AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #1 Skrevet 22. mai 2020 Jeg kommer mest sannsynligvis på et siv.ing-studie på NTNU til høsten. Jeg hadde ikke klart dette hvis det ikke var for at jeg fikk to poeng, kun fordi jeg er jente. En kompis av meg kommer ikke inn, og han har ett poeng bedre enn meg i snitt. Jeg sjekket på nettet og jenter har kjønnspoeng på godt over hundre studier, mens guttene har på fem. Dette er til tross for at det er flere jenter som tar høyere utdanning enn gutter. Er det min etiske plikt og takke nei til studietilbudet? Jeg føler at dette er diskriminering mot gutter. Det er jo f.eks ingen kjønnspoeng for gutter på medisin og juss.. Anonymkode: 9f335...994
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #2 Skrevet 22. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kommer mest sannsynligvis på et siv.ing-studie på NTNU til høsten. Jeg hadde ikke klart dette hvis det ikke var for at jeg fikk to poeng, kun fordi jeg er jente. En kompis av meg kommer ikke inn, og han har ett poeng bedre enn meg i snitt. Jeg sjekket på nettet og jenter har kjønnspoeng på godt over hundre studier, mens guttene har på fem. Dette er til tross for at det er flere jenter som tar høyere utdanning enn gutter. Er det min etiske plikt og takke nei til studietilbudet? Jeg føler at dette er diskriminering mot gutter. Det er jo f.eks ingen kjønnspoeng for gutter på medisin og juss.. Anonymkode: 9f335...994 Jeg ville slitt med den der selv. Jeg er mot kjønnskvotering, men ville jo ligget langt inne å si fra seg en plass når reglene en gang er sånn. Skulle nesten ønske det gikk an å si fra seg kjønnspoengene. Er det ikke mulig i disse politisk korrekte tider å oppgi kjønnet til Hen? Men da vanker det kanskje enda flere bonuspoeng? 😄 Anonymkode: 9791b...918 1
Katten.2.0 Skrevet 22. mai 2020 #3 Skrevet 22. mai 2020 Du har kun plikt til deg selv, og det å skape best mulig liv for deg. At systemet er urettferdig endres ikke ved at du ofrer deg. Du kan heller engasjere deg i studentpolitikk, ved valg, i debatter o.l. Studer med god samvittighet 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #4 Skrevet 22. mai 2020 2 minutter siden, Katten.2.0 skrev: Du har kun plikt til deg selv, og det å skape best mulig liv for deg. At systemet er urettferdig endres ikke ved at du ofrer deg. Du kan heller engasjere deg i studentpolitikk, ved valg, i debatter o.l. Studer med god samvittighet Ts her. Ja jeg skjønner hva du mener. Men det var jo akkurat slik mennene tenkte før feministtiden også, og det har vi jo lært er galt? Akkurat nå føler jeg at det bryter med mitt ideelle verdigrunnlag og delta i noe som muligens kan kalles systematisk diskriminering mot unge gutter. Anonymkode: 9f335...994 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #5 Skrevet 22. mai 2020 Det er synd at ikke gutter kvoteres inn på samme måte på studier som har en veldig stor andel jenter. Juss og medisin som du nevner, og andre studier som sykepleier, barnehagelærer osv. Det er viktig å til en viss grad ha en jevn kjønnsfordeling fordi ulikheter og ulike synspunkter skaper utvikling og forbedring. Men dersom du takker nei til plassen din vil det ikke endre noe. Det vil fortsatt være andre jenter som kvoteres inn. Bruk heller muligheten til å påvirke ved studentpolitikk (som nevnt over). Du har snittet som kreves som jente, og du har fortjent å komme inn på lik linje med andre jenter. Forsøk å gjøre det beste ut av situasjonen og ta muligheten du har fått/jobbet for! Antar at du har et veldig godt snitt selv. Anonymkode: c1e7e...a76
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #6 Skrevet 22. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er synd at ikke gutter kvoteres inn på samme måte på studier som har en veldig stor andel jenter. Juss og medisin som du nevner, og andre studier som sykepleier, barnehagelærer osv. Det er viktig å til en viss grad ha en jevn kjønnsfordeling fordi ulikheter og ulike synspunkter skaper utvikling og forbedring. Men dersom du takker nei til plassen din vil det ikke endre noe. Det vil fortsatt være andre jenter som kvoteres inn. Bruk heller muligheten til å påvirke ved studentpolitikk (som nevnt over). Du har snittet som kreves som jente, og du har fortjent å komme inn på lik linje med andre jenter. Forsøk å gjøre det beste ut av situasjonen og ta muligheten du har fått/jobbet for! Antar at du har et veldig godt snitt selv. Anonymkode: c1e7e...a76 Juss har da en stor andel gutter! Anonymkode: 8865a...064
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå