Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På det lokale sykehjemmet har de, til stor glede for beboerne, en katt. Katten går fra fang til fang og lever herrens glade dager. Den har også vist seg å ha stor terapeutisk effekt, særlig på pasienter som har demens eller er uten språk.

Katten ble ikke anskaffet "med vilje", men dukket bare opp en dag og flyttet inn. Ingen forsøk på å finne eieren gav noe resultat, så katten ble bare boende.

Så ble der ansatt en ny sykepleier som viste seg å være hyperallergisk. Hun krevet selvfølgelig katten fjernet. Kommunen hadde ingen mulighet til å omplassere sykepleieren til andre arbeidsoppgaver. 

Hva er riktig? Si opp sykepleieren eller omplassere katten? Kan man i det hele tatt si opp noen på det grunnlaget? 

Sykepleieren visste selvsagt ikke om katten da hun søkte jobben og det ble heller ikke opplyst om det i ansettelsesprosessen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan man ikke si opp sykepleieren på dette grunnlaget.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Katt, helt klart.

Anonymkode: a65e6...a98

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det letteste er vel å bare si til denne overfølsomme damen at det er frivillig å jobbe der? Katten kom først.  Når det er sagt, synes jeg det er en uting med dyr på sykehjem. Mange demente som er stygge med dyr. 

Anonymkode: 89ed3...fe3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Man kan da ikke si opp noen på grunn av allergi. Dumt for dem at de ikke opplyste om at det var katt der. 

Anonymkode: 22371...678

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det letteste er vel å bare si til denne overfølsomme damen at det er frivillig å jobbe der? Katten kom først.  Når det er sagt, synes jeg det er en uting med dyr på sykehjem. Mange demente som er stygge med dyr. 

Overfølsom? Er det virkelig det du ønsker å kalle noen som er hyperallergiske? Veit du i det hele tatt hva allergi kan gjøre? 

Anonymkode: 22371...678

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ansatt der og har selvfølgelig rett til å jobbe der.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hun er ansatt. Frivillig, og da er hun også fri til å finne en annen jobb hvis denne jobben ikke møter forventningene. Det er hele poenget. Og ja, jeg har sett litt for mange selvutnevnte allergikere til at jeg tar dette særlig seriøst. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hun er ansatt. Frivillig, og da er hun også fri til å finne en annen jobb hvis denne jobben ikke møter forventningene. Det er hele poenget. Og ja, jeg har sett litt for mange selvutnevnte allergikere til at jeg tar dette særlig seriøst. 

Du høres ikke helt riktig ut.

Anonymkode: 6490f...8ca

• Liker 14
Skrevet

Send oppsigelse til katten😂

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du høres ikke helt riktig ut.

Anonymkode: 6490f...8ca

No problem for meg hva du synes. Til TS, jeg ville sjekket litt opp rundt denne damen. Er hun kjent for å ikke like dyr? Har hun i det hele tatt legeattest på allergien sin? Det er vel det minste man kan kreve før man begynner å vurdere å kaste ut et uskyldig dyr. Jeg har som sagt møtt flere som har ropt høyt om diverse allergier uten at dette har vist seg å ha rot i virkeligheten. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dama bør finne seg en ny jobb. Denne katten betyr utrolig mye for mange av pasientene, mens sykepleieren fint kan erstattes av enhver annen sykepleier.

Regner med det ender opp med at katten blir avlivet eller omplassert, siden ansettelsesvernet er mye sterkere enn hensynet til pasientene 😢

Evt kan man jo si at katten kun skal være på fellesrommet og at denne sykepleieren da må la være å være der. Jeg tror ikke at en som jobber i hjemmesykepleien kan kreve at pasientene kvitter seg med katter, egentlig burde ikke dette være annerledes. 

Hun kan selvsagt ikke få sparken, men hun kan få beskjed om at sånn er det, og evt bli sykmeldt. Så får hun og NAV da vurdere om det er best å søke en annen jobb.

Anonymkode: a83f5...556

• Liker 27
Skrevet

Men sto de i reglene feks at de ikke er lov til å ta med dyr? For hvis ikke kunne jo pårørende tatt med hund på besøk, hadde dette også blitt et problem? 

I utgangspunktet tenker jeg at sykepleieren kan bytte jobb, for beboerne kan ikke bytte bosted. Og jeg mener at trivselen til beboerne går over en enkelt sykepleier, og denne katten er jo ikke problematisk for noen andre enn sykepleieren. Det er ingen hemmelighet at katt/dyr på sykehjem har hatt god effekt på beboere før, så det tenker jeg er en GOD grunn til å beholde katten. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere med en kommende beboer som er allergisk mot katt? 

Anonymkode: 243a8...f21

• Liker 14
Skrevet

Jeg synes dama bør finne seg en ny jobb. Denne katten betyr utrolig mye for mange av pasientene, mens sykepleieren fint kan erstattes av enhver annen sykepleier.

Regner med det ender opp med at katten blir avlivet eller omplassert, siden ansettelsesvernet er mye sterkere enn hensynet til pasientene 😢

Evt kan man jo si at katten kun skal være på fellesrommet og at denne sykepleieren da må la være å være der. Jeg tror ikke at en som jobber i hjemmesykepleien kan kreve at pasientene kvitter seg med katter, egentlig burde ikke dette være annerledes. 

Hun kan selvsagt ikke få sparken, men hun kan få beskjed om at sånn er det, og evt bli sykmeldt. Så får hun og NAV da vurdere om det er best å søke en annen jobb.

Anonymkode: a83f5...556

Enig! Det er faktisk hun som «lager» problemet

• Liker 9
Skrevet

Hva gjør dere med en kommende beboer som er allergisk mot katt? 

Veldig få eldre er allergiske

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Lauv skrev:

På det lokale sykehjemmet har de, til stor glede for beboerne, en katt. Katten går fra fang til fang og lever herrens glade dager. Den har også vist seg å ha stor terapeutisk effekt, særlig på pasienter som har demens eller er uten språk.

Katten ble ikke anskaffet "med vilje", men dukket bare opp en dag og flyttet inn. Ingen forsøk på å finne eieren gav noe resultat, så katten ble bare boende.

Så ble der ansatt en ny sykepleier som viste seg å være hyperallergisk. Hun krevet selvfølgelig katten fjernet. Kommunen hadde ingen mulighet til å omplassere sykepleieren til andre arbeidsoppgaver. 

Hva er riktig? Si opp sykepleieren eller omplassere katten? Kan man i det hele tatt si opp noen på det grunnlaget? 

Sykepleieren visste selvsagt ikke om katten da hun søkte jobben og det ble heller ikke opplyst om det i ansettelsesprosessen.

Fryktelig trist om katten på bort 🥺 både for katten sin del og for beboere. Dyr har positiv effekt, som du selv sier, på mennesker.

Men utrolig kjipt å være den personen som får sparken pga. en katt. 

Anonymkode: 84f50...7f2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleiere får jobb hvor som helst, når som helst. Katter er det derimot ikke så lett å finne hjem til. Men jeg ser for meg at vi snart får en mediesak hvor lederen i NSF står avbildet i dressjakken sin med sin sedvanlige «armene i kors og gravalvor i blikket»-positur og tordner over at en sykepleier har blitt diskriminert av en katt  på jobben. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Diamant20 skrev:

Veldig få eldre er allergiske

Dersom en beboer er allergisk mot katten, hva gjøres da? Beholder man katten eller beboeren? 

• Liker 3
Skrevet (endret)
32 minutter siden, Lauv skrev:

Hvis hun sier at hun er hyperallergisk, så har hun vel bekreftelse fra legen på dette? Det er jo noen som overdriver med hvor allergisk de er.... Uansett, så synes jeg ikke at katten skal "kastes" ut. Dyr har en positiv effekt og det blir utrolig leit om katten må bort, både for pus sin del og for de som bor der. Katten har endelig funnet et hjem hvor den lever godt, har trygghet, og dens behov blir ivaretatt. Hvis katten må ut, så er den kanskje ikke like heldig. I verste fall, så kan den bli hjemløs eller bli avlivet. 

Poenget mitt er at katten var der først og det er ikke like lett å få et nytt hjem til katten, som det er for en sykepleier å få seg en ny jobb...

Endret av Kittykat
  • Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...