AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #1 Del Skrevet 21. mai 2020 Jeg har et spørsmål angående egenandelen på bilforsikring (det gjelder ikke meg). For eksempel, hvis jeg hadde vært veldig uheldig å ha rygget inn i en bil som sto stille, og jeg og den andre bilisten hadde meldt det inn til forsikringsselskapene våre. Det har blitt skader både på min bil og den andre bilen. Jeg vet at jeg må betalte egenandelen for eventuelle skader på min bil. Det er ikke noe egenandel på ansvarsforsikring, og ansvarsforsikringen dekker jo materielle skader som har oppstått på den andre bilen eller eventuelt personskade. Spørsmålet mitt er da, må jeg betale egenandelen til den andre bilisten siden det er jo min feil at jeg rygget i bilen? Anonymkode: d68f9...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #2 Del Skrevet 21. mai 2020 Den andre betaler ikke egenandel. Det gjelder kun hvis man benytter kasko. Anonymkode: 71266...857 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Determegja Skrevet 21. mai 2020 #3 Del Skrevet 21. mai 2020 Siden det er den ene sin skyld så er det dennes forsikringsselskap med egenandel som dekker skaden. Så ingen egenandel på bil to. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #4 Del Skrevet 21. mai 2020 55 minutter siden, Determegja skrev: Siden det er den ene sin skyld så er det dennes forsikringsselskap med egenandel som dekker skaden. Så ingen egenandel på bil to. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den andre betaler ikke egenandel. Det gjelder kun hvis man benytter kasko. Anonymkode: 71266...857 Jo, jeg vet at det er ikke den andre bilisten som betalter egenandelen sin, men jeg må vel ikke dekke både min egenandel og den andre bilisten sin egenandel? Anonymkode: d68f9...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Determegja Skrevet 21. mai 2020 #5 Del Skrevet 21. mai 2020 Det er ingen egenandel på den andre da den andres forsikringsselskap ikke er involvert. Din egenandel dekker skaden på begge bilene 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #6 Del Skrevet 21. mai 2020 58 minutter siden, Determegja skrev: Det er ingen egenandel på den andre da den andres forsikringsselskap ikke er involvert. Din egenandel dekker skaden på begge bilene Aha! Takk! Jeg har hørte om en person som måtte betale både sin egenandel og den andre bilisten sin egenandel da det var skade på begge bilene. Det var derfor jeg lurte. Anonymkode: d68f9...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Determegja Skrevet 21. mai 2020 #7 Del Skrevet 21. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Aha! Takk! Jeg har hørte om en person som måtte betale både sin egenandel og den andre bilisten sin egenandel da det var skade på begge bilene. Det var derfor jeg lurte. Anonymkode: d68f9...3cd Rart. Regner med at det er to egenandeler ved delt skyld men da må vel begge betale Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #8 Del Skrevet 21. mai 2020 Ingen egenandel ved ansvarsskade når det gjelder private kjøretøy. (Dette kan stille seg annerledes dersom det gjelder næring). Forsikringsselskapet til motpart vil kreve ditt forsikringsselskap for erstatning. Du vil kunne få et bonustap, og det er da det du «betaler» for skaden. mulig du vil måtte betale halvparten av motparts egenandel ved skylddelingssak, men da vil jo dette gjelde også for motparten i et slikt tilfelle. Anonymkode: fc3c9...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #9 Del Skrevet 21. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen egenandel ved ansvarsskade når det gjelder private kjøretøy. (Dette kan stille seg annerledes dersom det gjelder næring). Forsikringsselskapet til motpart vil kreve ditt forsikringsselskap for erstatning. Du vil kunne få et bonustap, og det er da det du «betaler» for skaden. mulig du vil måtte betale halvparten av motparts egenandel ved skylddelingssak, men da vil jo dette gjelde også for motparten i et slikt tilfelle. Anonymkode: fc3c9...2e4 Ja men hvis jeg tar på meg skylden, noe det er fordi jeg rygget inn i en bil som sto stille. Da betaler jeg bare min egenandel hvis jeg bruker kaskoforsikring for å dekke eventuelle skader på min bil? For å dekke skader på motparten sin bil, så blir det dekket av ansvarsforsikringen. Anonymkode: d68f9...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #10 Del Skrevet 22. mai 2020 Forsikringsselskapet kan kreve regress da, dersom skaden er gjort med forsett eller det er snakk om grov uaktsomhet. Anonymkode: 7f15a...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå