Gå til innhold

Trenger hjelp til å takle svigermor, hun vil være barnepike

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Permisjons tiden min går snart ut og mannen min skal ta over. Hans mor har tilbudt seg å hjelpe til. Det er helt greit, hun er en veldig snill og god kvinne, og jeg stoler helt på henne med babyen. Problemet er at jeg ikke vil at babyen min skal være hos henne. Huset ser ikke ut!! Det har ikke vært ryddet eller vasket på sikkert 10 år. (ingen overdrivelse) og jeg er bekymret for alt som kan være av skitt, og farlige ting i veggene og i teppegulvet. Små skitt som babyen kan få i seg, og jeg er redd babyen kan bli veldig syk. Gud vet hva som finnes inne der.. Så lenge jeg har kjent typen så har vi prøvd å si fra, prøvd å hjelpe, men hun setter seg på bakbeina og nekter å gjøre noe med det. Bruker alle mulig unnskyldninger for å unngå å ta tak i problemet. Jeg snakket med typen om bekymringene mine, og han ble etter vært enig, men aner ikke hvordan han skal snakke med henne uten at hun blir veldig såret. Vi vil jo virkelig at hun skal kunne ta del i livet til barnebarnet, og hjelpe oss. Har foreslått at hun kan passe hjemme hos oss, men det vil hun ikke.. 

Er det noen som har forslag på hva som kan fungere? Hva kan vi si til henne? Hvordan hjelpe henne? Noen som har/har hatt noen personer i familien med samme problem? 

Anonymkode: 851f9...f30

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun ikke har vasket på 10 år og bor i et grisehus så får dere bare si rett ut at dere ikke vil ha babyen i et hus som er så grisete. Blir hun såret så får hun bli såret. Kanskje hun begynner å vaske og ta tak? 
deres baby og dere bestemmer. Hvordan er hygienen hennes? Dusjer og har rene klær? 
det er ikke henne som skal bestemme hvor barnet skal passes. Og det får dere bare si klart i fra om, at dere vil hun skal passe i deres hus. 
når det gjelder å bli såret - din mann blir vel kanskje også preget og fortvilt over hennes grisehus? Hun tar ikke hensyn til sine når hun ikke vil ta tak i eget rot. 
høres ut som dama er syk eller trenger hjelp til dette huset 

Anonymkode: 07099...fa9

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger så funker det aldri å være fintfølende.

Er svigermors følelser viktigere enn barnets helse? 

Anonymkode: 0444b...36a

• Liker 12
Skrevet

Hørte om et liknende problem for noen år siden. Der ble folk matforgiftet pga den dårlige hygienen. Om jeg husker riktig ble eneste løsning å ta en hard konfrontasjon og nekte å besøke før de slapp inn vaskehjelp minst to ganger i uka og fikk mye bedre hygienerutiner. Tror den konfrontasjonen var hard for alle parter. Det er jo så vanskelig når de ofte selv ikke skjønner hvor dårlig det står til hos dem selv. Ettersom det er mannen din sin mor vil jeg påstå at det er hans ansvar å ta en eventuell konfrontasjon. Du kan jo kanskje vise svigermor hva du har skrevet her? Dette er virkelig en vrien problemstilling! Ønsker dere masse lykke til!

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun ikke har vasket på 10 år og bor i et grisehus så får dere bare si rett ut at dere ikke vil ha babyen i et hus som er så grisete. Blir hun såret så får hun bli såret. Kanskje hun begynner å vaske og ta tak? 
deres baby og dere bestemmer. Hvordan er hygienen hennes? Dusjer og har rene klær? 
det er ikke henne som skal bestemme hvor barnet skal passes. Og det får dere bare si klart i fra om, at dere vil hun skal passe i deres hus. 
når det gjelder å bli såret - din mann blir vel kanskje også preget og fortvilt over hennes grisehus? Hun tar ikke hensyn til sine når hun ikke vil ta tak i eget rot. 
høres ut som dama er syk eller trenger hjelp til dette huset 

Hygienen hennes og klærene er helt rene. Håret og sminken er pent, og hun oppfører seg som en fin butikk dame. Man vet ingen ting om hvordan hun har det hjemme før man går inn døren, alt er pent og ryddig utenfor.  Ja han flyttet hjem i 2 uker når han var mellom leiligheter, og han hadde en alvorlig samtale med henne, og han prøvde å vaske stuen. Men hun kom hjem og skjelte han ut, verre en han noen gang har opplevd. Vær gang han ser henne prøver han en ny metode på å få henne til å gjøre noe, men da vil hun ikke snakke med han på noen mnd. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger så funker det aldri å være fintfølende.

Er svigermors følelser viktigere enn barnets helse? 

Anonymkode: 0444b...36a

Absolutt ikke. Men vi vet ikke helt hvordan vi skal takle dette. Vi er tome for ideer. Bortsett fra å si at jeg kan hjelpe henne, så har jeg holdt meg i bakrunnen, men jeg nekter å la barnet være der.. 

Det er veldig synd, for vi har ingen annen familie som kan hjelpe oss i hverdagen.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si at det ikke er aktuelt for dere å ta med baby inn i det huset, enkelt og greit, man ofrer ikke barnets helse for å ikke tråkke svigermor (mor eller andre mennesker) på tærne altså. 

Anonymkode: 53d4b...e86

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hygienen hennes og klærene er helt rene. Håret og sminken er pent, og hun oppfører seg som en fin butikk dame. Man vet ingen ting om hvordan hun har det hjemme før man går inn døren, alt er pent og ryddig utenfor.  Ja han flyttet hjem i 2 uker når han var mellom leiligheter, og han hadde en alvorlig samtale med henne, og han prøvde å vaske stuen. Men hun kom hjem og skjelte han ut, verre en han noen gang har opplevd. Vær gang han ser henne prøver han en ny metode på å få henne til å gjøre noe, men da vil hun ikke snakke med han på noen mnd. 

Absolutt ikke. Men vi vet ikke helt hvordan vi skal takle dette. Vi er tome for ideer. Bortsett fra å si at jeg kan hjelpe henne, så har jeg holdt meg i bakrunnen, men jeg nekter å la barnet være der.. 

Det er veldig synd, for vi har ingen annen familie som kan hjelpe oss i hverdagen.. 

Hvis hun skjeller mannen din ut i ekstremt variant så har hun et problem. 
hvis hun tillater seg å gjøre det og skuffer og sårer sønnen sin, så trenger ikke dere å gå på nåler for å være redd for å såre henne. Det er barnets helse som er viktig her, viktigere enn hennes følelser 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Kvinneguideren skrev:

Hørte om et liknende problem for noen år siden. Der ble folk matforgiftet pga den dårlige hygienen. Om jeg husker riktig ble eneste løsning å ta en hard konfrontasjon og nekte å besøke før de slapp inn vaskehjelp minst to ganger i uka og fikk mye bedre hygienerutiner. Tror den konfrontasjonen var hard for alle parter. Det er jo så vanskelig når de ofte selv ikke skjønner hvor dårlig det står til hos dem selv. Ettersom det er mannen din sin mor vil jeg påstå at det er hans ansvar å ta en eventuell konfrontasjon. Du kan jo kanskje vise svigermor hva du har skrevet her? Dette er virkelig en vrien problemstilling! Ønsker dere masse lykke til!

Uff.. Det høres forferdelig ut! Blir jo glad for at jeg aldri har blitt invitert på middag. 

Ja kanskje det hjelper, og bare sende dette til henne på melding, så hun kan tenke igjennom det alene uten å gå i forsvar possisjon?

Takk

• Liker 2
Skrevet

Om det har det sånn hun heller velger å ha det skittent hos seg enn å rydde for barnet skyld, så tenker jeg hun bare kan ha det så godt å ikke ha noe besøk fra barnet. Dere kan informere henne og gi hun et valg: Rydde huset eller ikke få besøk av barnebarnet. ☺️ Så får man vite hva hun blir å prioritere. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Kenelz skrev:

Om det har det sånn hun heller velger å ha det skittent hos seg enn å rydde for barnet skyld, så tenker jeg hun bare kan ha det så godt å ikke ha noe besøk fra barnet. Dere kan informere henne og gi hun et valg: Rydde huset eller ikke få besøk av barnebarnet. ☺️ Så får man vite hva hun blir å prioritere. 

Ja, jeg tro du har rett. Må nok bare gi henne et valg 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tilby henne nedvask av huset og si det er et krav om at det gjennomføres før barnebarnet får være der. Hun kan være hos dere med barnet enn så lenge. 

Anonymkode: 6b4d3...2ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som hun har tvangstanker av noe slag. Vær tydelig på hvorfor babyen ikke kan dit. Kanskje er det sparket hun trenger bak for å be om hjelp. 

Anonymkode: 80824...5e3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke tilfeldigvis slik at dette begynte når hennes mann døde, eller flyttet ut, evt. at noe annet opprivende skjedde? Jeg har vært fort folk som ikke takler tanken på å endre noe fordi noen de var glad i enten satte det opp, malte det, brukte det mye e.l. Å ikke vaske pga. slikt er dog en ekstrem variant, men jeg har sett hus forfalle av den grunnen. Jeg tenkte på det når du skrev at sønnen fikk kjeft for å vaske. 

Anonymkode: 275ac...81c

• Liker 9
Skrevet

Ikke gå inn i en diskusjon! Den kan du aldri vinne! Du diskuterer med en person som sliter mentalt og er i fornektelse. 

Bare si at det er hyggelig at svigermor vil passe barnet. Passing må skje hjemme hos dere. Det er ikke aktuelt at ungen skal hjem til henne. Hvis hun hisser seg opp, så spør om det er greit at du kommer innom med kommuneoverlegen og tar en liten befaring. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke tilfeldigvis slik at dette begynte når hennes mann døde, eller flyttet ut, evt. at noe annet opprivende skjedde? Jeg har vært fort folk som ikke takler tanken på å endre noe fordi noen de var glad i enten satte det opp, malte det, brukte det mye e.l. Å ikke vaske pga. slikt er dog en ekstrem variant, men jeg har sett hus forfalle av den grunnen. Jeg tenkte på det når du skrev at sønnen fikk kjeft for å vaske. 

Ja, dette tenkte jeg også. Hvor lenge har det vært slik? 

Anonymkode: aa3c7...ef6

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Permisjons tiden min går snart ut og mannen min skal ta over. Hans mor har tilbudt seg å hjelpe til. Det er helt greit, hun er en veldig snill og god kvinne, og jeg stoler helt på henne med babyen. Problemet er at jeg ikke vil at babyen min skal være hos henne. Huset ser ikke ut!! Det har ikke vært ryddet eller vasket på sikkert 10 år. (ingen overdrivelse) og jeg er bekymret for alt som kan være av skitt, og farlige ting i veggene og i teppegulvet. Små skitt som babyen kan få i seg, og jeg er redd babyen kan bli veldig syk. Gud vet hva som finnes inne der.. Så lenge jeg har kjent typen så har vi prøvd å si fra, prøvd å hjelpe, men hun setter seg på bakbeina og nekter å gjøre noe med det. Bruker alle mulig unnskyldninger for å unngå å ta tak i problemet. Jeg snakket med typen om bekymringene mine, og han ble etter vært enig, men aner ikke hvordan han skal snakke med henne uten at hun blir veldig såret. Vi vil jo virkelig at hun skal kunne ta del i livet til barnebarnet, og hjelpe oss. Har foreslått at hun kan passe hjemme hos oss, men det vil hun ikke.. 

Er det noen som har forslag på hva som kan fungere? Hva kan vi si til henne? Hvordan hjelpe henne? Noen som har/har hatt noen personer i familien med samme problem? 

Dere må bare si det som det er. At hun er flink med barnet og kan passe med dere men at hennes hus ikke er barnesikret. Hun kan jo være hos dere.

Anonymkode: 7cb8d...286

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det begynte en liten stund før mannen dro. Han flyttet noen timer unna da han ikke lenger klarte mer av dette. Etter det ble alt kaotisk sies det, og det bare bygget seg opp. Tror hun ble deprimert. Men nå er hun mye bedre, men klarer ikke å komme seg ut av kaoset hun har skapt. Mannen min sier at han fikk kjeft fordi hun ble redd han ikke vasket på riktig måte, og at det å vaske var hennes jobb. Men hun måtte bare (unnskyldning) før hun kunne ta det. Hun har et stort kontroll problem. Og siden hun ikke kan få kontroll på huset, fokuserer hun hardt på andre ting. Slik som at oppvasken må være ferdig vasket for hånd, før man setter den i maskinen. At håret og sminken må se helt perfekt ut før hun går ut av døren. Hun er i fornektelse og ser ikke huset. Hun trenger psykolog, men nekter.. 😔  Ingen ting vi eller andre sier hjelper. Vi er bekymret for henne, for vi er redd hun kan bli veldig fysisk syk. Er et under at hun ikke er syk ennå.. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det begynte en liten stund før mannen dro. Han flyttet noen timer unna da han ikke lenger klarte mer av dette. Etter det ble alt kaotisk sies det, og det bare bygget seg opp. Tror hun ble deprimert. Men nå er hun mye bedre, men klarer ikke å komme seg ut av kaoset hun har skapt. Mannen min sier at han fikk kjeft fordi hun ble redd han ikke vasket på riktig måte, og at det å vaske var hennes jobb. Men hun måtte bare (unnskyldning) før hun kunne ta det. Hun har et stort kontroll problem. Og siden hun ikke kan få kontroll på huset, fokuserer hun hardt på andre ting. Slik som at oppvasken må være ferdig vasket for hånd, før man setter den i maskinen. At håret og sminken må se helt perfekt ut før hun går ut av døren. Hun er i fornektelse og ser ikke huset. Hun trenger psykolog, men nekter.. 😔  Ingen ting vi eller andre sier hjelper. Vi er bekymret for henne, for vi er redd hun kan bli veldig fysisk syk. Er et under at hun ikke er syk ennå.. 

Hun er jo psykisk syk, da er man mer utsatt for annen sykdom også. Så jeg skjønner dere. Uff. Jeg hadde tatt en runde med meg selv og vurdert om jeg ikke skulle sendt en bekymringsmelding til fastlegen hennes (jeg vet ikke om det er riktig instans). Det høres ikke ut som hun har det særlig bra ❤️

Imens må dere bare si at barnebarn dessverre ikke kommer på besøk. At dere har prøvd å snakke med henne om dette før, at det er hennes valg å gjøre noe med det, men selv må dere gjøre det som er best for barnet. Hvis hun blir lei seg så er det bare å trøste, men ikke si ja for at hun skal bli glad igjen. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din har jo egentlig tatt praten med henne før da, så det kommer neppe som en overraskelse på henne om dere tar det opp igjen! Hvis du er reelt bekymret for barnet bør en prat med svigermor være enkel å ta, selv om det jo ikke er noe gøy... Dere bør være der begge to, selv om det er hans mor. Legg stor vekt på hvor fornøyde dere er med hennes bestemorrolle! 

Anonymkode: c7b1a...29a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skittent for noen er helt passelig for andre. Noen tåler ikke hverdagslig rot og et hjem som det pågår rydd og vask i hele tiden, kan virke kaotisk og møkkete for dem som er veldig opptatt av å ha det visningsrent hele tiden. Det kan hende at hun bare trives med å ha det slik. Er hun hel og ren ellers, så er det nok bare en kulturkollisjon på hvordan en trives med sitt hjem. Det er slemt gjort å baksnakke på henne en psykiatrisk diagnose bare fordi hun ikke holder din standard på sitt hjem. Det er ikke nødvendig å oppføre seg slik. 

Jeg forstår hennes motstand når det kommer andre mennesker utenfra og kritiserer hennes hjem og stil. Få liker det. La henne leve som hun vil og si nei til at baby skal oppholde seg der. Gi henne grunnen også uten omsvøp. Mener du det ts, så stå for det. Hun vil antagelig bli sint, men dette bestemmer du selv. Baby kommer ikke dit. Stå på ditt.

Anonymkode: a8bd7...3fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...