Gå til innhold

Dere som deler graviditet/fødsel på SoMe....hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei altså, hvorfor deler noen noe på sosiale medier i det hele tatt? Hvem er interessert i sydenferien til Lars eller skituren til Petter, at Trine har fine ridebukser eller at Lise har kjøpt ny leilighet? Ingenting av dette er nødvendig for noen å vite.

Anonymkode: 4eab4...402

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Er litt nysgjerrig på hva folk flest velger, og hvorfor. Hvorfor eller hvorfor skal du ikke legge ut om graviditeten din på sosiale medier? 
Vet mange legger ut bilde av graviditetstest, noen legger ut ultralydbilde, mens andre deler bilde av sin nyfødte baby på hele Facebook/Instagram Synes det virker som det ikke er så veldig mange som velger å ha denne tingen privat? Altså å ikke dele offentlig? 
Jeg har selv aldri delt mine graviditeter på sosiale medier, og kjenner heller ingen behov for det. Jeg deler kun slike bilder og nyheter med familie og venner. Så jeg lurer oppriktig på hva denne deletrangen kommer av? 
Noen tanker/meninger om dette?:)

Anonymkode: a9b8f...ea7

Men FB er ikke offentlig, med mindre du har valgt det selv...og da må jeg nesten spørre deg, hvorfor har du valgt offentlig FB-profil?

Nå er det uansett ikke et nytt fenomen å dele familieforøkelse. De fleste regionale aviser, dvs alle utenom Aftenposten (?) har jo i flere tiår offentliggjort bilder og hilsener om nyfødte barn. 

Så hva kommer denne dømmetrangen fra? 

Anonymkode: b4f7d...522

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Syns jo det er stor forskjell hvis man har privat eller offentlig instagram f.eks. Jeg har bare 130 følgere som jeg vil anse som venner eller nærme bekjente. 

Og syns også det er en stor forskjell på å dele et koselig bilde av en nyfødt og fortelle om navn osv, og det å legge ut magebilder og *mannenholdermegpåmagenoglagerhjerte* og masse bilder av babyen osv osv. 

Har ikke lagt ut noe etter at min baby ble født for 8 mnd siden. Jeg har aldri vært så veldig aktiv med bilde på instagram også har jeg liksom ikke følt behovet. Men tar jo bilder av baby hver dag og deler bilder til besteforeldre og tante og onkler. Men syns det er koselig når venner deler bilde av nyfødte :) Men ikke de som spammer med lykkelige familiebilder i tide og utide..

Anonymkode: cb498...c33

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er hyggelig å få følge litt med på ting som skjer i livene til folk jeg kjenner, også de jeg kanskje ikke møter så ofte lenger. Både bilder fra ferieturer, giftemål, baby, doktorgrad, artikler folk har skrevet eller kunstprosjekter de driver med, kjøp av leilighet osv. Er ikke det liksom poenget med Facebook da? Eller er akkurat baby ikke kult nok for deg?

Anonymkode: 48d6b...53c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi... De har et sterkt behov for oppmerksomhet. Ofte er det også slik at de har lite å vise til annet enn at de klarte å bli gravide.

De som ikke trenger offentlig oppmerksomhet av hvermannsen har som regel god utdannelse, er trygge på seg selv, kan vise til annet. 

Synd men sant 

Anonymkode: b4476...2e4

Skjønner hvor du vil hen, men ikke enig når det gjelder familiebegivenheter. Forskjellen er når det er snakk om hverdagsliv og ferie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei og jeg skjønner ikke greia med det heller. De fleste har vel 100-300 venner på fb, og man kan neppe si at man er gode venner med alle dem. Så da kan man jo likeså skrive annonsere det i avisa, for det er nesten like offentlig som å dele med 300 «venner» på face. Føler det er et oppmerksomhetsbehov de må ha dekket, jeg får ihvertfall litt avsmak på vedkommende når de begynner å legge ut slike bilder til gud og enhver mann. For det er jo det de gjør. Hadde de kun ville vist det frem til familie og de nærmeste så hadde de tatt seg bryet med å sende melding eller bilde til kun dem det gjelder og som har noe med det. Det koster ikke mange kaloriene og er veldig enkelt med dagens teknologi. Dumt at folk skal gjemme seg bak et argument som «fint å vise til familie og venner» når det egentlig et oppmerksomhet og likes de craver etter. For så stor familie har de ytterst færreste.

Anonymkode: a9b8f...ea7

Jeg la ut bilde like før nedkomst, fordi jeg da følte meg merkelig trygg på at det ville gå bra, men tenkte at om det ikke gjorde det ville det være greit at folk visste det.

Hadde aldri trodd vi skulle bli foreldre, og det hadde ikke familie og venner så det var litt for å forberede dem også - ja, det er vår jeg triller på. Men så ville skjebnen det annerledes, så det var en skikkelig nyhet for både slekt og venner. Ikke hadde vi telefonnumre til alle slektninger eller gamle venner, pappaens tanter og søskenbarn (skiftes og ikke alle står oppført). Fikk utrolig mange hyggelige meldinger. 

Jeg synes du virker misunnelig og bitter, uansett er ikke FB et så ålreit sted å stille innom om slike nyheter gir avsmak. Fordelen er at det er ganske enkelt å styre hva du blir eksponert for. Hvis du er min venn og ikke liker det jeg legger ut, er det jo heller ikke noe poeng å være venn på FB - kan du ikke «unfriende» eller «mute» meg da?

AnonymBruker
Skrevet

For min del synes jeg det er noe veldig stort for meg mannen og familien. Jeg har bare venner kjente og familie på Fb. Så hvorfor ikke? Noen deler ut at det snør ute 😂 andre deler at de er på ferie eller kjøpt seg ny bil. Hvorfor er det så galt å dele at man venter barn. 

Anonymkode: 36cdc...668

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er veldig kort på vei nå men vi skal ikke dele ultralyd bilde eller at vi er gravide på Facebook osv. Vi har blitt enig om at kun de som vi ser ila graviditeten skal få vite det (all familie osv bor nære). Folk jeg ikke ser på så lang tid har ikke noe behov for å vite det føler jeg, kommer nok til å dele bilde når baby er født, fordi jeg kun har venner/ familie på face, så da får de som allerede visste om graviditeten vite det og de som ikke viste det får da vite at vi har blitt mamma og pappa. 

Anonymkode: 0b10a...05b

Gjest BethD
Skrevet

Delte/deler fordi jeg syns det er moro å involvere venner og familie i min lykke. Føler meg stolt og vil gjerne vise frem. 

Skrevet

Tja, si det. Mulig det er et behov for ekstra oppmerksomhet, ønsker om å vise frem barnet på grunn av stolthet. Det er så mangt. 

Nå har ikke jeg delt et eneste bilde av barnet mitt, og det er for å beskytte han. Jeg syns ikke noe om sosiale medier, og Facebook'en min bruker jeg kun til å holde kontakt med familie, gamle venner. Resten av "vennene" min er folk jeg ikke har sett på år og dager eller til og med ikke kjenner noe særlig. Dessuten, når man legger ut bilder, så går de tapt. Hvem som helst kan laste de ned og lagre på pcn sin, så hvorfor ta sjansen? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det syv år siden siste fødsel, følte «sosiale medier»-reglene var litt annerledes da. La ut et bilde av tvillingene da vi var hjemme fra sykehuset, bakfra, ikke ansikteNe deres. Syns det var greit å dele på sosiale medier husker jeg. Bortsett fra det hadde jeg ikke delt noe, svangerskap eller noe. 

Anonymkode: 59ec7...0ef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe ille at folk legger ut et lite bilde og vil si fra om at de har fått barn, det er bare hyggelig. Jeg kommer selv ikke til å dele at jeg har fått barn, men jeg er nok over gjennomsnittet restriktiv på hvor mye jeg deler på sosiale medier.

Men jeg er passiv deltaker i et par termingrupper på facebook, og blir stadig overrasket over hvor mye enkelte deler der, under fullt navn. Dette er grupper med mange hundre medlemmer, kan ikke fatte og begripe at de tør å dele om samlivsproblemer, fysiske og psykiske issues. En liten statusoppdatering om at man har fått barn er bare barnematen i forhold.

Anonymkode: ec83d...cff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle jeg har som venner på FB er mennesker jeg ville fortalt slike ting til og vist bilde av barna til om jeg hadde møtt dem, så hvorfor ikke dele det med dem på nett?

Anonymkode: 02f7b...c9e

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner det ikke jeg heller. Det er vel noe å være stolt av, vise frem noe. Selv blokkerer jeg/fjerner slike ting for det er jo alltid hyggelig å bli påminnet om at man aldri blir mamma selv.

Anonymkode: 0eaa9...ad1

Skjønner det er kjedelig og ufattelig sårt å bli minnet på at en ikke kan bli mor😔 men når det er sagt så er ikke det grunn nok til at andre ikke skal dele gleden de kjenner på og opplever ved at de kan, da det alltid er noen som ikke kan/ har råd/ mulighet. 

kan ikke legge ut av en fjelltur- tenk på de som ikke kan gå.

ikke ferieturer- tenk på de som ikke har råd.

ikke mat- tenk på de som er allergiske.

ikke interiør- tenk på de som ikke har mulighet eller evne.

ikke klær/utstyr- tenk på de det ikke passer for. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Blatter skrev:

Skjønner det er kjedelig og ufattelig sårt å bli minnet på at en ikke kan bli mor😔 men når det er sagt så er ikke det grunn nok til at andre ikke skal dele gleden de kjenner på og opplever ved at de kan, da det alltid er noen som ikke kan/ har råd/ mulighet. 

kan ikke legge ut av en fjelltur- tenk på de som ikke kan gå.

ikke ferieturer- tenk på de som ikke har råd.

ikke mat- tenk på de som er allergiske.

ikke interiør- tenk på de som ikke har mulighet eller evne.

ikke klær/utstyr- tenk på de det ikke passer for. 

Ja, for det er akkurat det samme 🙈

Anonymkode: 5db85...edc

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo faktisk det det er.

Anonymkode: 02f7b...c9e

• Liker 6
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er kvalmt når folk deler ultralyd bilder, ikke engang inne i magen skal barne få fred fra eksponering. Tragisk!

Er du retard?

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke det samme. For ingen utfordring er lik.  Men poenget er at om en ikke kan dele noe en gleder seg over fordi det er sårt for andre at de ikke klarer/mestrer/ kan så kan en ikke dele noe! 

en må kunne tåle at andre gleder seg over noe selv om en selv ikke kan, selv om det er sårt og trist. 

AnonymBruker
Skrevet

Deler kun på facebook fordi jeg ikke gidder å gå rundt til alle å si jeg er gravid, det er bare stress.

Anonymkode: 9aec0...5ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg har delt på some på 5 år nå er et bilde av en bolle i ovnen. Var rett og slett fordi jeg da hadde sagt det til alle i familie og omgangskrets, og jeg tenkte det var enklest å bare si det sånn. Eneste folka som ser Facebooken min er de jeg har på vennelista, siden siden min er låst ned, så jeg følte ikke det ble så "offentlig". 

Jeg kommer dog IKKE til å dele noe utover det ene bildet av en bolle i ovnen for jeg verdsetter datteren min sin rett på privatliv, og jeg har ingen lyst til å dele livet hennes med noen andre enn familien min. 

Det hadde også vært direkte ulikt meg å dele slikt siden jeg er utrolig privat av meg, og jeg generelt skyr sosiale medier og den delingskulturen vi har i dag. 

Anonymkode: 8e9fe...159

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...