Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg prøver å lære meg oksidasjonstall og hvordan bruke dette.

Sitter fast på de formlene her: Br2, Au

Er det noen her som vil forklare meg fremgangsmåten? 

Takk på forhånd :) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

0 og 0

Anonymkode: 9a610...10a

Gjest Fjeud
Skrevet (endret)
34 minutter siden, thorinwhatwhat skrev:

Hei. 

Jeg prøver å lære meg oksidasjonstall og hvordan bruke dette.

Sitter fast på de formlene her: Br2, Au

Er det noen her som vil forklare meg fremgangsmåten? 

Takk på forhånd :)

2Au+3Br2=2AuBr3

om det var spørsmålet? Oksidasjonstallet til gull vil avhenge av hvilken forbindelse det inngår i. Brom har vanligvis oksidasjonstallet -1, da det er et halogen.

(snakker selvfølgelig om hvis de inngår i en forbindelse).

Endret av Fjeud
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke helt sikker når jeg sier dette, men tror at kjemi 2 bøkene generelt har en liste over regler knyttet til oksidasjonstall. Hvis du skal finne oksidasjonstallet til Br2 og Au, må du benytte denne regelen: Alle grunnstoffer har oksidasjonstall 0. Dette betyr at hvis du kun har et atom (f.eks Au, O, H osv.) , eller et molekyl bestående av flere atomer av samme type (f.eks O2, Br2) så vil molekylet eller atomet har oksidasjonstall 0. Hvis det var et atom alene som var ladd (et ion) som O^(-) da er det ladningen til ionet lik "ladningstallet" som er lik den eksponenten du ser.

Anonymkode: 55d8a...69e

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis det var et atom alene som var ladd (et ion) som O^(-) da er det ladningen til ionet lik "ladningstallet" som er lik den eksponenten du ser.

Mente at da er oksidasjonstallet til ionet...

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Du må starte med prioriteringslista, her har du den:  https://snl.no/oksidasjonstall

Br2 er et grunnstoff, derfor er oksidasjonstallet lik 0. Hvis brom er i en forbindelse vil det ha et annet oksidasjonstall, dvs det blir enten oksidert eller redusert. Feks 

Br2 + H2 = 2HBr 

oksidasjonstallene blir 

0 + 0 = hydrogeh har 1 og Br har -1.

Br får -1 pga summen av molekylet skal være lik null slik som reglene tilsier.

Anonymkode: 86c48...327

Skrevet

Så - oksidasjonstallet i en forbindelse er hva slags ladning atomet her oppfører seg som om den har. Feks er H2O bundet kovalent, men siden O er mer elektronegativt, så trekker det mer på elektronene, og vil derfor ha negativt oksidasjonstall. O trenger 2 elektroner for å få oktett (dette kan du huske fordi den er to plasser unna edelgassene), og den vil oppføre seg som den eier begge to. Derfor har begge H-ene oksidasjonstall 1+ mens O har 2-.

For grunnstoffer (som Au eller Br2) er derfor oksidasjonstallet 0, fordi det ikke har fått eller gitt bort elektroner til noen, ikke engang delvis :)

Skrevet

Dersom de er i en forbindelse ønsker alle atomene å få fullt eller tomt ytterskall, og de øverst mot høyre i periodesystemet ønsker helst å ta imot elektroner, mens de til venstre ønsker å gi bort. Men alle atomene får det ikke alltid som du vil, derfor finnes det regler om hvem som skal prioriteres.

Av de vanligere grunnstoffene det de mest ekstreme, som Fluor og alkalimetallene, som prioriteres først, fordi de er mest ustabile ved feil oksidasjonstall, så hydrogen, så oksygen og klor og så brom etterhvert :) atomene må få elektroner fra hverandre, så forbindelsen må til sammen ha likt oksidasjonstall som ladningen (om forbindelsen ikke har ladning må summen bli 0)

Innskuddsmetallene i midten vil gi bort, men de er ikke så opptatt av fulle skall, så de løser du tilslutt ut fra at de andre skal bli fornøyd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...