Gå til innhold

Noen som bruker p-pillen Microgynon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har sinnsykt med mensen blødning. Sånn at jeg må løpe fra senga med papir mellom beina om morgen 😒 

legen anbefalte microgynon.

noen som har erfaring med dei ang mensen? ☺️

Anonymkode: d0c67...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sinnsykt med mensen blødning. Sånn at jeg må løpe fra senga med papir mellom beina om morgen 😒 

legen anbefalte microgynon.

noen som har erfaring med dei ang mensen? ☺️

Anonymkode: d0c67...27f

Ja. Blør mindre med den føler jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ikke menstruasjon på p-piller, er hele vitsen med prevensjon. Mange opplever mindre bortfallsblødning ved bruk av p-piller. Men du må ikke ha bortfallsblødning om du ikke vil. Bare fortsett på nytt brett. 

Anonymkode: 44c4d...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du har ikke menstruasjon på p-piller, er hele vitsen med prevensjon. Mange opplever mindre bortfallsblødning ved bruk av p-piller. Men du må ikke ha bortfallsblødning om du ikke vil. Bare fortsett på nytt brett. 

Lol. Man har da absolutt fortsatt mens ved normal bruk av p-piller. Poenget er å hindre eggløsning slik at man ikke blir gravid;-) Jeg har gått på mikrogynon i mange år, og det gjorde nok blødningene litt mindre kraftige.

Anonymkode: 8eddd...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Lol. Man har da absolutt fortsatt mens ved normal bruk av p-piller. Poenget er å hindre eggløsning slik at man ikke blir gravid;-) Jeg har gått på mikrogynon i mange år, og det gjorde nok blødningene litt mindre kraftige.

Nei, du har ikke mens. Du har bortfallsblødning

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, du har ikke mens. Du har bortfallsblødning

Potato Potato

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når du skriver dette så stemmer det med meg også.. vet ikke om det eer p pillene som gjør det, men har også sterkere blødninger på dette merket 

Anonymkode: 7ea54...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg får vel klippe og lime inn svaret jeg gir til alle som spør om andres erfaringer med hormonprevensjon:

Det er en grunn til at alt av helsepersonell alltid sier at man ikke skal spørre andre om råd når det gjelder hormonprevensjon. Og den grunnen skyldes at alle har forskjellig hormonbalanse i kroppen. Derfor vil hormonprevensjon gi forskjellige bivirkninger fra person til person. Et preparat som fungerer perfekt for noen, kan gi kraftige bivirkninger hos andre. Erfaringene du eventuelt vil få fra andre her, er med andre ord verdiløse for deg. Vil heller anbefale deg å kontakte lege eller gynekolog for å diskutere dette.

Anonymkode: 455be...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det man har når man går på p-piller er noe som kalles bortfallsblødning, det er ikke det samme som vanlig mens, og er også en fullstendig unødvendig ting å gå gjennom hver måned. Mange leger har begynt å anbefale å ta minimum tre brett piller på rappen før man evt velger å ta en pillefri uke.
Selv har jeg brukt Microgynon i veldig mange år og etter at jeg leste en artikkel om p-pillenes begynnelse, hvor det ble spesifisert at bortfallsblødningen er unødvendig, spurte jeg legen min om dette var riktig og hun svarte at det var det.
Etter det sluttet jeg å ha pillefri hver måned og heller ta en gang i året, men etter 2014 har jeg ikke hatt en eneste pillefri uke, og heller ingen gjennombruddsblødning.

TS;
Microgynon er den p-pillen som blir anbefalt for kvinner med feks PCOS eller endometriose for å lette blødningen, eller for å slutte å ha pillefri uke, mye fordi det er en enfase-pille, det er altså samme mengde hormoner i alle pillene på brettet.
Det er en godt utprøvd pille med lite hormoner i. Da jeg fortsatt hadde bortfallsblødninger, blødde jeg vesentlig mindre enn før.

Endret av Minya
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg har brukt den, fungerte helt greit, men syntes ikke jeg fikk mindre blødninger slik jeg var "lovet". Hadde ingen bivirkninger ellers. Når det er sagt ser du av svarene her at det ikke er noen grunn til å anbefale å ha blødning hver måned, slik det står i bruksanvisningen at du skal. Så du kan trygt bruke den f.eks 3 mnd i strekk før du tar en pause og får blødning. Trenger du langvarig prevensjon anbefales p-stav eller hormonspiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Jeg har gått på Microgynon siden 2014 og har aldri klart å hoppe over mensen. Blør gjennom uansett, og får enorme smerter, slik at jeg må ta pillefri uke med én gang. Smertene blir for store, nesten verre enn menssmerter når man har endometriose. Men det gjorde jeg også på Loette.

Mulig det er bare sånn p-pillene er på meg? 

Anonymkode: 9a1b2...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har gått på Microgynon siden 2014 og har aldri klart å hoppe over mensen. Blør gjennom uansett, og får enorme smerter, slik at jeg må ta pillefri uke med én gang. Smertene blir for store, nesten verre enn menssmerter når man har endometriose. Men det gjorde jeg også på Loette.

Mulig det er bare sånn p-pillene er på meg? 

Anonymkode: 9a1b2...5ba

Jeg har endometriose, og kan gå 4-6 mnd før jeg begynner og spotte og få kramper. Først ved fysisk aktivitet, så nærmere 6 mnd skjer det av å bare ligge på sofaen.

Tar en pillefri uke, og får resatt kroppen. Så er det nye 4-6 mnd.

Når jeg ha e pillefri uke, er krampene veldig mye mindre enn uten p-piller. Ibux/naproxen og paracet fungerer faktisk. Blødningen er også veldig lett.

P-piller fungerer ulikt på alle. Som er en grunn til at man skal teste ut et merke selv. Man vet aldri hva man selv vil oppleve. Jeg har veldig få bivirkninger. Jeg gråter mer enn normalt. Men det er eneste jeg kan si at jeg opplever.

Anonymkode: 5baf5...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Microgynon i 5 år fra 16-21 år. Vondt i hodet hele VGS flest når jeg sluttet forsto jeg at det var hormonene. Hadde heller satt inn en spiral. 

Anonymkode: 2cc8c...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt microgynon i 8 år nå. Sluttet for en mnd siden (planlegger barn). Å jeg har hoppet over de pillefrie ukene mange mange ganger. Hadde ingen problemer med blødninger med de pillene. Men, folk reagerer forskjellig. Du må bare prøve. 

Anonymkode: 80fe1...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...