Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører støtt folk si eller skrive til andre mennesker at de fremstår umodne. Hva mener dere når dere sier dette? Hva kjennetegner en umoden person, i følge dere?

Anonymkode: f701d...c57

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At de har en atferd som ikke samsvarer med alderen. Ting man gjør som barn og ungdom er ikke innafor som voksen. Man ligger på en måte etter i utvikling. 

Anonymkode: cfc16...a0f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Eks: atman griner når man ikke får det som man vil. Innafor når man er 4, ikke som voksen.

At man står foran speiler og digger seg selv et par timer. Greit når man er 13, ikke når man er 30. 

Eller at man klarer å utsette behov og ikke alltid falle for umiddelbare fristelser. 

AnonymBruker
Skrevet

Det som sies her, men jeg tenker også at det kan brukes om de som enda ikke har tatt det steget der de tar ansvar i livet og tenker litt langsiktig. F.eks. ikke fullfører utdanning, ikke klarer å spare og ikke klarer å planlegge for sin egen fremtid.

Anonymkode: b6807...1e7

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det å ikke ta ansvar, ikke betale regninger, ikke stå for feil man har gjort etc. Er uansvarlige liv. Synes ikke man er umoden fordi om man er barnlig.

Anonymkode: 238df...b47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At man ikke fikser det normale voksenlivet. At man ikke har orden på økonomi. At man ikke klarer å finne ut av utfordringer på egenhånd, f.eks kommunikasjon med det offentlige/kan fylle ut skjemaer/søknader osv. At man ikke har et normalt kosthold og lager middager. At man snur døgnet som om man var en tenåring. At man roter seg bort i idiotiske situasjoner, og ikke tenker over konsekvenser. I det hele tatt at man er veldig uselvstendig. Graden av umodenhet øker jo flere ting det er som man ikke behersker. Et grusomt eksempel kan være en voksen på over 20 som fortsatt bor hjemme hos mor og far, uten noe ønske om å gjøre noe med situasjonen, og som ikke skjønner helt av seg selv at h*n må lage middager, vaske klær og hus osv på lik linje med de andre voksne i huset. 

Anonymkode: 622f5...ef6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Utrykk folk bruker om andre når de mener at disse ikke har innrettet seg etter samfunnsnormen.

Gjerne brukt som hersketeknikk og ofte nedsettende, da den som bruker det mener denne har mer peil på hva som er riktig for den som omtales.

Anonymkode: 1f6f0...af9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De som ikke tar ansvar for handlingene sine, bruker hersketeknikker, snakker stygt om andre, ghoster

Anonymkode: 4e809...75f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Personer som ikke tar ansvar for egne handlinger og liv, sterkt behov for å være nedlatende og slem ovenfor andre som er "svakere", mangler medmennskelig empati, sta og uvillig til å endre planer osv.

Anonymkode: 3902a...288

AnonymBruker
Skrevet
On 5/22/2020 at 2:01 AM, AnonymBruker said:

Jeg hører støtt folk si eller skrive til andre mennesker at de fremstår umodne. Hva mener dere når dere sier dette? Hva kjennetegner en umoden person, i følge dere?

Anonymkode: f701d...c57

- Ikke tar ansvar for egne handlinger
- Liten impulskontroll/konsekvenstenkning
- Svart/hvitt tankegang, ikke evne til å se nyanser
- Bastante meninger (som da ofte blir svart/hvitt, som punktet ovenfor)
- Unngår vanskelige valg/konfrontrasjoner

Anonymkode: 0a63d...03e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Umodent å «ikke like» noe av mat. Kjente ei som BARE likte pizza og burger. Og den burgeren MÅTTE være fra Burger King. 🤦🏻

Skrevet

En som er umoden er en som ikke har skjønt voksenlivets realiteter, og hvordan man må innrette seg for å klare seg og leve ordentlig. Betale regningene i tide, ta hensyn til naboene, gjøre rent i huset sitt fra tid til annen (mora di jobber ikke her...)selv, og behandle andre folk med respekt og godvilje - ikke være en egoist om man bor sammen med noen.

En annen ting jeg ser umodne, unge folk gjør, er at f.eks. tre-fire jenter går fire i bredden på fortauet. Når de så møter noen som kommer i mot dem på fortauet, er de for opptatte av seg og sitt og går ikke til siden og gir plass til folk som skal forbi. De bare går på og skravler og ler og bryr seg ikke om å ta hensyn. Det er umodent! Bare MEG; MEG; og MEG hele tiden.

Det samme skjer på fulle t-baner (ikke nå i disse koronatider da, men ellers). En ung mann på kanskje 18-20 år slenger seg ned på et dobbeltsete i en nesten full t-banevogn, og legger bagen sin på det andre ledige setet ved siden av. Etterhvert fylles vognen helt opp og mange må stå. Men tenker det kjøtthuet på å flytte bagen sin og tilby noen stående å få sitte på setet? Nei, som regel ikke. De må få tilsnakk. "Kan du flytte bagen din takk?" "Øh...greit da".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Umodenhet kommer i flere former. 

Sett voksne kvinner og menn i høy stilling og akademisk utdannelse kan ha veldig barnslig fremtoning ved f.eks en konfrontasjon.

Mannen min som ellers er rolig person er en stor idiot når han kjører bil (og når han er sulten). Jeg syns da han er litt umoden. 

Mange mener at f.eks ungdom som får seint kjærester er umodne. Noe jeg syns er helt feil. Se bare på paradise hotel. I mine øyner er de ganske umodne og naive. 

Har ei svigerinne. Visst noe går henne litt imot. F.eks noen har sagt noe til henne så går hun helt i fistel og blir hevnlyst som bare søren. Hun er ganske umoden da syns jeg.

Men så har du kanskje de barna som f.eks ikke leker med barn på sin egen alder, de leker som regel med barn som er to-tre år yngre. De kan også oppfattes som umoden for alderen. 

Inkludert meg selv som sitter å lirer av meg alt mulig på kvinneguiden når jeg er i dårlig humør. Men jeg kan godt innrømme det. Jeg kan godt være litt barnslig eg og. 

Verre med disse folka som rakker ned på alt og alle hvor umodne, feil og mangler alle andre har (og jeg sitter og humrer og ler for meg selv fordi jeg syns vedkommende er ekstremt umoden selv). Jaja..

Anonymkode: 3198a...61a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er glad jeg slipper å foholde meg til eller stå til ansvar for de "modne".

Anonymkode: 1f6f0...af9

AnonymBruker
Skrevet

Voksne folk, som oftest kvinner, som søker bekreftelse på SoMe ved å legge ut selfier eller annet selvsentrert pjatt.

Anonymkode: 8dea5...0f3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan være umoden og samtidig takle voksenlivet. Det kan jeg bekrefte. 

Kjenner selv på å være litt umoden. Merker det slik, at jeg "spiller" voksen f. eks på jobb og i møte med mange jevnaldrende (eksempelvis andre mødre). 

Tror at mye av min humor, interesser, musikksmak og fremtoning ikke stemmer overens med alderen. Har dessverre også fått beskrivelsen "umoden adferd" på et skriv fra helsevesenet. Det var en kjip bekreftelse, men vet at jeg fremsto som impulsiv, lite regulert følelsesmessig etc. i det aktuelle tidsrommet... 

Samtidig har jeg universitetsutdanning, familie og en jobb med mye ansvar... 

Anonymkode: 0c1e0...9dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Evnen til å regulere følelser.

Umodne mennesker har liten innsikt i og liten evne til å regulere følelser på en fornuftig måte.

Anonymkode: 56546...f37

AnonymBruker
Skrevet

Umoden for meg er personer som har en kognitiv svikt, slik at de ikke evner å kunne utvikle full modenhet.. Annen umodenhet tenker jeg kan endres, kognitivt er som oftest mer stabil svikt..

Anonymkode: 53dea...314

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 26.5.2020 den 10.47, AnonymBruker skrev:

Evnen til å regulere følelser.

Umodne mennesker har liten innsikt i og liten evne til å regulere følelser på en fornuftig måte.

Anonymkode: 56546...f37

Ikke så lett når man har personlighetsforstyrrelse 😎

Anonymkode: 0d8e7...f58

AnonymBruker
Skrevet

Manglende selvinnsikt er noe jeg synes er utrolig umodent, som om selvrefleksjonen aldri har kommet i gang. Da er det også veldig lite rom for endring. Det finnes selvfølgelig grader av selvrefleksjon, men det er noen som har utrolig lite av det, og det er slitsomt. De klarer heller aldri å ta kritikk, men går alltid direkte i forsvarsposisjon. Og de er selvfølgelig også helt uenig i at de har dårlig selvinnsikt. Absolutt ikke! De har kjempegod selvinnsikt!

Anonymkode: 0d8e7...f58

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...