Gå til innhold

Barn 18 måneder og går ikke.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor normalt er det å ikke gå når et barn er 18 mnd?

Mitt barn er nemlig det og går fortsatt ikke. Hun går med støtte, og kan leie meg i hånda når vi rusler fra a til b, men å gå alene er helt uaktuelt, hun er i tillegg veldig forsiktig av seg og det frustrerer meg fordi nå er barnet vårt det eneste i sin bhg-avdeling som enda ikke går. Vi går til fysio som forøvrig ikke er bekymret, men jeg klarer ikke å la vær å bli urolig. For ingen av hennes eldre søsken har vært så sene. Flere her som har erfart at barna deres var så sene med å gå?

Anonymkode: 68aaf...640

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å tro men er helt normalt 😊 Er utrolig mange barn som er "sene" med å gå. 
Er bare å vær tålmodig så går det bra! Barn er forskjellige.

- Vet om en som var 21 mnd gammel da hun først begynte å gå. Går helt normalt i senere alder. 

AnonymBruker
Skrevet

Min var akkurat 18 måneder da han vågte å slippe seg helt. Han var også bare veldig forsiktig type. Gikk med støtte fra han var 11 måneder. Var utrolig frustrerende, så skjønner bekymringen, men ville stolt på fysio, og sett det an et par måneder til. 

Anonymkode: a47fc...e8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet kan jo gå, bare ikke uten støtte.

Motorisk sett er det ikke nødvendigvis best å tilegne seg kunnskapen fortest mulig, men i sitt eget tempo.

Så lenge barnet ellers virker frisk, og utvikler seg fint på andre områder? Vil tenke at du da kan stole på fysio og gi det litt tid, så løsner det nok :) 

Anonymkode: 7cbe7...c9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min begynte når han var 18 mnd. 

Hvis fysio ikke er bekymret ville ikke jeg vært bekymret. 

Og forsk litt på frustrasjonen din, hvorfor blir du frustrert når hun er eneste som ikke går? Skam? Det er en naturlig følelse, fordi mye med barn ofte føles som en konkurranse i vellykkethet. Men, prøv å bearbeide frustrasjonen din. Gi henne tid, det løsner 😉

Anonymkode: ba81b...d95

AnonymBruker
Skrevet

Senk skuldrene, barnet ditt er ikke unormalt. Det som hadde vært unormalt i 18 mnds alder er om barnet ikke hadde reist seg, ikke hadde gått langs møbler og virket svak i musklene. Det du beskriver finnes ikke alarmerende på noen måte. 

Min eldste slapp seg ved 18 mnd, yngste faktisk ikke før 20 mnd. Helt normale barn begge to. Fysio var inni bildet med yngste, men var ikke bekymret. 

Anonymkode: 60e53...71e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ikke før jeg var 20 mnd. Er ingenting annet galt med meg idag enn en seriøs sjokoladeelsk 😉

Anonymkode: e4205...2d8

• Liker 2
Skrevet

Mitt siste barn begynte ikke før hen var 23 måneder 😊 Normalt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til flere som har vært seine med å gå. 

Det eneste tilfelle hvor det var noe galt med barnet, var når barnet ikke klarte å holde seg på beina med støtte. At beina rett og slett sviktet under han. 

Så lenge beina virker normale, og at barnet kan gå med støtte, ville jeg slappet helt av. 

Anonymkode: e9ab1...f63

AnonymBruker
Skrevet

Ikke unormalt. Barn er forskjellige. Mitt barn gikk èn mnd før det fylte 2 år. Ingenting som var galt, og vi var ikke bekymret :) 

Anonymkode: 90362...40c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for betryggende svar. Dette er som sagt helt nytt for meg, da mine andre har vært tidlig oppe å gå. Takk for at dere delte deres erfaringer med meg❤️

ts

Anonymkode: 68aaf...640

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...