AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #1 Skrevet 22. mai 2020 Hvordan tror/syntes du det er å jobbe på dement avd på sykehjem? Jeg har jobbet et år på skjermet og det var tøffere enn hva jeg trodde. Er det lov å si at jeg faktisk blir redd de? Noen slår, andre kan finne en kniv. Jeg må ærlug innrømme at jeg har øyne i nakken hele tiden. Anonymkode: 473d8...cd2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #2 Skrevet 22. mai 2020 Det er svært svært krevende å jobbe med demente. Her jeg jobber ser vi en trend med at de er stadig yngre, sterkere og mange er truende og voldelige. Det er innimellom som å jobbe på lukket psykoseavdeling. Vi har flere brukere som plutselig kan klikke og komme løpende med gjenstander de vil skade personale eller andre pasienter med. Vi går med voldsalarm og er aldri alene inne på avdeling lenger. Jeg tror ikke folk kan forstå hvor ille det er før de har prøvd det selv. Går med høye skuldre hver dag. Anonymkode: 6c492...835 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #3 Skrevet 22. mai 2020 Jeg jobbet et år med svært utagerende psykisk utviklingshemmede, sånn at det å begynne på skjerma var mange hakk ned med stress og jeg var ikke konstant anspent og på vakt der. Det kommer jo selvsagt veldig an på de som bor der til enhver tid. Sånn ellers så syns jeg det kan være fint å kommunisere med demente, og jeg liker bedre den rolle enn å skulle smalltalke med de som er helt oppegående. Det kan selvsagt være utfordrende til tider, men jeg hadde personlig ikke noe problem med det. Grunnen til at jeg ikke kunne se for meg å jobbe på en slik avdeling og på sykehjem generelt er nok at jeg syns det er helt forferdelig kjedelig. Jeg grudde meg som oftest til å gå på jobb, og gledet meg til å være ferdig utdannet sånn at jeg kunne få meg en jobb som jeg faktisk trivdes med og der jeg hadde arbeidsoppgaver som ga meg noe mer enn bare penger. Anonymkode: 0bd2c...4a8 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #4 Skrevet 22. mai 2020 Min erfaring er at det varierer fra sted til sted, og avhenger av både pasientene individuelt og som gruppe, på personalet og fysisk miljø og utforming på avdelingen. Anonymkode: 301d1...0e7
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #5 Skrevet 22. mai 2020 Slitsomt mentalt, ensformig og ensomt faglig. Anonymkode: 8e8c6...b5a
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #6 Skrevet 22. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Slitsomt mentalt, ensformig og ensomt faglig. Anonymkode: 8e8c6...b5a Veldig slitsomt mentalt. Tøft yrke. Spes da ved demente/skjerma avd. Anonymkode: 473d8...cd2
pia mater Skrevet 22. mai 2020 #7 Skrevet 22. mai 2020 Var i praksis på alderspsyk.-avd. Jeg trivdes veldig godt, men er selvfølgelig utfordrende å jobbe slik. Jobbet mye med grensesetting med enkelte, og med andre gikk det mye tid til for eksempel morgenstell. Må bruke mye av seg selv, noe som fort blir slitsomt hvis man ikke er komfortabel med det. Var noen som kunne være voldelige, så nattevakt brukte voldsalarm, ellers var jeg påpasselig med å ikke snu ryggen til enkelte osv. Opplevde det ikke som ensformig, hver dag var annerledes. Men de pasientene jeg jobbet med var så syke og krevde mye pleie, så ble ikke "kjedelige" vakter. Så er stor forskjell om det er en "vanlig" demensavdeling eller om det er pasienter med store atferdsproblemer som krever mye skjerming.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #8 Skrevet 22. mai 2020 Jeg stortrives. Jeg jobber på lukket demensavdeling. Du lærer fort hvem som faktisk slår og biter. Mange truer med både det ene og det andre, men som regel klarer vi å roe de ned. Vi har noen pasienter vi ikke steller alene. De som utagerer gjør det som regel på grunn av frykt. Jeg har sett mange som er redde på jobb. Som oftest er det unge og uerfarne som blir skremt, og som oftest er det helt uten grunn. Å jobbe på sykehjem er en veldig givende jobb. Mye av jobben går ut på å trygge pasientene og passe på at de har det bra. Jeg er veldig glad for at jeg tok sjansen, og søkte jobb her. Anonymkode: 039f0...a6d 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #9 Skrevet 23. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg stortrives. Jeg jobber på lukket demensavdeling. Du lærer fort hvem som faktisk slår og biter. Mange truer med både det ene og det andre, men som regel klarer vi å roe de ned. Vi har noen pasienter vi ikke steller alene. De som utagerer gjør det som regel på grunn av frykt. Jeg har sett mange som er redde på jobb. Som oftest er det unge og uerfarne som blir skremt, og som oftest er det helt uten grunn. Å jobbe på sykehjem er en veldig givende jobb. Mye av jobben går ut på å trygge pasientene og passe på at de har det bra. Jeg er veldig glad for at jeg tok sjansen, og søkte jobb her. Anonymkode: 039f0...a6d En lukket avdeling kan ikke sammenlignes med vanlig omsorgsbolig/sykehjem hvor det og er demente, men vi ikke er bemannet til å håndtere dem, eller boligen er designet for demente. Du snakker som om demente er forutsigbare og det holder å trygge dem. Det gjør det i mange tilfeller ikke. Noen har en type demens som gjør dem svært aggressive og hallusinerte. Medisinering er vanskelig da de eneste som virker doper dem fullstendig ned og de sover hele dagen. Hos oss er vi mange erfarne sykepleiere/helsefagarbeidere som er over 40, vi føler oss ikke trygge når unge sterke demente kan komme løpende gjennom avdelingen helt uten forvarsel med en lysestake som de skal slå med og roper: jeg skal drepe deg. Vi føler oss heller ikke trygge når vi finner en dement som tar kvelertak på en forsvarsløs medpasient som sitter i rullestol eller er sengeliggende. Anonymkode: 6c492...835 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #10 Skrevet 23. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: En lukket avdeling kan ikke sammenlignes med vanlig omsorgsbolig/sykehjem hvor det og er demente, men vi ikke er bemannet til å håndtere dem, eller boligen er designet for demente. Du snakker som om demente er forutsigbare og det holder å trygge dem. Det gjør det i mange tilfeller ikke. Noen har en type demens som gjør dem svært aggressive og hallusinerte. Medisinering er vanskelig da de eneste som virker doper dem fullstendig ned og de sover hele dagen. Hos oss er vi mange erfarne sykepleiere/helsefagarbeidere som er over 40, vi føler oss ikke trygge når unge sterke demente kan komme løpende gjennom avdelingen helt uten forvarsel med en lysestake som de skal slå med og roper: jeg skal drepe deg. Vi føler oss heller ikke trygge når vi finner en dement som tar kvelertak på en forsvarsløs medpasient som sitter i rullestol eller er sengeliggende. Anonymkode: 6c492...835 Amen!! Jeg er drittlei av folk som sitter på en høy hest og sier at «det er ingenting å være redd for, du er bare uerfaren og må lære deg å håndtere dette riktig». Vel, gjett hva, jeg har sett kollegaer med 30 års erfaring bli drapstruet på jobb, og jeg har også sett demente ta kvelertak på medpasienter. Det kan være livsfarlig å jobbe/bo med demente, men det er ikke lov å snakke høyt om, så de fleste skjønner det aldri før de selv blir utsatt for noe. Inntil da tror de gjerne at «det skjer bare med den 20 år gamle ekstravakten.» Anonymkode: 50e87...d95 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #11 Skrevet 24. mai 2020 På 23.5.2020 den 12.37, AnonymBruker skrev: Amen!! Jeg er drittlei av folk som sitter på en høy hest og sier at «det er ingenting å være redd for, du er bare uerfaren og må lære deg å håndtere dette riktig». Vel, gjett hva, jeg har sett kollegaer med 30 års erfaring bli drapstruet på jobb, og jeg har også sett demente ta kvelertak på medpasienter. Det kan være livsfarlig å jobbe/bo med demente, men det er ikke lov å snakke høyt om, så de fleste skjønner det aldri før de selv blir utsatt for noe. Inntil da tror de gjerne at «det skjer bare med den 20 år gamle ekstravakten.» Anonymkode: 50e87...d95 Jeg ts har selv jobbet lenge med demente. Jeg har blitt slått flere ganger og er ikke 20år gammel. Alle skal vite at dette yrket er tøft og at det alltid vil være eldre også som ikke våger å gå inn til de aller hissige. Anonymkode: 473d8...cd2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #12 Skrevet 24. mai 2020 Det er krevende psykisk - og etter min erfaring holder man ikke ut lenge. Jeg har spes. innen demens - men jobber i dag med noe annet. Frontotemporal demens, som en overvekt av yngre med demens har - er skremmende. Personen er utilregnelig - og atferden snus på et blunk. Man er stadig på «vakt». Anonymkode: e5ff9...01a
Nuttery Skrevet 24. mai 2020 #13 Skrevet 24. mai 2020 Første (og eneste) gang jeg har blitt slått i ansiktet var av en søt gammel dame med demens og parkinson. Jeg ble utrolig perpleks - og gud hvor hardt hun slo.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #14 Skrevet 24. mai 2020 Jeg ELSKER å jobbe på vanlig åpen dement avdeling. Det å gi de en fin og trygg hverdag, er for meg veldig givende. Syntes tempoet i avdelinger passer meg, det kan være travle vakter, men som oftest holder vi roen og stressnivået nede. Men jeg har også jobbet på lukket dement avdeling. Å det syntes jeg er veldig skummelt! Var alltid på vakt, endte med konstant hodeverk og låsninger i skuldre.. Så det blir jeg ikke å gjør igjen. Anonymkode: 9a287...b3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå