Gå til innhold

Alternativ barnebursdag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en liten familie på 3. Ingen av oss har noe nært forhold til familien vår. Vi har endel venner, men de er stort sett barnløse og ikke noe spesielt barnevennlige. Vi er også begge to svært introverte, altså ikke mutte inneslutta mennesker, men ganske enkelt lite interessert i mennesker utover de vi allerede har i livet. Nå er ungen kommet i den alderen hvor det er stas med bursdager, og vi ser flere av barna i barnehagen har stor familie-og vennekrets. Ungen er i motsetning til oss ikke introvert men meget sosial. Om noen få uker er det vår tid å arrangere barnebursdager. Hva kan man finne på istedetfor store barnebursdager? Ungen blir 4 år. Noen som har vært i lignende situasjon og funnet en løsning på det?

Anonymkode: 7b2d6...c05

Videoannonse
Annonse
Gjest Dorey
Skrevet

Dere må bite tennene sammen og arrangere barnebursdag da. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere må jo uansett begynne å feire barnebursdag en gang, så hvorfor ikke bare begynne nå?

Anonymkode: ffc61...49d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Selvsagt skal vi feire bsrnebursdag, men jeg lurte på om noen har feiret på en litt annerledes måte enn å invitere "hele barnehagen" og slekt og venner? Tur med bestevenner på grilltur i skogen, lekeland et eller snnet sånt istedet. Jeg skjønner man skal feire bursdager, altså.

AnonymBruker
Skrevet

Feir 4åringen på akkurat den måten dere vil.  

Vi har ikke vært i mange 4årsdager (utenom nevø/niese), da ungene i vår barnehage har feiret først ved 5årsdagen . 

Men vi har vært i alt fra vanlige bursdager hjemme med pølser/pizza og kake, til grilling i skogen, via lekeland.  

Jeg synes lekeland har vært det kjipeste. Ihvertfall når ungene var små, og man løper og passer på, eller må være med dem i sklier osv. Grilling i skogen var topp. Og hjemme er alltid koselig.  Spesielt når det ikke er alt for mange barn. 

Feir nøyaktig slik dere vil, og tilpass det litt etter barnet. En 4åring blir lykkelig uansett. 

Anonymkode: b08ef...0a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen vår starter barnebursdag ved 4 år. Så det kommer litt an på hva som er opplegget hos dere. Men er det vanlig å feire 4-års bursdag i barnehagen, og dere velger å feire den med barnehagevenner, bør dere invitere iht de retningslinjer/hva som er vanlig. Enten avdelingen, alderstrinnet (slik det er hos oss), jentene osv. Du vil ikke være den som starter bursdagskarrieren med å ekskludere noen.

Dere kan jo også velge noe helt annet, men det hadde vært «krise» her i huset, nettopp fordi det var så stor med å starte å feire barnebursdag med barnehagevenner. 

og hvis dere har et barn som er super sosial, og dere trenger lite sosial omgang, bør dere tenke over hva dere må gjøre for å møte det barnets behov. Akkurat på samme måte som hvis det hadde vært motsatt 

Anonymkode: baa2c...417

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For det første er det ingenting i veien for at dere inviterer barna fra barnets «kohort» i barnehagen til barnebursdag. Se reglene for barneselskap som ble publisert for flere uker siden. Helst ute, ingen buffét/selvplukk av mat, god avstand, få personer. Blir garantert moro fordet. 

Og nå skal jeg si noe som kanskje gjør litt vondt, men som er godt faglig fundert og veldig godt ment:

For det andre er dere som foreldre helt nødt til å ta mindre hensyn til hvordan dere selv er skrudd sammen sosialt, og begynne å forvalte deres barns sosiale behov på en positiv måte. Tilpasset hvordan barnet er skrudd sammen. Barnet er fire år, og i den alderen er mange av barnets venner allerede i full gang med bli-med-hjem-dager hos hverandre, utstrakt sosialisering foreldrene imellom, og generelt det å bygge en omgangskrets som går utenom foreldrenes gamle venner. Det spiller ingen trille at DU og din partner syns dere har venner nok og ikke har behov for noe ut over det - for barnet ditt trenger at dere hjelper til å fasilitere dette her. I tillegg sier du jo selv at deres venner knapt har barn i det hele tatt, så barnets behov for jevnaldrende på fritiden ivaretas jo ikke av den vennekretsen - selv om den helt klart fyller dere voksnes behov. 

Anonymkode: 10688...dec

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første er det ingenting i veien for at dere inviterer barna fra barnets «kohort» i barnehagen til barnebursdag. Se reglene for barneselskap som ble publisert for flere uker siden. Helst ute, ingen buffét/selvplukk av mat, god avstand, få personer. Blir garantert moro fordet. 

Og nå skal jeg si noe som kanskje gjør litt vondt, men som er godt faglig fundert og veldig godt ment:

For det andre er dere som foreldre helt nødt til å ta mindre hensyn til hvordan dere selv er skrudd sammen sosialt, og begynne å forvalte deres barns sosiale behov på en positiv måte. Tilpasset hvordan barnet er skrudd sammen. Barnet er fire år, og i den alderen er mange av barnets venner allerede i full gang med bli-med-hjem-dager hos hverandre, utstrakt sosialisering foreldrene imellom, og generelt det å bygge en omgangskrets som går utenom foreldrenes gamle venner. Det spiller ingen trille at DU og din partner syns dere har venner nok og ikke har behov for noe ut over det - for barnet ditt trenger at dere hjelper til å fasilitere dette her. I tillegg sier du jo selv at deres venner knapt har barn i det hele tatt, så barnets behov for jevnaldrende på fritiden ivaretas jo ikke av den vennekretsen - selv om den helt klart fyller dere voksnes behov. 

Det jeg har markert ut der er et veldig viktig poeng TS, og er så utrolig enig.

Ditt barn nå er totalt avhengig av at voksne arrangerer sosiale kontaktpunkt. Og det baserer seg faktisk ganske mye på om du kjenner foreldrene. Ta f.eks bli med hjem. Jeg sender ikke min 4-åring hjem til noen jeg ikke har snakket godt med og har en magefølelse på. Da velger jeg noen andre. 
Og det er i denne alderen (kanskje mer 5) det begynnes å arrangeres ting i nettverk som er utenfor barnhagen, som felles grilling, aketur, Halloween, hagefest osv. Her er det i alle fall mye som skjer og organiseres private i nettverk gjennom barna. Og det er virkelig åpnet for alle, men du være villig til å være med og melde deg på og ta noen initiativer selv.

Anonymkode: baa2c...417

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

TS igjen her. Vi bor et sted med mange barn. Merkelig nok går nesten ingen av barna i samme barnehage. Barna leker sammen nesten alle ettermiddager og helger uten at vi foreldre er venner. Ungen kan knapt sosialiseres mer, egentlig. Venner i barnehage, venner i blokka. Men lite slekt og lite venner av oss med barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Selvsagt skal vi feire bsrnebursdag, men jeg lurte på om noen har feiret på en litt annerledes måte enn å invitere "hele barnehagen" og slekt og venner? Tur med bestevenner på grilltur i skogen, lekeland et eller snnet sånt istedet. Jeg skjønner man skal feire bursdager, altså.

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om ts. Her er det vanlig å ha en bursdagsfeiring for familie og en for barnehage/skole. Leter du etter alternativer for å minimere familiebursdagen eller begge?

For barnebursdagen må du følge det som er vanlig i barnehagen vel? Vi har ikke store barnebursdager med hele årskullet i barnehagen fordi vi er sosiale folk, men fordi det er viktig å ikke ekskludere noen.

Når det kommer til familiebursdag kan dere velge mer fritt, men jeg foreslår at dere spør barnet. Om barnet har lyst til å invitere besteforeldre, onkler, tanter, osv, så bør dere jo det, selv om dere ikke har et nært forhold til dem. Så kan dere heller foreslå hyggelige ting, som tur i fornøyelsespark etc om det ikke går. Det kan hende dere har noen år igjen før barnet skjønner at dere gjør bursdager anderledes, men det kan også skje allerede nå.

Anonymkode: 85154...c61

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man skal være veldig forsiktig med å invitere bare noen før barna er ferdig med barneskolen. Små barn prater om det de er opptatt av, og i den alderen er det gøy med bursdag. Om noen prater om bursdag, kan det være noen barn føler seg ekskludert. Om dere klarer å sette en naturlig grense der ingen føler seg ekskludert, kan det gå bra. Dere kan be et par naboer om de andre naboene ikke vil føle seg ekskludert. Dere kan be ei venninne eller to fra barnehagen om det ikke er ei jente i barnehagen uten en bestevenn som vil føle seg alene. Om alle disse hensyn er tatt, så kan dere feire med få folk. (Det var det som var målet, var det ikke? Jeg skjønner ikke helt hva det har med saken at dere er introverte eller ikke er nær familiene.)

I barnebursdag erfarer jeg at det gøyeste for gjestene alltid er hjemmebursdag, men man kan gjøre hva som helst. Det meste som kan gjøres med to, kan også gjøres med åtte om det er så mange jenter på fire i barnehagen. 

Om dere er redde for å måtte underholde foreldre, trenger dere ikke det. De vil snakke med hverandre, og dere kan være på kjøkkenet eller snakke med ungene. Med 1,5 - 2,5 timer, litt avhengig av program, vil dette gå av seg selv. Det er mer krevende sosialt å bli invitert i bursdag og skulle være der hele tiden. (Beklager om det ikke var dette som var problemet, men det var sånn jeg tolket hi)

Anonymkode: 0e63a...4e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er i litt samme situasjon, og har aldri arrangert familebursdag, kun barnebursdag med barn fra barnehagen. I år hadde jeg gjort det enkelt, kun barn fra barnets "kohort"-gruppe, så ca seks til sammen. Ha det som hageselskap hvis du kan. Grilling er mer stress enn det er verdt med små barn som løper rundt og ikke forstår seg på brannfare. Posjonsmat (muffins, ispinner, pizzasnurr e.l.) er fint med tanke på smittefare. 

Anonymkode: 07169...78d

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om ts. Her er det vanlig å ha en bursdagsfeiring for familie og en for barnehage/skole. Leter du etter alternativer for å minimere familiebursdagen eller begge?

For barnebursdagen må du følge det som er vanlig i barnehagen vel? Vi har ikke store barnebursdager med hele årskullet i barnehagen fordi vi er sosiale folk, men fordi det er viktig å ikke ekskludere noen.

Når det kommer til familiebursdag kan dere velge mer fritt, men jeg foreslår at dere spør barnet. Om barnet har lyst til å invitere besteforeldre, onkler, tanter, osv, så bør dere jo det, selv om dere ikke har et nært forhold til dem. Så kan dere heller foreslå hyggelige ting, som tur i fornøyelsespark etc om det ikke går. Det kan hende dere har noen år igjen før barnet skjønner at dere gjør bursdager anderledes, men det kan også skje allerede nå.

Jeg spør om alternative ideer til feiring. Vi har ikke plass til å invitere "hele" barnehagen. Ang familiefeiring har vi nesten ikke familie å invitere.

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg spør om alternative ideer til feiring. Vi har ikke plass til å invitere "hele" barnehagen. Ang familiefeiring har vi nesten ikke familie å invitere.

Akkurat, da tror jeg at jeg henger med.

Barnebursdag: er det noe sted i nærheten hvor dere kan være ute? Egen hage, skog, park etc? Utebursdag er trivelig, men ha gjerne med et partytelt etc i tilfelle regn. Er de ikke barnevennlige vennene deres tilfeldigvis turfolk? Kanskje man kan ha teltbursdag ute, hvor man låner firefem telt av noen man kjenner og så har man noe spennende i hvert telt? Et kosedyrtelt, et boktelt,  jeg vet ikke helt, dette er ikke helt gjennomtenkt, bare kom på det i farta. Lån en lavvo og bruk som kaketelt.

Ellers er det kanskje et lokale det går an å leie et sted, grendahus eller noe. Lekeland har jo blitt nevnt, men enig i at det høres slitsomt ut og ikke helt innafor i disse koronatider. 

Familiebursdag: denne er ikke like enkel, jeg foreslår at dere gjør noe som barnet liker veldig godt i steden. Dette vil jo variere med alderen, men fornøyelsespark, barneteater, kino og restaurant, etc. Evt feire sammen dere tre, men gjør litt stas på dagen. Bygg verdens største putefort, fyll hele stua til randen med ballonger, kakekrig, lag godteripizza eller kaketårn, sånne ting? Rebus i nabolaget med en morsom premie i enden? Antar det går greit å få spørsmålet "har du ikke familiebursdag du da, er ikke det kjipt?" når svaret er "nei, men mamma og pappa hadde skaffet en trillion pappesker, så vi bygde borg og spiste kokosbolletårn og så film inni borgen mens pappa lagde pizza formet som skilpadder."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Akkurat, da tror jeg at jeg henger med.

Barnebursdag: er det noe sted i nærheten hvor dere kan være ute? Egen hage, skog, park etc? Utebursdag er trivelig, men ha gjerne med et partytelt etc i tilfelle regn. Er de ikke barnevennlige vennene deres tilfeldigvis turfolk? Kanskje man kan ha teltbursdag ute, hvor man låner firefem telt av noen man kjenner og så har man noe spennende i hvert telt? Et kosedyrtelt, et boktelt,  jeg vet ikke helt, dette er ikke helt gjennomtenkt, bare kom på det i farta. Lån en lavvo og bruk som kaketelt.

Ellers er det kanskje et lokale det går an å leie et sted, grendahus eller noe. Lekeland har jo blitt nevnt, men enig i at det høres slitsomt ut og ikke helt innafor i disse koronatider. 

Familiebursdag: denne er ikke like enkel, jeg foreslår at dere gjør noe som barnet liker veldig godt i steden. Dette vil jo variere med alderen, men fornøyelsespark, barneteater, kino og restaurant, etc. Evt feire sammen dere tre, men gjør litt stas på dagen. Bygg verdens største putefort, fyll hele stua til randen med ballonger, kakekrig, lag godteripizza eller kaketårn, sånne ting? Rebus i nabolaget med en morsom premie i enden? Antar det går greit å få spørsmålet "har du ikke familiebursdag du da, er ikke det kjipt?" når svaret er "nei, men mamma og pappa hadde skaffet en trillion pappesker, så vi bygde borg og spiste kokosbolletårn og så film inni borgen mens pappa lagde pizza formet som skilpadder."

Takk for fint og matnyttig forslag! TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...