AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #1 Skrevet 21. mai 2020 Min lille nevø skal begynne i barnehagen i august, 17 måneder gammel. Jeg har i den anledning lyst til å gi ham en klespakke med det han trenger av tøy til barnehagestart og det første året i barnehagen. Moren hans, min søster, sliter økonomisk og jeg har lyst til å overraske henne med det. Søstera mi har nylig blitt permittert og barnehagestart er en stor bekymring for henne. Kan dere være så snill å hjelpe meg med en god liste. Gjerne plagg som er gode og slitesterke, praktiske. Sko tørr jeg ikke å kjøpe, da de må sitte godt på foten osv. Anonymkode: 756e2...9ba 2
Sokkar Skrevet 21. mai 2020 #2 Skrevet 21. mai 2020 Regnklær, parkdress, votter, lue, hals, ull, fleece 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #3 Skrevet 21. mai 2020 Regntøy, ullundertøy, matboks, drikkeflaske, utedress, vanlige klær til å ha inne... Anonymkode: c67a8...10d 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #4 Skrevet 21. mai 2020 Ulltøy til hverdags. Hals. Votter. Regnvotter. Tynne ullsokker. Bodyer. Myke bukser. Mellomlag i ull. Barnehagevogn? Anonymkode: a1375...73a 2
Xfreya Skrevet 21. mai 2020 #5 Skrevet 21. mai 2020 Så snilt! Barnas hus har 30% rabatt på alle klær og sko denne helgen! 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #6 Skrevet 21. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ulltøy til hverdags. Hals. Votter. Regnvotter. Tynne ullsokker. Bodyer. Myke bukser. Mellomlag i ull. Barnehagevogn? Anonymkode: a1375...73a Må man ha egen barnevogn til barnehagen? Går det ikke å bruke den hun allerede har? Anonymkode: 756e2...9ba 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #7 Skrevet 21. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regntøy, ullundertøy, matboks, drikkeflaske, utedress, vanlige klær til å ha inne... Anonymkode: c67a8...10d 9 minutter siden, Sokkar skrev: Regnklær, parkdress, votter, lue, hals, ull, fleece Regndress eller todelt sett? Anonymkode: 756e2...9ba
vesla1985 Skrevet 21. mai 2020 #8 Skrevet 21. mai 2020 Super snilt. Navnelapper. Regntøy dress. Flece ull lue votter drikkeflaske, mulig matboks. Fotposer om barnet ikke går, sko tøfler
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #9 Skrevet 21. mai 2020 10 minutter siden, Sokkar skrev: Regnklær, parkdress, votter, lue, hals, ull, fleece 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regntøy, ullundertøy, matboks, drikkeflaske, utedress, vanlige klær til å ha inne... Anonymkode: c67a8...10d Vinterdress det samme som parkdress? Anonymkode: 756e2...9ba
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #10 Skrevet 21. mai 2020 Vinterdress, parkdress, mellomlag i ull, votter, luer, regntøy, regnvotter, sydvest og sekk. Foretrekker Reima til vinterdress og parkdress, Kattnakken sitt regntøy, votter/luer etc fra Reima/Hestra/IsbjørnofSweden. Sekk fra Osprey eller Bergans. Anonymkode: eae9e...10b 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #11 Skrevet 21. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vinterdress, parkdress, mellomlag i ull, votter, luer, regntøy, regnvotter, sydvest og sekk. Foretrekker Reima til vinterdress og parkdress, Kattnakken sitt regntøy, votter/luer etc fra Reima/Hestra/IsbjørnofSweden. Sekk fra Osprey eller Bergans. Anonymkode: eae9e...10b Hva er forskjellen på vinterdress og parkdress? Beklager hvis jeg spør dumt, men kan ikke dette Anonymkode: 756e2...9ba
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #12 Skrevet 21. mai 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er forskjellen på vinterdress og parkdress? Beklager hvis jeg spør dumt, men kan ikke dette Anonymkode: 756e2...9ba En vinterdress er vattert og mye tykkere. Den er laget for å holde i mye kaldere temperaturer. En parkdress er mer som et tynt lag ekstra for å beskytte mot vind og vann på høst/vår. Vi bruker vinterdress fra ca 2 grader og nedover. Parkdress med ull under opp til ca 7 grader og uten ull når det er varmere. Anonymkode: eae9e...10b 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #13 Skrevet 22. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Må man ha egen barnevogn til barnehagen? Går det ikke å bruke den hun allerede har? Anonymkode: 756e2...9ba Jo, det spørs hvordan man bor. Om man går til bhg hver dag med vogn så behøver man bare en. Men om man kjører langt så er det kanskje pes å drasse den frem og tilbake. Mange har en gammel vogn i bhg som sovevogn. Anonymkode: a1375...73a 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #14 Skrevet 22. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo, det spørs hvordan man bor. Om man går til bhg hver dag med vogn så behøver man bare en. Men om man kjører langt så er det kanskje pes å drasse den frem og tilbake. Mange har en gammel vogn i bhg som sovevogn. Anonymkode: a1375...73a Våres blir bare ståendes i barnehagen hele uka Anonymkode: b1ce8...8db
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #15 Skrevet 22. mai 2020 Hmm jeg tenker at å kjøpe inn alt kan være vanskelig fordi behov oppstår med tiden. Hva med å spørre søsteren din om hva hun trenger til barn til barnehagestart? Da kan du velge litt og vet hva slags klær/merker de bruker. Litt avhengig av hvor de bor, hadde jeg konsentrert om: 1. 1 lag av ull. Her må du finne ut om barnet skal fortsatt bruke body eller topp. De bruker body stort sett så lenge de går med bleie. Også om de bruker mer strømpebukse eller stillongs og ullsokker. Helst tynne ullsokker uten antiskli å være ute. Det er praktisk å ha ca 6-7 sett slik at man slipper å vaske hver dag og har noe skift i barnehagen. Spør gjerne om størreksen hun forventer til høsten. 2. Dress. Hvis barnet går bra anbefaler todelt regndress. Så parkdress og vinterdress. Jeg hadde lagt litt penger i vinterdressen og parkdressen. Se hva som er viktig hvor hun bor. Er det mye regn, velger man gode vantette dresser, er det snø og kald, passer man på de er varme. 3. Luer, tynne og tykke, votter (tynn ull, tykk ull, regnvotter og vintervotter), halser eller luer med hals. Baklava er veldig praktisk til senere på høst og vinter. 4. Skal barnet sove i barnehagen i vogn eller ikke? Det må du finne ut for det ikke i alle barnehager de sover ute og i vogn. Og ikke alle barn sover på dagen. Hvis barnet skal sove ute i vogn, trenger de en vognpose. Se etter klime der, men anbefaler å kjøpe med forlengerdel. Dyrt men holder lenge. 5. Sko er som oftest det dyreste å kjøpe. Har du god råd, kjøp gjetne det eller gi en gavekort. Sko bør kjøpes etter behov når den oppstår slik at de passer. Et par sko til småbarn koster fort kr 1000 og mer... Anonymkode: b1ce8...8db 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #16 Skrevet 22. mai 2020 Hvis du er usikker på hva du skal kjøpe og størrelser, ville jeg gitt et raust gavekort jeg Så kan mor benytte dette og få kjøpt inne det hun trenger som hun ikke har fra før feks. Eller tilby at dere tar en kosedag med handling sammen. Dette med størrelser kan feks være litt vanskelig, særlig for høst og vinter. Det er viktig at ikke en vinterdress er for stor. Dette er derfor et innkjøp det kan være lurt på vente litt med. Anonymkode: 3ba15...69b 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #17 Skrevet 22. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hmm jeg tenker at å kjøpe inn alt kan være vanskelig fordi behov oppstår med tiden. Hva med å spørre søsteren din om hva hun trenger til barn til barnehagestart? Da kan du velge litt og vet hva slags klær/merker de bruker. Litt avhengig av hvor de bor, hadde jeg konsentrert om: 1. 1 lag av ull. Her må du finne ut om barnet skal fortsatt bruke body eller topp. De bruker body stort sett så lenge de går med bleie. Også om de bruker mer strømpebukse eller stillongs og ullsokker. Helst tynne ullsokker uten antiskli å være ute. Det er praktisk å ha ca 6-7 sett slik at man slipper å vaske hver dag og har noe skift i barnehagen. Spør gjerne om størreksen hun forventer til høsten. 2. Dress. Hvis barnet går bra anbefaler todelt regndress. Så parkdress og vinterdress. Jeg hadde lagt litt penger i vinterdressen og parkdressen. Se hva som er viktig hvor hun bor. Er det mye regn, velger man gode vantette dresser, er det snø og kald, passer man på de er varme. 3. Luer, tynne og tykke, votter (tynn ull, tykk ull, regnvotter og vintervotter), halser eller luer med hals. Baklava er veldig praktisk til senere på høst og vinter. 4. Skal barnet sove i barnehagen i vogn eller ikke? Det må du finne ut for det ikke i alle barnehager de sover ute og i vogn. Og ikke alle barn sover på dagen. Hvis barnet skal sove ute i vogn, trenger de en vognpose. Se etter klime der, men anbefaler å kjøpe med forlengerdel. Dyrt men holder lenge. 5. Sko er som oftest det dyreste å kjøpe. Har du god råd, kjøp gjetne det eller gi en gavekort. Sko bør kjøpes etter behov når den oppstår slik at de passer. Et par sko til småbarn koster fort kr 1000 og mer... Anonymkode: b1ce8...8db Et par sko til småbarn koster IKKE fort 1000,- eller mer! Jeg fant ubrukte sko på bruktbutikk fra Viking som jeg betalte 25,- for. Et par sko til småbarn koster fort 1000,- om du tror du må kjøpe de dyreste skoa for å bevise at du er egnet som mor... Anonymkode: a6286...62b 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #18 Skrevet 22. mai 2020 Om barnet bor på vestlandet/midt-norge så ville jeg anbefalt regntøy som er foret, det samme med gummihansker som er foret. (når det kommer til hansker : kjøp gjerne to eller tre av samme par av de tynne vantene - da kan man rote bort en, eller ikke finne en, men så har man et "lager". ) Anonymkode: a6286...62b 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #19 Skrevet 22. mai 2020 Ull innerst og til mellomlag parkdress, kjøper du en med høy vannsøyle trenger du ikke regntøy Luer i forskjellige tykkelser tynne votter Matboks drikkeflaskev Anonymkode: 2d2a9...76f 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #20 Skrevet 22. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et par sko til småbarn koster IKKE fort 1000,- eller mer! Jeg fant ubrukte sko på bruktbutikk fra Viking som jeg betalte 25,- for. Et par sko til småbarn koster fort 1000,- om du tror du må kjøpe de dyreste skoa for å bevise at du er egnet som mor... Anonymkode: a6286...62b Gode Goretexsko kan ligge på rett under tusenlappen, jo. At du fant ubrukte vikingsko til 25 kr er jo et sjeldent varp og ikke helt sammenlignbart. Jeg kjøper som regel sko på salg, men kjøper alltid gode sko til små føtter. Viktig med en god såle og for mine har det hørt viktig med god støtte rundt helen. Gjør det ikke for å vise at jeg er egnet mor 🙄 Finner ofte noen kupp på salg, men har av og til også kjøpt til fullpris i butikk og det er dyrt. Anonymkode: 3ba15...69b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå