Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei der! Jeg bor på gård med kornproduksjon, kylling, storfe og potet. Veldig interessert i planter og vekster men foreløpig ingen trær, busker, drivhus eller lignende. Baking er også av interesse. 

Jeg går med en drøm om å åpne gårdsbutikk i stabburet. Hva hadde du likt å finne / kjøpe i en gårdsbutikk? Gjerne kom med tilbakemeldinger, så blir jeg glad! Har så smått begynt med forretningside. Trenger tips og råd! På forhånd takk. 

Hilsen ung bondekvinne

Anonymkode: f44f1...efd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ble det av alle svarene i denne tråden?

Anonymkode: 4cbf4...83a

AnonymBruker
Skrevet

Gode brød. Gjerne med ulike urter. 

Anonymkode: 4761f...7d6

AnonymBruker
Skrevet

Honning, alt av grønnsaker, kjøtt i ulike varianter

Anonymkode: 25c07...c31

AnonymBruker
Skrevet

Grønnsaker, kjøtt, meieriprodukter, egg... Og gjerne ting som syltetøy, saft og andre foredlede produkter i tillegg. På de fleste gårdsbutikker blir vel utvalget bestemt av hva som er tilgjengelig. Noen selger også for andre, det er supert for å øke vareutvalget. 

Anonymkode: bf250...41b

AnonymBruker
Skrevet

Kjøtt, egg, ost, god gjærbakst, kortreiste grønnsaker og bær.

Anonymkode: f6f21...92a

Gjest Alkoholist
Skrevet

Brød, egg, melk og ost. Gjerne grønnsaker og syltetøy også, men du hadde vel ikke muligheten til det 😉

Skrevet

Sikkelig godt smør og feeeeit rømme!

Skrevet

Kortreist eller egenprodusert: poteter, egg, honning, syltetøy, saft, jus, tørkede urter, frø til kjøkkenhagen, stiklinger av gamle eller lokale plantesorter (gjerne stauder), lokal bakst som passer for sesongen, f.eks lomper, lefser, flatbrød eller spesiell julebakst.

Litt lokalt håndverk kan også være fint, enten det gjelder "småsløyd", strikkevotter med lokalt mønster, skinnfeller, kortreist ullgarn (gjerne i kombinasjon med en oppskrift som bare fås kjøpt hos deg på lue, votter, sokker, sjal e.l.).  

Andre ting med lokalt tilsnitt, f.eks dialekthandlenett. 

Jeg ville ikke gapt over alt på en gang, men noen av tingene kan kanskje passe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Yoghurt. Ost. Urter. 

Anonymkode: 5fbd5...670

AnonymBruker
Skrevet

Egg fra høner som har fått lov til å gå fritt ute, levd lange liv, i fred og ro.

Hjemmebakte ting med råvarer som er så kortreiste som mulig. (Lokal melk, smør, egg og gjerne mel hvis mulig.) Her kan man kanskje lage små "pakker" med nok ingredienser til hjemmebakt brød eller kaker, der man bare tilsetter eget vann, gjær, e.l. Dette kan kanskje fungere som gavepakker til folk som liker å bake, eller når folk vil imponere med hjemmebakte ting av lokale råvarer.

Hjemmelagde meieriprodukter av lokal melk, som ost, smør, fløte, rømme, osv. Spesielt ost kan bli spennende, hvis du føler for å sette deg inn i det. Mye jobb, mye å lære, men mange forskjellige produkter og smaker kan komme ut av det.

Lokal honning og syltetøy høres også godt ut, hvis du får mulighet til å produsere det. Kanskje spesielt lurt å selge hvis man også selger ost, da det er en populær kombinasjon.

Ser du produserer poteter. Kanskje kunne du lage potetlomper? Selge poteter til jul? Med krydder/urter kanskje? Hjemmelaget potetgull? Mye godt kan jo lages av potet.

Har allerede blitt nevnt før, men mange små gårdsbutikker samarbeider med andre og selger varer hos hverandre. Så Kari kan selge sitt syltetøy hos Olga, og Olga kan selge sine egg hos Kari. Kanskje er det noe lokalmat du er glad i, som du kan prøve å selge i din butikk, hvis du ikke kan produsere det selv?

Men ett lite tips: hvis du klarer å holde prisene lave tenker jeg det er lurt. Jeg personlig ønsker å kjøpe så mye lokalt som mulig, gjerne fra mindre gårder og firmaer, men har ikke råd pga svært høye priser. Jeg tenker at du vil klare å få flere kunder hvis du klarer å holde prisene lave. Men det finner du sikkert fort ut av. :) 

Digger gårdsbutikker. Lykke til, håper du klarer det!

Anonymkode: b52f8...8a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde likt å kunne kjøpe urter i krukker. 

Anonymkode: ac794...a23

AnonymBruker
Skrevet

Egg,fersk bakst,mel i løs vekt.

Liker også godt de som selger melk og andre meieriprodukter. 

Anonymkode: 66421...b13

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Flamme skrev:

Sikkelig godt smør og feeeeit rømme!

Å, det hadde jeg også kjøpt!

Anonymkode: bf250...41b

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du får noen ideer hvis du melder deg inn i din lokale reko-ring på Facebook? 

Anonymkode: bfa8b...63e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...