AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #1 Skrevet 21. mai 2020 ... bør man investere i for å ha best mulig diversifisering? Jeg investerer akkurat nå i Handelsbanken Global Index Crit (A1 NOK) og har også tenkt til å investere i et annet index, kanskje Europa eller Norge. Er det noe vits å investere i for eksempel Danmark, Sverige, Finland osv eller bare bortkasta? Bruker nordnet for å kjøpe indeksfond Anonymkode: 67476...7ed
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #2 Skrevet 21. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: ... bør man investere i for å ha best mulig diversifisering? Jeg investerer akkurat nå i Handelsbanken Global Index Crit (A1 NOK) og har også tenkt til å investere i et annet index, kanskje Europa eller Norge. Er det noe vits å investere i for eksempel Danmark, Sverige, Finland osv eller bare bortkasta? Bruker nordnet for å kjøpe indeksfond Anonymkode: 67476...7ed Skal du ha diversering så har du det allerede i et globalt fond. Om du ønsker mer diversifisering så vurder å betal litt for aktivt forvaltede bransjefond. I de siste månedene har det vært greit å ha størst andel av investering i et helsefond som har hatt godt utvikling samtidig som andre fond har hatt en stor negativ utvikling. Men globale indexfond har allerede slike diversifiseringer innebygget, så da blir det egentlig mer hva du tror selv om fremtiden - og hvilke land eller bransjer som vil være vinnere og tapere. Anonymkode: 52640...16b
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #3 Skrevet 22. mai 2020 Om du har tro på enkelt regioner, så har du en mindre andel i slike indeksfond, f eks KLP Fremvoksende, KLP Norden, KLP Europa osv. Personlig ville jeg inkludert 10 - 15% i et Fremvoksende fond og Norden. Disse regionene er underrepresentert i globale fond. Husk å ta hensyn til kostnadene ved fondet. Ditt fond har 0,40%, mens KLP sitt Globale har 0,18% i avgift. Anonymkode: ea758...eab
Grandidosa83 Skrevet 22. mai 2020 #4 Skrevet 22. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal du ha diversering så har du det allerede i et globalt fond. Om du ønsker mer diversifisering så vurder å betal litt for aktivt forvaltede bransjefond. I de siste månedene har det vært greit å ha størst andel av investering i et helsefond som har hatt godt utvikling samtidig som andre fond har hatt en stor negativ utvikling. Men globale indexfond har allerede slike diversifiseringer innebygget, så da blir det egentlig mer hva du tror selv om fremtiden - og hvilke land eller bransjer som vil være vinnere og tapere. Anonymkode: 52640...16b Kloke ord. Som eksempel kan nevnes at jeg har gått inn i 5-6 forskjellige fond grunnet jeg synes å «bare» spare i et globalt indeksfond var litt kjedelig.. Fondet jeg har som har levert best avkastning over tid er dog dette (Klp aksjeverden indeks). Så kjedelig er bra, kan man si Forøvrig er det disse bransje/sektor fondene. Personlig har jeg nylig kjøp meg litt opp i Dnb teknologi, da det har levert god avkastning over tid og jeg har tro det kommer til å skje i fremtiden også. Helsesektor fond vurderer jeg fortløpende, men føler coronatidene tilfører en del usikkerhet. En sektor som kan bli gullkantet er såkalte «grønne» fond, men personlig jeg er også usikker her. I ene enden er det mye statsstøtte og fordeler for sektoren, mens i andre enden er det få «grønne» selskaper som tjener gode penger enda.. For meg er det å investere litt i forskjellige fond verdt det, da det bidrar til at sparingen blir mer gøy. Sistnevnte gjør at jeg sparer mer enn hvis jeg bare skulle hatt en passiv avtale. Å gå inn i bransjefond er uansett avkastning langt mindre risikofylt enn å kjøpe enkeltaksjer.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #5 Skrevet 22. mai 2020 Enig i at et fond er noe kjedelig, så har selv også 14 fond jeg sparer aktivt i. Hvor DnB Health Care og DNB Teknologi er de som historisk har gitt best avkastning for min del. Da vi gjekk inn i mars hadde jeg 30% av investeringene i DnB Health Care, noe som var gullkantet mht at dette fondet fekk bratt stigning. Har nå gått ut med 50% av dette fondet da jeg forventer noe tilbakegang på kort sikt grunnet gevinstsikring i aksjemarkedet for denne sektoren. Anonymkode: 52640...16b
Knirke Skrevet 22. mai 2020 #6 Skrevet 22. mai 2020 Jeg ser ikke helt poenget med å ha flere globale/europeiske indexfond, de vil jo mest sannsynlig investere i mange av de samme selskapene uansett... Jeg har i grunn aldr vært noe fan av indexfond, til tross for at mange mener det er den sikreste måten å investere penger på. Hovedindeksen i Oslo er jo ned 15% for året. Jeg har DNB Health Care og Kron teknologifond, og begge har gitt grei avkastning koronakrisen tatt i betraktning. Jeg kjøper mest enkeltaksjer med høy risiko, men det er mer for underholdningens del enn at jeg tror jeg skal bli rik av det
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #7 Skrevet 22. mai 2020 13 minutter siden, Knirke skrev: Jeg ser ikke helt poenget med å ha flere globale/europeiske indexfond, de vil jo mest sannsynlig investere i mange av de samme selskapene uansett... Jeg har i grunn aldr vært noe fan av indexfond, til tross for at mange mener det er den sikreste måten å investere penger på. Hovedindeksen i Oslo er jo ned 15% for året. Jeg har DNB Health Care og Kron teknologifond, og begge har gitt grei avkastning koronakrisen tatt i betraktning. Jeg kjøper mest enkeltaksjer med høy risiko, men det er mer for underholdningens del enn at jeg tror jeg skal bli rik av det Flere globale indexfond er selvfølgelig ingen vits i da disse vil ha identisk utvikling, mens regionale indexfond kan gi meravkastning om man velger rett region. Antar du ikke «gambler» med penger du ikke kan/ønsker å tape høyrisiko enkeltaksjer, men det et veldig lærerikt å gjøre endel handel i aksjer så det bør alle egentlig gjøre - men om man kjøper høyrisiko bør man følge godt med og ha på plass stoploss. Men sjansen for å bli rik i høyrisikoaskjer er skyhøyt mye større en å levere inn en lottokupong - bare pass på å ikke invester mer en du tåler å tape Anonymkode: 52640...16b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå