Gå til innhold

Burde jeg ringe barnevernet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en litt ubehagelig situasjon jeg er i. Jeg er inngiftet i en familie, og vi har barn på samme alder. Mannen min har sagt ifra, men han er litt snill og foreldrene til barnet tar det ikke særlig bra. 

De passer ikke på han! Han er uten oppsyn, flere ganger har han løpt ut døra ut i hagen/gata og uten klær, de tror han ikke vil ha på klær og jeg har aldri hatt problemer med å kle på han. Sjeldent jeg ser han med klær tbh.. Han leker med verktøy uten oppsyn, klatrer på ting som ikke skal klatres på. Han har kommet til oss og vært hos oss lenge før en eller annen kommer og spør om han er hos oss. Han er tre år.. De burde jo vite det? Vi bor ganske så nære hverandre så veien hit er trygg, men jeg blir jo stressa av tanken likevel. Han har autismesymptomer, men jeg leste på nett at det like gjerne kan være omsorgssvikt.. Stakkars barn. De holder ham hjemme og null venner. 

De er flere voksne (søsken), de burde jo klare å passe på en treåring? Jeg gjør selvsagt mitt og passer på ham når han er hos oss, men jeg er alene hele tiden og blir litt vanskelig med dobbelt opp ansvar, særlig når foreldrene ikke kommuniserer med meg og spør om jeg kan passe ham og bare sender han over.. 😕

Vurderer å ringe barnevernet.. Burde jeg? 

Anonymkode: 66010...693

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt!!

Anonymkode: 16420...aed

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ringer barnevernet vil de skjønne at det er deg som melder utifra hva du sier. Så da må du gå fram med navnet ditt, som også kan bli et styr i familien i ettertid. 
vet du om foreldrene har problemer av noe slag? Er de i jobb? Hvordan fungerer de ellers? 
foreslår at du tar den vanskelige praten med foreldrene og forklarer de hvordan du opplever dette. Kanskje de skjerper seg og endrer seg 

Anonymkode: 5852c...27f

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ringe politiet en gang han er ute alene på vift? Når de kommer kan møte dem og forklare hvem han er.

De trenger et støkk..

Anonymkode: 0a55a...778

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å ringe politiet en gang han er ute alene på vift? Når de kommer kan møte dem og forklare hvem han er.

De trenger et støkk..

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ringer barnevernet vil de skjønne at det er deg som melder utifra hva du sier. Så da må du gå fram med navnet ditt, som også kan bli et styr i familien i ettertid. 
vet du om foreldrene har problemer av noe slag? Er de i jobb? Hvordan fungerer de ellers? 
foreslår at du tar den vanskelige praten med foreldrene og forklarer de hvordan du opplever dette. Kanskje de skjerper seg og endrer seg 

Anonymkode: 5852c...27f

Ja, jeg sier selvsagt ifra, advarer osv.. Driter i om det blir styr, han fortjener trygghet. De jobber ikke, men den ene har helseproblemer, den andre skylder på helsen, men er ikke så alvorlig. De fungerer noenlunde, men ting som er frivillig gjør de helst ikke. Mannen min måtte bli med skoleavslutning fordi foreldrene ikke gadd. Samme med 17 mai feiring i fjor. Barnehagen truet med bv, så de tok han ut, og han skal begynne i en ny en til høsten en gang. Håper de ser tegninga..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De trenger et støkk..

Genialt 😊takk

AnonymBruker
Skrevet

Ja dette høres ut som en barneverne sak. 

Anonymkode: 4e07a...fe8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eventuelt skrive en detaljert anonym melding. Gjerne så konkret som mulig, med beskrivelser av hendelser. Lettere for bv å jobbe ut fra det. Hilsen barnevernkonsulent :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når selv barnehagen synes at det er bekymringsfullt nok til å melde til BV, så synes jeg at du bør melde. Merkelig at de ikke meldte likevel da de tok barnet ut av barnehagen? Eller er det ikke lov om de ikke går der på meldetidspunktet? Synes at det er enda mer bekymringsfullt når de i tillegg tar barnet ut av barnehagen.

Anonymkode: 8847f...330

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når selv barnehagen synes at det er bekymringsfullt nok til å melde til BV, så synes jeg at du bør melde. Merkelig at de ikke meldte likevel da de tok barnet ut av barnehagen? Eller er det ikke lov om de ikke går der på meldetidspunktet? Synes at det er enda mer bekymringsfullt når de i tillegg tar barnet ut av barnehagen.

Anonymkode: 8847f...330

Det synes jeg og.. :/de burde jo meldt, veldig rart at de ikke gjorde det. Kanskje de har gjort det og jeg ikke vet om det, det er fullt mulig :)

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt skrive en detaljert anonym melding. Gjerne så konkret som mulig, med beskrivelser av hendelser. Lettere for bv å jobbe ut fra det. Hilsen barnevernkonsulent :)

De kommer til å skjønne at det er meg, så skriver nok under med fullt navn.. Men siden du er bv konsulent, synes du det er en god grunn? De trenger jo veiledning, og tar det som sagt ikke fra familie eller noen.. 

Skrevet

Det hadde jeg gjort! Sånne foreldre virker late..

Skrevet (endret)
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det synes jeg og.. :/de burde jo meldt, veldig rart at de ikke gjorde det. Kanskje de har gjort det og jeg ikke vet om det, det er fullt mulig :)

De kommer til å skjønne at det er meg, så skriver nok under med fullt navn.. Men siden du er bv konsulent, synes du det er en god grunn? De trenger jo veiledning, og tar det som sagt ikke fra familie eller noen.. 

Enig i det du skriver her. Viktig at foreldrene får litt veiledning av barnevernet eller familie teamet i kommunen. 

Endret av Sunnys
AnonymBruker
Skrevet

Er de norske? Jeg spør fordi noen kulturer er mer avslappa når det gjelder å følge opp barna, leke med de, passe på at de har riktige el nok klær, faste måltider, tar lett på at barn skal ha sykkelhjelm, ikke leke med farlig verktøy, ikke leke med fyrverkeri o. l

Anonymkode: 6926c...d04

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er de norske? Jeg spør fordi noen kulturer er mer avslappa når det gjelder å følge opp barna, leke med de, passe på at de har riktige el nok klær, faste måltider, tar lett på at barn skal ha sykkelhjelm, ikke leke med farlig verktøy, ikke leke med fyrverkeri o. l

Nei, men samtidig føler jeg at dette er veldig spesielt. De andre i familien er ikke slik, definitivt mer avslappet, men dette er ille. 

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er god grunn og fare for skjevutvikling hos barnet. Foreldrene trenger grundig foreldreveiledning.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men samtidig føler jeg at dette er veldig spesielt. De andre i familien er ikke slik, definitivt mer avslappet, men dette er ille. 

Det høres ut som om de har lite selvinnsikt og forståelse for hva foreldrerollen går ut på. Er de veldig unge foreldre? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som om de har lite selvinnsikt og forståelse for hva foreldrerollen går ut på. Er de veldig unge foreldre? 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er god grunn og fare for skjevutvikling hos barnet. Foreldrene trenger grundig foreldreveiledning.

De gjør det, det er så mye mer jeg reagerer på, men vil ikke bli gjenkjent.. Virker som foreldrene ikke gidder å sette seg inn i hvordan ting kan bli bedre. Jeg vet at de er frustrert fordi de andre barna er annerledes fra yngste.. Men langt ifra oppegående. Eldste barnet på 15 har visst aldri gått i butikken alene. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, sent i  tretti åra 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg henvendte meg anonymt til bv ang min svigersøsters barn. Den anonyme meldingen skal du formulere bra vagt. Hun skjønte med engang at det var jeg som hadde ringt og laget et sant h i hele familien. Hun er den dag i dag for dum til å skjønne at det var hennes eksmanns voldelige adferd som bekymret meg og at hun var stilt i et bra lys i denne saken fordi hun er omsorgsfull og snill med ungene, men ikle slipper til forsi hun er fullstendig overkjørt av en psykopat. Ungene er store nå, og hadde vel ikke klart seg om jeg ikke hadde ringt. Men den dag i dag er keg det sorte fåret i familien forsi jeg kontaktet bv.  Jeg må si jeg har liten tillit til måten bv ansatte går frem på etter dette..... jeg ringer de aldri igjen. 

Anonymkode: 8217b...cb9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde store problemer med far til barna.  Bv var på banen. De holdt for min skyld papirer unna han. Helt til en ny saksbehandler begynte,  da far fikk alt.

Stoler aldri på de igjen.

Anonymkode: 84fb6...9f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...