AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #1 Skrevet 22. mai 2020 Er litt nysgjerrig på hva folk flest velger, og hvorfor. Hvorfor eller hvorfor skal du ikke legge ut om graviditeten din på sosiale medier? Vet mange legger ut bilde av graviditetstest, noen legger ut ultralydbilde, mens andre deler bilde av sin nyfødte baby på hele Facebook/Instagram Synes det virker som det ikke er så veldig mange som velger å ha denne tingen privat? Altså å ikke dele offentlig? Jeg har selv aldri delt mine graviditeter på sosiale medier, og kjenner heller ingen behov for det. Jeg deler kun slike bilder og nyheter med familie og venner. Så jeg lurer oppriktig på hva denne deletrangen kommer av? Noen tanker/meninger om dette?:) Anonymkode: a9b8f...ea7 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #2 Skrevet 22. mai 2020 Og i gamledager satte de inn annonse i avisen.. Jeg delte fordi jeg ikke har kontakt med halve familien min, men har de på facebook. Ville at de skulle få det med seg. Dessuten følte jeg meg så feit og ekkel før graviditeten ble synlig, så da tenkte jeg at det også var greit at folk ikke bare tenkte jeg var feit. En graviditet blir jo som oftest synlig til slutt, så ser ikke helt problemet med å legge ut en liten status Anonymkode: 1091d...ae1 14
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #3 Skrevet 22. mai 2020 Jeg er i grunn bare venner med venner og familie på facebook, så da er det praktisk at alle får vite at vi har fått en unge til. Ellers deler jeg ganske lite om ungene der. Det er viktig for meg å ikke legge ut bilder som de en eller annen gang i livet ikke vil like. Anonymkode: 3551b...02f 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #4 Skrevet 22. mai 2020 Jeg skjønner heller ikke det, det er helt likegyldig for meg at Marte fra klassen på ungdomsskolen har fått unge. Hvis man skal fortelle det kan man vel heller sende en melding Anonymkode: 35772...015 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #5 Skrevet 22. mai 2020 Stolthet, tror jeg. Synes det er koselig å dele 😊 Anonymkode: 85040...abd 18
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #6 Skrevet 22. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner heller ikke det, det er helt likegyldig for meg at Marte fra klassen på ungdomsskolen har fått unge. Hvis man skal fortelle det kan man vel heller sende en melding Anonymkode: 35772...015 Men hvorfor er du da venn med Marte fra ungdomsskolen? Hva kan hun legge ut som interesserer deg? Anonymkode: 85040...abd 32
sommerfugl154 Skrevet 22. mai 2020 #7 Skrevet 22. mai 2020 Jeg har ikke vært gravid men syns det er utrolig hyggelig å lese og se om andres graviditet. Selv om det bare er perifere venner på Facebook. Syns graviditet er koselig uansett hvem. Jeg er ikke særlig aktiv på face selv, men kommer nok til å legge ut på Instagram når tiden kommer 😊 11
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #8 Skrevet 22. mai 2020 20 minutter siden, AnonymBruker said: Og i gamledager satte de inn annonse i avisen.. Jeg delte fordi jeg ikke har kontakt med halve familien min, men har de på facebook. Ville at de skulle få det med seg. Dessuten følte jeg meg så feit og ekkel før graviditeten ble synlig, så da tenkte jeg at det også var greit at folk ikke bare tenkte jeg var feit. En graviditet blir jo som oftest synlig til slutt, så ser ikke helt problemet med å legge ut en liten status Anonymkode: 1091d...ae1 Så en del av det var på grunn av hva andre måtte komme til å tenke om deg? Hva får deg til å ha behovet for å legge ut en status om det? Sånn, hvorfor føler du at du må dele det til den digitale omverdenen på den måten? Anonymkode: 723ea...905 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #9 Skrevet 22. mai 2020 Jeg har ikke delt noe som helst på sosiale medier, selv om jeg har kommet til uke 20. Vi har informert de nærmeste og de vi ser ofte. Andre vil sikkert se det på magen etterhvert. En graviditet føles privat, i tillegg til at jeg ikke liker oppmerksomhet/å være i fokus. Anonymkode: 05b9c...6b0 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #10 Skrevet 22. mai 2020 Jeg har alltid delt et bilde av mine nyfødte på insta eller Facebook. Hvorfor? Fordi jeg er stolt, glad, lykkelig og ønsker å dele nyheten med alle mine venner og kjære. Jeg blir også glad når jeg ser nyheter om venner som har fått barn eller venter barn. Anonymkode: d0a1d...215 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #11 Skrevet 22. mai 2020 Jeg synes det kleineste er alle familiebildene som deles. 560 "venner" på listen og det deles julepysjbilde av hele familien osv. Anonymkode: 2c7bd...d76 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #12 Skrevet 22. mai 2020 Jeg har ikke lagt ut noe om graviditet. Har lagt ut bilde på instagram av en babyhånd/fot en stund etter fødsel. Har delt to familiebilder på 5 år, en gang etter første ble født og en gang etter vi fikk nummer to. Ingen bilder av ansiktet til barna utenom disse bildene. Jeg legger ikke ut ting jeg ikke ville ønske vise til hele verden. De få tingene deler jeg fordi jeg er stolt over familien min. Jeg har 200 digitale venner og lukket profil. Anonymkode: 39b04...3f5 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #13 Skrevet 22. mai 2020 Jeg vil tro det handler om at det oppleves som en stor endring i livet, stolthet eller en veldig viktig begivenhet for de som deler. Hverken mannen eller jeg delte noe om svangerskapet i sosiale medier. Det er mange i vår omgangskrets som ikke har gjort det, og omtrent like mange som gjorde det. Etter første fødsel var jeg så glad og stolt at jeg endte med å skrive at vi hadde fått barn på Facebook, selv om jeg ikke hadde noen planer om å gjøre det. Og da syntes jeg jeg måtte gjøre det samme etter andre fødsel, i og med at jeg var like glad selv om jeg ikke var fullt så giret. Det innebærer jo å "fortelle det" til en god del folk som det ikke ville være naturlig å ringe/sende sms til. Jeg syns det er koselig å lese at bekjente venter/har fått barn, så vet jeg litt om hva som skjer i livene deres. Anonymkode: e2067...1ac 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #14 Skrevet 22. mai 2020 Så er vi jo mange som bare har familie og venner på face og insta, og stengt for andre. Man legger ikke bildene ut offentlig, men deler med de man kjenner. Dersom du har åpen profil, folk du nesten ikke kjenner og masse gamle kollegaer osv på face, forstår jeg godt at du ikke legger ut private ting der. Folk bruker disse greiene forskjellig, og for mange er det mer naturlig å dele ting der, enn å sende rundt MMS-bilde av babyen liksom. Anonymkode: 48d6b...53c 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #15 Skrevet 22. mai 2020 Rett og slett fordi jeg er utrolig stolt, og vil dele den stoltheten med andre:) er gravid med min første nå, og har foreløpig bare delt et magebilde. Når barnet kommer er jeg og samboer enige om å ikke legge ut av ansiktet osv:) Anonymkode: 6d2de...5c0 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #16 Skrevet 22. mai 2020 Jeg er vel så enkel at jeg synes det er koselig å følge med på store begivenheter i andres liv og tenker at andre gjerne vil følge litt med på mitt også 🤷♀️ Har ingen på Facebook som jeg ikke tåler vet at jeg har fått barn. Skjønner ikke helt spørsmålet ditt, du vet at det er helt opp til deg hvem du har på vennelista og deler ting med? Anonymkode: 5d6e6...ea7 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #17 Skrevet 22. mai 2020 Fordi... De har et sterkt behov for oppmerksomhet. Ofte er det også slik at de har lite å vise til annet enn at de klarte å bli gravide. De som ikke trenger offentlig oppmerksomhet av hvermannsen har som regel god utdannelse, er trygge på seg selv, kan vise til annet. Synd men sant Anonymkode: b4476...2e4 8
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #18 Skrevet 22. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi... De har et sterkt behov for oppmerksomhet. Ofte er det også slik at de har lite å vise til annet enn at de klarte å bli gravide. De som ikke trenger offentlig oppmerksomhet av hvermannsen har som regel god utdannelse, er trygge på seg selv, kan vise til annet. Synd men sant Anonymkode: b4476...2e4 Det er ikke min oppfatning. Anonymkode: 85040...abd 14
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #19 Skrevet 22. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi... De har et sterkt behov for oppmerksomhet. Ofte er det også slik at de har lite å vise til annet enn at de klarte å bli gravide. De som ikke trenger offentlig oppmerksomhet av hvermannsen har som regel god utdannelse, er trygge på seg selv, kan vise til annet. Synd men sant Anonymkode: b4476...2e4 Helt greit at du mener dette, men dette er faktisk noe av det mest fordomsfulle og styggeste jeg har lest inne på KG på en stund:) Anonymkode: 6d2de...5c0 19
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #20 Skrevet 22. mai 2020 Ikke legg så mye i det. Noen ganger vil man bare dele en glede med venner og familie på sosiale medier. Anonymkode: b27be...b4c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå