AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #1 Skrevet 21. mai 2020 Når får man vite hva som skjer videre? Anonymkode: 12fa9...1ad 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #3 Skrevet 21. mai 2020 Nye oppdatering på korona og begrensninger. Anonymkode: 12fa9...1ad
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #4 Skrevet 21. mai 2020 Man letter jo på alle tiltakende og verden åpnes mer og mer. Men når er neste avgjørelse? Anonymkode: 12fa9...1ad
Krantz95 Skrevet 21. mai 2020 #5 Skrevet 21. mai 2020 Danmark kommer med planen for sommerturismen 29. mai. Vil tippe Norge kommer med ny plan for turister og reiser rundt den datoen.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #6 Skrevet 21. mai 2020 Irriterer meg grenseløst at folk er så fokuerer på ferie når folk sitter uten å ha mulighet til å jobbe! Ferie er viktigere enn at økonomien går i dass. Jeg veit at reiseliv også er en bransje men de støtte hensynene blir tatt på grunn av Gunn og Helga som skal på badeferie, ikke på folk som sitter konkurs på grunn av disse tiltakene vi har hatt. Anonymkode: 74f08...760 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #7 Skrevet 21. mai 2020 Det er jo daglige pressekonferanser på alle hverdager med ny informasjon. Når det gjelder reise så har de sagt de vurderer åpning mot enkelte land fra 15. juni. Det er lov å håpe at de fremskynder det hvis andre land går foran, selv om de åpenbart ønsker at nordmenn skal feriere i Norge så blir det stadig vanskeligere å begrunne. Og hvis vi åpner får vi jo også turister inn, og får i gang igjen mange arbeidsplasser. Anonymkode: 06357...7e1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #8 Skrevet 21. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo daglige pressekonferanser på alle hverdager med ny informasjon. Når det gjelder reise så har de sagt de vurderer åpning mot enkelte land fra 15. juni. Det er lov å håpe at de fremskynder det hvis andre land går foran, selv om de åpenbart ønsker at nordmenn skal feriere i Norge så blir det stadig vanskeligere å begrunne. Og hvis vi åpner får vi jo også turister inn, og får i gang igjen mange arbeidsplasser. Anonymkode: 06357...7e1 de burde heller åpne opp for blant annet kulturlivet i Norge, enn å åpne opp for turisme. Anonymkode: 74f08...760 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #9 Skrevet 21. mai 2020 23 minutter siden, AnonymBruker said: de burde heller åpne opp for blant annet kulturlivet i Norge, enn å åpne opp for turisme. Anonymkode: 74f08...760 De bør åpne begge deler. Anonymkode: 06357...7e1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #10 Skrevet 21. mai 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Irriterer meg grenseløst at folk er så fokuerer på ferie når folk sitter uten å ha mulighet til å jobbe! Ferie er viktigere enn at økonomien går i dass. Jeg veit at reiseliv også er en bransje men de støtte hensynene blir tatt på grunn av Gunn og Helga som skal på badeferie, ikke på folk som sitter konkurs på grunn av disse tiltakene vi har hatt. Anonymkode: 74f08...760 Nå ja, det er vel i både reiselivsbransjens, samfunnet og "Gunn og Helgas" interesse at reisingen kan planlegges og gjennomføres? Norwegian, SAS og Hurtigruten er blant store norske selskaper som har mange ansatte permitterte. Norwegian er på konkursens rand og det vil være en katastrofe dersom det skjer. Ingen kan planlegge noe som helst. Regjeringen sier "vi utsteder reiseråd som gjelder til 20. august, MEN vi skal ta en ny vurdering 15. juni". Det betyr at de som har betalt/halvveis betalt og bestilt utenlandsreise kan avbestille, men de kan også velge å vente, kanskje får de dra likevel. Forsikringsselskapene har så mye å gjøre at om man avbestiller kan det være man må vente opptil tre måneder på å få pengene tilbake. Det kan igjen bety at man ikke har råd til å gjennomføre en skikkelig ferie i Norge. En ferie hvor man legger igjen penger i opplevelsesnæringen, altså. Det beste må være å åpne opp for reiser innad i Europa i det minste. Da kan man planlegge litt og mange ville få lov til å gå på jobb igjen og kanskje vi kunne spart oss for enda flere konkurser? Anonymkode: 0e4d5...587 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #11 Skrevet 21. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå ja, det er vel i både reiselivsbransjens, samfunnet og "Gunn og Helgas" interesse at reisingen kan planlegges og gjennomføres? Norwegian, SAS og Hurtigruten er blant store norske selskaper som har mange ansatte permitterte. Norwegian er på konkursens rand og det vil være en katastrofe dersom det skjer. Ingen kan planlegge noe som helst. Regjeringen sier "vi utsteder reiseråd som gjelder til 20. august, MEN vi skal ta en ny vurdering 15. juni". Det betyr at de som har betalt/halvveis betalt og bestilt utenlandsreise kan avbestille, men de kan også velge å vente, kanskje får de dra likevel. Forsikringsselskapene har så mye å gjøre at om man avbestiller kan det være man må vente opptil tre måneder på å få pengene tilbake. Det kan igjen bety at man ikke har råd til å gjennomføre en skikkelig ferie i Norge. En ferie hvor man legger igjen penger i opplevelsesnæringen, altså. Det beste må være å åpne opp for reiser innad i Europa i det minste. Da kan man planlegge litt og mange ville få lov til å gå på jobb igjen og kanskje vi kunne spart oss for enda flere konkurser? Anonymkode: 0e4d5...587 Turisme var jo også grunnen til at Norge ble smitta i første omgang dra, derfor synes jeg det er det siste vi burde åpne opp for. Mange i Europa sliter VELDIG mye mer med korona enn det vi gjør i Norge nå, og det inkluderer naboen vår Sverige også. Anonymkode: 74f08...760 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #12 Skrevet 22. mai 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Irriterer meg grenseløst at folk er så fokuerer på ferie når folk sitter uten å ha mulighet til å jobbe! Ferie er viktigere enn at økonomien går i dass. Jeg veit at reiseliv også er en bransje men de støtte hensynene blir tatt på grunn av Gunn og Helga som skal på badeferie, ikke på folk som sitter konkurs på grunn av disse tiltakene vi har hatt. Anonymkode: 74f08...760 Det irriterer meg ikke, men jeg synes det er komisk med dobbeltmoralen som kommer til syne nå. De aller fleste som snakker høyt om utenlandsferie er de samme som har snakket like høyt om hvordan tiltakene har påvirket norsk arbeidsliv, og at alt må åpnes raskest mulig for å redde arbeidsplasser. Men når alt kommer til alt er det ikke arbeidsplasser de er bekymret for, men at de selv må ofre noe, som f.eks en utenlandsferie. Jeg vet også at mange av dem er av de som, når andre er lei seg for at de ikke kan reise på ferie, i tidligere år har hevdet at "feriereise er ikke en menneskerett". Men når de selv ikke kan reise er ferier plutselig en menneskerett likevel. Anonymkode: 41342...689 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #13 Skrevet 22. mai 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Irriterer meg grenseløst at folk er så fokuerer på ferie når folk sitter uten å ha mulighet til å jobbe! Ferie er viktigere enn at økonomien går i dass. Jeg veit at reiseliv også er en bransje men de støtte hensynene blir tatt på grunn av Gunn og Helga som skal på badeferie, ikke på folk som sitter konkurs på grunn av disse tiltakene vi har hatt. Anonymkode: 74f08...760 Så fordi mange er permittert eller har mistet jobben, skal vi som jobbet hele veien, gjerne også dekket for andre, samtidig som vi hadde et helvete med hjemmeskole og hjemmebarnehage i de samme timene vi måtte yte 100 prosent på jobb, ikke ha noe hvile i sommer? Hvem er tjent med at vi kollapser egentlig? Anonymkode: fb547...b16 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #14 Skrevet 22. mai 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det irriterer meg ikke, men jeg synes det er komisk med dobbeltmoralen som kommer til syne nå. De aller fleste som snakker høyt om utenlandsferie er de samme som har snakket like høyt om hvordan tiltakene har påvirket norsk arbeidsliv, og at alt må åpnes raskest mulig for å redde arbeidsplasser. Men når alt kommer til alt er det ikke arbeidsplasser de er bekymret for, men at de selv må ofre noe, som f.eks en utenlandsferie. Jeg vet også at mange av dem er av de som, når andre er lei seg for at de ikke kan reise på ferie, i tidligere år har hevdet at "feriereise er ikke en menneskerett". Men når de selv ikke kan reise er ferier plutselig en menneskerett likevel. Anonymkode: 41342...689 Forstår du ikke at de aller fleste av arbeidsplasser som måtte permittere folk, er på en eller annen måte knyttet til turisme? Og at nordmenn ikke gidder å betale for overprisede hoteller og turer for å se norsk natur og nordlyset, som de kan ellers se gratis hele året utenom ferien? Anonymkode: fb547...b16
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #15 Skrevet 22. mai 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det irriterer meg ikke, men jeg synes det er komisk med dobbeltmoralen som kommer til syne nå. De aller fleste som snakker høyt om utenlandsferie er de samme som har snakket like høyt om hvordan tiltakene har påvirket norsk arbeidsliv, og at alt må åpnes raskest mulig for å redde arbeidsplasser. Men når alt kommer til alt er det ikke arbeidsplasser de er bekymret for, men at de selv må ofre noe, som f.eks en utenlandsferie. Jeg vet også at mange av dem er av de som, når andre er lei seg for at de ikke kan reise på ferie, i tidligere år har hevdet at "feriereise er ikke en menneskerett". Men når de selv ikke kan reise er ferier plutselig en menneskerett likevel. Anonymkode: 41342...689 Utenlandsferier er ganske tett knyttet opp mot arbeidsliv, siden reiseliv skaper ganske mange arbeidsplasser. Både direkte i form av ansatte i flyselskaper, reisebyråer, busselskaper, bilutleieselskaper, hoteller mm. men også indirekte ved alle de som jobber hos underleverandørene til reiselivsbransjen. Hotellene skal ha vakthold, mat og renhold, flyplassene skal ha cateringtjenester, sikkerhetskontroll (vektere), renhold, administrasjon, butikker og mye mer. Dette berører med andre ord ekstremt mange arbeidsplasser. Anonymkode: 4bb88...4df 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #17 Skrevet 23. mai 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Forstår du ikke at de aller fleste av arbeidsplasser som måtte permittere folk, er på en eller annen måte knyttet til turisme? Og at nordmenn ikke gidder å betale for overprisede hoteller og turer for å se norsk natur og nordlyset, som de kan ellers se gratis hele året utenom ferien? Anonymkode: fb547...b16 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Utenlandsferier er ganske tett knyttet opp mot arbeidsliv, siden reiseliv skaper ganske mange arbeidsplasser. Både direkte i form av ansatte i flyselskaper, reisebyråer, busselskaper, bilutleieselskaper, hoteller mm. men også indirekte ved alle de som jobber hos underleverandørene til reiselivsbransjen. Hotellene skal ha vakthold, mat og renhold, flyplassene skal ha cateringtjenester, sikkerhetskontroll (vektere), renhold, administrasjon, butikker og mye mer. Dette berører med andre ord ekstremt mange arbeidsplasser. Anonymkode: 4bb88...4df Jeg vet alt dette. Jeg vet også at ved utenlandsferier er det et fåtall av norske arbeidsplasser innenfor reiseliv som blir påvirket. Anonymkode: 41342...689
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #18 Skrevet 23. mai 2020 Min mann er engelskmann, vi drar dit i alle ferier for å besøke familie. Nå fikk vi kke reist i påsken, og det er trist om vi ikke får reist i sommer. Det er jo litt usikkert for fremtiden, ikke vet vi hvor ofte de vil fly fremover, ei heller om vi kommer til å hs råd. Ferier er så mangt, for mange. Utenksndsturer dreier seg ikke bare om pakketurer til syden, men også det å tilbringe tid med familie. Vi er langt fra de eneste som har familie i utlandet. Anonymkode: 65a14...520
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #19 Skrevet 23. mai 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min mann er engelskmann, vi drar dit i alle ferier for å besøke familie. Nå fikk vi kke reist i påsken, og det er trist om vi ikke får reist i sommer. Det er jo litt usikkert for fremtiden, ikke vet vi hvor ofte de vil fly fremover, ei heller om vi kommer til å hs råd. Ferier er så mangt, for mange. Utenksndsturer dreier seg ikke bare om pakketurer til syden, men også det å tilbringe tid med familie. Vi er langt fra de eneste som har familie i utlandet. Anonymkode: 65a14...520 Nettopp. Min samboer får mest sannsynlig ikke sett barna sine i år på grunn av restriksjoner. Anonymkode: fb547...b16 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #20 Skrevet 23. mai 2020 På 21.5.2020 den 17.49, AnonymBruker skrev: Irriterer meg grenseløst at folk er så fokuerer på ferie når folk sitter uten å ha mulighet til å jobbe! Ferie er viktigere enn at økonomien går i dass. Jeg veit at reiseliv også er en bransje men de støtte hensynene blir tatt på grunn av Gunn og Helga som skal på badeferie, ikke på folk som sitter konkurs på grunn av disse tiltakene vi har hatt. Anonymkode: 74f08...760 For det første har jeg en jobb som har vært ekstra krevende i denne tiden, og er dessuten pålagt å avvikle minst to uker i sommer. Derfor har jeg litt fokus på ferie.... Og hva du mener med at ferie er viktigere enn at økonomien går i dass skjønner ikke jeg. Hvis ingen drar på ferie og legger igjen litt penger innenfor reiselivsbransjen vil jo enda flere bedrifter gå dukken. Anonymkode: 4bc8a...16e 3
Anbefalte innlegg