Gå til innhold

videreutdanne seg fra grunnskolelærer 5-10kl til lektor 8-13kl

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt lektor 8-13. kl i oslo, men er ikke sikkert jeg kommer inn. Vurderte å søke på universitetet i sørøst-norge og evt pendle, men for å slippe det; er det mulig å ta grunnskolelærer 5-10kl på nla i oslo, og ta ekstra fag eller lignende etter mastergraden for å bli kvalifisert til å undervise på vgs? hvordan foregår evt denne prosessen?

Anonymkode: 243c8...ba3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

tror dette er tilnærma umulig, da må du ta en ny bachelor i undervisningsfag 

Anonymkode: 2a16d...877

AnonymBruker
Skrevet

evn nye årsstudium 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer litt ann på hvilke fag du skal ta? Jeg går siste semester på 5-10 nå, og mange av mine venner som ble ferdige i fjor har fått seg jobb på vgs med denne utdannigen hvertfall. Nå er jo også 5-10 blitt master, så jeg ser for meg at dette kan bli enda lettere å få jobb på vgs for kullene etter oss. Mange jeg kjenner ønsker å jobbe på vgs, men valgte å ta grunnskolelærerutdanningen fordi det er mye bedre og mer pedagogikk og praksis på denne utdanningen fremfor lektorutanningen. 

Anonymkode: 90749...30a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

du har jo ikke den faglige kompetansen som trengs...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

du har jo ikke den faglige kompetansen som trengs...

er derfor jeg lurer på om det er mulig å ta ekstra fag osv

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det kommer litt ann på hvilke fag du skal ta? Jeg går siste semester på 5-10 nå, og mange av mine venner som ble ferdige i fjor har fått seg jobb på vgs med denne utdannigen hvertfall. Nå er jo også 5-10 blitt master, så jeg ser for meg at dette kan bli enda lettere å få jobb på vgs for kullene etter oss. Mange jeg kjenner ønsker å jobbe på vgs, men valgte å ta grunnskolelærerutdanningen fordi det er mye bedre og mer pedagogikk og praksis på denne utdanningen fremfor lektorutanningen. 

oi takk for bra svar, skal ta norsk og samfunnsfag. men trodde det var ulike krav om antall studiepoeng per fag, og det som skilte grunnskolelærer og lektor, vet du om man kan f eks ta mer nordisk etter femte år og bli kvalifisert?

AnonymBruker
Skrevet

videregående skoler som er i byer krever at du har 8-13 profesjon, eller en master i undervisningsfaget....ved vgs skoler der de har problemer med rekruttering så kan du få jobb BA pluss ppt eller 5-10 men da med ekstra årsstudium/bachelor i undervisningsfaget. dette er fordi de 60 stp du tar fra 5-10 ikke er på et høyt nok nivå faglig, de er tilpasset 5-10.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg har vært i samme situasjon som deg ts og jeg kan ikke forstå ab..30a. Jeg har prata med både fagansvarlige ved universiteter og høyskoler samt rektorer ved vgs i byen. det høres veldig rart ut at flere helt nyutdannede fra 5-10 skal få jobb ved vgs. hvor bor du ab..30?

• Liker 1
Skrevet

okei siden det ikke er mulig å jobbe på vgs med grunnskolelærerutdanning, nytt spørsmål; vet noen om det er sannsynlig at det kommer restplasser på lektor på bakkenteigen? snittet er atm "alle kommer inn"

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

oi takk for bra svar, skal ta norsk og samfunnsfag. men trodde det var ulike krav om antall studiepoeng per fag, og det som skilte grunnskolelærer og lektor, vet du om man kan f eks ta mer nordisk etter femte år og bli kvalifisert?

Da får du jo et master i ett av fagene, og som jeg har forstått er det like mange studiepoeng på disse utdanningene. Men man stiller jo dårligere enn dem som har 8-13 utdanningene pga av fokusene i fagene er forskjellige. Men det kommer nok ann på i hvilken by man vil jobbe og hvor mye kompetanse man får. Men mine norsklærere på vgs var alle adjunkter (er bare 4 år siden jeg gikk ut), så man vil jo stille sterkere nå som det også er blitt 5. årig utdanning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har vært i samme situasjon som deg ts og jeg kan ikke forstå ab..30a. Jeg har prata med både fagansvarlige ved universiteter og høyskoler samt rektorer ved vgs i byen. det høres veldig rart ut at flere helt nyutdannede fra 5-10 skal få jobb ved vgs. hvor bor du ab..30?

Ja det er kanskje litt uvanlig, ikke vet jeg, men de fikk nå hvertfall jobb på vgs som adjunkter. Jeg bor i Trondheim. Var kanskje ikke så mange søkere da.

AnonymBruker
Skrevet

masteren du tar på nye 5-10 er veldig rettet didaktisk mot ungdomsskolen, så jeg tror faktisk ikke det vil hjelpe noe særlig i forhold til vgs. masteroppgaven skal gjøre deg bedre som pedagog, ikke som en fordypelse i undervisningsfagene

AnonymBruker
Skrevet

men hvem tror det blir restplasser på bakkenteigen? pleier det å bli det

AnonymBruker
Skrevet

pleier det å være restplasser på lærerutd? aldri sett før..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

pleier det å være restplasser på lærerutd? aldri sett før..

har vært det på nla og den i drammen hvertfall

AnonymBruker
Skrevet

nla er en privatskole så sjansen større, men kan jo være du har flaks- vær tidlig ute ihvertfall :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da får du jo et master i ett av fagene, og som jeg har forstått er det like mange studiepoeng på disse utdanningene. Men man stiller jo dårligere enn dem som har 8-13 utdanningene pga av fokusene i fagene er forskjellige. Men det kommer nok ann på i hvilken by man vil jobbe og hvor mye kompetanse man får. Men mine norsklærere på vgs var alle adjunkter (er bare 4 år siden jeg gikk ut), så man vil jo stille sterkere nå som det også er blitt 5. årig utdanning. 

På 5-10 får man ikke en master som rent faglig sett (f.eks i engelsk eller biologi) er på samme nivå som hvis man har en «vanlig» master i engelsk eller biologi. Siden det faglige nivået er rettet inn mot undervisning på 5.-10.-trinn, og mye tid brukes på nettopp det å lære å lære bort, og ikke på ren undervisning i engelsk eller biologi.

Det er rett og slett forskjellige masterutdanninger med ulike mål, som gir ulik kompetanse. 

Anonymkode: 2cf2e...0cc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...