AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #1 Skrevet 21. mai 2020 Eller er det greit så lenge de ikke gjør det når du er tilstede, hjemme hos deg osv? Anonymkode: e9a2e...ab3
Snop Skrevet 21. mai 2020 #2 Skrevet 21. mai 2020 Det går helt fint, så lenge de ellers er snille med meg og andre. Blir selvsagt bekymret for dem hvis de bruker det ofte. 8
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #3 Skrevet 21. mai 2020 Ville ikke kutta ut noe pga det nei. Anonymkode: 7e4dd...9ca 1
pia mater Skrevet 21. mai 2020 #4 Skrevet 21. mai 2020 Kommer an på hva det er. Er det hasj så er det greit så lenge de ikke prater om det til meg, eller involverer meg i det på noe som helst vis. Er det tyngre stoffer hadde jeg nok tenkt meg om litt om jeg burde ta mer avstand. 2
Candiru Skrevet 21. mai 2020 #5 Skrevet 21. mai 2020 Kommer veldig an på, ting er ikke bare svart hvitt når det gjelder rus. 10
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #6 Skrevet 21. mai 2020 Nå har ikke jeg noen venner som bruker narkotika. Men om jeg hadde hatt det, hadde jeg kuttet de ut. Får en rykte på seg av å henge med dop folk blir en selv mistrodd for å bruke dop. En bekjent av meg hadde venner som brukte dop. Hun jobbet med sårbare mennesker, og hun mistet jobben sin. (Selv om hun ikke brukte dop). Det kom reaksjoner fra pårørende som gjorde at arbeidsgiver måtte gi henne sparken Anonymkode: ad9a6...222 6
Okapi Skrevet 21. mai 2020 #7 Skrevet 21. mai 2020 Jeg kan ikke se for meg at jeg hadde gjort det. Hvis de virkelig hadde vært på kjøret, hadde jeg kanskje tatt litt forholdsregler angående å invitere dem med hjem, for jeg vet at enkelte kan gå ganske langt for å skaffe penger for å finansiere bruken sin, men på den annen side har jeg ikke spesielt mye lett omsettelige greier man kan stappe i lomma.
Hr. Aktiv Skrevet 21. mai 2020 #8 Skrevet 21. mai 2020 Så lenge de ikke drar meg og mine inn i noe så gir jeg blaffen i hva folk foretar seg. Det får være opp til hver enkelt. De er voksne nok til å fatte sine egne avgjørelser. 6
Maestro Skrevet 21. mai 2020 #9 Skrevet 21. mai 2020 Har hatt venner som røyker hasj, å det var greit. Hadde ikke hengt med de som bruker tyngre stoffer nei.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #10 Skrevet 21. mai 2020 De kutter ut seg selv, prioriterer rusen over det meste, setter ikke lenger pris på vennskapelige samtaler eller vanlige aktiviteter venner gjør sammen, som film, mat, bowling, fest, fordi de blir så apatiske av både rusen, hangoveren og abstinensene. I ungdommen var jeg i en stor vennegjeng med 10 gutter og 5 jenter. 9 av de 10 guttene er nå rusmisbrukere som kommunen tar seg av, rulleblad har de fleste. Han som slapp unna er småbarnspappa, elektriker og virker lykkelig. Har ikke mistet noen venninner til rus. Jeg ble venn med en som nylig hadde vært på rehab, og jeg visste at sjansen for tilbakefall var stor, men det dreit jeg i så lenge han var edru da. Dessverre ble han forelska i meg selv om jeg var opptatt. Trist å miste en venn slik, han tålte ikke treffes mer pga sjalusi. Vet ikke hvordan han har det nå, men hadde tatt avstand ved tilbakefall og kun vært tilgjengelig på chat når han trengte støtte. Jeg holder meg unna alle situasjoner der rus kan forekomme. Vil ikke bli fristet eller presset, eventuelt lurt til å ta det (putte noe i drikken) eller ta noe ved et uhell. Dette inkluderer også å holde meg på fysisk avstand, samtidig som jeg kan gi virtuell støtte, men ikke prate om doser, ulike typer rusmidler og deres effekt, hvordan få tak i etc. Jeg er kun interessert i å snakke om veien til edruelighet. Anonymkode: 2df00...746 8
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #11 Skrevet 22. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har ikke jeg noen venner som bruker narkotika. Men om jeg hadde hatt det, hadde jeg kuttet de ut. Får en rykte på seg av å henge med dop folk blir en selv mistrodd for å bruke dop. En bekjent av meg hadde venner som brukte dop. Hun jobbet med sårbare mennesker, og hun mistet jobben sin. (Selv om hun ikke brukte dop). Det kom reaksjoner fra pårørende som gjorde at arbeidsgiver måtte gi henne sparken Anonymkode: ad9a6...222 Denne har jeg vanskelig for å tro på gitt.. «Vi må si deg opp fordi du er venn med «Jonas» og han har rykte på seg for å bruke dop». Anonymkode: fde21...1de 10
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #12 Skrevet 22. mai 2020 Både ja og nei. Har tidligere venner som ble «dophuer», (klarer ikke holde på jobb eller bolig, avtaler, osv.) Har prøvd å holde kontakt, men det ble for vanskelig pga. livsstilen deres. Disse har jeg ikke omgang med, men har en høflig tone om man treffes på butikken osv. Har nåværende venner som bruker hasj og av og til noe mer, dette hovedsakelig i helger på fest osv. Jeg merker helt ærlig ikke på dem at de bruker dette, annet enn lukten. De holder det skjult, og prater ikke om det. Så da plager det meg ikke. (Men har en teori om at de modererer seg når «ikke brukere» er tilstede.) Er selv helt imot all form for narkotika. Anonymkode: fde21...1de
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #13 Skrevet 22. mai 2020 Om det er LSD, MDMA, hasj og sopp en gang i blant.Helt greit.Bedre det enn alkohol hver helg typisk fredag og lørdagsfyll. Nei til alt annet dop. Anonymkode: 0c9e1...a28 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #14 Skrevet 22. mai 2020 Ja, det ville jeg gjort. Kuttet til og med ei venninne fordi typen drev med dop (kjøp og salg). Det miljøet vil jeg ikke ha noe med! Har mer eller mindre nulltoleranse tror jeg, også for hasj. Anonymkode: 4d58f...5d3 2
tøydokka Skrevet 22. mai 2020 #15 Skrevet 22. mai 2020 LSD, cannabis og sopp iblant er ingen grunn for meg til å kutte ut venner. Om det var snakk om tyngre stoffer, så ville jeg nok ikke kuttet de ut, men ville holdt mer avstand og satt grenser for kontakt. 5
Yoshi Skrevet 22. mai 2020 #16 Skrevet 22. mai 2020 Har ingen venner som driver med dop. Da er vi ikke kompitabel. 3
Gjest AnnaW Skrevet 22. mai 2020 #17 Skrevet 22. mai 2020 Kommer an på åssen vedkommende hadde vært som person, kunne sikkert vært en av de vennene jeg hadde møtt ute på kaffe en gang i blant...men ikke nærmere en det.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #18 Skrevet 22. mai 2020 Hadde en kamerat som sleit med rus alle bare dumpa han og jeg bestemte meg for å hjelpe han vekk fra det. Jeg sørget for å være der for han da han sleit med å holde seg vekk og i dag er han rusfri og har vært det i 15 år. Men pga av at det er ett lite sted så satte andre folk ut doprykter om meg fordi jeg hang med han så jeg fikk høre at jeg var narkoman og så begynte folk å ditche meg istedet. Så måtte forsvare meg for noe jeg overhodet ikke hadde gjort og ble tilogmed dumpet av familien. Tror det sterkeste jeg har tatt var morfin etter en operasjon adminstrirert av en lege. Bare forsterker min tro på at folk flest er full av faen her i landet. Anonymkode: 331ba...128 3
GjestSiden2006 Skrevet 22. mai 2020 #19 Skrevet 22. mai 2020 (endret) Narkotika? Jepp, kutter tvert. Nulltoleranse. Er jeg på fest hvor dette foregår, eller utested med venner og oppdager jeg dette, tenker jeg ikke "hva gjør de?". Jeg tenker "Hva pokker gjør jeg her??". Har null problem å kutte de på minuttet. Spør de meg rett ut, svarer jeg ærlig. Jeg har fått en del sure svar, men har skånet meg for så mye mye mer. Det er jo andres valg å gjøre det, det får konsekvenser. Har selv aldri prøv ut narkotika. Bodde alene i Oslo siden jeg var 19 år, og alene på hybel fra jeg var 17 år, måtte flytte pga. skolevalg. Og å havne i klypa her er ikke lurt. Situasjonen kan bli som; Kjenner noen som kjenner noen, så må man vente med noen for at de skal kjøpe av noen... huff nei. Jeg blir borte raskt som svint. Endret 22. mai 2020 av GjestSiden2006 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #20 Skrevet 22. mai 2020 Nå har jeg ingen venner som driver med narkotika, men hadde jeg hatt det, hadde jeg kuttet dem ut med engang jeg fikk vite det, eller hadde mistanker om det. Vil ikke ha narkomane i livet mitt. Anonymkode: b610d...e91 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå