AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #1 Skrevet 21. mai 2020 Hei der! Jeg bor på gård med kornproduksjon, kylling, storfe og potet. Veldig interessert i planter og vekster men foreløpig ingen trær, busker, drivhus eller lignende. Baking er også av interesse. Jeg går med en drøm om å åpne gårdsbutikk i stabburet. Hva hadde du likt å finne / kjøpe i en gårdsbutikk? Gjerne kom med tilbakemeldinger, så blir jeg glad! Har så smått begynt med forretningside. Trenger tips og råd! På forhånd takk. Hilsen ung bondekvinne Anonymkode: f98d7...83f
Meadow Skrevet 21. mai 2020 #2 Skrevet 21. mai 2020 På reko-ringen pleier jeg å kjøpe poteter, egg og kjøtt. Så det er vel det jeg er mest interessert i. 1
Eediyat Skrevet 21. mai 2020 #3 Skrevet 21. mai 2020 Grønnsaker og kjøtt er alltid en stor slager, om det så er fersk kjøtt eller spekemat. Når det kommer til kylling har jeg til gode å se det til salgs på gårdsbutikk. Hadde jo vært utrolig morsomt og kjøpt kylling (f.eks på spyd) som er krydret med urter fra gården. Eller hel kylling ala typisk nyttårskalkun. Når det kommer til korn, kanskje du kan selge det som det er? Mel osv til bakverk? Eller hva med å lage lefser, lomper, brød og rundstykker? Hvis du ikke har hørt om det, sjekk ut tynnlefse/ sunnfjordslefse. Hadde glatt kjøpt det på gårdsbutikk! Eller hva med potetbåter med hjemmedyrkede krydder? (Ingen skam i å bruke kjøpekrydder om du føler det blir for mye arbeid å høste og tørke urter selv). Til syvende og sist er det jo potetene folk kjøper. Som regel kjøper jeg ting som syltetøy/marmelade og saft. Fersk frukt har jeg sett lite av, men jeg hadde jublet om jeg kom over bær som du ikke finner ofte i butikken, for eksempel rips, solbær, stikkelsbær osv. Du kan jo også lage marinader eller sauser? Eller krydder/urteblanding? Siden du har storfe, tenker du salg av melkeprodukt også? Hva med hjemmelaget smør, ost eller fløte? Eller noe så enkelt som fersk melk? Beklager at jeg ikke er til noe mer hjelp enn som så 😬
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #4 Skrevet 22. mai 2020 37 minutter siden, Eediyat skrev: Grønnsaker og kjøtt er alltid en stor slager, om det så er fersk kjøtt eller spekemat. Når det kommer til kylling har jeg til gode å se det til salgs på gårdsbutikk. Hadde jo vært utrolig morsomt og kjøpt kylling (f.eks på spyd) som er krydret med urter fra gården. Eller hel kylling ala typisk nyttårskalkun. Når det kommer til korn, kanskje du kan selge det som det er? Mel osv til bakverk? Eller hva med å lage lefser, lomper, brød og rundstykker? Hvis du ikke har hørt om det, sjekk ut tynnlefse/ sunnfjordslefse. Hadde glatt kjøpt det på gårdsbutikk! Eller hva med potetbåter med hjemmedyrkede krydder? (Ingen skam i å bruke kjøpekrydder om du føler det blir for mye arbeid å høste og tørke urter selv). Til syvende og sist er det jo potetene folk kjøper. Som regel kjøper jeg ting som syltetøy/marmelade og saft. Fersk frukt har jeg sett lite av, men jeg hadde jublet om jeg kom over bær som du ikke finner ofte i butikken, for eksempel rips, solbær, stikkelsbær osv. Du kan jo også lage marinader eller sauser? Eller krydder/urteblanding? Siden du har storfe, tenker du salg av melkeprodukt også? Hva med hjemmelaget smør, ost eller fløte? Eller noe så enkelt som fersk melk? Beklager at jeg ikke er til noe mer hjelp enn som så 😬 Takk for langt utfyllende svar! 😊 Har først og fremst tenkt på både salg av settepotet, bakt potet, "tapaspotet" og vanlig kokepotet. Fin ide med krydder og potetbåter. Kan evt bake potetlefser og eller flatbrød Urter er fint å dyrke! Usikker på om noen ønsker å kjøpe korn som det er evt må det gjøres avtale med mølla for egenproduksjon av mel.. Å anlegge noen busker med rips og epletrær evt liten jordbæråker er god idé for sommer/høst🥰 Morsom idé med kylling, men det er svært strenge krav på slaktekylling osv og har ikke satt meg inn i reglene angående salg fra slakteri. Har ikke melkekyr, så det blir evt å kjøpe opp spekemat fra det lokale slakteriet og videreselge i gårdbutikken Har mulighet å videreselge egg fra nabogården av fargeleggende høner. Hvis det er etterspørsel. Er julenek noe av interesse for folk i nov/des? Anonymkode: f98d7...83f
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #6 Skrevet 22. mai 2020 Du kan jo selge via den nye nettsiden som er åpnet? For kortreist mat? Husker ikke hva den heter dessverre men mange bondegårder som bruker den. Tapaspotet hørtes godt ut, det hadde jeg kjøpt! Kan du selge/bruke eget korn til noe for salg ? Kortreist havregryn? Anonymkode: a23d3...d33 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #7 Skrevet 22. mai 2020 Kortreist jordbær og bringebær er alltid en slager, samt urteplanter Anonymkode: a23d3...d33 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #8 Skrevet 22. mai 2020 Jeg kjøper alltid egg. Gresskar kunne kanskje også vært en ide. Anonymkode: bde8a...55b 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #9 Skrevet 22. mai 2020 Julenek hadde vært kjempekoselig, hadde gledet meg til å ta med ungene å kjøpe nek på en gård spesielt om man får sett dyrene også. Noen har juletrær, kan det være noe? Er mest glad i mat som ikke må brukes med en gang, så spekemat, bakverk som kan fryses, syltetøy o.l Anonymkode: aa8f4...48c 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #10 Skrevet 22. mai 2020 Takk for svar! 😊 Tror jeg kan komme langt med stort utvalg poteter, spekemat fra lokalt slakteri, rips, epler, jordbær (evt syltetøy), ferske og fryste påsmurte leser, diverse hjemmelagde krydder til potet, oljer, ferske urter, egg og honning fra nabogården, korn og julenek og ved til jul. Og diverse håndarbeide som grytekluter kanskje. Ønsker ikke å ta meg vann over hodet men samtidig må jeg få noe inntekt på det. Spennende å lese hva man ønsker å finne på gårdsbutikk. TS Anonymkode: f98d7...83f
Eediyat Skrevet 22. mai 2020 #11 Skrevet 22. mai 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for langt utfyllende svar! 😊 Har først og fremst tenkt på både salg av settepotet, bakt potet, "tapaspotet" og vanlig kokepotet. Fin ide med krydder og potetbåter. Kan evt bake potetlefser og eller flatbrød Urter er fint å dyrke! Usikker på om noen ønsker å kjøpe korn som det er evt må det gjøres avtale med mølla for egenproduksjon av mel.. Å anlegge noen busker med rips og epletrær evt liten jordbæråker er god idé for sommer/høst🥰 Morsom idé med kylling, men det er svært strenge krav på slaktekylling osv og har ikke satt meg inn i reglene angående salg fra slakteri. Har ikke melkekyr, så det blir evt å kjøpe opp spekemat fra det lokale slakteriet og videreselge i gårdbutikken Har mulighet å videreselge egg fra nabogården av fargeleggende høner. Hvis det er etterspørsel. Er julenek noe av interesse for folk i nov/des? Anonymkode: f98d7...83f Liker potetideen, alle spiser potet. Glemte helt av flatbrød, men det er en supergod ide. Hva med knekkebrød? Trær og busker med bær og frukt er alltid en slager. Ingen ting er bedre enn norske epler 😍 Egg er også populært, som jeg ser flere nevner. Og ja - julenek! Alt av mat kan du jo lage en juletvist av, tilsett appelsin, kanel, anis eller hva enn det måtte være. Kanskje du kan selge potpurri eller hva det nå heter? Kanelstang, stekte appelsinskiver osv og hiv det i en cellofan (?) pose, så dufter det godt til jul. Kanskje litt utradisjonelt, men hva med såpestykker? Kjøp inn sånn «mix» billig fra Internett og tilsett roseknupper om du for eksempel har rosebusker på gården, eller lavendel om du har det? 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #12 Skrevet 22. mai 2020 Siden du har kylling, storfe og potet, så kunne jeg godt tenkt meg å kjøpe noe av det. F.eks hel kylling, kyllingfilet, kyllinglår, kjøttdeig, indrefilet og andre stykningsdeler (gjerne hale og annet ikke så mange bruker i dag). Ville også kjøpt egg. Hadde også vært interessert i brød. Noen i REKO-ringen selger kasser med diverse. Kanskje det er en ide? En kasse som kan abonneres på. F.eks hver uke til hver måned. Med diverse produkter. I de gårdsbutikkene/kafene jeg har vært i så synes jeg det går mye i søte bakster. Jeg kunne godt tenkt meg å se lett annet, gjerne noe som er litt sunnere også. Hvor holder du til? Ville du fått hyppige kunder? Er det arbeidsplasser like ved? Da ville jeg vurdert å laget f.eks enkle lunsjretter pakket på praktisk måte og f.eks middager som kan bestilles og tas med som take away. F.eks kan det være rundstykker med omelett, snitter som kan leveres (lage kjøttpålegg selv), baguetter med eget pålegg, gode og enkle gryter/andre retter som kan tas med hjem til middag. Jeg savner også gode krafter og hater buljong. Men mange orker ikke lage kraft selv, så jeg hadde likt veldig godt om jeg kunne kjøpt hjemmelaget usaltet kraft av storfe eller kylling. På andre slike butikker har de solgt hjemmelaget drops og sukkertøy, såpe, noe gjenbruk, heklede grytelapper og vaskekluter, saft, lokal alkohol, honning, syltetøy, grønnsaker. Anonymkode: f96bf...82f 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #13 Skrevet 22. mai 2020 Jeg kommer å kjøper! hvor i Norge er dette?❤️ Anonymkode: 0d4d8...547 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #14 Skrevet 22. mai 2020 Grønnsaker, kjøtt, spekemat, syltetøy, egg, flatbrød, lefser, bakevarer, saft, ripsgelé, smør, ost og håndarbeide. Krydder og urter og koselige gaveartikler, drops osv... Jeg elsker slike butikker. Anonymkode: 7bd7b...872 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #15 Skrevet 22. mai 2020 Fantastisk respons på nattestid må jeg si! Herlig 😊 Gården er i Trøndelag like ved E6. TS Anonymkode: f98d7...83f 1
Gjest MadameDeRosa Skrevet 22. mai 2020 #16 Skrevet 22. mai 2020 Egg jordbær rørt jordbær på glass ripssaft rips Stekte lapper flatbrød strikka raggsokker og selbuvotter Ikke overprisa honning!
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #17 Skrevet 22. mai 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fantastisk respons på nattestid må jeg si! Herlig 😊 Gården er i Trøndelag like ved E6. TS Anonymkode: f98d7...83f Jeg kommer, vi skal til Nord-Trøndelag😊 Anonymkode: 7bd7b...872 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #18 Skrevet 22. mai 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Fantastisk respons på nattestid må jeg si! Herlig 😊 Gården er i Trøndelag like ved E6. TS Anonymkode: f98d7...83f Litt på siden, men du/dere må gjøre det enkelt, eller bryet verdt, for folk å ta en avstikker fra E6. En liten og enkel kafe med kaffe og vafler kan kanskje hjelpe. Grønnsaker som er enkle å dyrke er squash og sukkererter. Squash kan eventuelt selges halvert og fylt med diverse, ferdige til å settes i ovnen. Men de vil jo ha kort holdbarhet, om de selges på den måten. Ferske bondebønner er mangelvare i norske butikker. Anonymkode: f22e7...c7b
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #19 Skrevet 22. mai 2020 Det vi har kjøpt fra lokale gårder, er økologisk kalv, økologiske egg, bær, frukt, grønnsaker, eplemost og honning. Anonymkode: 2685d...20f
Megplussto Skrevet 22. mai 2020 #20 Skrevet 22. mai 2020 Alt av kjøtt, egg og melkeprodukter! I tillegg til ting i sesong som julenek, julepynt(?) og bær osv. Jeg ville også betalt ekstra for «gårdsopplevelsen» med barna mine. Da mener jeg at man kan plukke eggene selv hos hønene, plukke bær selv, hilse på dyr, kunne mate dyrene litt, se på traktor osv. Det ville også gjort det enda mer koselig i en hektisk hverdag å reise litt ekstra langt for å kjøpe produktene, siden man kunne gjort en koselig formiddag av det. Samme med julenek osv, at barna kunne laget egne julenek. Vet ikke om slikt er mulig å la seg gjennomføre, men var bare en tanke😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå