Gå til innhold

rottwiler

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. noen gode råd ved annskaffelse. og annet vert å vite om rottwiler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hei. noen gode råd ved annskaffelse. og annet vert å vite om rottwiler?

Det første er vel å skrive navnet på rasen riktig.

Ta kontakt med Rottweilerklubben, dra på utstillinger og snakk med oppdrettere og eiere, les masse om rasen.

Skrevet
Det første er vel å skrive navnet på rasen riktig.

Den var unødvendig! :o

Et tips er å snakke med folk i miljøet, og skape deg et inntrykk av hvilke oppdrettere som er seriøse og ikke. Det er mye rart, og derfor veldig viktig å finne frem til dem som avler frem hunder med godt gemytt.

Jeg har også tenkt å skaffe meg Rottis etterhvert, håper du blir fornøyd! :)

Skrevet

Den var unødvendig! :o

Synes du? Jeg synes det er unødvendig å velge seg rase FØR man vet hvordan den er.

Skrevet

Om du har lite erfaring med hunder, så velg tispe. De er ofte litt mindre og lettere å oppdra.

Ellers er Rottweileren en utrolig sosial og grei hund. De elsker kos og lek, er sjelden hissing mot andre hunder og er egentlig glad i alle (ja, det finnes unntak).

Men rasen krever en bestemt og oppmerksom eier. Rasen har fått et ufortjent dårlig rykte og mange er redd for rottweilere. Og med feil oppdragelse kan de gjøre stor skade.

Det beste med rottweileren er kanskje selvtilliten. De er rolige og sta. En liten utfordring er å vise at du er sjefen og bestemmer. Særlig "trassalderen" (5 mnd til 1 1/2 år kan være tøft. :roll:

Ta kontakt med kennelklubben eller rottweilerklubben for å få liste over oppdrettere.

Skrevet
Synes du? Jeg synes det er unødvendig å velge seg rase FØR man vet hvordan den er.

Det har da ingenting med skrivefeiler å gjøre.

Ja, jeg synes den var unødvendig.

Men nok om det.

Skrevet

Det har da ingenting med skrivefeiler å gjøre.

Ja, jeg synes den var unødvendig.

Men nok om det.

Det er et godt utgangspunkt å vite hva rasen heter før man skaffer seg hund da. Kan bli vanskelig å finne oppdretter ellers :ler:

Lykke til dama, med oppdretterjakt og valp :) velg for all del tispe, rottishannene (utstillingslinjer) er testosteronbomber uten like.

Skrevet
Lykke til dama, med oppdretterjakt og valp  :) velg for all del tispe, rottishannene (utstillingslinjer) er testosteronbomber uten like.

Å? De rottishannene jeg har truffet (mange) har hatt minst like god oppførsel som de andre hannhundene jeg har truffet. Det er helt usaklig å si at rottweilerhanner er mer av testosteronbomber enn andre hannhunder!

Har selv en rottistispe og ville ikke hatt en hannhund, men det er fordi du og hunden blir utsatt for andre hannhunder med aggresjon selv om din egen ikke er aggressiv (gjelder selvsagt alle raser). Og så er det slitsomt med løpetisper når man har hannhund... :tunge1:

Til Dama: Sjekk ut forumet på www.rottweiler.net - veldig bra amerikansk side med masse info! Folk kan virke litt ovenfra og nedad hvis du stiller nybegynnerspørsmål, men det er masse flinke folk der som kjenner rasen godt og vet hva de snakker om!

Rottweilerne er flotte hunder (ikke bare min, men de andre jeg kjenner også :wink: ). Veldig sosiale og lærevillige, og veldig tålmodige med barn. :-) Man bør ikke ha en rottis uten å gi den god grunndressur og ha god kunnskap om rasen generelt - men det gjelder jo for alle raser (uoppdragne "familiehunder" er ikke blant mine favoritter).

Lykke til!

Gjest rottisen
Skrevet

Det er flotte hunder i de rette hendene, og ja, jeg synes du burde velge tispe fremfor hannhund i første omgang, hvis du ikke er vant med "disse type" hundene. De KAN være trassige om du ikke viser klart og tydelig ifra hvem som er sjefen i huset.

Jeg har aldri vært borti at hannhunder med "utstillingslinjer" kan være mer å ha med å gjøre enn andre "vanlige" hannhunder, men hannhunder OG tisper derimot, fra ordentlige, hva skal jeg kalle det, tyske linjer, hvis du skjønner. De som har fått gjort noe og brukt kroppen sin, enn å dolle seg ut på en utstilling. Som jeg også skrev i min "dobermann" tråd, så har jeg trent schutzhund i den tiden jeg bodde i tyskland med malinoisen og rottisen min, så trente jeg aktivt med mallen og rottisen, men mallen hadde mer driv en rottisen. Så eneste jeg vet, er at rottweilere med disse linjene, kan være mye mer å ha med å gjøre, enn vanlige "koserottweilere" og utstillingsrottweilere, om du vet hva jeg mener. Disse trenger så mye mer aktivisering, siden det ligger så mye nært av dette i linjene på den. En utstillingsrottweiler, og en arbeidsrottweiler (blir flink med ord her ja), er faktisk to vidt forskjellige hunder om jeg må si det selv, og jeg har hatt ganske lang erfaring, nesten 15 år.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Sørg for at foreldrene er HD og AA frie, og at begge er FA-godkjent.

På www.rottweiler.no finner du oppdrettere som selger valper etter godkjente kriterier.

Vær også obs på at nye regler gjør at dersom hunden ikke har godkjent status på hofter eller albueledd, kan ikke valpene deres parres med godkjennelse fra avlsrådet. De får avlsforbud.

Som andre her har nevnt, så finnes det utrolig mye useriøs oppdrett, og finner du noen som har valper til salgs, så kan du også gjerne spørre om tidligere kull. Finnes det HD eller AA? Er foreldrene FA-godkjent? Kan du få møte begge foreldrene? Hvordan vokser valpene opp (ute i valpegård, eller inne blant menneskene)? Blir de godt preget på mennesker?

Rottweiler er en fantastisk rase, så hos oss falt valget helt naturlig på den når vi nå skal få ny hund. :) Tispe, såklart. Ikke fordi hannhundene er hormonbomber, men fordi jeg ikke har lyst til å bryne meg på en rottishann enda.

Jeg syns forresten ikke rottweiler er en rase å anbefale for førstegangs eiere.

Skrevet

Å? De rottishannene jeg har truffet (mange) har hatt minst like god oppførsel som de andre hannhundene jeg har truffet. Det er helt usaklig å si at rottweilerhanner er mer av testosteronbomber enn andre hannhunder!

80% av de rottishannene jeg har truffet (mange) har vært hannhundaggressive. Det er ikke usaklig i det hele tatt, det er bare å lese undersøkelsene til Renate G. Nydal som har tatt for seg dette. Når "maskulint preg" blir premiert på utstilling sier det seg selv at testosteronbombene blir avlet på.

Skrevet

80% av de rottishannene jeg har truffet (mange) har vært hannhundaggressive. Det er ikke usaklig i det hele tatt, det er bare å lese undersøkelsene til Renate G. Nydal som har tatt for seg dette. Når "maskulint preg" blir premiert på utstilling sier det seg selv at testosteronbombene blir avlet på.

Jeg sier ikke at tallet ditt ikke stemmer, men jeg tror hannhundaggresjon er akkurat like vanlig hos de aller fleste andre rasene. Det er et utbredt problem. Men jeg mener også at det er ubeleilig å ha den største og sterkeste hannhunden når to braser sammen, så sånn sett er det jo greiere med (rottis)tisper.

Skrevet

Jeg sier ikke at tallet ditt ikke stemmer, men jeg tror hannhundaggresjon er akkurat like vanlig hos de aller fleste andre rasene. Det er et utbredt problem. Men jeg mener også at det er ubeleilig å ha den største og sterkeste hannhunden når to braser sammen, så sånn sett er det jo greiere med (rottis)tisper.

Jeg har ikke sagt at hannhunder av andre raser ikke kan være like ille :) Synes bare det er greit for evt. nye eiere av rasen å ha det i bakhodet. Undersøkelsen det gjelder tok spesielt for seg rottweiler og engelsk cocker spaniel ( :ler: kan være noen skumle jævler de små og!)Har selv hatt en hundeaggressiv hund av annen rase, og det var ikke mye moro. Der spilte det heller ingen rolle om det var hannhund eller tispe som kom i veien :-(

Skrevet

Ja, da er vi jo enige, da! :wink:

Skrevet
Ja, da er vi jo enige, da!  :wink:

Visst er vi det! :)

Skrevet

Teddy; hvor finner jeg undersøkelsene til Renate G.Nydal? Betviler ikke det du sier, spør av nysgjerrighet.

Julie

Skrevet
Teddy; hvor finner jeg undersøkelsene til Renate G.Nydal? Betviler ikke det du sier, spør av nysgjerrighet.

Julie

Hei Julie,

Et lite sammendrag finner du her: http://www.krefthoshund.no/pdf/forskningsf...d2003_01_04.pdf

Merk at 80%en var min erfaring, i Renates undersøkelse var det i underkant av 20% av Rottweilerne som ofte eller alltid viste aggressive signaler eller gjorde utfall mot hunder. :)

Skrevet

Tråden er ryddet for diverse usakligheter.

Prøv å holde dere til tema.

Lea (moderator)

Skrevet

Takk for svar Teddy :) Stod mye interessant der.

Julie

Skrevet

Jeg er litt enig. Man burde kunne navnet på rasen man ønsker seg.

Selv om dette er "utenom tema", så synes jeg faktisk det er litt viktig, for hvis du f.eks. søker på kvasir.no, så får du mange treff, og da er det viktig å vite hva du ser etter!

Uansett, min mening om denne rasen er at de trenger en bestemt hånd (det trenger de fleste hunder). Denne rasen blir også stor og tung, så man må ha krefter til å holde igjen, hvis den skulle bestemme seg for å løpe avgårde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...