Gå til innhold

Hvor mange dager i uken ønsker dere hjemmekontor?  

89 stemmer

1. 1. Hjemmekontor

• 1 dag i uken
      9
    • 2 dager i uken
      20
    • 3 dager i uken
      20
    • 4 dager i uken
      9
    • Fast hjemmekontor
      31

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har hatt hjemmekontor i koronatiden, ville dere takket ja til å ha det fast? Hva om dere kunne velge hvor mange dager i uken dere ville hatt hjemmekontor, hvor mange hadde dere valgt?

Anonymkode: 91a0c...845

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, absolutt! Jeg håper at dette i større grad nå blir en valgmulighet. Tidligere fikk vi vite at dette ikke var mulig på vår jobb, men etter snart 10 uker med hjemmekontor er dette motbevist. Ikke bare er produktiviteten god, den er til og med økende. 

Jeg jobber i åpent landskap, og jeg har fått en helt ny og bedre hverdag. Finnes ikke noe bedre enn hjemmekontor, jeg stortrives! Så jeg håper det blir permanent! 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, SPOCA said:

Ja, absolutt! Jeg håper at dette i større grad nå blir en valgmulighet. Tidligere fikk vi vite at dette ikke var mulig på vår jobb, men etter snart 10 uker med hjemmekontor er dette motbevist. Ikke bare er produktiviteten god, den er til og med økende. 

Jeg jobber i åpent landskap, og jeg har fått en helt ny og bedre hverdag. Finnes ikke noe bedre enn hjemmekontor, jeg stortrives! Så jeg håper det blir permanent! 

Facebook og twitter har oppdaget det samme, og vil innføre fast hjemmekontor for de som ønsker det. Det er jo virkelig så mange fordeler, blant annet kan man jobbe for et firma som ligger dårlig til geografisk. Altså et firma fra distriktene som sliter med å få arbeidskraft kan ha ansatte i Oslo, og folk fra byene kan jobbe i distriktene uten å flytte dit. Gevinst for de fleste parter. Jeg tror nok mange sjefer i utgangspunktet har vært skeptiske til at folk kan gjøre jobben sin like godt eller bedre om de ikke overvåkes. Kontorlandskap har også mye med kontroll å gjøre, mange vil ikke at de ansatte skal "gjemme seg bort" på et kontor. Selv om mange ville gjort en bedre jobb når de sitter i fred. 

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Facebook og twitter har oppdaget det samme, og vil innføre fast hjemmekontor for de som ønsker det. Det er jo virkelig så mange fordeler, blant annet kan man jobbe for et firma som ligger dårlig til geografisk. Altså et firma fra distriktene som sliter med å få arbeidskraft kan ha ansatte i Oslo, og folk fra byene kan jobbe i distriktene uten å flytte dit. Gevinst for de fleste parter. Jeg tror nok mange sjefer i utgangspunktet har vært skeptiske til at folk kan gjøre jobben sin like godt eller bedre om de ikke overvåkes. Kontorlandskap har også mye med kontroll å gjøre, mange vil ikke at de ansatte skal "gjemme seg bort" på et kontor. Selv om mange ville gjort en bedre jobb når de sitter i fred. 

Det er jeg enig i. 

Jeg jobber i et amerikansk firma, hvor tillit mellom ansatte og arbeidsgiver er heller lav. Der er det jo ganske vanlig at man skal overvåkes, noe som både er slitsomt og utmattende, spesielt fordi vi som jobber i Norge tross alt er vant til en tillitsbasert organisasjon. Det er derfor stor forskjell mellom den norske ledelsen og den amerikanske. Den norske ledelsen har omfavnet dette og har vel egentlig hele tiden ønsket hjemmekontor som en mulighet, mens amerikanerne har holdt igjen. Men altså: vi har gjort det bedre økonomisk i april/mai enn f.eks februar/mars. Og det er gledelig - for alle parter, og det motbeviser amerikanerne så til de grader. 

Så vel. Hell i uhell, denne koronaen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, SPOCA said:

Det er jeg enig i. 

Jeg jobber i et amerikansk firma, hvor tillit mellom ansatte og arbeidsgiver er heller lav. Der er det jo ganske vanlig at man skal overvåkes, noe som både er slitsomt og utmattende, spesielt fordi vi som jobber i Norge tross alt er vant til en tillitsbasert organisasjon. Det er derfor stor forskjell mellom den norske ledelsen og den amerikanske. Den norske ledelsen har omfavnet dette og har vel egentlig hele tiden ønsket hjemmekontor som en mulighet, mens amerikanerne har holdt igjen. Men altså: vi har gjort det bedre økonomisk i april/mai enn f.eks februar/mars. Og det er gledelig - for alle parter, og det motbeviser amerikanerne så til de grader. 

Så vel. Hell i uhell, denne koronaen.

En annen ting er jo at det faktisk løser problemet med overbelastet kollektivtransport. Kapasiteten er jo helt sprengt på enkelte tidspunkter. Og mindre biltrafikk har jo vært ønskelig lenge. Det har blant annet vært mye snakk om å parkere halvparten av bilene på dager med høy luftforurensning. Hvis alle de bilistene skal inn på buss og trikk blir det totalt kaos, mens kan disse bilistene ha hjemmekontor er det null problem. At så mange firmaer har kontorlandskap har mest med økonomi og plasshensyn å gjøre, de kan spare store penger på å ha folk på hjemmekontor isteden. Hvis jeg må tilbake til det åpne landskapet ville det uansett vært en bedre hverdag og mindre støy hvis halvparten var hjemme. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt hjemmekontor siden i høst, men det er i hovedsak pga sykdom og tilrettelegging. Ideelt sett ville jeg gjerne hatt 2 dager på kontor, og 3 dager på hjemmekontor i uken :) 

Jeg savner effektiviteten som kommer med å sitte sammen med andre når vi gjør større prosjekt sammen, og litt av det sosiale, men jeg trives mye bedre med å sitte for meg selv. Konsentrerer meg mye bedre også uten så mange avbrytelser i løpet av dagen. Å slippe å dra ut med kollektivtransport eller bil er også et pluss for meg. 

Anonymkode: 19039...a20

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ideelt sett ville jeg gjerne hatt 2 dager på kontor, og 3 dager på hjemmekontor i uken :) 

Anonymkode: 19039...a20

Enig!

Effektene av dette kunne vært betydelige. Tenk på veiene inn til byene. De er jo store nok mesteparten av tiden, det er bare et par timer i døgnet de har for lite kapasitet. Om vi kunne ha endret trafikkmønsteret hadde vi kanskje kunnet droppet veiprosjekter som ofte koster mange milliarder kroner. 

Lilevel ser jeg absolutt verdien i å ha kontoret som et sted for samhandling og relasjonsbygging så en dag eller to i uka på kontoret hadde vært perfekt syns jeg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker at jeg trenger litt sosial kontakt, så jeg vil ikke ha fast hjemmekontor. Men 2-3 ganger i uken hadde vært fint faktisk. Jeg er mye mer effektiv hjemme, for på jobb er det meg kollegaene spør når de lurer på noe/ikke skjønner noe, så det er mye avbrytelser.  Hjemme er det ikke avbrytelser nå etter en liten tilvenning i begynnelsen av koronatiden.  

Men jeg synes det hadde vært fint å se kollegaene mine litt og. Det er jo viktige diskusjoner som kommer spontant når en lurer på noe som vi går glipp av nå. Man ringer ikke alle opp på Teams fordi man har et lite spørsmål eller undring liksom.

På hjemmekontor sparer jeg reisevei, så da kan jeg hente i barnehagen mye tidligere også. Dagen blir mye hyggeligere hjemme når jeg henter tidligere og har forberedt middagen før jeg henter.

Anonymkode: 22923...20f

• Liker 4
Skrevet

Jaaaa, hjemmekontor 4ever! ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hjemmekontor fast fra før. Tar noen turer til hovedstaden for å delta på møter og se kollegaer en gang i mnd. Jeg trives ekstremt godt med det, men savner alltid kollegaene når jeg drar. Sparer så mye tid i en hverdag med småbarn og mye logistikk, dessuten jobber jeg et sted som fra før av kommuniserer mye digitalt og er veldig godt tilrettelagt for det. 

Anonymkode: 6321d...4e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker meg permanent hjemmekontor! Som småbarnsforelder er tidsklemma en konstant utfordring, og med 8 timer på jobb pluss reisevei (og barn som helst ikke skal være alt for mange timer i barnehagen) er det et evig stress for å rekke alt. Dersom reisevei til jobb elimineres har vi plutselig tid til «alt» vi har behov for å få unna i løpet av en dag. Jeg er definitivt mer produktiv på hjemmekontor, både fordi jeg slipper unødvendige avbrytelser og småprat rundt kaffemaskinen, og fordi jeg setter såpass pris på tilliten at jeg jobber langt mer enn hva jeg ellers ville ha gjort, og gjør meg tilgjengelig i langt større grad enn ellers. Da jeg fortsatt fikk ha hjemmekontor jobbet jeg til og med en times tid på feriedagen min, fordi jeg fikk et par telefoner. Det hadde jeg aldri giddet ellers. 

Bra for miljøet er det også, når man unngår unødvendig transport. Også er det bra for vår privatøkonomi siden vi slipper månedskort/betale for (dyr) parkering, samt at det hadde vært bedre for arbeidsgiver å slippe å måtte betale for unødvendig store lokaler.  

Anonymkode: b9a60...6b9

AnonymBruker
Skrevet

Virker som om alle vil ha hjemmekontor. Når alle er enige om noe, burde det være verdens enkelste sak å innføre. Når man ikke trenger å overbevise sjefen om hjemmekontor, fordi han elsker det selv, så lurer jeg på hva som kommer til å bli flaskehalsen for innføring av permanent hjemmekontor som over hele fjøla.

Anonymkode: 21f8f...4db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker meg permanent hjemmekontor. Men ser ut til at vi skal tilbakeføres til arbeidsplassen i midten av juni, dessverre. Er deilig å kunne starte å jobbe nesten med en gang man har stått opp (har fleksitid). Kan jobbe litt fleks på kvelden hvis jeg trenger fleks til å avspasere. Deilig å slippe å gå til og fra jobb, og å kunne se på serier mens jeg spiser en bedre lunsj... Føler jeg blir mer produktiv og motivert også fordi jeg trives så godt med hjemmekontor. Så får bare nyte det så lenge det varer, sjefen har sendt e-post om at vi SKAL tilbake til arbeidsplassen og det er uaktuelt å fortsette med hjemmekontor, samtidig sier sjefen at det har fungert over all forventning og at produksjonen faktisk har økt... 

Anonymkode: db9c0...b14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For første gang i livet, med unntak av språkreisen i 2003, er jeg "lykkelig" igjen. Følelsen av tvang har vært en klam hånd over tilfredsheten min helt siden barnehagen. Jeg har aldri likt støy, mange mennesker og trange rammer å føyes inn i. Husker jeg drømte om å rømme som 6-åring, ville hjem fra barnehage. Deretter var det barneskole, ungdomsskole og videregående. Drømte om å kunne få være i fred med mitt. Gjorde mye lekser på rommet mitt, men hatet å måtte være innesperret hele dagen, bli overvåket, rapportert, få anmerkning for fravær, lystre, obey obey. Fikk gode karakteter, men trengte armslag til å tenke.

Så ble arbeidslivet nok et " fengsel" hvor du må være tilstede uansett om du har mye på agendaen eller en mindre produktiv dag. Du må og du skal. Vært så deppa pga. det livet og hatt en nedtur i vinter.

Å få være hjemme, jobbe hjemmefra, har virkelig gjort livet til en lek. Jeg yder med lyst. Det er lystbetont, ikke tvang. Har jeg en dårlig dag, kan jeg sette på en klesvask eller ta meg en kjapp lur. Har jeg en god og produktiv dag, kan jeg yde uten forstyrrelser.

Måtte det vare

Anonymkode: e8719...345

Skrevet

Det siste året har jeg jobbet mye 1-2 dager med hjemmekontor i uken. Jeg trivdes veldig godt med denne balansen mellom å jobbe litt hjemme og resten av tiden på kontoret. Etter nesten 3 måneder med bare hjemmekontor gleder jeg meg til å starte opp igjen på arbeidsplassen. Jeg fungerer nok best med en overvekt med tilstedeværelse på arbeidsstedet og muligheten til å jobbe hjemme ved behov eller på dager hvor ettermiddagen er litt mer hektisk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Virker som om alle vil ha hjemmekontor. Når alle er enige om noe, burde det være verdens enkelste sak å innføre. Når man ikke trenger å overbevise sjefen om hjemmekontor, fordi han elsker det selv, så lurer jeg på hva som kommer til å bli flaskehalsen for innføring av permanent hjemmekontor som over hele fjøla.

Anonymkode: 21f8f...4db

Nja, man risikerer jo at sjefen gjør hjemmekontor fast for seg selv, mens undersåttene må tilbake på jobb. Det er blant annet mange sjefer som er veldig begeistret for kontorlandskap for de ansatte, men har eget kontor selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter normalt hjemme 2 dager i uken. Er på reise 1-2 dager i uken. Og på kontoret 1-2 dager i uken. 

De siste ukene har jeg vært hjemme 5-3 dager i uken. Og på kontoret 0-2 dager i uken.

Ønsker meg tilbake til normalen. Hjemmekontordagene er akkurat som før. Men tempoet på kontoret er labert. Og jobben er noe mer monoton uten reisedøgn og kundemøter. 

Anonymkode: a21f5...019

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nja, man risikerer jo at sjefen gjør hjemmekontor fast for seg selv, mens undersåttene må tilbake på jobb. Det er blant annet mange sjefer som er veldig begeistret for kontorlandskap for de ansatte, men har eget kontor selv. 

Jeg er sjef. Jeg ser jo hva som blir produsert, og hvem som trenger oppfølging. Enkelte egner seg rett og slett ikke for hjemmekontor, mens andre igjen oppmuntrer jeg til å sitte mer hjemme da jeg ser de gjør det bedre her enn i et landskap. Kan jo tenke meg at en av disse som egentlig har "gjemmekontor" raskt kommer med slike uttalelser som du gjør her. 

Og ja, jeg sitter i landskapet når jeg er inne. Og jeg er primært inne for å følge opp medarbeidere, og bruker da 100% av min tid på diskusjoner og veiledning, i motsetning til hjemme der jeg får unna egen jobb. 

Anonymkode: a21f5...019

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne ikke tenke meg permanent hjemmekontor, mest fordi jeg savner kollegene mine og det sosiale. Og når man sitter fast, så er det bedre med brainstorming på et kontor enn over skype eller zoom. Men jeg håper at bedriften jeg jobber i, skaffer seg noen laptoper sånn at man av og til kan jobbe hjemme. Fordi det har ikke vært en mulighet de 3 årene jeg har jobbet der. Selvom jeg vet at kolleger fra andre land, har den muligheten. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt permanent hjemmekontor i to år og jeg elsker det! Men jeg har aldri engang møtt kollegene mine. De bor rundt omkring i verden. Det hender jeg savner å ha noe sosialt, men det å være helt fri til å reise hvor jeg vil i verden når jeg vil, er verdt det.

Anonymkode: 8b45c...3ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...