Gå til innhold

Hva gjør dere som har babyer som bare vil bli bært, ligge på brystet osv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenke seg til at vår baby nr 2 også har lakenskrekk.. Jeg blir uvel av å innse det.

Storebroren var helt lik, og trengte så mye stimuli de 9-10 første månedene for å sovne. Jeg ble totalt utslitt. Det er ikke gøy å finne på noe som helst når jeg må ta knebøy med han i bæresele ute i offentligheten for å få han til å sove. Jo eldre han ble jo vanskeligere var det å få han til å sove i bæreselen. 

Naboen min sier «de kan ikke bestemme selv om de vil ligge i vogn eller ikke», men altså hva skal man gjøre? La de skrike seg i søvn? Nei, ikke sant..

Hva gjør dere andre? Innser og godtar at de må bysses og bæres på i mange måneder?

Anonymkode: abde2...a9f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Jeg bærer, bysser, gynger og tar knebøy. Må bare holde ut, og huske at det er en relativt kort periode av barnets liv 😛 Skrikekur var helt uaktuelt her i gården allefall.

Anonymkode: 0c66c...2a7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Jeg bærer, bysser, gynger og tar knebøy. Må bare holde ut, og huske at det er en relativt kort periode av barnets liv 😛 Skrikekur var helt uaktuelt her i gården allefall.

Men kommer du deg ut? På besøk osv? (Se bortfra korona og unntaket nå).

Synes det er så vanskelig fordi vi blir så utilgjengelige for storebroren😕

Skrevet

Våre to, spesielt nr en, var slik. Fikk masse meninger kastet etter oss. Mitt råd er å gjøre det som føles rett. Jeg følte det helt feil å la baby ligge alene. Redningen for oss ble vugge som hang i taket (leandervugge) som vi vugget baby ganske heftig i til han sovnet. Så fikk jeg spart ryggen og fikk kroppen litt for meg selv i noen min.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Godt bæretøy er nøkkelen. Ikke alle bæreseler er like komfortable for babyer. Anbefaler sjal om det blir en storebror-kopi, da det kan høres ut som tilfellet sitt kan kreve mest mulig komfort og avlastning 💞

Anonymkode: 1ee78...a73

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Megplussto skrev:

Våre to, spesielt nr en, var slik. Fikk masse meninger kastet etter oss. Mitt råd er å gjøre det som føles rett. Jeg følte det helt feil å la baby ligge alene. Redningen for oss ble vugge som hang i taket (leandervugge) som vi vugget baby ganske heftig i til han sovnet. Så fikk jeg spart ryggen og fikk kroppen litt for meg selv i noen min.

For å si det sånn, vi lærte den harde veien sist. Nå har vi Natures Sway (slynge), som funket gull den første uken hans😹 Nå går det 1/10 ganger. Lille er bare 3 uker, men jeg vet av erfaring hvordan dette kan bli framover, og det gjør meg ganske nedstemt..

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt bæretøy er nøkkelen. Ikke alle bæreseler er like komfortable for babyer. Anbefaler sjal om det blir en storebror-kopi, da det kan høres ut som tilfellet sitt kan kreve mest mulig komfort og avlastning 💞

Anonymkode: 1ee78...a73

Vi har Tula FTG, Aldoria og et annet sjal som kan brukes når han blir for tung for Aldoria. Vil egentlig slippe denne bæringen for alt i verden. Ble ordentlig deprimert sist. «Sov når baby sover» går jo ikke når de må bæres gjennom dagen😢

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn, vi lærte den harde veien sist. Nå har vi Natures Sway (slynge), som funket gull den første uken hans😹 Nå går det 1/10 ganger. Lille er bare 3 uker, men jeg vet av erfaring hvordan dette kan bli framover, og det gjør meg ganske nedstemt..

Vi har Tula FTG, Aldoria og et annet sjal som kan brukes når han blir for tung for Aldoria. Vil egentlig slippe denne bæringen for alt i verden. Ble ordentlig deprimert sist. «Sov når baby sover» går jo ikke når de må bæres gjennom dagen😢

Huff, jeg føler veldig med deg. Er en slitsom tid. Bare for å trøste deg litt så er det mulig det ordner seg etterhvert. Vår første var helt håpløs, men nr to var litt bedre og tolererte vogn litt bedre. Ser allikevel at de fleste bildene av oss de første mnd er med henne strappet på magen. Så selv om de er veldig klengete og trenger masse nærhet i starten så betyr det ikke at det nødvendigvis blir slik hele neste året❤️

Endret av Megplussto
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg bar konstant. Inn i bæresjalet konstant, så var hendene frie til å leke med storebror. Der hang hun gjennom turer i skogen, fotballtreninger, gjemsel, i sykkelparken, henting i bhg, Legobygging og hva som helst. Begge barna fikk dekket sine behov, så det var absolutt lettere enn å skulle tvinge henne i den vogna.

Anonymkode: 7d292...65c

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Med nr 2 innså jeg nederlaget mye kjappere og koste meg masse med bæring og investering i flott bæretøy. Dessverre ble hun ferdig med bærebehovet mye tidligere enn førstemann, så fra 6 mnd er bæretøyet lite brukt. 😅

Men ja, bar masse! Lange turer på byen, eller sittende på stor treningsball for å gynge/bumpe mens baby sov og jeg så tv. Og GODT bæretøy, ikke bruk av noe "halvgodt". Vevd sjal og halvklips er mine favoritter. 

Gjest Albbas
Skrevet

Du får jo gjort mye med storebror selv om baby er i bæretøy? Han kan sykle mens du går etter, dere kan lese, leke med klosser på et bord, tegne, bake, leke med kitt for eksempel. Send far og baby på bæretur så snart far er hjemme fra jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Albbas skrev:

Du får jo gjort mye med storebror selv om baby er i bæretøy? Han kan sykle mens du går etter, dere kan lese, leke med klosser på et bord, tegne, bake, leke med kitt for eksempel. Send far og baby på bæretur så snart far er hjemme fra jobb. 

Jeg begrenses en god del når han blir urolig så fort jeg står stille eller setter meg ned

• Liker 3
Gjest Albbas
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg begrenses en god del når han blir urolig så fort jeg står stille eller setter meg ned

Derfor er en sånn ball gull verdt! 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg ser ikke helt begrensningene for det?.. Baby sover i sele/sjal og jeg står å gynger mens han sover. Evt sitter i en stol man kan gynge på. Samme om jeg gjør det hjemme eller på besøk 🧐

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjal og ut på tur med hunden eller en serie på tv mens jeg tok de mange hundre knebøyene. 

Anonymkode: 35a6f...e1c

AnonymBruker
Skrevet

Følger denne med litt gru, min tåler at jeg sitter stille etter at jeg har gått henne i søvn så jeg sitter limt til sofaen mye. Hun kan også roes og av og til sovne i natures sway men da må den gynges konstant så ingen reell avlastning. Kommer meg ut med selen men det blir ikke veldig langt utenfor døren og det begynner å bli tungt. Håper det går over litt snart. 

Anonymkode: 1263e...03f

AnonymBruker
Skrevet

Aller først, så føler jeg virkelig med deg, TS. Tror jeg hadde blitt sprø. Kom bare til å tenke på hvor fort tidene forandrer seg. Da jeg fikk barn, var det ikke noe som het klistremerkebaby f.eks. Kan heller ikke huske at noen fra mitt kontaktnett over flere år bar babyen i timesvis hver dag. (Igjen, dette er ingen kritikk!). MEN, de som fikk stor sympati og medfølelse på den tiden, var mødre med "trille barnevogn-babyer 🙂. Dvs de nybakte mødrene som trillet vogn 4 - 5 timer hver dag for at baby skulle være fornøyd. Snakker om sent på 90-tallet. Det kan nesten virke som om hver nye generasjon har sin greie 🙂. Er ikke i tvil om at jeg ville valgt trille barnevogn-baby foran klistremerkebaby om det hadde vært mulig 🙂. Ønsker dere nybakte mødre alt godt, med et trøstens ord om at den tiden går veldig fort 💕

Anonymkode: bbecb...71a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom meg ikke ut på 10 måneder. Hadde heldigvis ikke flere barn da.

Anonymkode: ac4ad...018

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke gjennomføre en skrikekur ved å la barnet ligge helt alene veldig lenge.

Begynn med 5 sekunder, så 10 neste dag, så 20 neste dag, så 30, så 40, så 50. Ett minutt, 2 minutter, 3 minutter, osv... 

Anonymkode: 1c8d5...49a

Skrevet

Vi har en slik. Jeg sjaler opp og tenker at dette er en veldig kort periode av livet mitt. Leker med storesøster mens vi ammer, bærer, har han i armene osv. 

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Aller først, så føler jeg virkelig med deg, TS. Tror jeg hadde blitt sprø. Kom bare til å tenke på hvor fort tidene forandrer seg. Da jeg fikk barn, var det ikke noe som het klistremerkebaby f.eks. Kan heller ikke huske at noen fra mitt kontaktnett over flere år bar babyen i timesvis hver dag. (Igjen, dette er ingen kritikk!). MEN, de som fikk stor sympati og medfølelse på den tiden, var mødre med "trille barnevogn-babyer 🙂. Dvs de nybakte mødrene som trillet vogn 4 - 5 timer hver dag for at baby skulle være fornøyd. Snakker om sent på 90-tallet. Det kan nesten virke som om hver nye generasjon har sin greie 🙂. Er ikke i tvil om at jeg ville valgt trille barnevogn-baby foran klistremerkebaby om det hadde vært mulig 🙂. Ønsker dere nybakte mødre alt godt, med et trøstens ord om at den tiden går veldig fort 💕

Anonymkode: bbecb...71a

Tja, hvorfor ville du heller hatt 5 timer med trilling hver dag? Med bæring kan du tross alt sitte foran tv-en med en kald kopp kaffe, eller vaske huset, brette klær eller lese en bok mens det høljer ned ute. 

Jeg tror ikke klistremerkebabyer er vanligere nå enn før, continuum concept ble jo publisert på 70-tallet. Men sosiale medier har nok gjort klistremerkebabyer mer allment kjent. :) Det er fortsatt mer vanlig å IKKE ha sånne babyer, i begge barselgruppene mine har jeg vært den eneste med vognnekt. 

Jeg er enig i at den tiden går fort, og jeg synes allerede det er vemodig at jeg aldri skal bære på en sovende klump i timevis, vel vitende om at hun føler seg så trygg som overhodet mulig. ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...