Gå til innhold

Tråd over hva man må huske på av søknader og registreringer ifm. Svagerskap, fødsel, permisjon og tiden etter.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter mitt første barn og føler jeg ofte tilfeldigvis kommer over ting som må registreres, søknader osv. Fant f.eks. Nettopp ut tilfeldig på nett at far må fylle ut en farskapserklæring som bør gjøres før fødsel for å unngå ettersending. 

Andre ting man må vite?

Er 4 måneder på vei. Hvor langt på vei skal jeg være før jeg søker om foreldrepenger og permisjon? Og hvordan gjør jeg dette? Gjør man det selv på nett eller må jeg ringe NAV og få time på deres kontor eller? Hva trenger de av dokumentasjon? Skal snart på ultralyd. Skal jeg be jordmor om å få bekreftelse på termin som jeg sender til NAV eller? Vet ikke hvordan noe fungerer. 

Må jeg søke om barnetrygd eller kommer dette automatisk?

Flere ting man må huske i månedene før fødsel, rett før fødsel, i permisjonstiden, etter permisjonstiden, når er det normalt å ha ungen i barnehagen? Hvor lenge før må man søke? Osv osv. 

Anonymkode: d546a...fff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og er det bare NAV jeg søker permisjon hos og informerer arbeidsgiver, eller må jeg også skrive en søknad til arbeidsgiver om å få ta permisjon da?

AnonymBruker
Skrevet

Barnetrygd kommer av seg selv. Dette med farskap tror jeg de ordner på helsestasjon, vet ikke ettersom jeg er gift og det går automatisk. Foreldrepenger kan tidligst søkes etter uke 26, men ville ventet til det er ca 6 uker igjen. Du må ha en terminbekreftelse fra lege eller jordmor. Noen steder må du søke permisjon hos arbeidsgiver, dette varierer. Bhg søkes før 1. mars året du ønsker opptak i august eller ved behov. 

Anonymkode: 48d4b...a10

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnetrygd kommer av seg selv. Dette med farskap tror jeg de ordner på helsestasjon, vet ikke ettersom jeg er gift og det går automatisk. Foreldrepenger kan tidligst søkes etter uke 26, men ville ventet til det er ca 6 uker igjen. Du må ha en terminbekreftelse fra lege eller jordmor. Noen steder må du søke permisjon hos arbeidsgiver, dette varierer. Bhg søkes før 1. mars året du ønsker opptak i august eller ved behov. 

Ååå. Jeg trodde man kunne ha barnet i barnehagen fra når tid på året man ville etter at det var fylt 12 måneder. Tenkte å ha barnet i barnehagen fra mars når begge våre permisjoner og ekstra ferie er over. Er det bare opptak hvert år i august?

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ååå. Jeg trodde man kunne ha barnet i barnehagen fra når tid på året man ville etter at det var fylt 12 måneder. Tenkte å ha barnet i barnehagen fra mars når begge våre permisjoner og ekstra ferie er over. Er det bare opptak hvert år i august?

Nei, men det er ikke alle steder du får barnehageplass utenom hovedopptaket. Du kan alltids søke, men må da være innstilt på å være hjemme lenger enn planlagt eller betale for en plass du ikke bruker. Vi har vært heldig, fikk plass i desember og mars til våre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nå er det bare et opptak. Men det kan være lokale forskjeller, og noen steder kan man komme inn tidligere om det er plass. Ta en ringerunde til barnehagene og spør når den tid kommer. 

Anonymkode: 00077...6c2

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere må nok ha barnepass eller ulønnet permisjon fram til august. 

Anonymkode: 057f5...13d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fint søke og stå på venteliste i de fleste kommuner, men det er ikke vanlig at kommunene legger opp til at det skal finnes ledige plasser i mars, så der kommer rett og slett an på kapasiteten i kommunen din. :)  Det vanligste er vel å ta ut ulønnet perm/ferie frem til august.

Anonymkode: 0dc41...ae9

• Liker 1
Skrevet

https://familie.nav.no

Du kan søke om foreldrepenger fra 22.uke, dette gjør du inne på nav sine sider. Snakk med arbeidsgiver ang.søknad om permisjon da dette er individuelt :)

Vi søkte foreldrepenger og trengte derfor ikke terminbekreftelse fra jordmor. Tror det kun er de som skal søke på engangsstønad som trenger det. 

Farskapserklæring fylte jordmor ut på første kontroll etter den ordinære ultralyden (her i uke 18). Far måtte være med for å signere, og grunnen til at dette skjedde etter den ordinære ultralyden var fordi jordmor måtte ha termindatoen (og ikke min menstermin).

Barnetrygt kommer automatisk etter at barnet er født.

Det med barn i barnehagen kan det være forskjeller på, så undersøk hva som gjelder i din kommune mtp.søknadsfrist og når de har opptak :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er utdatert info. Nå kan du søke fra uke 22, arbeidsgiver sender inn inntektsinformasjon når det er 4 uker igjen til permisjon (ikke termin). Du trenger ikke terminbekreftelse lenger hvis du skal søke om foreldrepenger, kun hvis du skal ha engangsstønad.

Du må snakke med arbeidsgiver ang permisjon, noen steder krever at du søker men det er kun en formalitet for de skal ha en veldig god grunn for å kunne nekte deg permisjonen du ønsker.

Søknadsfrister og opptak i barnehage avhenger av hvor i landet du bor. Noen steder er det samme frist uansett når på året ungen er født, andre steder er det flere. F eks i oslo søker du 1.mars for plass i aug og sep, og 15.aug hvis barnet er født i oktober eller november. Du kan være heldig å få plass på våren, men mange steder er dette umulig.

Du søker om foreldrepenger på nav.no. Barnetrygd kommer automatisk. Hvis du ikke er gift med barnefar må han signere på at han er far, det kan gjøres hos jordmor eller lege før fødsel, på sykehuset etter fødsel eller hos skatteetaten ved fysisk oppmøte.

Det er egentlig ikke så vanskelig. Les på nav.no eller sjekk ut facebooksiden deres, nav foreldrepenger for masse info og kalkulatorer for beregning av lengde på permisjon og inntekt.

Anonymkode: d6f0f...c5f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er utdatert info. Nå kan du søke fra uke 22, arbeidsgiver sender inn inntektsinformasjon når det er 4 uker igjen til permisjon (ikke termin). Du trenger ikke terminbekreftelse lenger hvis du skal søke om foreldrepenger, kun hvis du skal ha engangsstønad.

Du må snakke med arbeidsgiver ang permisjon, noen steder krever at du søker men det er kun en formalitet for de skal ha en veldig god grunn for å kunne nekte deg permisjonen du ønsker.

Søknadsfrister og opptak i barnehage avhenger av hvor i landet du bor. Noen steder er det samme frist uansett når på året ungen er født, andre steder er det flere. F eks i oslo søker du 1.mars for plass i aug og sep, og 15.aug hvis barnet er født i oktober eller november. Du kan være heldig å få plass på våren, men mange steder er dette umulig.

Du søker om foreldrepenger på nav.no. Barnetrygd kommer automatisk. Hvis du ikke er gift med barnefar må han signere på at han er far, det kan gjøres hos jordmor eller lege før fødsel, på sykehuset etter fødsel eller hos skatteetaten ved fysisk oppmøte.

Det er egentlig ikke så vanskelig. Les på nav.no eller sjekk ut facebooksiden deres, nav foreldrepenger for masse info og kalkulatorer for beregning av lengde på permisjon og inntekt.

Anonymkode: d6f0f...c5f

Jeg søkte om foreldrepenger for en uke siden og da kom det opp at jeg måtte legge til terminbekreftelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skan du lage en tråd?

All informasjon finnes på NAV.no og det er det enkelt forklart.

Ville heller forholdt meg til dette enn en en uoversiktlig tråd på KG full av merkelige synsinger fra kreti og pleti.

Anonymkode: bf3d4...625

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg søkte om foreldrepenger for en uke siden og da kom det opp at jeg måtte legge til terminbekreftelse. 

Det skal ikke trenges hvis du er ansatt ifølge nav.no. Kun hvis du er frilanser eller skal ha engangsstønad. 

Skrevet
On 5/21/2020 at 11:31 PM, AnonymBruker said:

Og er det bare NAV jeg søker permisjon hos og informerer arbeidsgiver, eller må jeg også skrive en søknad til arbeidsgiver om å få ta permisjon da?

Det må du sjekke med arbeidsgiver om.

On 5/21/2020 at 11:50 PM, AnonymBruker said:

Det generelle er at barn født des-aug starter i august, og sept-nov starter måneden de er 12mnd. Men man kan være heldig og få plasser utenom hovedopptak. Sjekk reglene for din kommune.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt du trenger å vite om foreldrepenger står her: https://familie.nav.no

Alt du trenger å vite om barnehageplass får du ved å google «barnehageplass + navn på din kommune».

Alt du trenger å vite om permisjon og arbeidsiver får du ved å kontakte arbeidsgiver eller lese på intranett/personalhåndbok.

Anonymkode: 4b4ad...714

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt om foreldrepenger står på NAV sine sider.

Alt det andre, slik som farskapserklæring skjer på en måte av seg selv. Dette ordnet vi på helsestasjonen. Navneregistering får du mail om fra altinn. Barnetrygd kommer av seg selv. Syntes ikke det var mye å ordne i det hele tatt, jeg :) 

Anonymkode: 590e1...190

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om opptak i barnehagen til fristen 1. mars med oppstart i august, men betale for en plass du ikke bruker frem til neste mars når du ønsker barnet skal starte i barnehagen..det gjorde vi..(begynte i barnehagen i februar). (Dersom kommunen din bare har 1 frist altså).

Anonymkode: 925d1...bf2

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan søke om opptak i barnehagen til fristen 1. mars med oppstart i august, men betale for en plass du ikke bruker frem til neste mars når du ønsker barnet skal starte i barnehagen..det gjorde vi..(begynte i barnehagen i februar). (Dersom kommunen din bare har 1 frist altså).

Det er egentlig en dum løsning. Siden ts ikke har krav på bhg plass det året. Bhg fyller opp med de som har krav om plass først. Resten går etter alder (eldste først). Så hvis bhg har en ledig plass når en kommer i mars kunne en søk når som helst på året når det nærmer seg med oppstart mars og bare betalt fra da :)

Anonymkode: e606e...b8a

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dumt å si frist 1. Mars. Mange kommuner har frist før 1. Mars.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er slettes ikke mulig overalt. Mange kommunale barnehager krever feks at man tar i bruk plassen etter senest 3 uker. 

Anonymkode: 3dbf3...30f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...