AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #1 Skrevet 22. mai 2020 Jeg har akkurat begynt å jobbe igjen, etter å ha vært sykemeldt i flere måneder med en betennelse som ikke går over. Prøver meg i 40%, men arbeidsgiver har ikke spurt hva jeg klarer og har satt meg opp på 8,5 timers-vakter. Siden vi jobber alene hos oss, har vi ikke pauser. Jeg kjenner allerede nå, før arbeidsdagen har startet, at jeg sannsynligvis ikke kommer til å klare vakten min, men jeg prøver selvsagt. Hva gjør jeg om jeg ikke klarer vaktene mine denne helgen? Legen har jo stengt og de kan vel ikke tilbakedatere sykemelding, dersom jeg kommer til legen mandaf? Anonymkode: 9a425...84e
Gjest tranedatter Skrevet 22. mai 2020 #2 Skrevet 22. mai 2020 Du har krav på pause etter 4-5 timer. Uansett. Det er arbeidsgivers ansvar å se til at det går.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #3 Skrevet 22. mai 2020 31 minutter siden, tranedatter skrev: Du har krav på pause etter 4-5 timer. Uansett. Det er arbeidsgivers ansvar å se til at det går. Er ikke sånn i alle jobber gitt. Har betalt fordi vi ikke kan gå i fra, så det får jeg ikke gjort noe med. Anonymkode: 9a425...84e
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #4 Skrevet 22. mai 2020 Sykemelding kan dateres tilbake i tid Anonymkode: 74c15...4d0
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #5 Skrevet 22. mai 2020 Men om du ikke er sykemeldt, hvordan skal sjefen din da vite at du ikke kan jobbe fullt om du ikke sier ifra? Det er jo ditt ansvar. Anonymkode: 0e412...48c
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #6 Skrevet 22. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men om du ikke er sykemeldt, hvordan skal sjefen din da vite at du ikke kan jobbe fullt om du ikke sier ifra? Det er jo ditt ansvar. Anonymkode: 0e412...48c Jeg er 60% sykemeldt fra en 100% stilling. Arbeidsgiver har ikke spurt hvordan hun kan tilrettelegge for meg og jeg ønsker jo å se hvordan det går uten å syte før jeg har prøvd. Dagsformen varierer og i dag er det ille, derfor tror jeg ikke at jeg klarer og hvertfall ikke flere slike lange vakter på rad. Skal selvsagt informere arbeidsgiver, det jeg er bekymret for er inntekten min, jeg har ikke råd til å ikke få betalt for en hel helg. Anonymkode: 9a425...84e
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #7 Skrevet 22. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykemelding kan dateres tilbake i tid Anonymkode: 74c15...4d0 Nei, det er faktisk ikke lov. Men jeg får ringe legevakt, så det kommer inn i systemet at jeg har kontaktet lege. Anonymkode: 9a425...84e
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #8 Skrevet 22. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 60% sykemeldt fra en 100% stilling. Arbeidsgiver har ikke spurt hvordan hun kan tilrettelegge for meg og jeg ønsker jo å se hvordan det går uten å syte før jeg har prøvd. Dagsformen varierer og i dag er det ille, derfor tror jeg ikke at jeg klarer og hvertfall ikke flere slike lange vakter på rad. Skal selvsagt informere arbeidsgiver, det jeg er bekymret for er inntekten min, jeg har ikke råd til å ikke få betalt for en hel helg. Anonymkode: 9a425...84e Ah, sånn ja. Du bør ringe sjefen din med en gang å si ifra at helsen din ikke tillater at du jobber fulle dager, og at det beste er om du kan jobbe 40%, arbeidsgiver er pliktig å tilrettelegge hvis det er mulig for bedriften, så da får h*n finne en person som kan jobbe de resterende 60% den dagen. Om du ikke klarer å jobbe hele dagen så må sjefen trå til om h*n ikke har andre til å jobbe. Om du er sykemeldt 60% så får du penger ut fra det, resten får du fra arbeidsgiver. Anonymkode: 0e412...48c 1
Gidavmeg Skrevet 22. mai 2020 #9 Skrevet 22. mai 2020 Da jeg så smått kom tilbake på jobb etter langtidssykemelding skrev legen i sykemeldingen ( den som friskmeldte meg 20%, 80% sykemeldt) at jeg skulle jobbe to halve dager. Dette informerte jeg arbeidsgiver med en gang jeg var ferdig hos legen og ga beskjed om at jeg kom tilbake i 20%.
Narad Skrevet 22. mai 2020 #10 Skrevet 22. mai 2020 Snakk med lederen din. Endel som er gradert sykemeldt ønsker å jobbe hele dager og færre dager, andre ønsker å jobbe korte dager og oftere. Det er vanskelig for en leder å vite hva som er best for deg og burde strengt tatt hatt en samtale med deg før den satt opp vaktlisten. Ring lederen din, kanskje den kan fikse noe allerede i dag og endre på resten slik at du får dine 40%.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #11 Skrevet 22. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det er faktisk ikke lov. Men jeg får ringe legevakt, så det kommer inn i systemet at jeg har kontaktet lege. Anonymkode: 9a425...84e Har ikke vært noe problem for meg å gjøre det slik, så lenge jeg har vært i kontakt med helsevesenet dagen jeg ble syk. Anonymkode: ba888...22c
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #12 Skrevet 22. mai 2020 Sløvt å ikke ta en samtale med deg før du gikk tilbake til jobb i det minste, arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge så langt det går. Og er det virkelig ikke mulig, så må du da sykmeldes 100% og arbeidsgiver finne vikar. Anonymkode: 17859...699
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #13 Skrevet 22. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er faktisk ikke lov. Men jeg får ringe legevakt, så det kommer inn i systemet at jeg har kontaktet lege. Anonymkode: 9a425...84e Det gjøres ofte likevel. Anonymkode: 1a8e2...ba0
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #14 Skrevet 22. mai 2020 7 timer siden, tranedatter skrev: Du har krav på pause etter 4-5 timer. Uansett. Det er arbeidsgivers ansvar å se til at det går. Ikke om du har betalt pause. Tror du sykepleiere feks setter seg ned å tar pause midt i en krise bare fordi de er 5 timer inn i vakta? Anonymkode: 2f00f...7aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå