Gå til innhold

Paranoid personlighetsforstyrrelse eller bare normal ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter å googler om alt mulig, kom over en artikkel om paranoid personlighetsforstyrrelse. Leste symptomene og tenkte.. herregud dette kan jo nesten være meg. 
jeg stoler på folk og jeg deler gjerne av meg selv. Jeg føler meg hverken forfulgt eller noe sånt. Tror heller ikke at folk baksnakker meg. 
MEN er ganske sårbar for kritikk, kan bære nag til folk som har sviktet meg. 
jeg tror dette er fordi jeg har opplevd å bli dårlig behandlet på en arbeidsplass en gang, og jeg hadde en venninnegjeng som fyrste meg ut, som snakket dritt om meg, og ting jeg har sagt i fortrolighet ble brukt mot meg. 
tror mest jeg er «brente barn lekser ikke med ilden» typ. 
er generelt ikke skeptisk på folk, men har opplevd så mange kjipe folk som har dolket meg i ryggen. 

blir veldig takknemlig for svar 

Anonymkode: a8e2e...c34

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det er kun en psykolog/ psykiater som kan gi deg svar på det du spør om.

AnonymBruker
Skrevet

Du må gå til psykolog som setter diagnose. Alle kjenner seg igjen i mange symptomer om de googler seg frem

Anonymkode: c2ee0...128

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres helt normalt ut det du skriver. 

Anonymkode: f8643...a90

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres helt normalt ut det du skriver. 

Anonymkode: f8643...a90

Takk. Tror ikke jeg er paranoid selv.. men vet jeg ble mer skeptisk til folk etter at gamle sjefen var grusom mot meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har paranoid personlighetsforstyrrelse og det er ganske mer enn å være sårbar for kritikk og bære nag over lengre tid. 

Jeg stoler generelt lite på andre mennesker, tror de fleste mennesker er slemme eller har vonde baktanker, selv om jeg har mann og noen venner. Med engang jeg blir skeptisk til andre blir jeg sur på de. 

Jeg analyserer andre konstant i jakt på å se om jeg finner ut om de har baktanker med det de gjør. Hvert eneste ord, hver eneste blikk, kroppspråk osv. Hvis noen er interessert i meg tenker jeg de har baktanker meg det. Jeg feiltolker andres handlinger og tar meg fort nær av ting som andre ikke hadde reagert på. 

Jeg kan være og virke veldig kald, hard og sint, men er en slags forsvarsmekanisme for å ikke få folk for tett innpå. Jeg kan være hyggelig mot folk, men skepsisen er alltid i bakhodet. 

Konspirasjonsteorier var noe jeg var veldig engasjert i før. 

Med mer.

Men går i terapi og blitt mye bedre nå. Jeg har aldri hatt kjærlige og omsorgsfulle voksne rundt meg når jeg var barn og ungdom. Jeg ble seksuelt misbrukt som barn i mange år, mobbet, omsorgssvikt etc. Lærte tidlig at jeg hadde liten verdi og andre var slemme, skulle jeg få til noe måtte jeg gjøre alt på egenhånd da jeg ikke kunne stole på noen. Uhyre slitsomt å leve slik og det er en tung personlighetsforstyrrelse, men som psykriateren sier, diagnosen er ikke hugget i stein og jeg kan absolutt bli kvitt dette med mye jobbing. Jeg har også andre diagnoser. 

Anonymkode: 95dbe...d65

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For at det skal være personlighetsforstyrrelse så skal du helst ha hatt dette fra du var svært ung, du må kjenne deg igjen i mer enn bare et par ting og de tingene må hende ofte. Ikke bare en hendelse for lenge siden, litt av og til f.eks. Mange ganger, hver dag, hver uke. Og som AB sier ovenfor så henger det gjerne sammen med omsorgssvikt når man var barn.

Anonymkode: a5f5e...d20

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For at det skal være personlighetsforstyrrelse så skal du helst ha hatt dette fra du var svært ung, du må kjenne deg igjen i mer enn bare et par ting og de tingene må hende ofte. Ikke bare en hendelse for lenge siden, litt av og til f.eks. Mange ganger, hver dag, hver uke. Og som AB sier ovenfor så henger det gjerne sammen med omsorgssvikt når man var barn.

Anonymkode: a5f5e...d20

Bra! Jeg vil helst ikke ha det. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er normalt å kjenne seg igjen i symptomer på psykiske lidelser. Jeg har et par personlighetsforstyrrelser, og kan kjenne meg igjen i trekk fra andre personlighetsforstyrrelser uten at noen psykologer har reagert på det.

Anonymkode: 319c1...729

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...