Gå til innhold

Lov å selge tomt med forbehold om hva den kan brukes til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Naboen har lurt på om han kan få kjøpe en liten del av tomten vår. Delen han ønsker ligger på motsatt side av huset vårt. Vi bruker aldri den delen og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Grunnen til at han vil kjøpe er at han ikke har så stor tomt selv og gjerne vil bygge seg en garasje/bod. MEN bortenfor vår tomt er det en annen eier. Det jeg er redd for er at han kan kjøpe opp denne tomten også og til slutt bygge et hus eller noe. Og det ønsker jeg ikke for da ville vi fått betydelig mer innsyn. 

Men vi bruker jo ikke tomten og pengene for tomten er jo kjekt å ha. Kan man selge en tomt med forbehold, feks at det ikke kan bygges bolig?

Anonymkode: 13d51...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det går an å tinglyse en heftelse på tomta, men jeg vet ikke hvordan dere praktisk går fram for å gjøre dette.

Anonymkode: e13cb...e56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish

Han kan vel bygge hus på tomten han kjøper av den andre da? Dere får jo ikke gjort noe med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, oxycodone said:

Han kan vel bygge hus på tomten han kjøper av den andre da? Dere får jo ikke gjort noe med det. 

En tinglyst heftelse følger tomta, også ved videresalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det bør kanskje legges til at tomta naturligvis vil ha mindre verdi, når den selges med en slik heftelse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
38 minutter siden, oxycodone skrev:

Med mindre den tomta er så liten at en eventuell utbygging forutsetter at den slås sammen med den delen av tomta til TS naboen ønsker å kjøpe for å få ok størrelse på den.

Jeg skjønner bekymringen din, TS og med mindre dere virkelig trenger pengene fra et eventuelt salg er mitt råd å ikke selge. En venn av oss opplevde en litt omvendt problemstilling: Nederst i hagen hans og hagen til naboen hans er det ei lita tomt. Ettersom tomta kun hadde tilkomst via nabotomtene (det var ikke tinglyst veirett) eller en dyr bygging av vei ned til en hovedvei anså de det som lite sannsynlig at den ville bli utbygd og valgte derfor å ikke kjøpe den da de fikk tilbud om det fra dødsboet da eieren gikk bort. Dessverre for dem var det en utbygger som kjøpte tomta, bygget vei og nå står det en tomannsbolig der. Man kan trygt si at de angrer på at de ikke kjøpte tomta når de hadde muligheten.

Anonymkode: 268a0...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan selge med servitutt om at det ikke skal bygges, men rettspraksis rundt brudd på slike servitutter bør skremme fra å gjøre det. Husker ikke konkrete tall, men det har blitt utmålt erstatning på noen få hundre tusen etter at det er bygget En etasje ekstra som tok fra opprinnelig eier sjøutsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan legge en heftelse på tomta du selger men ei tomt som du selv ikke har råderett over kan du ikke gjøre noe med. Om han kjøper ei tom av noen andre for å bygge kan du legge inn protest gjennom nabovarsel og håpe at det blir tatt til følge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et annet alternativ kan kanskje være at naboen får festerett for garasjen, hvis dere vil være greie? Jeg vet ikke om det er mulig for en garasje, og hva det eventuelt vil koste å få det ordnet. Men da vil dere fremdeles eie del delen av tomta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Et annet alternativ kan kanskje være at naboen får festerett for garasjen, hvis dere vil være greie? Jeg vet ikke om det er mulig for en garasje, og hva det eventuelt vil koste å få det ordnet. Men da vil dere fremdeles eie del delen av tomta.

Altså punktfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, oxycodone skrev:

Ja, men da vil det ikke komme like tett på og vi hadde hatt bedre mulighet til å feks plante hekk. 

Anonymkode: 13d51...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...