Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skrevet en bachelor. Lurte litt på om jeg skulle ha et bilde under tittel. Leitet litt på nett og logget meg inn på en bildetjeneste som lot deg få en prøveperiode på en måned der du kunne bruke 10 bilder med passe oppløsning.

Jeg er ikke teknisk, så en medstudent hjalp å laste ned bildet fra siden (USA tror jeg) som var litt forvirrende. 
Oppdaget at min medstudent hadde kjøpt bildet og jeg hadde trekk på konto på 400 kroner😱

Jeg sendte melding til bildetjeneste at det var en misforståelse, planen var bare gratis prøveperiode.

De sa det var Ok, og jeg brukte ikke bildet i oppgaven.

Nå skal jeg lage poster og burde hatt et bilde likevel. Jeg har slettet bilder jeg «kjøpte», men har et skjermbilde av det.

Kan jeg få store problemer om jeg bruker dette bilder? Er det kriminelt? Jeg er litt skvetten og ser for meg sensor ringer bildetjeneste i USA og jeg stryker, for å sette det litt på spissen😅

Hva hadde du gjort?

Har leitet etter andre bilder. Men de passer ikke. Betale 400 på nytt er ikke aktuelt. 

Anonymkode: 69acf...281

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytt

AnonymBruker
Skrevet

Finn et nytt bilde. Sjansen for at dette blir en sak er sannsynligvis minimal ja - men dette er bachelor oppgave og ikke en phd hvor tematikken kan være esoterisk så jeg nekter å tro at du ikke kan finne fair use bilde til oppgaven.

Hadde for to år siden en lengre sak på grunn av at noen brukte bilder i et elektronisk dokument distribuert til kundene våre som vi ikke hadde rett til å bruke. Jeg orker ikke å legge ut om detaljer men jeg brukte utrolig mye tid på å løse saken selv om de økonomiske konsekvensene viste seg til slutt å være trivielle (89 dollar endte vi på mens den interne kostnaden for begge sider var sikkert 100x ganger større enn de 89 dollar 🙄).

Anonymkode: 1b97e...afc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har skrevet en bachelor. Lurte litt på om jeg skulle ha et bilde under tittel. Leitet litt på nett og logget meg inn på en bildetjeneste som lot deg få en prøveperiode på en måned der du kunne bruke 10 bilder med passe oppløsning.

Jeg er ikke teknisk, så en medstudent hjalp å laste ned bildet fra siden (USA tror jeg) som var litt forvirrende. 
Oppdaget at min medstudent hadde kjøpt bildet og jeg hadde trekk på konto på 400 kroner😱

Jeg sendte melding til bildetjeneste at det var en misforståelse, planen var bare gratis prøveperiode.

De sa det var Ok, og jeg brukte ikke bildet i oppgaven.

Nå skal jeg lage poster og burde hatt et bilde likevel. Jeg har slettet bilder jeg «kjøpte», men har et skjermbilde av det.

Kan jeg få store problemer om jeg bruker dette bilder? Er det kriminelt? Jeg er litt skvetten og ser for meg sensor ringer bildetjeneste i USA og jeg stryker, for å sette det litt på spissen😅

Hva hadde du gjort?

Har leitet etter andre bilder. Men de passer ikke. Betale 400 på nytt er ikke aktuelt. 

Så dårlig råd har du ikke.

Anonymkode: 48702...35c

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan få problemer av dette, særlig i og med det blir mer og mer vanlig med automatikk som kan sjekke opphav av bilder. Så hvor det kommer ifra har veldig mye å si, og når det kommer fra en tjeneste som lever av å salg av slike bilder, vil jeg tro de bruker slike systemer.

Det er selvsagt lite mulighet for at firmaet kan "ta deg", men sjansen er der. Det som er desto mer sannsynlig er at sensor kjører søk på bildet ditt (man kan google et bilde for eksempel), og ser at du har benyttet bilde uten rettigheter. Du skal uansett ha kilde til bildet/kreditering, og det vil bli bare dumt av deg å gjøre dette.

Jeg ville gått på google, stilt inn bildesøket til å kun gjelde bilder der du har rettigheter til gjenbruk, og funnet et nytt. Ev. tatt noe selv, om det er passende.

Dette har vært et hett tema hele veien da jeg studerte for noen få år tilbake, og på det universitetet var det veldig fokus på å sjekke slikt.

Anonymkode: 9d7f5...13d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det alene kan være grunnlag for stryk er jeg litt usikker på, det kan du sjekke i reglementet for der du studerer. Det er uansett grunnlag for å gi deg redusert karakter, og for å gjøre sensor misfornøyd.

Når man veier fordeler opp mot mulige ulemper synes jeg dette virker åpenbart.

AnonymBruker
Skrevet

Bilde på bacheloroppgaven er bare kleint. Ser mer prof ut uten bilde. 

Anonymkode: 2df84...f08

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det bestemmer du? :klo:

Anonymkode: 39bf7...5d5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke sensor ringer bildetjenesten så lenge kilden ser legit ut. 

Når det er sagt, husk at etikk er en viktig del av enhver bachelor/master/phd-oppgave, og det å "stjele" innhold fra andre er dårlig skikk. Jeg hadde nok ikke risikert min oppgave sånn i tilfelle. 

Som de andre sier her, bilde på fremsiden er ikke nødvendig selv om det kanskje ser fint ut. 

Anonymkode: de4c7...36d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

400kr for en student i slutten av semesteret er mye, jo. Vedkommende har nok langt viktigere ting å bruke de kronene på enn et digitalt bilde.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva du leter etter bilde av, men det finnes gratis stockphoto-tjenester også, som f.eks. Pixabay, Pexels, Unsplash osv. Wikimedia Commons har også mye du fritt kan bruke.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har rettighetene til bildet kan du ikke bruke det. Da får du vurdere om det er verdt 400 kroner eller ikke. Tydeligvis har bildet en verdi, siden du ønsker å bruke det. Ellers ville jeg sjekket om det finnes tilsvarende bilder hos Pixabay, Unsplash, osv. (mange gode forslag over her). 

I verste fall får du tilsendt en heftig faktura, og du kan også gjøre det vanskelig for utdanningsinstitusjonen din hvis du bruker materiale du ikke har rettigheter til. Dette kan også komme i lang tid etter at du har levert oppgaven.

Anonymkode: 5a6fd...206

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke sensor ringer bildetjenesten så lenge kilden ser legit ut. 

Når det er sagt, husk at etikk er en viktig del av enhver bachelor/master/phd-oppgave, og det å "stjele" innhold fra andre er dårlig skikk. Jeg hadde nok ikke risikert min oppgave sånn i tilfelle. 

Som de andre sier her, bilde på fremsiden er ikke nødvendig selv om det kanskje ser fint ut. 

Det er absolutt ikke noe behov at sensor ringer bildetjenesten for å finne ut at det er plagiert. Vi har fine verktøyer som forteller oss hvor et bilde kommer ifra, og det å i det hele tatt skape noe "fuss" rundt det er bare tullete å gjøre. Særlig all den tid TS faktisk tenker å bruke bildet på en ulovlig måte.

Bilder skal krediteres, og dette bør gjøres etter boka. Å sjanse på dårligere karakter bare for å ha med et bilde virker helt merkelig, da må bildet være en sentral del av oppgaven i så fall. Og uansett grunn - det er ikke lov å bruke andres bilder uten samtykke.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...