av altflyter
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, altflyter skrev:

Jeg tenker at det kan liksågodt være noe som kortslutter hos meg som ingen kunne forutsett som at naboen sovner fra en frossenpizza. Det går ikke an å leve i frykt. Jeg har gode røykvarslere, skumapparat, brannteppe og slukkespray. Mer kan jeg rett og slett ikke gjøre. 

Hvis man skal tenke som deg, er det vanskelig å leve. Stort sett går det bra å gå en tur i gaten, men noen er maks uheldig og får en murstein i hodet. Skal du være redd for å gå ut fordi det har skjedd? 

Prøv å spill på fornuften i deg. Stort sett får det bra, så prøv å fokuser på det og ikke de ytterst få gangene det ikke gjør det. 

Takk for svar, ja jeg vet jeg må ikke la frykten ta overhånd. Det som utløste frykten for dette var at jeg bodde med folk som ikke var forsiktige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...