Conal Skrevet 21. mai 2020 #1 Skrevet 21. mai 2020 (endret) Hva religion og filosofi er, er et system for å tenke på virkeligheten. De fremsetter visse faktiske påstander om hva virkeligheten er og hvordan den fungerer. De gir deg visse forklaringer og begrunnelser. Det er i utgangspunktet en virkelighetsmodell. Det er hva religion er. Det er hva filosofi er. Noen av dem virker bedre enn de andre. Noen av dem virker sannere enn de andre. Noen av dem virker noe fornuftige og andre veldig latterlige og langt der ute og gale. Det er virkelig antitesen om religion og filosofi. Hvis du tror at vitenskapen er antitesen til filosofi og religion, så har jeg nyheter til deg, det er det faktisk ikke. Vitenskap er faktisk mye nærmere filosofi og religion enn opplysning er. Opplysning er ikke en modell. Det tenker ikke på virkeligheten. Det er ikke teoretisering eller å sette begrunnelser der ute. Det prøver ikke å være klar over virkeligheten. Det er ganske enkelt å være virkeligheten. Det er å være en med virkeligheten selv. Uten mental skravling er den vanlige tråden mellom religion og filosofi og vitenskap at det er mye teoribygging og mental skravling hele tiden. Du vil merke det at når du tenker på filosofi, religion eller vitenskap, må du tenke, og tenke er en aktiv prosess. Så, hva er det motsatte av å tenke? Det er ikke tenking. Å tenke er måten vi gjør fremskritt på. Å tenke er slik vi finner sannhet. Det er akkurat det paradigmet vi stiller spørsmål ved her. Hva om det å tenke ikke var den rette måten å finne sannhet og tenke på, faktisk skiller deg fra sannheten? Kan det være mulig? Sinnet ønsker å teoretisere. Sinnet ønsker å bygge teorier. Sinnet ønsker å hevde visse fakta om virkeligheten. Det er veldig vanskelig å stoppe sinnet. Når du stopper tankene, skjer det noe veldig kraftig. I utgangspunktet blir du opplyst. Det er en veldig annen ting enn bare en annen religion eller filosofi. Trikset er at du veldig enkelt kan ta opplysning og gjøre den om til en religion eller en filosofi. Selv innen vitenskap teoretiserer sinnet. Det kan ikke bare se på noe objektivt. Opplysningsprosessen er prosessen med å fjerne alle disse forutinntatte forestillinger, alle disse teoriene du har om virkeligheten, slik at du faktisk kan smelte til virkelighet. Når du endelig smelter inn i den, blir du virkeligheten selv. Det er noe som verken religion, filosofi eller vitenskap kan tilby deg. Det er en veldig kraftig, livsendrende opplevelse. Nihilisme er ikke opplysning fordi nihilisme er en filosofi. Det er en måte å tenke på virkeligheten. Opplysning er en måte å ikke tenke på virkeligheten i det hele tatt. Det er visse overfladiske paralleller mellom de to, men en av de viktigste forskjellene er at nihilisme fører til dette dystre, mørke synet på virkeligheten, som om virkeligheten er meningsløs og formålsløs. Derfor bør du være trist og deprimert fordi det ikke er noe poeng å leve. Det er den mørke nihilismen. Opplysning er faktisk denne veldig lette, positive erkjennelsen, fordi det du innser er at, ja, det er ikke noe poeng og det er ingen mening i livet. Men dette er faktisk en veldig positiv og flott ting fordi det faktum at livet ikke har noen mening selv ikke har noen mening. Den opplyste personen driver ikke med mental onani. Det gjør ikke noe i tankene hans at det ikke har noen mening fordi du bare er virkelighet. Virkeligheten eksisterer bare for sin egen skyld, og dette er en veldig vakker erkjennelse. Se for deg det slik. Se for deg at du sitter fast i en matrise, som i filmen the matrix, og nå må jeg komme og redde deg. Og jeg er utenfor matrisen. Hvordan redder jeg deg hvis jeg er utenfor og du er inne? Jeg må komme inn i matrisen og bruke falsenheten i matrisen for å fortelle deg at matrisen er falsk, slik at du kan bryte ut. Men faren er at hvis jeg kommer inn i matrisen og forteller deg: Hei, alt her er usant, må du gjenkjenne: Ja, alt her er usant, og også han er falsk, og alt det han sier er usant. Han er ikke ekte fordi han bare er en del av matrisen. Hvis jeg kommer utenfor matrisen, kan jeg se hva som faktisk er reelt. Endret 21. mai 2020 av Conal
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå