Gå til innhold

Feilaktig siktet for overgrepsbilder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det reageres. Men syns ting kunne blitt gjort på en mere diskret måte av politiet. 

Anonymkode: e0598...e84

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er bra politiet tok tak i det, men de kunne vært litt mer diskrete. 

Anonymkode: a3682...7b1

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/badet-med-datteren-ble-siktet/72491440

Altså, jeg kan jo skjønne hvorfor. Og det er nå faktisk sånn at det ikke er helt vanlig å sende nakenbilder av ungene sine på mobilen. 

Ikke står det noe om alderen til datteren heller, men høres jo ut som hun er ganske stor. 

Anonymkode: 2b1e5...a6e

Det står at datteren er 8 år 

Anonymkode: 7b7e1...fe4

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid to sider av en sak, og det kan tenkes at politiet sitter på mer enn det som står i avisa, til tross for mulig henleggelse. En sak kan jo også henlegges på flere koder. det er forskjell på intet straffbart forhold og bevisets stilling. 

Men ut ifra det lille som står i artikkelen.. Jeg hadde nok også reagert hvis jeg så en voksen mann bade naken sammen med et barn og tok bilder av henne. 

Anonymkode: 095e4...8be

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at han ble rystet, og at han vil sende inn en klage.

Hvis man ikke har erfaring med barn med autisme så kan jeg skjønne at de ikke forstår sammenhengen på stående fot. Men de brukte alt for lang tid. Det må være vondt å oppleve noe sånt.

Når det kommer til bildene så er jeg ikke enig i at det var galt. Det var ikke ment som et bilde av et nakent barn, men en datter som tok årets første bad. Så jeg sier som han: at alle bilder av nakne barn seksualiseres vil jeg ikke være med på.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid to sider av en sak, og det kan tenkes at politiet sitter på mer enn det som står i avisa, til tross for mulig henleggelse. En sak kan jo også henlegges på flere koder. det er forskjell på intet straffbart forhold og bevisets stilling. 

Men ut ifra det lille som står i artikkelen.. Jeg hadde nok også reagert hvis jeg så en voksen mann bade naken sammen med et barn og tok bilder av henne. 

Hvor tar du det fra at han var naken?

Anonymkode: d9b02...9a7

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at han ble rystet, og at han vil sende inn en klage.

Hvis man ikke har erfaring med barn med autisme så kan jeg skjønne at de ikke forstår sammenhengen på stående fot. Men de brukte alt for lang tid. Det må være vondt å oppleve noe sånt.

Når det kommer til bildene så er jeg ikke enig i at det var galt. Det var ikke ment som et bilde av et nakent barn, men en datter som tok årets første bad. Så jeg sier som han: at alle bilder av nakne barn seksualiseres vil jeg ikke være med på.

Hvor tar du det fra at han var naken?

Stod at de dro på en improvisert badetur og at ingen av dem hadde med badetøy. Men det er jo ikke sikkert at han badet selvfølgelig. Uansett hadde jeg reagert hvis en voksen mann tok bilder av en naken 8 åring. Det er flott folk reagerer på slikt, uansett hvor tøft det er for de involverte. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lille? har du egentlig lest om saken før du uttaler deg? Han forteller hele situasjonen fra start til slutt. Barnet er 8 år gammel og autist. Han var heller ikke naken (hvor har du lest det? Har du bare lest overskriften? 

Han forklarte seg godt der og da. Han viste frivillig frem bildene som han hadde sendt til sin kone. Han sier også at han har forståelse for at de kom å sjekket når noen forbipasserende ringte det inn. Det er det at de kom tilbake like etterpå for å beslaget mobilen han reagerer på. De skulle ha lagt ballen dø da de fikk all fakta, med bevis, lagt foran seg på stedet. 

Anonymkode: bb795...28e

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Var det nødvendig å stille faren på utstilling utenfor blokka først, og så inni politibilen for avhør? Til spott og spe for naboer? De kunne tatt det inne (siden kona var der, og de hadde sett de uskyldige meldingene med tekst som var sendt) altså ikke av seksuell karakter. 

Anonymkode: 69b8f...9ee

• Liker 36
Skrevet

Stod at de dro på en improvisert badetur og at ingen av dem hadde med badetøy. Men det er jo ikke sikkert at han badet selvfølgelig. Uansett hadde jeg reagert hvis en voksen mann tok bilder av en naken 8 åring. Det er flott folk reagerer på slikt, uansett hvor tøft det er for de involverte. 

Hadde du reagert likt om det var moren i farens sted? Du spesifiserer voksen mann. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hva autisme har med saken å gjøre - barnet er jo ikke mindre 8 år gammelt (og burde derfor ikke vært nakent offentlig) fordi hun er autistisk?

Anonymkode: 8c6a7...43a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lille? har du egentlig lest om saken før du uttaler deg? Han forteller hele situasjonen fra start til slutt. Barnet er 8 år gammel og autist. Han var heller ikke naken (hvor har du lest det? Har du bare lest overskriften? 

Han forklarte seg godt der og da. Han viste frivillig frem bildene som han hadde sendt til sin kone. Han sier også at han har forståelse for at de kom å sjekket når noen forbipasserende ringte det inn. Det er det at de kom tilbake like etterpå for å beslaget mobilen han reagerer på. De skulle ha lagt ballen dø da de fikk all fakta, med bevis, lagt foran seg på stedet. 

"lille".. Det står at de dro på en improvisert badetur, der ingen av dem hadde badetøy. Tolket det til at han også badet. Og "lille" det er alltid to sider av en sak. Politiet har kanskje en litt annen versjon, men de kan ikke uttale seg. Sier ikke at det trenger å være to versjoner, men det er jo ofte slik. Synes likevel det er bra det blir tatt tak i. Tenk om han ikke var uskyldig? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Hadde du reagert likt om det var moren i farens sted? Du spesifiserer voksen mann. 

Skrev voksen mann, fordi i denne saken var det en voksen mann? Snakker vi om en annen sak her, der det ikke var en voksen mann? Hadde uansett reagert hvis en voksen tok nakenbilder av et barn på et sted som trolig ikke var så veldig synlig.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Igjen, har du lest saken?
Problemet er ikke det at noen varslet. Han skrev det jo selv at han har full forståelse for det. Og at han ønsket at de som varslet, tok kontakt med han først slik at han kunne ha forklart dem situasjonen. Men nordmenn flest er pingler og svake, så det å gå opp til folk før man ringer politi for en ikke-sak, det er ikke noe sjokkerende eller nytt. Han sier jo det selv også, at han har full forståelse for hvordan det kan se ut for utenforstående som ikke har all informasjon. 

Problemet hans er at han ble konfrontert av politi på stranden. Der viste han dem mobilen sin og forklarte situasjonen. Greit nok det. Så dro dem også ringte de han tilbake og da er han på en lekeplass. Sammen med politimennene så går de hjem til han fra lekeplassen. (de dro fra stranden også fra lekeplassen og hjem, på grunn av datterens eget ønske og når en autist ønsker noe, så er det ikke lurt å krangle) Så står de der å snakker utenfor hjemmet i lang tid og prater, hans kone er også der. Så tok de telefonen hans inn, altså tok beslag i den. Så ble han tatt inni politibilen og måtte ha et lite avhør til der. Noen dager senere så fikk de beskjed om at saken kom til å bli henlagt og han kunne da komme å hente mobilen sin. 
Altså, problemet er alt etter "greit nok det", det var totalt unødvendig og saken burde ha blitt løst ved første møtet. Det er det han reagerer på, ikke at noen varslet og ikke det at politiet dukket opp for en prat. 

Det er ingen oppegående som hadde reagert om noen tok bilder av et naken 2 åring på stranda. Denne jenta er 8, derfor reagerte folk. Problemet er, hun er 8 ja, men ikke i hodet og "etisk"-sett så er hun på lik linje som en 2 åring. En normalt fungerende 8 åring ville nok aldri ha godtatt å gå naken på en strand i all offentlighet og ihvertfall ikke bli tatt bilde av. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt hva autisme har med saken å gjøre - barnet er jo ikke mindre 8 år gammelt (og burde derfor ikke vært nakent offentlig) fordi hun er autistisk?

Stor forskjell på en normal 8 åring og en 8 åring som er autist. Veldig stor forskjell. Det kan ikke settes i samme bås, når det kommer til "sosiale normer" og væremåter. 

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre tar bilder av barna sine hele tiden, om de bader inne eller ute. Hadde du reagert likedan om det var mor?

Jeg tror definitivt han behandles på denne måten fordi han er mann.

De bryr seg ikke nødvendigvis om normer, de gjør det de vil. Å si "nei, vi mangler badedrakt, så kan ikke bade", kan føre til meltdown. Når hun ikke bryr seg selv, hvorfor skal andre bry seg? Det står også i artikkelen at å kommandere dette barnet til å gjøre som en vil er utenkelig. Ergo er det veldig lite sannsynlig at dette var fars forslag.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrev voksen mann, fordi i denne saken var det en voksen mann? Snakker vi om en annen sak her, der det ikke var en voksen mann? Hadde uansett reagert hvis en voksen tok nakenbilder av et barn på et sted som trolig ikke var så veldig synlig.. 

Si meg, ønsker du at han skal være skyldig? Først drar du "to sider av en sak"-kortet, sier at politiet vet mer enn de kan si, påstår at han var naken, og nå antar du at de var på en skjult plass? Har du lest hele artikkelen hvor politiet sier at de ikke har noen grunn til å gå videre med saken? 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stor forskjell på en normal 8 åring og en 8 åring som er autist. Veldig stor forskjell. Det kan ikke settes i samme bås, når det kommer til "sosiale normer" og væremåter. 

Skjønner forsåvidt det, men altså pappaen er jo normal og kan styre hvorvidt hun er naken offentlig? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner forsåvidt det, men altså pappaen er jo normal og kan styre hvorvidt hun er naken offentlig? 

Når det er normalt for denne familien at hun ikke bryr seg om hun er naken, så er det ikke plutselig et problem på en badestrand i mai. Han har nok ikke tenkt tanken en gang, noe jeg vil tro er normalt. Han er vant til at dette barnet er som hun er, noe alle foreldre er med sine barn, og da tenker man ikke nødvendigvis på hva andre rundt kan tenke og reagere på. 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Trondheim, og er skremt av denne historien. Skal det virkelig så lite til før man blir siktet? 

Anonymkode: 782fd...bf8

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun var ikke «naken offentlig», hun badet naken, på et sted uten mye folk (kun to damer jogget forbi). Er det virkelig galt for en 8-åring mener du? Du får det til å høres ut som hun gikk naken rundt inne i byen.

Anonymkode: 69df0...6ef

• Liker 23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...