AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #1 Skrevet 22. mai 2020 Hei! Jeg og samboeren min har kjempelyst på baby, og føler det er på tide. Jeg sluttet på p-piller ca i oktober 2019, men har enda ikke blitt gravid. Vet det kan ta lengre tid for noen, og at man må prøve å ha samleie ved eggløsning. Jeg har ikke helt kontroll på min egen syklus, den virker litt ustabil.. har tenkt på å kjøpe eggløsningstester og graviditetstester fra billigtester, men blir usikker på om jeg skal bestille når jeg nå bare har sittet å ventet og ventet på mensen. Jeg pleier å kjenne på magefølelsen at mensen er rett rundt hjørnet. For noen dager siden hadde jeg litt mensmurringer, uten at det utviklet seg til menssmerter eller at jeg fikk mensen, noe som er veldig rart føler jeg. Kjenner jeg mensmurringer/mensensmerter så kommer mensen samme dag eller dagen etterpå. Jeg har hatt på følelsen om at mensen skal komme i ca 2 uker nå. Jeg tok sist en graviditetstest mandag OG tirsdag denne uken. De viste negativ. Jeg tok også graviditetstest uken før. Hva ville dere gjort? Gått til legen og se om noe er galt med meg og ta blodprøve for å se om jeg er gravid eller ikke? Eller vente enda lengre og kjøpe ny graviditetstest om mensen fortsatt ikke kommer?? Jeg blir redd for at det er noe gale med meg fordi jeg hadde vondt helt nederst på høyre siden ovenfor lysken, ikke i lysken men ovenfor, og det varte i kanskje 1 uke. Og det området gjorde vondt/var ubehagelig ved samleie og litt når jeg var på do noen ganger. Det er nå borte, kjenner ikke noe til det nå. Jeg har også en ganske ganske liten godartet «svulst» i hypofysen i hjernen, og jeg har ikke fått gått på en ny MR på sykehuset enda pga Coronaviruset, så blir redd for å ha hypofysesvikt og ikke ha eggløsning! Hjelp Anonymkode: 046b3...0c4
Amatariel Skrevet 22. mai 2020 #2 Skrevet 22. mai 2020 Hvor mange ganger har du hatt mensen siden oktober-19 da? Veldig ulik lengde på syklusene? Det er ikke uvanlig at det tar oppmot 1 år før syklusen kan ligne på normal etter hormonprevensjonsslutt. For meg tok det 13 måneder før spiren satt etter jeg sluttet på p-piller da vi skulle prøve på nr. 1. Syklusen var helt koko frem til da. Avhengig av hvor travelt du føler du har det (lyst til å bli gravid raskest mulig) kan du vurdere å dra til gynekolog. Fastlegen henviser deg når du har vært prøver i 1 år, men om du ikke orker vente til da så kan du gå privat. Der vil du få en enkel utredning, ta UL av eggstokker og evnt. få hjelp til å få eggløsning om det er et problem. Om du har lang og ustabil syklus så kan EL-tester være litt pes. Så jeg ville først prøvd å få syklusen litt mer stabil. Ellers selvfølgelig ha sex ofte! Om dere har det ca. annenhver dag hele syklusen igjennom så vil dere være godt dekket og ikke misse EL.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #3 Skrevet 22. mai 2020 5 minutter siden, Amatariel skrev: Hvor mange ganger har du hatt mensen siden oktober-19 da? Veldig ulik lengde på syklusene? Det er ikke uvanlig at det tar oppmot 1 år før syklusen kan ligne på normal etter hormonprevensjonsslutt. For meg tok det 13 måneder før spiren satt etter jeg sluttet på p-piller da vi skulle prøve på nr. 1. Syklusen var helt koko frem til da. Avhengig av hvor travelt du føler du har det (lyst til å bli gravid raskest mulig) kan du vurdere å dra til gynekolog. Fastlegen henviser deg når du har vært prøver i 1 år, men om du ikke orker vente til da så kan du gå privat. Der vil du få en enkel utredning, ta UL av eggstokker og evnt. få hjelp til å få eggløsning om det er et problem. Om du har lang og ustabil syklus så kan EL-tester være litt pes. Så jeg ville først prøvd å få syklusen litt mer stabil. Ellers selvfølgelig ha sex ofte! Om dere har det ca. annenhver dag hele syklusen igjennom så vil dere være godt dekket og ikke misse EL. Tusentakk for svar! Jeg har hatt mensen hver måned siden oktober 2019. Derfor er det rart om den ikke skal komme nå. Den har vart 1 uke ca sånn som da jeg hadde p-piller, men noen ganger har jeg sterk blødning og andre ganger blør jeg nesten ingenting. Sist jeg hadde mensen hadde jeg mensensmerter 3 dager før jeg fikk mensen, noe som aldri har skjedd før, jeg har bare hatt mensensmerter dagen før eller akkurat når jeg får mensen. Vi har sex ca annen hver dag som regel nå, noen ganger går det litt lengre tid da jeg ikke orker😅 ja kanskje jeg skal prøve å gå til en privat gynekolog, om prisen ikke er alt for dyr, ville helst blitt gravid så raskt som mulig.. og hadde slappet mye mer av om jeg visste at alt var i orden med eggstokker, livmor osv.. men tar jeg da bare direkte kontakt med en privat gynekolog? Jeg kan ikke bli henvis av legen? Ts Anonymkode: 046b3...0c4
Amatariel Skrevet 22. mai 2020 #4 Skrevet 22. mai 2020 Høres bra ut at du har hatt månedlig mensen siden oktober, da er det nok ikke helt på styr. Kan hende at du bare har litt ustabil EL. Kanskje den kom litt senere denne måneden, og derfor er mensen sen. Tiden mellom mens og EL kan variere veldig, men tiden mellom EL og mensen skal være ganske stabil. Jeg får eggløsning på alt mellom syklusdag 14 og 26. Så da flytter jo mensen seg. Legen henviser ikke dersom du ikke har vært prøver i minst 1 år nei. Så da må du ta kontakt med en privat gynekolog. I hvilken by bor du? Jeg har nettopp blitt prøver igjen (er i pp1) men jeg vet at min eggløsning er ustabil, så jeg gikk til gynekolog med èn gang. Prisene varierer, men for en førstegangskonsultasjon, litt prat, UL av eggstokker, resept på evnt. medisin så koster det mellom 1000-1500 kr. Jeg syns det er verdt hver krone. Føle at jeg gjør noe, og slippe å vente til det har gått ett år.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #5 Skrevet 22. mai 2020 4 timer siden, Amatariel skrev: Høres bra ut at du har hatt månedlig mensen siden oktober, da er det nok ikke helt på styr. Kan hende at du bare har litt ustabil EL. Kanskje den kom litt senere denne måneden, og derfor er mensen sen. Tiden mellom mens og EL kan variere veldig, men tiden mellom EL og mensen skal være ganske stabil. Jeg får eggløsning på alt mellom syklusdag 14 og 26. Så da flytter jo mensen seg. Legen henviser ikke dersom du ikke har vært prøver i minst 1 år nei. Så da må du ta kontakt med en privat gynekolog. I hvilken by bor du? Jeg har nettopp blitt prøver igjen (er i pp1) men jeg vet at min eggløsning er ustabil, så jeg gikk til gynekolog med èn gang. Prisene varierer, men for en førstegangskonsultasjon, litt prat, UL av eggstokker, resept på evnt. medisin så koster det mellom 1000-1500 kr. Jeg syns det er verdt hver krone. Føle at jeg gjør noe, og slippe å vente til det har gått ett år. Ja kan være .. hvis jeg har eggløsning i det hele tatt🤔 har bestilt meg eggløsningstest fra billigtester nå for å sjekke om den kanskje gir noe utslag.. men nå føles det lenge siden jeg hadde mensen sist, hmm men kan jo være den kommer til slutt. Bor i Stavanger. Ja det høres ganske greit ut å få sjekket seg hos gynekolog, så kan vi fortsette å prøve uten at jeg trenger være bekymret over at det feiler meg noe. Får prøve å søke opp privat gynekolog i området her for å høre om jeg kan få en time 😊 Ts Anonymkode: 046b3...0c4
Amatariel Skrevet 22. mai 2020 #6 Skrevet 22. mai 2020 Anbefaler Medicus! Det har de der du bor. Jeg har vært veldig fornøyd med servicen og hjelpen der.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #7 Skrevet 22. mai 2020 4 timer siden, Amatariel skrev: Anbefaler Medicus! Det har de der du bor. Jeg har vært veldig fornøyd med servicen og hjelpen der. Åja takk for tips!! Skal sjekke de ut ☺️ Ts Anonymkode: 046b3...0c4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2020 #8 Skrevet 24. mai 2020 Har du sjekket deg for kjønnssykdommer? Både klamydia og mykoplasma kan føre til bekkeninfeksjon, som kan forklare smertene du hadde. Det kan klusse til syklus, og bør behandles. Anonymkode: 3f530...b2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå